Pages

Tuesday, December 18, 2012

Pergaduhan di Sungai Petani

1. Apa cerita Sungai Petani?

Berita hot di facebook sekarang ini katanya di Sungai Petani tengah kecoh dengan kejadian pergaduhan teruk di antara puak pelampau Extreme India dari Geng Kongsi 35 & Melayu Islam kita yang ditetak dengan parang, dibelasah dengan kayu besbol dan di campak ke dalam longkang sehingga membabitkan orang-orang yang tiada kaitan bermula di Paya Nahu seterusnya melarat ke Taman Ria apabila motosikal dibakar di depan masjid, seterusnya melarat ke Taman Keladi. Terkini jam 3 petang tadi di Bandar Sg Lalang, Sg Petani, Kedah, mangsa Melayu dari anggota Melayu Islam kita dari PDRM pula yang dibelasah habis-habisan kerana cuba menggari salah seorang daripada anggota kumpulan kongsi geng 35 mereka yang terlalu bertindak agresif. Sekarang di Sg Petani, Kedah sudah penuh dengan polis & FRU serta roadblock. Ugutan menyerang orang Islam ketika berjemaah di Masjid, bakar masjid dan surau serta mangsa dari Orang Islam yang dicampak ke dalam longkang setelah dibelasah dengan parang & kayu besbol mengundang kemarahan orang-orang Islam di situ. Perintah darurat dikeluarkan oleh PDRM & FRU. Harap semua pejuang-pejuang 30 dalam mood "Standby" kerana apa-apa sahaja boleh berlaku. Buat masa sekarang biarkan pihak polis dan fru jalankan tugas mereka kerana keadaan memang dah terlalu tegang. Kita cuba elakkan rusuhan kaum kerana dikhuatiri akan membabitkan pihak-pihak yang tiada kaitan & merbahayakan nyawa orang-orang Melayu Islam kita di situ sendiri dari kaum wanita dan kanak-kanak dan bimbang merebaknya rusuhan kaum ini ke kawasan lain. Yang penting dinasihatkan kita sentiasa bersatu, mood standby & jangan terlalu bertindak membabi buta. Tetapi lebih kepada langkah berjaga-jaga, BERSEDIA & BERSATU seandainya perkara yang tidak diingini berlaku. Umat Islam dinasihatkan berwaspada & jangan bertindak mengikut emosi. /// ( Sumber Maklumat: Ayahanda-Ayahanda Sg Petani, Kedah)

p/s: Status-status facebook seperti di atas telah ditokok tambah. Dan telah pun didelete oleh individu yang bertanggungjawab memulakannya. Tolong hentikan penyebarannya.

Gambar ini juga tiada kena mengena dengan kes di Sungai Petani. Tapi di Penang.


2. Ini pula cerita mangsa kejadian





3. Apa punca pergaduhan tercetus?




UPDATED from Era Pasca


4. Pertelingkahan berakhir.



Dan, katanya Pihak IPD Kuala Muda,Kedah telah memanggil ketua-ketua masyarakat bagi mencapai persefahaman antara berbilang kaum setempat di sekitar Sungai Petani susulan bermulanya pergaduhan di Paya Nahu,Sg.Petani. Sehubungan itu kedua-dua belah pihak diminta menghormati persefahaman yang dicapai & mengekalkan perpaduan.

Orang ramai juga diminta jangan buat sebarang kesimpulan melulu atau mendengar khabar angin. Kekalkan perpaduan antara kaum. Sebarang pertanyaan,maklumat atau pengesahan maklumat berkaitan kes serangan tersebut, sila hubungi Bilik Gerakan IPD Kuala Muda 04-4299222 atau Balai Polis Sg.Petani 04-4222222.


Pesan untuk kalian.

1. Boleh tak jangan dok panggil keling kat depa kalau tak tau maksud sebenar panggilan keling sebab ianya ada pelbagai tafsiran di kalangan kaum mereka, sensitif dan mungkin jugak tidak sensitif. Boleh tak jangan hina agama depa? Nabi tak ajar macam tu. Anda gelar anda pejuang fisabilillah. Tapi kenapa anda tidak berperangai seperti pejuang fisabilillah terulung itu? Jika kita tak suka agama kita dihina, mereka juga begitu. Tak semua india berperangai seperti itu. Dan tak semua melayu tu bagus sangat. Bangsa India pun ada Islam la. Dok lawan maki takkan selesai masalah.

2. Boleh tak jangan dok sebar berita-berita dengan ayat seolah-olah sengaja memprovokasi dan menggalakkan lagi berlakunya rusuhan kaum? Dapatkan dulu maklumat sahih dari pihak yang berkenaan. Tak payah dok buat pala tau, buat pala terer sangat. Ni, mau tanya dok mana, tudia.. dok kat Batu Pahat, Tawau, sana. Orang SP sendiri yang tengah dok luar kawasan pun taktau cerita. Piii.. 

3. Boleh tak jangan dok buat teghok sangat seolah-olah nak habaq kat semua orang kata hang 3line.

K, tu ja. Maaf.

UPDATED!





SZ: Bersatulah atas nama Islam. Bukan hanya perjuangkan ketuanan Melayu sehingga Islam jatuh no.2.

61 360 juta komen:

faiz helmi saja=3 said...

uish..tempat aku...
jangan lar ada lagi yang jd mgsa..aamiin~

Anitafasha said...

Astaghfirullah.. Nape sampai jd camni? Tak suka la ada perbalahan antara kaum ni. Hidup aman damai kan elok.

siti syafiqah said...

saya di SP skang..dan saya rasa masih selamat lagi..jiran saya India..setakat ini saya rasa keadaan xlah seteruk yg digambarkan..

Haris Khairuddin said...

oh.. ada gaduh eh kat SP?

yang jenis samseng ni memang x kira bangsa.. bajet nak tunjuk terer je. pasal hal2 kecik pon nak berperang bagai.

Anonymous said...

mmg la depa tu keling...india negara depa..dr zaman british lg depa mmg dipanggil keling..dulu british siap upah tentera keling jd macai british...

Pena Guru said...

Kita dah lama merdeka..kenapa fikiran masih belum merdeka..kita dah duduk di negara Malaysia yang kita cintai ini sejak lahir,kenape perlu berparang2..tak ada masalah yang tak boleh diselesaikan..berfikir panjang sebelum bertidak melulu..

miss fluffy said...

igtkan pasipa la jd kt SP td..adoiii..mcm2..

abdul Haq said...

Islam agama memerintah dunia!! Orang kafir tahu itu, sebab tu mereka akan sembelih orang diserata dunia jika berpeluang, sebelum islam menang!! Rasulullah s.a.w. bersabda; “Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka”. Maka salah seorang sahabat bertanya “Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?” Nabi s.a.w. menjawab, “Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit ‘wahan’.”

Seorang sahabat bertanya, “Apakah wahan itu hai Rasulullah?” Nabi kita menjawab, “Cinta pada dunia dan takut pada mati.”
(Riwayat Abu Daud)

Che Sakinah said...

lemas betul la denga gaduh2 tetak2 parang bagai ni... ciputnya nilai nyawa bagi pandangan diaorang ni..

heihh! sedih sungguh! :(

diana said...

yang last tu...heheh..bangga sangt dengan 3 line dia tu..haha

cypopcolour said...

Knape number phone ipd kuala muda jadi center number?(03)

juicy X said...

masalahnya pakat dok bt terok, tu yg jd mcm konon bahaya giler...kmi dok sp, stakat ni ok jaa.mmg ada kes tu tp xdakla seteruk yg dikecohkan

BlogHafizRahman said...

pedih ayat hang...haha

Anonymous said...

Betulkan no telefon IPD Kuala Muda 03 tak pakai kot ni. Penulis ni org mana?

poorah said...

pari-pari hitam memang mcm tu.. mengelupong lebih.. tkkan hangpa taktau.. harap2 pihak polis siasat dan ambil tindakan pada yg bersalah.. jgn dok makan bersuap tosey shj.. tambah2 lg yg banyak paku kat bahu tu....

fauzicai said...

komen2 dan post di internet lah boleh memperbesarkan isu yg sepatutnya kecik je,..jangan sampai merebak ke tempat lain suda la,,..org nk idupo aman,jaga pertuturan,komen,jgn dok sebar perkara2 yg boleh memarakkn api kebenciann

Anonymous said...

X paham aku..klu apsal kes melayu sama melayu bukan main x blih terima pendapat masing2 ..baik politik ka agama ka..x blih langsung nk tolak ansur..bila kes india sama melayu..smpai dh kena tetak bdk tu..maklumlah bukan hang punya sedara..bukan main hang nk sekolah kan pulak kita yg melayu ni..kita x patut mcm tu kita x patut mcm ni la..Lu ingat India blakang2 x kutuk kita ka..dh smpi tebelah bdk melayu tu Lu nk cite LG tolak ansur..mati sekali je bro..jangan smpi esok Lu punya anak cucu kena tetak ngan india Lu dh geram org lain cakap rilek ye bro..ye la Lu pun x ptut pnggil diorang dlu kling ka APA ka..sabar je bro..esok lusa Lu Cuba LG buat lebih baik ngan diorang..nnt diorang Pham la niat baik Lu tu..anak cucu Lu tu esok lusa baik la..bukan mati pun klu mati pun tanam je la dh nasib dia..ni pun salah kita gak x ckap baik2 ngan diorang..jd la kita umpsama buih2 je Di lautan..dh kena kt batang hidung bru nk ternadah..pastu tepuk dahi je la deii..

Anonymous said...

depan dhlah bukan asal sini pastu nak besak kepala ? dh salah tu salah je lah. tk payah lah nak tekak san takik sini ?

khairul zamani bin rosli said...

errrrrr... kdang2 jenis yg besikap degil nie yg susah..sntiasa menghasut kaum kaum trtntu utk puas kan hati mreka..pdhal xde ape pon... kita kat malaysia kan.. "keling" tu bhasa ksar kowt..dh diorg x suka awat sebok nak panggil jugak... jaga laa adab berckap sket semua..adoiii... biar kene ngan tmpat n gaya nk show off cara... jgn salah tmpat... just share pndpt..sedeyy laa klau camnie..ksian kwan2 sy kat area sana... x aman lak..diorg ad anak yg xtau apa2 kecik lagi tu...bini lg yg duk umah krj jaga mkn minum laki. .ttba kna srang... haish mintak jauh laa jd camtu kan... biar pihak berkuasa jer settle kan dlu mana yg ptt... salam... -insan yang sayangkan keamanan-

Anonymous said...

Jgm jgn ada orang tuakng boh minyak paa.....hati2.....

Anonymous said...

Saya tak tau pasai apa benda macam ni boleh berlaku. Kita kene bersatu padu bukan mcm ni. Mohon semua pihak mengambil iktibar daripada kejadian ni dan jadi kan tauladan pada masa hadapan

Anonymous said...

Kadang kadang. . Kita pon letih di pijak. . Ni malaysia. .Negara kita. . Islam disini. . Kalau dorg boleh datang membuta tuli sebat org islam. . Adakah kita nak ckp sabaq. . Elok brdamai. ? Darah di bayar darah,nyawa di bayar nyawa. . Masalah nye org suruh betdamai bila kita dah kena. . Mana adil. ? Kalau kna kat sedara angpa mcm mana. ? Ni yg kita kata kehilangan semangat islam,patriotik untuk mempertahankn agama dan hak. . Perasan tak dulu di pasir gudang. . Kne gak org melayu,bile kite nak repeat suruh sabaq. . Mana hak kita. ? Depa bila mabuk bkn kira,tao nak sebat shaja. . Kmpung medan pon lebih kurang. . Aku tak dengaq lg mlayu yg jd punca. . Kalau angpa tak nak bersama,jgn dok kutuk mereka yg nak pergi tuntut hak saudara seislam ni. . Doa kn mereka selamat dan doa angpa tak terkena dgn hindu ni. . Dan blogger pikiaq sket sblom tulis. . Kalau suruh bincang jugak,cuba suruh palestin dok bincang ngan israel. . Kot boleh setle memey best. .

Anonymous said...

Salam. Aku bkn nak ckp apa la. 2minggu lepas kete aku kena langgar dgn india. Memang terang2 dia salah tapi dia salahkan aku pulak. Lps tu dtg kaum dia ramai2. Aku dua orang je dgn kwn aku bertengkar sbb dia taknak mengaku salah dia. Sampai last2 akhirnya dia mengaku tetapi ugut aku utk ke bengkel kwn dia baiki kerosakan kereta dan jgn buat report polis.. Apa pn dia janji untuk ganti.. Dan silap aku adalah aku mengalah dan ikut cakap dorg.. Sblm blah dorg dtg sorg2 salam mintak maaf cakap kita kawan, kita 1 Malaysia blablabla.. Tp skrg..?? Aku call sms lansung tak jawab.. Dah 10 hari tak setel kete aku.. Janji tinggal janji.. Tapi tadi aku dah buat laporan polis sbb aku rasa dianiaya.. Sblm tu aku nak bg tau watak india2 tu mmg mcm samseng dan pernah maki2 aku dlm phone sbb aku cari2 dia tuntut ganti rugi.. So kesimpulannya korang pk sendiri..

Anonymous said...

pak leman pun dah pi stanby kat sanadah

Anonymous said...

pak leman pun dah stanby kat sana dah

Anonymous said...

Keling? Mmg keling, x kutuk agama pun, tau apa itu keling? Knp keling?
Tanjung keling? Masjid kapitan keling? Kuih telinga keling? Apa keling?
Mmg org melayu pggl keling sejak british bw msk dorg ni kt tanah melayu, org melayu ms tu xtau ni kaum ape, sm macam org british, kt pggl org putih. Knp dorg keling, semasa dorg dtng cni, dorg dijadikan hamba abdi, berikat dan berantai, bila jalan ramai2 itu yg de bunyi keling. Jgn nk gelak, moyang aku yg ckp.

Anonymous said...

Jauhnya balai polis sungai petani sampai kena pakai kod telefon kl. Keh keh

Ery Sulaiman said...

Ini semua berpunca dari kta sendi yang menyebabkan kaum lain berani bertindak sedemikian rupa,
Cuba kita renungkan , disebabkan mainan politik yang kotor kita sendiri dah berbalah den membenci sesama sendiri......
bila lain bangsa/kaum melihat kumpulan org melayu dah x bersatu mereka pon cuba mengambil kesempatan dengan menangguk d air yang keruh.....
BERSATULAH MELAYU UNTUK MALAYSIA (TANAH MELAYU)
Jangan merempat di negara sendiri......

Anonymous said...

Pada yg melayu...tolonglah jangan bertindak guna nafsu sangat..
Kalau kita salah bertindak kita akan burukkan nama Islam...
Kita kena ingat yang mulia nya melayu kerana Islam...
Aku sbgai orang kedah..xmau benda2 macam ni jadi kat tempat aku..
Selagi depa xkacau hal agama kita..setakat gaduh2 kecik..
Xpayah kita perbesarkan...
Ingat apa Islam ajar kita..

kiera'sakura said...

laaa mula kes kecik je. hurmmm semoga semuanya selamat dengan lindungan Allah lepas nie Amin...

*nak lindungan Allah pun kena bersikap sayangkan Allah jugak kn

Az Azi said...

no telefon tu salah la....bukan 03 tp 04....silap kod kawasan je..sekian

Paduka Razzor said...

@Ery Sulaiman

kalu x tau pape x yah cakap la bro...... aku nk tgk bla famili ko sndiri kena tetak ngan keling.... aku nk tgk ape respond ko.... kat kawasan paya nahu ni mmg kaki fit suma keling... da banyak ank bangsa aku yg kena rogol time tgu ven kilang mase subuh,... suma punca paria kawasan sini la...

kalu x tau pape x yag buat org lain panas bro..... kedah x mcm negeri2 lain....
harap ko faham.... kalu ko nk bela sgt bangsa keling tu ko leh post kat wall diorg

Syafik Coklat said...

hm tak payahlah nak menaikkan kemarahan org dey . sebab mnde2 perkauman sekarang ni sgt sensitif . aku ada berkawan jugak dengan india-india ni , tpi jgn la panggil depa keling atau anything yang boleh sakitkan hati depa , kalau depa panggil kita lancau ke apa ke tentu kita pun nak naik marah gak kan ? cuma kita ni ada iman berbanding ngan mereka . cuma iman tu tak tebal macam ulama-ulama yang ada dulu dan sekarang , yang penting kita kena bersabar . nabi pun ada pesan jangan lah kita mulakan peperangan , tapi kita berperanglah jika ada yang mencaci agama kita . Dan agama kita takkan dicaci jika kita tak menghina dan mencaci agama orang lain . Hormatilah hak masing-masing di atas bumi malaysia ini . thanks .

Anonymous said...

Dah kena pada anak sendiri baru nak sedag bukan boleh bagi muka sangat.harap pdrm boleh settle dan brtindak kalu x settle kes akan jadi api dlm sekam tunggu masa meletup lagi.harap idak.nak suruh sabaq takat cakap boleh le tak kena batang idung sendiri.

nothingspecial said...

pergaduhan kaum memang tidak patut.. tetapi kalo kita tgk sendiri melayu memang selalu di tindas... saya sendiri sebelum ini mengutuk tindakan ini dan percaya bahawa perpaduan itu penting.. tetapi bila kena di batang idung sendiri baru saya sedar langit tu tinggi ker rendah... saya ingin cakapkan bahawa kaum cina dan india semakin melampau... kalo dorang tak guna kekerasan.. dorang akan sekat dari segi ekonomi.. dorg akan tutup periuk nasi orang melayu... melayu jgn mudah percaya..

Anonymous said...

Nak racist sgt kenapa? Kita semua ni sama aje. Ada hidung, ada mata. Ada tuhan, ada agama. Kalau cina, india, portugis, singh sume xda, melayu susah juga.

QasehSuci said...

semakin hari semakin takut untuk hidup di bumi...tapi takut pulak nak menghadapi hari akhirat

Anonymous said...

asalnya gado benda x sebsar mana yaitu curik moto.pi buat rancak cerita nak bakar masjid konon...ayahnda pekida tunjuk bagus macam pejuang Islam..hak puihhh...pejuang 30 konon...solat ntah kemana,arak siang malam,maksiat zina,pukul org..nak jadi pejuang islam konon...weyhh xsedar ke pekida tu pun same je samseng...aku meluat betol kalau bab2 gado ni ckup laju pekida tunjuk hero...kumpulan maksiat nak jadi pejuang islam..hak puihhh

Anonymous said...

Keling tu gari kaki yg dipakaikan kat kaki india yg dibawa masuj ke tanah melayu oleh british. India x suka dipanggil keling sebab seolah olah satu hinaan bg mereka. So respek jela. Kalau ko. Ko suke kene pggil anjing? Xkan. Respek.

Anonymous said...

betul...cuba diorang panggil kita melayu babi... mesti kita marah...camtulah ..perasaan diorang..klu kita panggil keling...kita manuasia ni sama je..melayu ke, cina ke, india ke...semua ada gangster kat malaysia ni..beza nya kita Islam..agama yang tidak suka bermusuhan..


za8 said...

Xkene kat family korg ley la korg ckp rilex la jgn melenting la pala.. Semoga allah memelihara keamanan negara amin...

Sunah Sakura said...

fuhh...baca sampai habis baru tau apa sebenarnya yang berlaku kat sana...semalam tertanya2 jugak, kenapa kat SP? ada apa? kecoh betul semua...hurmm...

moga semua dalam lindungan Allah...

saniah said...

Ha elok la...tak mau perkataan keling nmpk gaya kena tukaq la nama nama tempat kat melaka tu...boh tanjung india..mesjid maruku...
Sebenar nya kaum melayu mmg tak dihormati langsung di mana mana pun...kita yg tak paham bahasa depa so tak tau la depa kata apa kat kita baik cina atau india...semua tu duk balun kutuk kita jaa
mana ada 1M sebenaq nyaa...pikiaq la sndr

piXxa said...

darah dbayar darah

Ery Sulaiman said...

Ini semua berpunca dari kta sendi yang menyebabkan kaum lain berani bertindak sedemikian rupa,
Cuba kita renungkan , disebabkan mainan politik yang kotor kita sendiri dah berbalah den membenci sesama sendiri......
bila lain bangsa/kaum melihat kumpulan org melayu dah x bersatu mereka pon cuba mengambil kesempatan dengan menangguk d air yang keruh.....
BERSATULAH MELAYU UNTUK MALAYSIA (TANAH MELAYU)
Jangan merempat di negara sendiri......

Anonymous said...

dasar KELING ! . . kita melayu dah lama tolak ansur ngn lepa. lepa mmg kalu ramai sket..buat rojak bley.mmg ghapla jingga. hampa xtau prangai keling gena. stakat aku jmpa. sorang drp 100 ja aku pcaya..

ashreeves said...

Aku tak kesah sangat diorang nak gadoh2.. hari2 banyak gadoh jugak.. tapi please beware kalau dah masuk bab bakar2 masjid ... Gua Fisabilillah... Hancur jugak kepala kafirun nie.. masjid al-ansa' tak dapat nak bela tak pe sebab jauh kita doakan jelah . Tapi depan mata jangan buat pasal lah golongan al-kafirun..Gua tak kan pi bakar balik lu punya tempat sembahyang tapi gua akan buat lu orang kena sembahyang.. Allahu akbar

pemerhati bebas said...

Panggilan keling tu dah beratus tahun lah.Tak ada maknanya menghina haih.Kalau pariah tu barulah menghina(tapi memang patut dan betul pun hehe).

Keling tu asal dari perkataan Kalinga iaitu tempat asal kebanyakan keling yang datang ke sini dari india dulu.Ini sejarah.Sama aje macam indon berasal dari perkataan indonesia tapi tak pasal2 indon kata menghina.Itupun indon yg disana,indon sini rilek aje.

Melayu wajib bersatu,jangan diperbodohkan oleh fahaman asobiyah politik.Orang taksub politik inilah yg dikatakan asobiyah sebenar sampai sanggup kafir-mengkafir dan berpecah-belah.Islam tak ajar ini semua.Sebab itu bangsa2 asing berani memperlekehkan kita.

Yan Ty said...

huish , seram sejuk je tengok gambar. cerita punca small je..aduhai....

SuperFlizo said...

@Pena Guru Hg pandai la ckp dh xkena kat hg. kalo kena kat hg, bru klupoq kalo xdak org tlg, apa prsn hg?

SuperFlizo said...

@nothingspecialbetul

Anonymous said...

Melayu bersatu? Melayu takkan bersatu. Sejak azali zaman kesultanan Melaka lagi pun Melayu tidak bersatu. Hingga hari ini, jangankan berbeza kefahaman politik UMNO-PKR-PAS, dalam UMNO kita sendiri pun berbalah juga. Tau2 saje la siapa dengan siapa. Tak perlu kita bukak pekung di dada. Senyap2 suda....

Anonymous said...

Stuju...

keling paria said...

Abah aku penah pesan, aku rsa abah korang pn ade pesan jgk kot;

kalo ko jupe keling ngan ular, ko pukul keling dulu smpai mampus.. Pastu bru kejar n pukul ular.

Anonymous said...

Yg salah ttp salah..tp jgn ambil kputusan sendiri..biar pihak brkuasa btkn..nm pn pihak berkuasa kn..ada power la...sia2 byr cukai...msing2 ada tggjwb...cmpare dgn palestine aku nk berjuang kat sn lg..isreal dgn berani nk serang iran lak..

Anonymous said...

Minah kalau taktau jgn nak sebut banga2 3line. tulis biag belapik... Igt hang ni beranak dlm kg paria kot

Anonymous said...

Lu mmg kambing brooo beranak dlm longkang lu igt pekida semua teruk kaaa...... Luuu jeles lakkk

visitme@FaTiN cOrNeR said...

ada jgk terbaca status tu kt fb.. media massa bukan medium untuk suka suki ditokok tambah tp utk sebarkan maklumat..

Cik Tomorrow said...

hurm....scary ..... seminggu lebih tak ke SP sebab ni . kulim pun ada kes juga....~.~

Anonymous said...

Kes kecil je nie tak pyh besar2 kn...budak2...

Anonymous said...

Heran aku awat blah sp rmai xtaw hormat bngsa lain...tmbh2 geng yg bajet dia anak polis,pekida,geng ska plekat stiker kaler merah kt no. plate...bla tgok bgsa lain ja nk ktuk,tmbh2 hndu..mai dok png,aman damai xdak gaduh,melayu,cina india bleh dok satu meja,...mentaliti memainkan peranan sesuatu kawasan..