Pages

Monday, September 30, 2013

Kenapa Hati Tidak Bahagia?

Sesetengah orang sering merungut:

“Kenapalah dengan aku hari ni, asyik nak terjatuh je”
“Sakit betul la hati tengok muka dia”
“Menyampah betul..asyik dia je yang dapat”
“Hari ini hari malang akulah…”
“Kenapa hari ini rasa macam nak marah orang je”

Kesemua rungutan dan kata-kata di atas menunjukkan hati kita yang tidak bahagia. Selalu ada perasaan sakit hati, dengki dengan orang lain, hidup tidak terurus, selalu rasa susah dan kelam kabut.

Cuba kita semak semula. Adakah perkara-perkara yang kita terlepas pandang?

“Patutlah..solat subuh pukul 7.30 pagi..”
“Patutlah…aku ambil wuduk tadi, main basuh je..tak buat betul-betul”
“Patutlah..aku tak solat subuh”
“Patutlah…aku ni tak pernah menghadap Illahi”
“Patutlah…zakat aku tak bayar lagi”
“Patutlah…Aku keluar rumah tadi, tak salam mak ayah”
“Patutlah…sebelum pergi kerja tadi, aku maki hamun jiran sebab jemur baju kat pagar rumah aku…”
“Patutlah…aku marah kat orang yang minta sedekah tadi”

Kadang-kadang kita tidak perasan dan tidak sedar, ada perkara-perkara kecil yang kita buat menyebabkan hidup kita musnah seharian. Jiwa tidak tenang dan selalu rasa susah hati. Ini kerana kita melakukan dosa-dosa yang dianggap remeh dan kecil sedangkan dosa adalah tetap dosa. Tetap ditulis oleh Malaikat sebagai amalan buruk yang akan dibalas dengan hukuman yang setimpal oleh Allah s.w.t.

Kita tidak sedar, rasa susah hati, jiwa tidak tenang, hidup kelam kabut, kerja selalu tidak menjadi, selalu kena marah adalah sebagai hukuman kepada kita yang memandang remeh kepada setiap dosa yang dilakukan.

TAPI!!! Ada sesetengah orang yang:

Sombong tapi berjaya…
Tak pernah solat, tapi kaya..
Tak pernah bayar zakat, tapi hidup tak sengasara pun..
Tak bersedekah…tapi happy je..

Mereka tidak sedar, nikmat juga merupakan salah satu daripada ujian Allah s.w.t.

Kaya, bahagia, berjaya hanya sementara sahaja bagi mereka yang tidak patuh kepada Allah. Apabila suatu hari Allah tarik kebahagiaan mereka, mereka tiada langsung tempat bergantung kerana Allah telah melupakan mereka kerana mereka lupakan Allah. Melainkan mereka melakukan taubat kepada Allah. 

Bahagiakanlah hati dengan selalu melakukan amal kebaikan dan jaga tutur akhlak. Allah selalu bersama orang yang suka buat baik.

*Perkongsian artikel Ustazah Aida Hartini dalam risalah e-Usuluddin, KUISAS



SZ: Bila hati saya rasa gundah gulana memikirkan sesuatu perkara, saya bisik dalam hati seraya berkata, "Ahh.. Dunia ja semua ni.."

4 360 juta komen:

diana said...

solat subuh 7:30 pagi??ayam pun dah tak mau berkokok dah time tu..hahahh

Muhammad Syahmi said...

Kita sendiri yang memilih untuk bahagia ataupun tidak...

nurdani said...

selalu jugak cakap kat diri sendiri, 'semua ni dunia je'.

perasaan tak senang hati tu tak dinafikan wujud dalam diri. tu yang kena muhasabah diri setiap masa sebab kita mudah lupa. huhu.

Fz27 said...

kalau buat dosa Allah bg nikmat juga tu namanya istidraj