Pages

Wednesday, August 21, 2013

Maksud Lambang Helang Pada Bendera Mesir



ADA ORANG CAKAP SIMBOL HELANG PADA BENDERA EGYPT TU AGENDA YAHUDI DAN AMERIKA?

Ok, meh nak bagi sikit info berkenaan logo tu.


1. Lambang negara Mesir adalah helang emas dengan kepala menghadap kanan (sudut pandang helang).

2. Lambang ini disebut "Helang Salahuddin" dengan cakar tengah menggenggam pita tertulis nama rasmi negara Mesir dalam Bahasa Arab: جمهورية مصر العربية, (Jumhūriyyat Miṣr al-ʿArabiyyah) yang bermaksud Republik Arab Mesir.

3. Helang ini mengenakan perisai di dadanya berwarna merah, putih, dan hitam iaitu warna Bendera Mesir, tetapi dalam susunan vertikal, sedangkan dalam bendera Mesir warna disusun secara horizontal.

4. Jika lambang helang ini muncul di atas bendera Mesir, maka warnanya adalah seluruh emas dan putih.

5. Ketika Mesir bersatu dengan Syria dalam Republik Arab Bersatu (1958-1961), dan sepuluh tahun selepasnyanya, Mesir mempertahankan nama rasmi dan dua bintang hijau bendera persatuan Arab muncul di bahagian putih perisai.

6. Pada kurun 1972-1984, Helang Salahuddin digantikan dengan Helang Emas Quraish, sebagai simbol Federasi Republik Arab.

7. Helang sebagai simbol Salahuddin hingga kini masih diperdebatkan oleh arkeologi. Simbol helang ditemukan di tembok barat benteng kota Cairo yang dibangun oleh Salahuddin, sehingga banyak yang menganggapnya sebagai simbol Salahuddin.

8. Lambang Hlang Salahuddin digunakan sebagai simbol gerakan nasionalisme Arab dan muncul dalam Lambang Iraq, Lambang Palestin, dan Lambang Yaman, dan dulu pernah digunakan oleh Libya.

9. Meskipun demikian, helang sebagai simbol sebenarnya bukan hal baru dalam kebudayaan Mesir bahkan sejak zaman Mesir Kuno.



p/s: So, celah mana keyahudian dan keamerikaannya? Ada fakta lain, bawak mai nak tengok.




SZ: Saya boleh bunuh semua helang ketika saya berkuasa. Saya tinggalkan beberapa ekor kepada kamu agar kamu kenal siapa Yahudi dan cari jawapan kenapa saya bunuh helang. lol.

Tuesday, August 20, 2013

Kaut Untung Atas Penderitaan Mangsa Perang?


Untuk makluman pembaca yang masih belum tahu, aku ada menjalankan perniagaan tshirt secara online. Kebanyakan design yang aku create adalah berkisarkan isu semasa. Antaranya design yang melibatkan krisis peperangan di Gaza, Syria dan Mesir. Sebenarnya tujuan aku buat entry ni bagi menjawab tuduhan dan sindiran segelintir makhluk yang berfikiran negatif mengatakan aku sanggup mengambil untung hasil daripada penderitaan mangsa perang. "Menangguk di air yang keruh". Mungkin itu peribahasa yang sesuai.

Di bawah ini adalah salah satu komen yang aku printscreen.



Sememangnya aku dah jangka pasti akan ada mulut longkang dan hati busuk yang sinis menyindir aku mengambil kesempatan mengeksploitasi penderitaan mangsa-mangsa perang. Aku bukanlah jenis pentingkan diri sendiri nak buat macam tu demi kepentingan peribadi. Sebab itu aku lebih suka melabel design tersebut sebagai jualan amal dimana sebahagian hasil keuntungan akan disalurkan ke tabung mangsa perang tersebut. Itu salah satu cara aku memberi infaq dan berkongsi rezeki. Selain kaedah 'memaksa' orang bersedekah melalui jualan amal. Orang kita ni kan macam susah sikit nak keluar duit saja-saja kalau tak ada barang.

Selain tu, ia satu bentuk solidariti yang dapat menimbulkan kesedaran orang ramai apa sebenarnya yang berlaku di sana. Contohnya, bila orang yang jenis tak ambil tahu hal isu semasa ni tengok kita pakai tshirt "Pray for Egypt", mungkin dia akan tanya, "Eh, apa yang terjadi kat Egypt?". Pakai tshirt 'R4BIA', dia pasti akan tertanya-tanya apa maksud R4BIA. Macam hangpa semua dok tukar avatar simbol 4 jari warna kuning kat pesbuk tu la. Nampak? Its called awareness.

Di bawah ini salah satu bukti sumbangan yang aku pernah buat ketika Projek Gaza di penghujung tahun 2012.



Aku tunjuk bukti ni sebab atas permintaan beberapa hamba Allah yang bersungguh mahu aku lampirkan bukti sumbangan derma tersebut. Mungkin was-was dengan kejujuran aku. Bagi mengelakkan fitnah dan prasangka berterusan, aku pun publish di page. Tapi, bila aku tunjuk bukti tu, ada pulak yang cakap aku menunjuk macam bagi replika cek besar dalam tv tu. Alahai... Dah nama pun manusia. Ada saja yang tak kena. Nak puaskan hati semua orang sangat mustahil.

Demi Allah, tak terlintas langsung niat aku nak menunjuk dan riak dengan derma yang tak seberapa itu. Keikhlasan aku, biar Allah saja yang nilai.

Dan,

Seeloknya, sebelum bertindak melulu bersangka buruk dan pertikai usaha kecil orang lain, eloklah tanya diri sendiri dulu, apa usaha anda untuk bantu mereka yang menderita di sana. Istiqamah membaham burger Mekdi sambil menghisap rokok Dunhill di Starbuck pada waktu Maghrib?





SZ: Hikmah lain yang aku dapat, jualan tshirt amal tu akhirnya menjadi perintis untuk aku membuka cabang perniagaan baru. So, sudi-sudilah jenguk page Lubok Clothing. Eceh. Sempat promot.

Sunday, August 18, 2013

R4BIA : Maksud Simbol 4 Jari


Mungkin ada di antara kita yang masih tertanya-tanya kenapa ramai pengguna media sosial mula menukar avatar simbol 4 jari seperti di atas dan mula menggunakan hashtag #R4BIA? Apakebenda R4BIA tu?

1. Dalam bahasa Arab, Rabi'ah/arba'ah bermaksud Empat. Rab'ah (angka 4) dijadikan sebagai simbol keteguhan, kekuatan, perlawanan dan persatuan untuk seluruh dunia yang mencintai kebebasan.

2. Simbol 4 jari sebagai simbol untuk mengenang markas demonstran Pro Mursi di Rabi'ah yang telah dihancurkan oleh tentera junta. Simbol 4 jari untuk menunjuk ikon Rabi'ah. 

3. Simbol 4 jari ini telah dilancarkan oleh Perdana Menteri Turki, Recep Tayip Erdogan mulai Sabtu semalam (17 Ogos 2013) setelah mengecam keras pembantaian yang dilakukan tentera junta Mesir yang terjadi pada hari Jumat dan Sabtu di Ramses Square dan Masjid Fatih yang dikepung tentera junta.

4. Tujuan avatar simbol #R4BIA dipakai oleh penyokong Morsi di media sosial seperti facebook dan twitter sebagai bentuk solidariti dan kepedulian terhadap apa yang berlaku di Mesir. Selain menimbulkan kesedaran orang ramai supaya lebih cakna mengenai krisis di Mesir sekarang ini.



Berikut antara isi pidato Erdogan dihadapan demnstran pro Mursi di Turki

1. Mereka yang menggulingkan pemerintah sah di Mesir & telah mengabaikan suara rakyat, kini mulai membantai rakyat mereka sendiri.

2. Ribuan warga Mesir berjalan menuju syahid berhadapan dengan tank para pelaku kudeta militer.

3. Anda dapat melihat di kaca tv secara live, seorang rakyat Mesir berdiri di depan tank, tanpa ada batu di tangannya. Tapi dia tetap ditembak.

4. Tidak ada yang membantu pemerintah Mesir saat Morsi berkuasa selama setahun. Baik Barat mahupun negara Teluk Arab.

5. Kini. $16 billion bantuan dikirim segera oleh negara-negara Teluk Arab bagi pemerintah kudeta. Kenapa semunafik itu? Sampai bila?

6. Mereka (negara-negara Teluk Arab) yang mengirim bantuan $ 16 billion kepada pemerintah kudeta di Mesir adalah sekutu kudeta.

7. Jumlah para syuhada yang dibantai kelmarin & hari ini (di Ramses Square) sudah 600 jiwa. Mereka menembak di tempat ibadah selama berminggu-minggu.

8. Mereka membunuh 53 saudara Mesir kami saat mereka melakukan solat subuh. Muslim apakah ini?

9. Mereka tanpa belas kasihan membunuh kanak-kanak, perempuan, dan membakar hospital.

10. Saya mengutuk semua serangan (tentera) terhadap masjid dan gereja.

11. Muslim Brotherhood is protecting churches. But those "well-known Gezi media" (Western media) say 30 churches were burned.

12. They also burned our mosques in Syria and Egypt. Bashar or Sisi, they have no difference.

13. Kekejaman di Mesir mungkin juga dilakukan di negara lain, mungkin "mereka" inginkan kekacauan di Turki juga.

14. Sebab mereka tak ingin Turki digdaya di kawasan ini. Saudara-saudaraku, kita akan gagalkan semua rencana itu dengan kesabaran.

15. Mari do'akan Syria & Mesir. 100000 rakyat Syria juga telah dibunuh kejam pemerintah diktator mereka.

sumber: Mesir Kini





SZ: Pejuang DP bermusim? Yang penting, niat. Bukan hanya ikut-ikutan.

Saturday, August 17, 2013

Konflik Mesir : Fakta Penting dan Punca Pergolakan Berlaku


Berikut saya kongsikan beberapa fakta penting berkaitan krisis pergolakan yang sedang berlaku di Mesir sekarang ini, untuk tatapan dan pengetahuan anda semua.


Fakta 1

Penglibatan tentera dalam mencorakkan sejarah Mesir moden bukanlah sesuatu yang baharu. Raja Farouk, monarki terakhir dalam sejarah Mesir telah digulingkan oleh Muhammad Naguib dan Jamal Abdul Nassir, kedua-duanya merupakan pegawai tentera. Muhammad Naguib, yang kemudiannya menjadi Presiden pertama Mesir, digulingkan pula oleh Jamal Abdul Nassir setelah hanya setahun memerintah!

Pemerintahan tentera ke atas Mesir disambung oleh Anwar Sadat yang kemudiannya mati dibunuh oleh para pegawai tenteranya sendiri pada tahun 1981. Anwar Sadat kemudiannya digantikan oleh Hosni Mubarak yang memerintah Mesir sehinggalah awal tahun 2011, apabila dia dijatuhkan menerusi Revolusi Musim Bunga rakyat Mesir.

Sepanjang tempoh pemerintahan Jamal Abdul Nassir sehinggalah Hosni Mubarak, perintah darurat yang memberikan kuasa mutlak kepada pihak tentera dikuatkuasakan; kira-kira 44 tahun lamanya!


Fakta 2

Pergolakan yang sedang berlaku di Mesir pada hari ini adalah kesan langsung daripada rampasan kuasa oleh pihak tentera, yang diketuai oleh Jeneral Abdul Fatah as-Sisi ke atas Presiden Muhammad Mursi yang digulingkan pada 3 Julai 2013 yang lalu. Sebagai tindak balas, para penyokong Presiden Mursi mengadakan protes dan tunjuk perasaan secara aman di seluruh Mesir, namun fokusnya adalah di Kaherah (Cairo), Mesir.

Penggulingan Presiden Mursi dilihat oleh banyak pihak sebagai haram dan tidak sah, sementelah beliau telah memenangi pilihan raya Mesir secara adil dan saksama, apabila memperoleh lebih 51% daripada undi rakyat Mesir. Ironinya, mereka yang mengadakan demostrasi untuk menjatuhkan Presiden Mursi adalah mereka yang mendakwa diri mereka sebagai pejuang demokrasi.


Fakta 3

Bercakap tentang pilihan raya parlimen Mesir yang buat julung-julung kalinya diadakan secara telus dan adil apabila hampir-hampir tiada penglibatan pihak tentera dan penipuan oleh pihak pemerintah, parti Al-Hurriyah wal 'Adalah (Freedom and Justice Party) yang merupakan sayap politik kepada Ikhwanul Muslimin, telah menang besar apabila memperoleh 37.5% daripada jumlah undi, diikuti oleh Parti Salafi an-Nur (27.8%) dan Parti al-Wafd (9.2%). Kedua-dua FJP dan an-Nur merupakan parti yang berasaskan ideologi Islami; maka secara tidak langsung parlimen Mesir telah didominasi oleh mereka yang mahu memperjuangkan Islam. Hal ini jelas memberi ancaman kepada golongan liberal di Mesir.

Pada mulanya FJP tidak berhasrat untuk menghantar wakil bagi bertanding jawatan Presiden, kerana bukan itu yang mereka mahukan. Namun setelah melihat mudharat andai mereka tidak bertanding, dan maslahat yang lebih besar yang perlu dipertahankan, mereka memutuskan untuk menghantar Khairat Shatir untuk bertanding jawatan tersebut.

Namun atas masalah teknikal yang remeh dan kecil, penamaan Khairat Shatir sebagai calon Presiden terpaksa dibatalkan. Muhammad Mursi yang ketika itu merupakan Presiden FJP telah dihantar sebagai pengganti. Beliau menang dalam pilihan raya Presiden tersebut secara rasminya pada 24 Jun 2012 dan menjadi Presiden Mesir pertama yang dilantik secara undian demokrasi.


Fakta 4

Antara yang mendalangi demonstrasi dan tunjuk perasaan yang akhirnya membawa kepada kejatuhan Presiden Mursi termasuklah Muhammad el-Baradei, Amr Moussa, Hamdeen Sabahi dan Hisham Bastawisy, hampir kesemuanya calon yang kalah dalam pilihan raya Presiden Mesir.

Terdapat dakwaan daripada Ikhwanul Muslimin betapa el-Baradei dan konco-konconya bersekongkol dengan kerajaan Zionis Israel dan Amerika Syarikat dalam merencana kekacauan dan haru-biru di Mesir, sehingga akhirnya membawa kepada penggulingan Presiden Mursi.

El-Baradei telah dilantik sebagai Naib Presiden baru bagi kerajaan sementara Mesir; itu pon setelah dibantah oleh ramai pihak kerana tidak bersetuju dengan cadangan untuk melantiknya sebagai Perdana Menteri yang baharu.

Terbaru, El-Baradei telah pon meletakkan jawatannya sebagai Naib Presiden kerana tidak bersetuju dengan tindakan tentera Mesir membunuh para penunjuk perasaan di Medan Rabaah dan kawasan sekitarnya.


Fakta 5
Telah terdedah rahsia penglibatan Amerika Syarikat, Israel dan musuh-musuh Islam yang lainnya dalam merencana kejatuhan Presiden Mursi dan penguasaan FJP dalam parlimen Mesir.

Pergerakan Tamarrud, yakni nama yang diberikan kepada para penunjuk perasaan penentang Presiden Mursi telah terbukti menerima pembiayaan daripada Amerika Syarikat. Pendedahan ini ada dilaporkan di al-Jazeera.

Antara tindakan pertama yang dilakukan oleh kerajaan sementara pimpinan Presiden Adly Mansour adalah dengan menutup sempadan Rafah, yang sebelum ini telah dibuka oleh Presiden Mursi. Sempadan ini menjadi penghubung penting rakyat Palestin dalam mendapatkan bekalan asasi harian. Penutupan ini jelas memperlihat persengkokolan yang berlaku antara Israel dan kerajaan Mesir yang baru.


Fakta 6

Negara-negara Arab juga ada yang terlibat dalam konspirasi jijik menjatuhkan Presiden Mursi. Sebaik sahaja Adly Mansour dilantik sebagai Presiden baru bagi kerajaan sementara Mesir, Arab Saudi adalah antara negara yang terawal yang menghantar perucapan tahniah.

Arab Saudi, Kuwait dan Emiriyah Arab Bersatu masing-masing menyalurkan bantuan kewangan bernilai bilionan dolar Amerika usai kudeta yang menjatuhkan Presiden Mursi. Negara-negara ini sememangnya terkenal memusuhi Ikhwanul Muslimin, kerana takutkan kepada ideologi yang dibawa oleh mereka.

Sementara itu, dua negara yang paling lantang menyatakan bantahan dan protes mereka terhadap rampasa kuasa haram tersebut adalah Tunisia dan Turki. Perdana Menteri Turki, Recep Tayyib Erdogan tidak mengiktiraf kerajaan sementara pimpinan Adly Mansour dan menuntut agar Presiden Mursi dibebaskan dan dikembalikan kepada kedudukannya yang asal.


Fakta 7

Pada 3 Julai 2013, Jeneral Abdul Fatah as-Sisi mengumumkan di televisyen nasional Mesir bahawa pihak tentera telah mengambil alih kuasa daripada Presiden Mursi kerana kegagalan beliau memenuhi beberapa tuntutan oleh pihak Tamarrud dan ultimatum yang telah diberikan oleh pihak tentera. Presiden Mursi telah dikenakan tahanan di suatu tempat rahsia yang sehingga kini tiada siapa tahu lokasi sebenarnya, melaikan pihak tentera.

Siapa dia as-Sisi? Dia telah dilantik sendiri oleh Presiden Mursi untuk menggantikan Muhammad Hussein Tantawi sebagai Ketua Turus Angkatan Tentera Mesir yang baharu. Dia dilihat sebagai moderat dengan pegangan agama yang kuat; calon yang paling sesuai untuk menggantikan rejim Mubarak yang lama. Siapa sangka, dialah yang menjadi dalang utama dalam menjatuhkan bos besarnya sendiri.

Selepas melantik Adly Mansour sebagai Presiden bagi kerajaan sementara, as-Sisi melantik dirinya sendiri sebagai Menteri Pertahanan yang baru, selain jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Jeneral Abdul Fatah as-Sisi

Fakta 8

Apa/Siapa itu Ikhwanul Muslimin?

Ikhwanul Muslimin merupakan suatu pergerakan dakwah yang telah diasaskan oleh Hassan al-Banna pada tahun 1928, sebagai tindakan langsung daripada kejatuhan khilafah Uthmaniyyah pada tahun 1924. Sejarah pergerakan ini sangat panjang dan berwarna-warni; cukuplah saya merumuskan sejarah Mesir moden terlalu banyak dipengaruhi oleh pergerakan ini.

Perbalahan yang berlaku antara pihak tentera dan Ikhwanul Muslimin sememangnya diketahui umum. Ahli-ahli IM telah ditangkap, dihumban ke dalam penjara dan diseksa dalam jumlah yang pukal pada zaman Jamal Abdul Nassir, sehingga dianggarkan jutaan ahli IM ditangkap di seluruh Mesir. Ramai daripada mereka dibebaskan pada zaman Anwar Sadat, kemudian ditangkap dan sekali lagi dihumban ke dalam penjara ketika era Hosni Mubarak. Antara tokoh-tokoh besar IM yang mati di tangan pihak pemerintah diktator termasuklah Sayyid Qutb, Abdul Qadir Audah dan Syaikh al-Faraghli.

Semenjak itu, IM diharamkan daripada bergiat aktif, apatah lagi dalam arena politik kerana pihak pemerintah melihat mereka sebagai ancaman besar. Namun ahli-ahli IM terus bergiat aktif dalam masyarakat dengan berselindung di sebalik nama persatuan atau badan yang lain.

Kepopularan dan pengaruh IM dalam kalangan masyarakat amat ketara apabila akhirnya mereka dibenarkan bertanding dalam pilihanraya Mesir usai kejatuhan Mubarak, mereka menang mudah di kebanyakan tempat terutamanya di kawasan luar bandar. Selain itu, kebangkitan rakyat menentang penggulingan Presiden Mursi yang melibatkan jutaan rakyat Mesir juga menggambarkan sokongan padu rakyat terhadap pergerakan yang hampir mencecah usia 100 tahun itu.

Sehingga kini, IM memainkan peranan yang penting dan aktif dalam mencorakkan sosia- politik dan -ekonomi rakyat Mesir.


Fakta 9

Pembunuhan beramai-ramai yang berlaku ke atas para penunjuk perasaan bermula 14 Ogos 2013 apabila pihak tentera nekad untuk mengosongkan Medan Rabaah, Medan al-Nahda dan Medan Mustafa Mahmud di Giza daripada para penyokong letigimasi Presiden Mursi. Sebelum ini sudah pon berlaku persitiwa Subuh berdarah, apabila sebahagian penyokong Mursi ditembak oleh pembidik tepat ketika mereka sedang bersolat Subuh pada pagi 8 Julai 2013.

Namun, pembunuhan beramai-ramai yang berlaku pada 14 Ogos lebih melampau dan zalim lagi. Bukan setakat rakyat dibunuh, masjid dibakar, mayat para syuhada' dibakar dan ada yang dilanggar oleh jentolak hidup-hidup! Jumlah kematian yang dicatatkan berbeza-beza mengikut sumber; tetapi angka kematian tertinggi yang dilaporkan adalah lebih daripada 2,200 nyawa. Hal ini jelas merupakan kezaliman melampau, apatah lagi di dilakukan oleh rakyat Mesir sendiri terhadap saudara-saudara mereka. Malah, ada yang menyifatkan tindakan pihak tentera yang didalangi oleh Amerika dan Israel ini, lebih dahsyat dan keji daripada pembunuhan Bashar al-Assad terhadap rakyatnya dan kezaliman kerajaan Zionis Israel terhadap rakyat Palestin. Tindakan mereka ini jelas melanggar semua nilai-nilai kemanusiaan yang ada.

Reaksi dunia, seperti biasa dan sudah boleh dijangka, hanya mampu untuk mengutuk tindakan zalim as-Sisi dan anjing-anjingnya. Malah Amerika sendiri, yang tangan mereka jelas berlumur dengan kekotoran kerana terlibat sama dalam konspirasi menjatuhkan Mursi, penuh kepura-puraan mengutuk tindakan tentera ke atas rakyat Mesir.


Fakta 10

Perlu juga disebutkan di sini, apakah sebabnya Presiden Mursi digulingkan? Atau apakah alasan yang digunakan oleh golongan Tamarrud dan pihak tentera untuk menjatuhkan Presiden Mursi?

Mereka mendakwa Presiden Mursi telah gagal dalam mengotakan janji-janjinya di awal pelantikannya sebagai Presiden Mesir. Presiden Mursi juga telah gagal memulihkan keadaan ekonomi Mesir yang runcing, di samping beberapa faktor politik, ekonomi dan sosial yang lain, termasuklah peluang pekerjaan, polis yang menzalimi para penunjuk perasaan dan sebagainya.

Itu adalah alasan yang mereka gunakan.

Hakikatnya, tidak munasabah untuk Presiden Mursi memulihkan sepenuhnya keadaan Mesir yang telah hampir binasa dan rosak dari pelbagai aspek pasca pemerintahan rejim Hosni Mubarak yang puluhan tahun lamanya itu, dalam masa setahun. Mursi memerlukan kuasa magis untuk menjadikan Mesir sebuah negara yang aman dan makmur dalam sekelip mata.

Namun, 'dosa-dosa' Presiden Mursi yang paling besar, yang benar-benar menyebabkan musuh-musuhnya tidak puas hati termasuklah:

-Meningkatkan produktiviti gandum kepada 60% dari 20%
-Membangunkan kilang-kilang industri seperti elektronik, senjata dan kereta, yang memberi peluang pekerjaan dan mengurangkan pergantungan rakyat Mesir kepada import dari luar
-Memberi kebebasan kepada media, sehingga pada tahap mereka tanpa segan silu mencacinya hampir setiap hari. Namun beliau kool sahaja dan sabar menghadapinya (kalau zaman Mubarak dahulu konfem si editor dah kena humban masuk penjara!)
-Hafaz al-Quran dan selalu bersolat jemaah dan menjadi imam di masjid
-Tidak mahu tinggal di istana Presiden dan menolak untuk dilindungi oleh para pengawal peribadi
-Menyokong perjuangan Palestin, Syria dan Myanmar, antaranya dengan membuka sempadan Rafah untuk kemudahan rakyat Palestin
-Membebaskan pemerintahan kerajaan Mesir dari cengkaman tentera
...dan lain-lain lagi.
[Sumber: bersamadakwah.com]

Inilah faktor sebenar mengapa beliau dijatuhkan. Faktor sebenar mengapa Presiden Mursi digulingkan adalah kerana beliau membawa syiar Islam ke dalam pemerintahannya. Ia adil, saksama, amanah, bersih dan bijaksana. Mana mungkin taghut dan jahiliyyah boleh duduk diam dengan pemimpin sebegini rupa; jika mereka biarkan Mursi dan ikhwan terus membawa perubahan berteraskan Islam di Mesir, mereka tahu yang kegemilangan Islam pasti akan kembali semula. Maka mereka mula menanam makar-makar jahat dan keji, untuk menjatuhkan Mursi.


Sekarang anda sudah tahu sedikit sebanyak apa yang berlaku di Mesir walaupun ia hanya gambaran kasar terhadap apa yang berlaku.

Tidak mustahil pergolakan di Mesir akan berlarutan dan berpanjangan sehingga membawa kepada peperangan saudara. Na'udzubillah. Sekiranya itu berlaku, ia bakal menjadi lebih teruk dan mengerikan daripada apa yang berlaku di Syria; sekurang-kurangnya di Syria jelas sekali ia adalah perbalahan antara puak Syiah dan Sunni, sedangkan apa yang berlaku di Mesir adalah saudara sesama pegangan dan aqidah.

#PrayForEgypt


*Artikel ini adalah ringkasan dan perkongsian dari sumber asal: Angel Pakai Gucci
*Untuk terjemahan dalam Bahasa Inggeris: realjeet.blogspot.com




SZ: Bila kita menaip perkataan #PrayForEgypt, adakah kita benar-benar berdoa atau hanya sekadar menaip? Tanya diri sendiri.

Wednesday, August 7, 2013

Puasa dan Raya Terakhir Sebagai Bujang?


"Tahun ni, last aku puasa dan beraya sebagai seorang jejaka bujang.
Next year dengan bini pulak. Hoyeah!"


Ok, itu sebenarnya status facebook ketika bulan puasa tahun 2011. Sekarang dah tahun 2013, tapi aku masih lagi bujang tegar trang tang tang ting tong. Nampak tak betapa perancangan Allah SWT itu lebih hebat. Jika Dia tak izinkan jodoh aku sampai, maka tidak akan sampailah ia walau aku berusaha sehabis daya sekalipun.

Ala.. Lagipun waktu tu memang tengah excited nak menikah walaupun calon masih samar. Memang bajet nak bercinta lepas nikah je masa tu. Asalkan kahwin. Tapi sekarang, aku rasa macam dah melepasi zon desperate mencari rusuk kiri tu. Yela.. Bila dah start sibukkan diri sekarang ni, memang tak terasa sangat kesunyian tu. Tambahan perasaan aku pernah diperkotak-katik, rasa macam dah tawar hati nak fikir pasal tu. Eceh.. Poyolah kau. Kadang-kadang ja kalau hangpa nampak aku dok berjiwang tu, aku tengah lepaskan perasaan sunyi la tu.

InsyaAllah, pencarian akan diteruskan. Haha.. Sejujurnya, aku pun tidak pasti siapa sebenarnya jodoh aku. Seperti aku katakan tadi, perancangan Allah itu lebih hebat. Sedangkan yang bertunang pun boleh putus malah ada pasangan yang sudah mahu akad nikah besok hari pun, boleh batalkan majlis. Kun Fayakun. Allah kata jadi, maka jadilah ia. Doakan saja yang terbaik.

Jadi, di kesempatan ini aku nak buat ucapan la sikit. Nak berpantun, dah biasa orang buat. Nak upload gambar ketupat, lemang segala bagai pun dah biasa sangat. Nak edit taruk gambar sendiri, tak sempat. Tambahan aku ni pemalu. Miow. So, juz nak ucap,

Selamat Hari Raya. Maaf Zahir dan Batin. Maafkan segala dosa aku kat hangpa semua. Aku sentiasa maafkan hangpa. Aku malas nak heret dosa sesama manusia ke mahkamah akhirat. Leceh. Dosa sama Tuhan pun dah berbakul nak kena tanggung nanti. So, kira setel la k. :-)




SZ: Makin tua ni, makin kurang feel nak beraya. Ada anak, syok jugak. :3