Pages

Monday, January 14, 2013

Ulasan Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112


1. Tanggal 12 Januari 2013. Telah berlangsungnya Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112 di Stadium Merdeka. 1 juta rakyat yang mahu bangkit menumbangkan kerajaan korup telah turun berkampung di Kuala Lumpur sejak malam sebelum lagi. Aku adalah sebahagian daripada detik bersejarah tersebut. Tidak ingin aku lepaskan peluang terakhir ini. Kerana selepas PRU13, mana mungkin aku akan menyertai bangsa UMNO/BN pula berdemo menentang Kerajaan Pakatan Rakyat ketika itu. Heheh..

2. Himpunan Shamsidar? Entah apa yang bermain di benak fikiran mereka yang sengaja menamakan Himpunan Kebangkitan Rakyat sebagai Himpunan Shamsidar. Aku tergelak besar memikirkan lawak seperti itu. Tiba-tiba kaitkan Shamsidar dalam hal ni? Jelas sekali mereka terdesak untuk mengaburi mata rakyat. Bagi yang tak tahu, Shamsidar tu sebenarnya isteri Azmin Ali. Hadoi. Tak habis-habis nak bodohkan rakyat. Bodoh sangatkah rakyat hingga sanggup nak turun 1juta orang di jalanan semata-mata kerana bini Azmin yang entah apa sumbangannya kepada negara. Lain la kalau nama Himpunan Kebangkitan Rosmah. Ada jugak rasionalnya bagi akronim HKR. lol.

3. Boleh lihat sendiri bagaimana amannya perhimpunan kali ini berjalan tanpa sebarang huru-hara seperti yang dibesar-besarkan media perdana sebelum ini. Rakyat tidak perlu lagi berpedih mata dengan bom asap, tidak perlu lagi bermandikan water canon. Sekarang nampak tak siapa sebenarnya penyebab berlakunya rusuhan seperti sebelum ini? Tak nampak? Anda sengaja butakan mata.

4. Bila rakyat dibenarkan berhimpun tanpa sekatan, polis pun senang buat kerja aku tengok. Tak perlu nak pukul sepak terajang orang sampai berdarah-darah. Tak ada pula kereta polis terbalik. Polis baik, rakyat pun baik. Siap tepuk tangan dan bergambar dengan abang-abang polis tu lagi. Aku syak, polis pun dah mula sedar yang kerajaan sekarang menunggu masa untuk rebah. Aku tengok, ada polis yang macam boring tak tahu nak buat apa pun ada. Mungkin sebab tu ada yang duduk melepak bersembang sambil hisap rokok tu. Bersangka baik, mungkin polis tu tengah break. Sehinggakan Unit Amal yang terpaksa buat kerja mengawal lalu-lintas.

5. Ketika Bersih 2.0 dan 3.0, point yang sering digunakan adalah Ambiga. Sikit-sikit Ambiga. Kali ni Ambiga tak ada, mati kutu dibuatnya nak cari point burukkan perhimpunan. Akhirnya, alasan yang digunakan, sebab bawa kanak-kanak bawah umur. Kemonlaaa.. Yang hangpa tu boleh pulak paksa budak-budak join perhimpunan. Beb. Himpunan aman beb. Aman. Tak bahaya pun kalau fru dan trak merah tak ada atas jalan raya. Yang jadi bahaya tu, sebab hangpa la.

6. Himpunan Maksiat? Amboii.. Salah orang kemain lagi kan hangpa nampak. Yang bini pemimpin hangpa tak tutup aurat tu bukan maksiat? Konsert kpop tu bukan maksiat? Memang tak dinafikan. Aku sendiri nampak pompuan pakai seksi terjojol dadanya yang bengkak tu berjalan dengan pakwe beliau. Yang lelaki pakai rantai leher, bersubang di telinga pun ada. Tapi yang terlintas di fikiran aku ketika itu, "Tak sangka. Golongan macam ni pun benci dan muak dengan kerajaan sekarang. Golongan macam ni pun inginkan perubahan? Macai patut malu."

7. Solat salah kiblat? Uiii.. Nampak bebenor terdesak nak cari kesalahan orang. Kiblat salah tanpa disengajakan, bukannya dosa. Yang dosa tu, sengaja tinggalkan solat. Kira okla ada kesedaran juga nak solat daripada terus lalai menghadap konsert kpop.

8. Peserta HKR dibayar? Ceh! Sikit-sikit dibayar. Mungkin anda semua sudah biasa dibayar untuk turun berhimpun, sebab tu kami juga dituduh begitu? Ingat kami semua macam hangpa ka bila nak berhimpun perlu dibayar, dipaksa angkut dengan bas? Malah kami yang kena keluarkan duit hulur sumbangan untuk dana PRU13 lagi adala. Hangpa sedap saja ambik duit rakyat untuk tarik orang. Dahla baju pun free. Kami semua kena beli baju sendiri. Tak pernah lagi aku tengok orang jual dan design baju Umno/BN. Baju Asalkan Bukan Umno adala. Yelaa.. Jenis nak harapkan sumbangan saja.

9. Siapa cakap peniaga rugi? Apa yang aku nampak, para peniaga tersenyum lebar. Mahu tak senyum. Untung berlipat kali ganda kau tahu. Jual air mineral botol kecik tu RM2. Gilo. Tapi dah dahaga punya pasal, belilah jugak. Biasalah. Bila permintaan tinggi, tawaran terhad, maka harga pun tinggi la. Owh yaa.. Aku pun berbisnes jugak kat sana. Aku jual tshirt. Dan tshirt yang aku jual tu sold out. Datang kena usung kotak berkotak. Balik lenggang kangkung senang hati. Celah mana depa kata peniaga tak boleh cari makan?

10. "Peserta himpunan tak ramai. Gambar edit." Ceh. Itu je modal yang digunakan. Dengki lettew. Jeles lettew. Setakat ambil gambar masa orang belum masuk stadium atau masa orang dah mula bersurai bolehla. Dahla tak pandai mengira. Tak pergi, cakap macam pergi. Aku sendiri terpaksa bersesak jugak nak masuk ke stadium yang sudah padat. Itu belum dikira yang ada kat parking bawah, dan yang masih di jalanan. Walaupun terpaksa berjemur di bawah cahaya terik mentari, rakyat sedikit pun tidak mahu berganjak atas semangat berkobar. Biarpun kulit terbakar, masih tidak mampu mengubati hati yang terbakar selagi yang korup tidak ditumbangkan.

gambar edit? seriously? kah3..




p/s: Lihat lagi koleksi gambar dan video dari kamera henset cabuk aku di SINI!




SZ: Orang suruh bangkit, nak tidoq jugak. Biaq pi. Heheh..

6 360 juta komen:

Aretikz said...

Tulisan ni pun edit kan? haha..

Negara memerlukan kebangkitan seorang lagi seperti Umar Abdul Aziz, yang akan disambung ke generasi al-Fateh..

Semoga Allah memberi yang terbaik pada PRU13 nanti.. InsyaAllah..

Faris Al-Muhandisu said...

aku cari2 jugak hang haritu pasai hang kata hang nak jual baju. Tp susah la pulak pasal ramai sgt! Haha.

Biasalah depa, takde isu, create la isu. Buat bodo je. Huhu

Kakzakie said...

Ha... itu dia. Masih tak percaya ke himpunan ini? Tak kan VCD pun tipu kan dik?

Harap ramailah yg baca N3 ini.

faiz helmi saja=3 said...

mantop...
insyaAllah krajaan baru mac nanti...
TAKBIR!!!!

Faaizz d. Zul said...

seronok himpunan kali ni. meriah dengan suasana karnival.

tahniah rakyat Malaysia!

diana said...

boleh la belanja akak makan ni..kan??heheh