Pages

Tuesday, August 20, 2013

Kaut Untung Atas Penderitaan Mangsa Perang?


Untuk makluman pembaca yang masih belum tahu, aku ada menjalankan perniagaan tshirt secara online. Kebanyakan design yang aku create adalah berkisarkan isu semasa. Antaranya design yang melibatkan krisis peperangan di Gaza, Syria dan Mesir. Sebenarnya tujuan aku buat entry ni bagi menjawab tuduhan dan sindiran segelintir makhluk yang berfikiran negatif mengatakan aku sanggup mengambil untung hasil daripada penderitaan mangsa perang. "Menangguk di air yang keruh". Mungkin itu peribahasa yang sesuai.

Di bawah ini adalah salah satu komen yang aku printscreen.



Sememangnya aku dah jangka pasti akan ada mulut longkang dan hati busuk yang sinis menyindir aku mengambil kesempatan mengeksploitasi penderitaan mangsa-mangsa perang. Aku bukanlah jenis pentingkan diri sendiri nak buat macam tu demi kepentingan peribadi. Sebab itu aku lebih suka melabel design tersebut sebagai jualan amal dimana sebahagian hasil keuntungan akan disalurkan ke tabung mangsa perang tersebut. Itu salah satu cara aku memberi infaq dan berkongsi rezeki. Selain kaedah 'memaksa' orang bersedekah melalui jualan amal. Orang kita ni kan macam susah sikit nak keluar duit saja-saja kalau tak ada barang.

Selain tu, ia satu bentuk solidariti yang dapat menimbulkan kesedaran orang ramai apa sebenarnya yang berlaku di sana. Contohnya, bila orang yang jenis tak ambil tahu hal isu semasa ni tengok kita pakai tshirt "Pray for Egypt", mungkin dia akan tanya, "Eh, apa yang terjadi kat Egypt?". Pakai tshirt 'R4BIA', dia pasti akan tertanya-tanya apa maksud R4BIA. Macam hangpa semua dok tukar avatar simbol 4 jari warna kuning kat pesbuk tu la. Nampak? Its called awareness.

Di bawah ini salah satu bukti sumbangan yang aku pernah buat ketika Projek Gaza di penghujung tahun 2012.



Aku tunjuk bukti ni sebab atas permintaan beberapa hamba Allah yang bersungguh mahu aku lampirkan bukti sumbangan derma tersebut. Mungkin was-was dengan kejujuran aku. Bagi mengelakkan fitnah dan prasangka berterusan, aku pun publish di page. Tapi, bila aku tunjuk bukti tu, ada pulak yang cakap aku menunjuk macam bagi replika cek besar dalam tv tu. Alahai... Dah nama pun manusia. Ada saja yang tak kena. Nak puaskan hati semua orang sangat mustahil.

Demi Allah, tak terlintas langsung niat aku nak menunjuk dan riak dengan derma yang tak seberapa itu. Keikhlasan aku, biar Allah saja yang nilai.

Dan,

Seeloknya, sebelum bertindak melulu bersangka buruk dan pertikai usaha kecil orang lain, eloklah tanya diri sendiri dulu, apa usaha anda untuk bantu mereka yang menderita di sana. Istiqamah membaham burger Mekdi sambil menghisap rokok Dunhill di Starbuck pada waktu Maghrib?





SZ: Hikmah lain yang aku dapat, jualan tshirt amal tu akhirnya menjadi perintis untuk aku membuka cabang perniagaan baru. So, sudi-sudilah jenguk page Lubok Clothing. Eceh. Sempat promot.

3 360 juta komen:

Nurzakiah Hanum said...

kejamnya

Kakzakie said...

Itulah dunia di negara kita dik. Nak jujur nanti dikata riak, tak di tunjuk dikata kita menagguk di air keruh.

Harap N3 ini boleh membuka mata yg buta..

harrizam said...

Tahniah bro atas usaha ini...harap lebih ramai yg faham dan beri sokongan