Pages

Sunday, April 28, 2013

Kenapa Ramai Alim Ulamak Menyokong Perjuangan PAS?

Pernah terfikir kenapa ramai para alim ulamak, ustaz, ustazah dan ilmuan agama turut bersama menyatakan sokongan kepada PAS dan Pakatan Rakyat? Kenapa mereka semua tak pilih UMNO/BN? Apa salah BN? Teruk sangatkan BN sehinggakan ramai alim ulamak tidak mahu menyebelahi mereka? Mesti ada sebab bukan?

Antara ustaz-ustaz terkenal yang menzahirkan pandangan dan kecenderungan politik mereka ke arah PAS atau Pakatan Rakyat ialah Ustaz Azhar Idrus, Ustaz Zaharuddin, Ustaz Zahazan, Ust Hasrizal, Ust Haslin Bollywood dan ramai lagi. Tidak kurang juga Dr Maza yang dikatakan bersikap neutral tetapi lebih banyak mengkritik UMNO/BN walaupun dalam bahasa tersirat dan sindiran.

Itu belum disenaraikan lagi ulama-ulama senior dalam perjuangan Islam. Antaranya yang sudah pergi meninggalkan kita seperti Allahyarham Ustaz Fadzil Noor, TG Yusuf Rawa, Dr Burhanuddin Al-Helmi dan As-Syahid Ibrahim Libya. Tuan Guru Pondok yang terkenal dan diakui kewarakan mereka turut bersama PAS seperti TG Hj Salleh Musa di Sik, TG Hashim Pasir Tumboh. Tidak lupa juga yang sememangnya memimpin perjuangan PAS seperti TG Hj Hadi Awang, TG Nik Aziz, dan Ustaz Haron Din. Kesemua mereka itu disanjung kerana tingginya ilmu dan kewarakan mereka.


Malangnya, para alim ulamak tersebut dihentam semahunya oleh khadam Umno/BN seolah-olah para ulamak tersebut orang jahil yang tidak tahu isi Al Quran dan Hadis Rasulullah, tidak mampu berkhutbah dan menjadi imam solat jumaat. Tak bersetuju tak mengapa, tapi jangan dimaki dan dicerca. Kelak terkena racunnya hidup merana hati gelita.


Pesan Imam Ibnu Asakir yang dinaqalkan oelh Imam Nawawi Rahimahumallah "Ketahuilah daging ulama itu beracun. Allah akan menyingkap aib dan keburukan orang yang mengaibkan ulama. Barangsiapa yang melepaskan ucapannya terhadap para ulama dengan mencelanya, maka Allah akan timpakan sebelum kematiannya dengan mati hatinya.


1. Kenapa PAS memilih untuk bekerjasama dengan parti sekular seperti PKR dan DAP di bawah payung Pakatan Rakyat? Kenapa PAS tidak mahu bersama dengan BN buat kali kedua setelah pernah disingkirkan dari BN suatu ketika dulu? Apa yang teruk sangat BN berbanding DAP? DAP tolak negara Islam sebab mereka kafir. Umno yang katanya Islam, kenapa taknak laksanakan negara Islam? Dalam soal ini, siapa lebih teruk? Kafir yang tolak Islam atau orang Islam sendiri yang tolak Islam?

2. Ulamak atau tok guru pondok umno menjatuhkan hukum haram mengundi PAS kerana bersekongkol dengan DAP tapi pada masa yang sama menyatakan wajib undi BN yang turut menolak hukum Islam? Fahamkah anda apa itu Tahaluf Siyasi? Eh, Bukankah dalam BN juga ada non-muslim MCA dan MIC?

3. Alim ulamak PAS tak betul dan sesat? Jadi, adakah alim ulamak umno yang bisu tidak mampu menegur pemimpin mereka malah menuduh ulamak muktabar dunia, Yusuf al-Qardhawi sebagai khawarij itu lebih bagus?

4 Alim ulamak berjubah berserban tidak boleh memimpin negara? Adakah yang berkot bertali leher, bersongkok tinggi, mempunyai isteri seksi sahaja layak memimpin negara? Anda silap. Bukankah Rasulullah SAW yang berjubah dan berserban juga seorang pemimpin negara dan pemimpin seluruh umat Islam?

5. Jangan taksub dengan ulamak PAS? Jadi, taksub pada pemimpin korup tidak mengapa? Yang tidak mampu mendidik anak isteri patuh syariat Allah? Bukankah ulamak itu pewaris Nabi? Tak boleh kah kita ikut pandangan dan perjuangan mereka? Pada siapa lagi yang mahu kita rujuk? Pemimpin yang tidak tahu apa itu najis mughallazah?


Aku menyokong PAS bukan kerana namanya PAS. Aku sokong Pakatan Rakyat bukan sebab namanya lebih dekat dengan Rakyat. Aku tolak Umno/BN bukan sebab namanya Umno/BN. Ini soal apa yang diperjuangkan parti itu. Ini soal siapa yang bersama menyokong perjuangan parti tersebut. Jika majoriti golongan alim ulamak tersebut menyokong UMNO/BN, aku pasti akan turut sokong BN. Masalahnya, TAK! Sebab tu aku pilih PAS dan Pakatan Rakyat. Sebab aku nak ikut perjuangan ulamak!

Jika PAS parti ajaran sesat, ulamak yang menyokong PAS juga sesat. Jadi, bagitau aku apa yang islamiknya dengan Umno dan pemimpinnya?





SZ: Perjuangan Islam dapat menyatukan semua bangsa di dunia ini. Tapi, perjuangan bangsa hanyalah melayukan perkembangan Islam.

Wednesday, April 24, 2013

10 Amanat Untuk Pengundi (Deklarasi Nadwah Ulama')

Berikut adalah deklarasi Nadwah Ulama & Kepimpinan NGO Islam yang berlangsung pada 23 April 2013 di Kolej Universiti Insaniah Alor Setar.





Deklarasi ini didokong oleh:


TOKOH ULAMA

TUAN GURU HAJI SALEH BIN MUSA
TUAN SYEIKH MOHD. ZAINOL ASRI BIN HAJI ROMLI
TUAN GURU HAJI ABDUL MAJID ABU BAKAR AN NADWI
TN.GURU HAJI ABDUL WAHAB BIN HASSAN
TN.GURU HAJI ABDULLAH BIN LEBAI SAMAH Bukit Lada
TUAN GURU HAJI MOHD REJAB BIN MD. AKHIR
TUAN SYEIKH MOHD. RODI BIN ABDUL RAHMAN AL HAFIZ
TN.GURU KHAIRUL ANUAR SHAFII
TUAN GURU HAJI MOHD. NASIR
TUAN HAJI AZMI ABDUL HAMID
TUAN GURU HAJI AHMAD ABDULLAH
TUAN GURU HJ YUSUF HUSIN Pondok Penyarum


NGO-NGO

1.SEKRETARIAT HIMPUNAN ULAMA RANTAU ASIA (SHURA)
2. MAJLIS PERUNDINGAN PERTUBUHAN-PERTUBUHAN ISLAM MALAYSIA (MAPIM)
3. PERSATUAN ULAMA KEDAH (PUK)
4. ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM)
5. TERAS PENGUPAYAAN MELAYU (TERAS)
6. PERTUBUHAN IKRAM MALAYSIA (IKRAM)
7. WADAH PENCERDASAN UMAT MALAYSIA (WADAH)
8. PERTUBUHAN HAL EHWAL SEKOLAH AGAMA KEDAH (HESA)
9. PERTUBUHAN DARUL MUSTAFA NEGERI KEDAH (DARUL MUSTAFA)
10. WOMEN’S INITIATIVE FOR RESEARCH, DEVELOPMENT & ADVANCEMENT (WIRDA)
11. PERSATUAN KEBAJIKAN & PENDIDIKAN PELAJAR ISLAM KEDAH (PERSIDA)
12. YAYASAN PAKSI
13. PERSATUAN PERSAUDARAAN MUSLIMAH MALAYSIA (SALIMAH)
14. GERAKAN SOKONG SYARIAH (GESA)
15. INSTITUT PENGEMBELINGAN KOMUNITI (IMPAK)
16. INSTITUT PENYELIDIKAN SYARIAH MALAYSIA (ISRA)


PONDOK & SEKOLAH AGAMA

MADRASAH AL RAHMANIAH Sik
MAAHAD DARUL MUHAJIRIN Gajah Teriak
MADRASAH DARUL MUHTADIN Jeniang
MADRASAH MANABI’ AL-ULUM AL-DINIAH Telaga Batu Jitra
MADRASAH AHMADIAH ADDINIAH AL ISLAMIAH Pondok Ahmad Nahu
MADRASAH AL-ZUHUDIAH Parit Panjang
MADRASAH AHMADIAH Bukit Pinang
MADRASAH ISLAHIAH Pondok Ustaz Adnan
MADRASAH NURUL ISLAM Charok Tok Uban Sik
RIBAT NASRUL MUHAJIRIN Kg.Permatang Kaka
AL MADRASAH AL IMANIAH AD DALAWIYAH Kg. Padang Buluh Nipis
MADRASAH ADDINIAH AL-MARDIYAH Pondok Sg.Kob
MAAHAD AS-SYATIRIE Kg Sg. Dedap Yan
MAAHAD AL-TARBIAH AL-ISLAMIAH AL-WATANIAH Kg Begia, Sik
MADRASAH DARUL ULUM AL BARAKAH Kg Batu Besar Sik
KOMPLEKS PENDIDIKAN ISLAM DARUL HIDAYAH Kg. Sungai Mati Lepai
MADRASAH TAKWIYATUL ISLAMIAH Pondok Bukit Lada
PONDOK TN.GURU HJ.HUSSIN DOL Guar Chempedak
MADRASAH TAHZIB AN NUFUS Pondok Ust.Awang Lanai
MADRASAH AL-HIDAYAH AL-HUKMIAH Pondok Permatang Nibong
MADRASAH MUNAWWARAH Parit Panjang, Baling
MADRASAH AL-FALAH AL-SAMANIAH AD-DINIAH Pondok Alor Janggus
MADRASAH AT-TARBIAH Pondok Kg. Landai
PONDOK DARUL SAADAH Sg Limau Baling
PONDOK SEMELING
PONDOK HJ WAN SOLEH Jitra
PONDOK PENYARUM BARU Tobiar, Pendang
MADRASAH JAAFARUL HASANAH Lepai
PUSAT PENGAJIAN TARBIYATUL AULADIYAH Kilim Langkawi
SEK MEN ISLAM DARUL ULUM (SMIDU) Pokok Sena
MADRASAH AT TAKLIMIAH AL KHAIRIAH Tok Keling,
SEK MEN AGAMA AL BAQIYATUSSOLIHAT Langkawi,
MADRASAH AN NUR AL ISLAMIAH Gajah Mati Pendang
AKADEMI ISLAM HAJI ABDULLAH SUBOH Kota Kuala Muda,
SEKOLAH MENENGAH AGAMA IHSANIAH Belantik Sik,
SEK MEN AGAMA MAKARIMUL AKHLAK Langgar
MAAHAD TARBIAH ISLAMIAH Derang
MADRASAH ZUBAIDIYAH Merbok
PUSAT PENDIDIKAN AL-ISLAH Pinang Tunggal
MADRASAH NURUL HIDAYAH Kg.Tembak K.Ketil
MARKAZ AT TA'LIM WAT TARBIAH Pondok Bandar Hilir
MADRASAH SAADATUL WATHONIAH Kg. Tembak K.Ketil
MADRASAH MISBAHUL FALAH Parit Panjang
MADRASAH NURUL ISLAH Parit Panjang
MAAHAD TAHFIZ AL-FITYAN Yan
MAAHAD TAHFIZ AL QURAN YAYASAN AL HUFFAZ Parit Panjang
INSTITUT PENDIDIKAN ISLAM & TAHFIZ AL-QURAN ABADA Parit Panjang
PUSAT TAHFIZ AL AMIN Lunas
PUSAT PENGAJIAN ISLAM MAAHAD RAUDATUL ULUM Serdang,Kedah
MAAHAD TAHFIZ MUTMAINNAH Sungai Petani
MA'AHAD AL-IMAM AL-SYAFIE Pendang
MAAHAD TAHFIZ AL-BARAKAH Tikam Batu,Sg Petani
MAAHAD QIRAAT AMAL AIMY DZALIFAH
SEKOLAH TAHFIZ SAINS AN-NAJIHIN Kulim, Kedah
MAAHAD TAHFIZ SAIDINA ABU BAKAR Kuala Nerang, Kedah
MAAHAD AS SOLEHAH Kuala Kangkong Alor Setar
SEK. AGAMA AT-TOYYIBAH Changlun
MADRASAH ISLAHIAH DINIAH Memali Baling
SEK. REN. ISLAM DARUL ULUM (SRIDU) Tandop Alor Setar
SEK. INTEGRASI FAIZIN (SAIF) Guar Chempedak
SEK. REN ISLAM DARUL ULUM (SRIDU) Langkawi
SEK. REN ISLAM BURHANUDDIN AL-HELMI Alor Star
SEK. RENDAH ISLAM AN-NUR Gajah Mati Pendang,
SEK. REN ISLAM DARUL ULUM (SRIDU) Kupang, Baling
SEK. RENDAH ISLAM RAUDHATUL MUSLIMIN Sg. Kembal Kuala Ketil
SEKOLAH RENDAH AN-NAIM Kuala Ketil
SEK. RENDAH DARUL HIJRAH Mukim Siong Baling







SZ: Aku nak ikut ulamak. Aku tidak mahu terus dipatuk ular dalam semak.

Thursday, April 11, 2013

Raja Hiburan dan Hedonisme

HEDONISME ialah satu pola pemikiran dan budaya hidup yang terlalu sukakan kepada hiburan semata-mata. Menurut kamus dewan, hedonisme ialah pegangan atau pandangan hidup yang mementingkan keseronokan atau kesenangan hidup.

Salah satu faktor penting menyumbang kepada berlakunya fenomena ini ialah :

1. Hiburan menjadi agenda utama media massa apabila kebanyakan promosi diberikan media kepada artis melebihi tokoh ilmuwan. Tokoh akademik, ulama, negarawan kurang ditonjolkan pencapaian atas apa yang mereka lakukan untuk pembangunan umat, agama, bangsa dan negara. Sebaliknya, artis diberi anugerah dan dijulang namanya dengan hadiah lumayan bernilai jutaan ringgit. Artis disanjung, ulama dihina?

Program hiburan sama ada di televisyen, radio atau pun atas pentas terbuka dilambakkan kepada masyarakat dengan begitu banyak mengatasi program lain. Ada yang membuat 'roadshow' dari satu negeri ke satu negeri yang lain sambil mengajak masyarakat untuk berhibur bersama artis. Pelbagai program realiti tv diwujudkan bagi melahirkan penyanyi dan pelakon pasang siap. Berita hiburan juga memonopoli sebahagian akhbar tabloid dan juga majalah. Kisah kehidupan artis dalam dan luar negara, diberikan liputan yang berleluasa.

2. Sokongan yang padu dari pihak pemerintah yang telah lama berkuasa sejak 55 tahun. Kerajaan Umno/BN tidak pernah rasa bersalah menghalalkan konsert-konsert artis Barat yang terkenal dengan budaya moral dan akhlak yang bercanggah dengan nila-nilai Islam dan Timur.

Antaranya konsert Elton John seorang artis gay di Genting Highland pada 2011. Artis K-pop dari Korea yang berpakaian seksi menjolok mata pada Himpunan Jutaan Belia di Putrajaya dengan alasan mengisi rohani para belia. Sanggup membayar RM2 Juta kepada artis k-pop, Psy yang popular dengan Gangnam Style hanya untuk persembahan 5 minit di atas pentas majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina Barisan Nasional di Pulau Pinang. Sedangkan lagu Gangnam Style tidak akan mengenyangkan perut fakir miskin yang lapar.

Itu belum dikira anak-anak menteri yang terlibat dalam dunia hiburan. Belum tengok video pak dan mak menteri berjoget lagi. Alahai. Macam mana nak memimpin ni? Setakat pakai baju yang tertera tulisan kalimah Allah belum cukup membuktikan anda nak pertahankan Islam.



Jadi, maaf nak cakap la. Antara sebab saya wajib tolak UMNO/BN ketika PRU-13 nanti kerana terbukti UMNO/BN adalah raja hiburan dan hedonisme.

Harapan saya jika Pakatan Rakyat diberi peluang memerintah Malaysia selepas PRU-13 nanti, gejala ini dapat dibendung. Semoga program-program hiburan yang melalaikan dimansuhkan. Dan diperbanyakkan program bercorakkan keagamaan seperti yang sudah dilaksanakan contohnya program ceramah ketika sambutan ambang tahun baru di Selangor.

Hiburan pada dasarnya bukanlah suatu yang dilarang Islam, asalkan ia dihidangkan berlandaskan syariat. Fitrah manusia secara umumnya memang perlukan kepada hiburan. Tuntutan fitrah ini seharusnya diberikan haknya dan ditunaikan dengan adil. Adil dalam erti kata memilih hiburan yang betul dan mengikut kadar yang diperlukan sahaja tanpa melampaui batas.




SZ: Aku juga pernah muda. Aku juga pernah gilakan hiburan dan cakna tentang artis suatu ketika. Dan aku sudah pastinya tidak mahu anak cucu aku terjebak dengan hedonisme sama seperti aku. Cewah. Bajet macam tua sangat.

Wednesday, April 3, 2013

Tips Memilih Calon Dalam Pilihanraya Buat Pengundi Atas Pagar

Memandangkan parlimen sudah sah dibubarkan setelah bapak lamanya kita menunggu, eloklah kiranya saya berkongsi tips memilih calon untuk dipangkah pada Pilihanraya Umum ke-13 nanti buat pengundi sekalian terutamanya yang  masih berada di atas pagar tu. Jangan duduk atas pagar lama-lama sangat. Nanti terjatuh tersontot berdarah montot, sakit woo.. Yang memang dah pasang nawaitu takmau mengundi kononnya takmau ambik tahu hal politik, tak payah dok bising-bising nak komplen macam-macam ye lepas ni. Dok diam-diam. Pi main jauh-jauh.




1. Kenapa saya perlu mengundi?

Pertama, kita perlu perbetulkan perspektif kita berkaitan dengan politik. Politik dan Islam tidak boleh dipisahkan. Ini kerana, dalam politik barat, mereka mencari kuasa dan menjauhkan orang lain. Politik Islam pula bertujuan mentadbir dan mengurus dunia berdasarkan keadilan. Gunakan kuasa memilih yang kita miliki bagi menentukan pemimpin yang dapat menegakkan kesejahteraan dan keadilan kepada rakyat. Pengundian boleh menentukan masa depan rakyat dan negara. Keputusan yang betul akan menyelamatkan masa depan umat dan negara. Sementara keputusan yang salah akan menjerumuskan negara ke dalam kebinasaan, atau penyelewengan. Maka pengundian ada nilai yang besar dalam agama ini.


2. Boleh tak kalau saya tak nak mengundi?

Sekiranya kita tidak mengundi, orang yang tidak sepatutnya memegang kuasa pemerintahan akan mendapat kuasa itu. Sesiapa yang tahu bahawa undiannya atau pemilihan terhadap calon tertentu itu boleh membawa kerosakan atau keburukan kepada negara dan umat tetapi dia tetap lakukan atas kepentingan diri, atau suka-suka maka dia berdosa. Demikian sebaliknya, jika dia memilih calon yang berkelayakan, maka dia menunaikan arahan Allah tadi, ini bererti dia mendapat pahala.


3. Apakah ciri-ciri calon yang patut saya undi?

Secara umumnya mudah sahaja, mesti memiliki dua aspek. Pertama; al-Quwwah atau kuat, dalam bahasa kita kemampuan, kewibawaan, kemahiran yang menjadikan dia mampu memimpin. Kedua: al-Amanah; ada kesolehan peribadi yang akan memelihara dirinya dari melakukan penyelewengan dan pelanggaran hukum. Jika kedua-dua ciri ini kelihatan pada penampilan calon, dia patut kita pilih.


4. Kalau kesemua calon tidak mempunyai ciri-ciri tersebut?

Perlu diakui, tiada manusia dan tiada kerajaan yang sempurna di dunia sekarang ini. Jika kesemua calon didapati tidak mempunyai ciri-ciri yang layak untuk memegang kerusi tersebut, maka seorang muslim hendaklah memilih calon yang paling kurang mudarat dan paling ringan bahayanya terhadap rakyat dan umat dibandingkan yang lain. Ini berasaskan kaedah syarak “Mudarat yang lebih besar dihilangkan dengan mudarat yang lebih ringan”, atau “Memilih bahaya yang paling ringan”.


5. Bagaimanakah jika kita tidak kenal latar calon?

Wajib kita kena kenal calon yang hendak kita undi. Seseorang muslim hendaklah mengundi dengan ilmu pengetahuan, bukan sekadar ikut-ikutan. Ertinya, keputusannya untuk memilih seseorang calon adalah dengan pengetahuan tentang latar belakang calon berkenaan. Seseorang pengundi muslim hendaklah mendengar dari pelbagai sumber dan memilih yang terbaik. Ini kerana pilihanraya menawarkan lebih dari seorang calon, maka kita perlu membuat pemilihan antara mereka.


6. Nak mengundi berasaskan calon atau parti?
 
Sepatutnya, kita tidak boleh mengundi hanya berdasarkan jenama parti semata. Islam menyuruh diberikan amanah kepada sesiapa yang layak. Yang akan memikul amanah adalah orang, bukan parti. Akan tetapi, dengan keadaan sistem di negara kita yang mana pemilihan parti akan mempengaruhi kuasa pentadbiran sesebuah negara, situasi menjadi terbalik. Jika memilih calon tersebut boleh menjejaskan mandat yang bakal diberikan kepada parti yang bakal memerintah, di sini kita perlu beri undi berasaskan parti. Selain perlu menilai rekod, matlamat, manifesto dan juga apa yang tersurat dan tersirat di sebalik parti tersebut.


7. Memilih antara calon muslim dan non-muslim

Larangan berkawan dan menyokong non muslim adalah bagi yang menentang Islam. Dan tiada larangan bagi non muslim yang tidak menentang Islam. Persoalannya siapa yang perlu kita pilih antara calon muslim yang terang-terang menentang, mempersenda dan menolak Islam serta mempunyai imej buruk dari segi akhlak, rekod pentadbiran yang buruk dan penyelewengan berbanding calon non muslim yang lebih bersih imej dan nilai integritinya serta rekod pentadbiran dan pengurusan yang lebih baik dan telus? Takkanlah kita ingin memberikan amanah kepada mereka-mereka yang akan merosakkan dan tidak membawa maslahah kepada negara? Sekiranya calon non-muslim tersebut mampu melaksanakan tugas dengan baik membawa kebaikan buat negara dan Calon Muslim pula sebaliknya, kita perlu memberikan undi kepada yang boleh membawa kebaikan buat negara. Kesimpulannya, tiada dalil qat’ie yang melarang untuk mengundi calon non muslim dalam PRU di Malaysia.


8. Saya tidak mahu libatkan diri dengan sistem demokrasi ciptaan kafir.

Jika musuh ada organisasi yang memonopoli sistem demokrasi, apakah pejuang Islam perlu pejam mata dan pekakkan telinga saja atas alasan demokrasi, parti politik dan pilihanraya adalah sistem ciptaan org kafir? Apakah patut pejuang Islam membiarkan saja kerusi eksekutif yang berkuasa mencipta undang-undang ke atas umat di dewan rakyat, parlimen, dewan undangan negeri dan lain-lain diduduki oleh puak yang benci kepada Islam secara zahir dan batin? Kuasa eksekutif itu adalah asasi untuk mempraktikkan Islam secara syumul di bumi Allah s.w.t. ini. Zaman Nabi s.a.w, kuasa eksekutif itu didapati melalui hijrah dan jihad di medan, manakala zaman ini seperti di Malaysia khususnya, ia diperolehi melalui pilihanraya. Jika itu realiti dan hakikat posisi kuasa pada hari ini, kenapa pejuang Islam perlu mengasingkan diri dan lari daripada merebut peluang untuk melaksanakan Islam melalui kuasa?

Oleh kerana pilihanraya demokrasi itu hanya boleh disertai oleh parti politik berdaftar, maka menjadi kewajipan kepada pejuang Islam untuk mendaftarkan paling kurang sebuah parti politik yang khusus bagi menduduki kerusi eksekutif dan menguasai pemerintahan negara untuk menegakkan Islam. Kita perlu faham, Islam itu bukan sekadar iman dan amal seperti solat, zakat, haji, zikir atau baca al-quran sahaja. Kalau itulah sahaja Islam, Nabi s.a.w. tak perlu berhijrah dan berjihad meluaskan kuasa.


*************************************


Rasanya setakat itu sahaja tips yang saya dapat kongsikan dengan kalian tanpa menyebut langsung nama-nama parti yang terlibat. Saya kira pengundi atas pagar adalah pengundi yang bijak dalam membuat pilihan yang tepat. Kerana anda bukan macai yang mengamalkan dasar taksub kepartian. Pengundi atas pagarlah yang akan membawa arus baru dalam sistem politik Malaysia.


Sumber Rujukan:
1. drmaza.com
2. jhanhar.blogspot.com
3. sabahdaily.com
4. arusbaru.my




SZ: Gatai tangan aih nak pangkah undi..