Pages

Wednesday, April 3, 2013

Tips Memilih Calon Dalam Pilihanraya Buat Pengundi Atas Pagar

Memandangkan parlimen sudah sah dibubarkan setelah bapak lamanya kita menunggu, eloklah kiranya saya berkongsi tips memilih calon untuk dipangkah pada Pilihanraya Umum ke-13 nanti buat pengundi sekalian terutamanya yang  masih berada di atas pagar tu. Jangan duduk atas pagar lama-lama sangat. Nanti terjatuh tersontot berdarah montot, sakit woo.. Yang memang dah pasang nawaitu takmau mengundi kononnya takmau ambik tahu hal politik, tak payah dok bising-bising nak komplen macam-macam ye lepas ni. Dok diam-diam. Pi main jauh-jauh.




1. Kenapa saya perlu mengundi?

Pertama, kita perlu perbetulkan perspektif kita berkaitan dengan politik. Politik dan Islam tidak boleh dipisahkan. Ini kerana, dalam politik barat, mereka mencari kuasa dan menjauhkan orang lain. Politik Islam pula bertujuan mentadbir dan mengurus dunia berdasarkan keadilan. Gunakan kuasa memilih yang kita miliki bagi menentukan pemimpin yang dapat menegakkan kesejahteraan dan keadilan kepada rakyat. Pengundian boleh menentukan masa depan rakyat dan negara. Keputusan yang betul akan menyelamatkan masa depan umat dan negara. Sementara keputusan yang salah akan menjerumuskan negara ke dalam kebinasaan, atau penyelewengan. Maka pengundian ada nilai yang besar dalam agama ini.


2. Boleh tak kalau saya tak nak mengundi?

Sekiranya kita tidak mengundi, orang yang tidak sepatutnya memegang kuasa pemerintahan akan mendapat kuasa itu. Sesiapa yang tahu bahawa undiannya atau pemilihan terhadap calon tertentu itu boleh membawa kerosakan atau keburukan kepada negara dan umat tetapi dia tetap lakukan atas kepentingan diri, atau suka-suka maka dia berdosa. Demikian sebaliknya, jika dia memilih calon yang berkelayakan, maka dia menunaikan arahan Allah tadi, ini bererti dia mendapat pahala.


3. Apakah ciri-ciri calon yang patut saya undi?

Secara umumnya mudah sahaja, mesti memiliki dua aspek. Pertama; al-Quwwah atau kuat, dalam bahasa kita kemampuan, kewibawaan, kemahiran yang menjadikan dia mampu memimpin. Kedua: al-Amanah; ada kesolehan peribadi yang akan memelihara dirinya dari melakukan penyelewengan dan pelanggaran hukum. Jika kedua-dua ciri ini kelihatan pada penampilan calon, dia patut kita pilih.


4. Kalau kesemua calon tidak mempunyai ciri-ciri tersebut?

Perlu diakui, tiada manusia dan tiada kerajaan yang sempurna di dunia sekarang ini. Jika kesemua calon didapati tidak mempunyai ciri-ciri yang layak untuk memegang kerusi tersebut, maka seorang muslim hendaklah memilih calon yang paling kurang mudarat dan paling ringan bahayanya terhadap rakyat dan umat dibandingkan yang lain. Ini berasaskan kaedah syarak “Mudarat yang lebih besar dihilangkan dengan mudarat yang lebih ringan”, atau “Memilih bahaya yang paling ringan”.


5. Bagaimanakah jika kita tidak kenal latar calon?

Wajib kita kena kenal calon yang hendak kita undi. Seseorang muslim hendaklah mengundi dengan ilmu pengetahuan, bukan sekadar ikut-ikutan. Ertinya, keputusannya untuk memilih seseorang calon adalah dengan pengetahuan tentang latar belakang calon berkenaan. Seseorang pengundi muslim hendaklah mendengar dari pelbagai sumber dan memilih yang terbaik. Ini kerana pilihanraya menawarkan lebih dari seorang calon, maka kita perlu membuat pemilihan antara mereka.


6. Nak mengundi berasaskan calon atau parti?
 
Sepatutnya, kita tidak boleh mengundi hanya berdasarkan jenama parti semata. Islam menyuruh diberikan amanah kepada sesiapa yang layak. Yang akan memikul amanah adalah orang, bukan parti. Akan tetapi, dengan keadaan sistem di negara kita yang mana pemilihan parti akan mempengaruhi kuasa pentadbiran sesebuah negara, situasi menjadi terbalik. Jika memilih calon tersebut boleh menjejaskan mandat yang bakal diberikan kepada parti yang bakal memerintah, di sini kita perlu beri undi berasaskan parti. Selain perlu menilai rekod, matlamat, manifesto dan juga apa yang tersurat dan tersirat di sebalik parti tersebut.


7. Memilih antara calon muslim dan non-muslim

Larangan berkawan dan menyokong non muslim adalah bagi yang menentang Islam. Dan tiada larangan bagi non muslim yang tidak menentang Islam. Persoalannya siapa yang perlu kita pilih antara calon muslim yang terang-terang menentang, mempersenda dan menolak Islam serta mempunyai imej buruk dari segi akhlak, rekod pentadbiran yang buruk dan penyelewengan berbanding calon non muslim yang lebih bersih imej dan nilai integritinya serta rekod pentadbiran dan pengurusan yang lebih baik dan telus? Takkanlah kita ingin memberikan amanah kepada mereka-mereka yang akan merosakkan dan tidak membawa maslahah kepada negara? Sekiranya calon non-muslim tersebut mampu melaksanakan tugas dengan baik membawa kebaikan buat negara dan Calon Muslim pula sebaliknya, kita perlu memberikan undi kepada yang boleh membawa kebaikan buat negara. Kesimpulannya, tiada dalil qat’ie yang melarang untuk mengundi calon non muslim dalam PRU di Malaysia.


8. Saya tidak mahu libatkan diri dengan sistem demokrasi ciptaan kafir.

Jika musuh ada organisasi yang memonopoli sistem demokrasi, apakah pejuang Islam perlu pejam mata dan pekakkan telinga saja atas alasan demokrasi, parti politik dan pilihanraya adalah sistem ciptaan org kafir? Apakah patut pejuang Islam membiarkan saja kerusi eksekutif yang berkuasa mencipta undang-undang ke atas umat di dewan rakyat, parlimen, dewan undangan negeri dan lain-lain diduduki oleh puak yang benci kepada Islam secara zahir dan batin? Kuasa eksekutif itu adalah asasi untuk mempraktikkan Islam secara syumul di bumi Allah s.w.t. ini. Zaman Nabi s.a.w, kuasa eksekutif itu didapati melalui hijrah dan jihad di medan, manakala zaman ini seperti di Malaysia khususnya, ia diperolehi melalui pilihanraya. Jika itu realiti dan hakikat posisi kuasa pada hari ini, kenapa pejuang Islam perlu mengasingkan diri dan lari daripada merebut peluang untuk melaksanakan Islam melalui kuasa?

Oleh kerana pilihanraya demokrasi itu hanya boleh disertai oleh parti politik berdaftar, maka menjadi kewajipan kepada pejuang Islam untuk mendaftarkan paling kurang sebuah parti politik yang khusus bagi menduduki kerusi eksekutif dan menguasai pemerintahan negara untuk menegakkan Islam. Kita perlu faham, Islam itu bukan sekadar iman dan amal seperti solat, zakat, haji, zikir atau baca al-quran sahaja. Kalau itulah sahaja Islam, Nabi s.a.w. tak perlu berhijrah dan berjihad meluaskan kuasa.


*************************************


Rasanya setakat itu sahaja tips yang saya dapat kongsikan dengan kalian tanpa menyebut langsung nama-nama parti yang terlibat. Saya kira pengundi atas pagar adalah pengundi yang bijak dalam membuat pilihan yang tepat. Kerana anda bukan macai yang mengamalkan dasar taksub kepartian. Pengundi atas pagarlah yang akan membawa arus baru dalam sistem politik Malaysia.


Sumber Rujukan:
1. drmaza.com
2. jhanhar.blogspot.com
3. sabahdaily.com
4. arusbaru.my




SZ: Gatai tangan aih nak pangkah undi..

6 360 juta komen:

blog-tips-kurus said...

think wisely..

(>.<)

Anonymous said...

aku akan pastikan undi UMNO...
tidak mahu undi parti menentang ISLAM seperti PKR dan DAP..

Musuh islam harus ditentang...insyallah

Sya_Merpati Putih 88 said...

nice tips buat pengundi yg baru kali pertama mahu pergi mengundi...
thanks..:)

Anonymous said...

hmmm..

mentarisenyum said...

inilah jawapan yang aku cari selama ni. best2. sgt bguna utk pgundi ats pagar n yang baru nak mengundi.
macehh

Anonymous said...

Salam,

Dengan situasi terkini, penyokong BN 40% dan Pakatan 40% yg sama kuat
maka dua-dua pihak sedang bekerja keras untuk meraih pengundi atas pagar 20%.

Memandangkan bagi kita atas pagar ini tiada jentera penggerak yang khusus, maka
kita kongsikan maklumat bersama daripada hanya bertindak secara kecil/individu.
Kita memang terkeluar dari rahsia/strategi kedua-dua belah pihak sedangkan kita
lah kekuatan penentu kemenangan. Maka bertindak bijaksanalah walau kita tiada
apa-apa kepentingan, hanya ingin melihat keindahan Islam dan keadilannya. Jangan
sampai keluar dari mulut buaya masuk ke mulut naga. Kini yang tulus ikhlas
sudah terlalu kurang, dan kita tidak dapat lari dari yang ramai pura-pura ini.

Oleh itu berstrategilah. Pada aku pilihan yang paling baik ialah gunakan kuasa
kita untuk menyatukan mereka secara paksa. Jika kita mengambil pendekatan mereka
ini dua pihak, satu BN dan satu Pakatan maka kita akan memenangkan keduanya
kerusi parlimen secara samarata 111:111 untuk 222 kerusi sediada. Mana pihak
yang berkelebihan sebagai contoh 112:110 akan mendapat mandat memerintah. Bahaya
di sini ialah yang kalah akan membeli kerusi pihak lawan utuk menang.

Oleh itu cara yang paling baik ialah pendekatan 3 pihak. Setakat ini kelebihan
bagi kita Melayu/Islam ialah kita ada tiga tonggak parti yang majoriti
calon-calonnya Melayu/Islam. Setakat hari ini PAS 68 calon, PKR 70 dan UMNO
masih belum ada laporan. Jadi kita tetapkan kemenangan kerusi bagi mereka, iaitu
secara samarata iaitu 50:50:50. Secara dasar BN (UMNO 50 + MCA + MIC) kalah
PAKATAN (PAS 50 + PKR 50 + DAP) menang majoriti mudah. Tapi dengan cara terpaksa
sahaja PAS 50 + PKR 50 + UMNO 50 ini kita dapat pemerintahan majoriti besar
Melayu/Islam yang semestinya bukan UMNO BARU. Jika UMNO BARU menolak, kita masih
tetap di bawah PAKATAN yang hanya majoriti mudah tanpa takut apa-apa pindaan
yang merugikan Islam.

Jika ramai yang bersetuju maka kita tetapkan mana 50 calon terbaik dari ketiga
tiga parti tersebut untuk gerakan kita semua. Ketetapan 60:60:60 tidak memberi
kesan sama kerana dua parti sahaja sudah cukup memberi majoriti mudah dan risiko
PAKATAN memperolehi majoriti besar harus difikir kerana masih ada baki 222-60-60
-60=42 kerusi yang jika di campur dua parti besar 42+60+60=162.

Ikhlas,
HA