Pages

Sunday, June 3, 2012

Laporan Aktiviti Himpunan Hijau ke Putrajaya di Stadium Darulaman Kedah

Ada seorang sahabat aku yang merupakan penyokong UMNO/BN meminta aku menyenaraikan aktiviti-aktiviti yang berlangsung ketika Himpunan Hijau ke Putrajaya yang diadakan di Stadium Darulaman tempoh hari. Jadi, aku pun meluangkan masa merajinkan diri untuk berkongsi dengannya bagi membuktikan perhimpunan ini tidak memerlukan aktiviti yang berunsurkan maksiat bagi mengisi rohani dan memantapkan akidah para belia. Juga tidak perlu membazir jutaan ringgit menjemput 'ustazah-ustazah' dari Korea bagi menarik ratusan ribu orang ramai bertandang ke stadium.

Ada yang tak percaya dengan ratusan ribu orang memenuhi stadium mengatakan ini gambar edit. Haha.. lawak. Aku saksi tempat kejadian. Memang real. Terimalah hakikat..


Berikut adalah laporan ringkas berkenaan aktiviti yang dijalankan ketika Himpunan Hijau tersebut.


TARIKH : 1 JUN 2012 (JUMAAT)
TEMPAT : STADIUM DARULAMAN, KEDAH.

Masa : 4.30 petang

1. Kuliah Asar oleh Ustaz Azhar Idrus
-Video Ceramah Part 1-5, KLIK SINI!

2. Sketsa : Belantan Pusaka Durjana oleh Bob Lokman

Masa : 7.00 malam

1. Solat Maghrib Berjemaah
2. Solat Hajat dan Munajat
 -dipimpin oleh Tuan Guru Haji Salleh Musa
3. Solat Isya' Berjemaah

Masa : 9.00 malam

1) Kata-kata aluan daripada Pengerusi Majlis, YB Dato' Mahfuz Omar.

- Majlis dimulakan dengan Al-Fatihah.
- Himpunan Hijau ke Putrajaya akan melakukan sesi jelajah ke seluruh negeri di Malaysia, termasuk Sabah dan Sarawak.

2) Mukadimah daripada tuan rumah, YAB Dato' Seri Diraja Ustaz Azizan Abdul Razak, Menteri Besar Kedah.

- Laungan azan bergema di Stadium Darul Aman, merupakan pertama kali dalam sejarah selama 60 tahun lalu sejak penubuhannya.
- Akan terus mempertahankan Kedah dari jatuh ke tangan UMNO/BN.
-Mengucapkan ribuan terima kasih kepada PAS Pusat kerana memilih Kedah sebagai tuan rumah untuk program gergasi ini.

3) Ucapan daripada Mohd Zaid bin Tandang. (Wakil Selebriti)

-Merupakan Pengacara di TV Al-Hijrah.
-Turut mewakili Kepulauan Borneo, Sabah dan Sarawak.
- Merupakan kaum suku Iban.
- Mengambil kesempatan untuk mengucapkan 'Selamat Hari Gawai' dalam bahasa Iban, dan 'Selamat Hari Kaamatan' bagi suku kaum di Sabah yang meraikan.

4) Ucapan daripada Penyanyi, Wan Aisyah Wan Ariffin (Wakil Artis)

- Pernah menjuarai Anugerah Juara Lagu dan popular dengan lagu Janji Manismu.
- Mengakui bahawa 'PAS is for ALL' kerana masih menerima artis sebagai ahli mereka.
- Berpesan kepada pimpinan PAS, 'Sekiranya telah berjaya menguasai Putrajaya, jangan lupakan golongan artis ini.'
- Beliau juga turut merayu supaya para pimpinan PAS sabar dalam proses mentarbiyyah mereka iaitu golongan artis yang ingin berubah.

5) Ucapan daripada Dato' Fauzi Shaari (Wakil Penjawat Awam)

- Merupakan orang ketiga terpenting dalam PDRM.
- Mantan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah PDRM.
-Beliau bercerita detik sebelum beliau bersara, yang mana pernah 'diboikot' segelintir pihak, gara-gara dikatakan 'orang kuat PAS', sehingga dipanggil oleh pihak atasan untuk sesi 'keterangan'.
- Beliau menyelidik terlebih dahulu perlembagaan setiap parti sebelum bersetuju menyertai PAS.
- InsyaAllah, beliau berikrar akan terus bersama dengan PAS, dalam perjuangan menegakkan al-Quran dan as-Sunnah.
- Merakamkan ucapan terima kasih dan penghargaan kepada Unit Keselamatan, Unit Amal dan juga PDRM, yang bekerjasama dalam memastikan kelancaran program ini.

6) Ucapan daripada A. Samad Said (Sasterawan Negara)

- Pengerusi bersama BERSIH 3.0.
- Beliau mendeklamasikan sajak bertajuk, 'Generasi Yang Gagah', ditujukan khas buat anak-anak muda yang mula menunjukkan kebangkitan.

7) Ikrar dan Bai'ah Perjuangan.

- Diketuai oleh Dato' Haji Mustafa Ali, Setiausaha Agong PAS Pusat.
- Semua yang hadir diminta bangun berdiri, mengangkat tangan melafazkan ikrar bersama-sama.
- Ketika lafaz ikrar sudah sampai ke penghujungnya, tiba-tiba kelihatan letupan bunga api di udara kelihatan di luar stadium.
-Letupan bunga api tidak termasuk dalam agenda program. Dipercayai provokasi pihak tertentu.

8) Gimik Perlancaran 'Himpunan Hijau Ke Putrajaya'

-Menampilkan 6 orang bekas Pemain bola Kebangsaan Malaysia. Antaranya, Radhi Mat Din, Farouk Elyas, Feriza Elyas.
- Sebanyak 13 biji bola ditendang ke arah padang, sebagai simbolik PRU ke-13 akan bermula tidak lama lagi.
- Bola bewarna hijau dan berbulat putih disambut oleh hadirin. Siapa cepat dia dapat.
- Lagu 'Hijau Kuning' turut dimainkan di dalam stadium.

9) Sesi Penyerahan Borang Keahlian PAS Prof Dr. Nik Mohd Zin Nik Yusuf (Wakil Pegawai Tadbir), kepada Presiden PAS, Tuan Guru Haji Hadi Awang.

10) Ucapan daripada Prof Dr. Nik Mohd Zin Nik Yusuf (Wakil Pegawai Tadbir)

- Mantan Ketua Pengarah PTC.
- Menyeru sahabat-sahabat yang sudah pencen, untuk turut serta dalam perjuangan PAS.

11) Ucapan daripada Tuan Haji Mohd Sabu, Timbalan Presiden PAS.

- Dimulakan dengan pantun :

"Sorong papan, tarik papan, Buah keranji dalam perahu,
Beri umpan, kita makan, Sokong BN, kita tak mahu."

- Mengimbau kembali Peristiwa Memali, yang menuntut perjuangan jiwa dalam menegakkan syiar Islam.

12) Ucapan daripada YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Presiden PAS.

- Bukan sesuatu yang mustahil untuk mendapatkan Putrajaya, sambil mengaitkan dengan sirah, seperti kisah kerajaan Namrud, penaklukan Kota Konstantinople dan sebagainya.
- Ahli gerakan perlu sentiasa mengawasi masa dan hubungan mereka dengan Allah Ta'ala, kerana itu syarat-syarat untuk mencapai kemenangan samada di dunia, mahupun akhirat.
- Kemenangan bukanlah PERCUMA, perlu dibayar dengan turun ke 'gelanggang'.

13) Ucapan dan Doa Penutup oleh YAB Tuan Guru Dato' Bentara Setia Nik Abdul Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS.

- TG Nik Aziz kecewa dengan isu K-Pop, namun masih lagi menasihati kita untuk terus berdoa, supaya mereka diberikan hidayah.
- Memimpin doa penutup.
-Laungan Takbir dilaungkan buat kali terakhir.

14) Majlis tamat sekitar 12.00 tengah malam

- MC (Mahfuz Omar) mengakhiri majlis dengan berpesan kepada semua supaya berhati-hati pulang ke kampung halaman, supaya kita semua dapat bergerak ke Putrajaya dan merebutnya.
- Majlis disudahi dengan tasbih kifarah dan surah al-'Asr.


Sekian, wassalam...

p/s : Laporan asal oleh Nurul Aida Abdul Aziz. Disunting untuk penambahbaikan oleh Solihin Zubir.




SZ : Pendirian aku mudah. Aku takkan sokong mana-mana yang menerajui ke arah kemungkaran. Baik Parti Kunci mahupun Parti Tingkap, yang mana lebih ke arah memperjuangkan Islam, aku sokong.

9 360 juta komen:

Fz27 said...

haish tempat aku ni.. rugi pulak tak dapat nak join tak pa tunggu ustaz azhar mai parit raja 9/6/2012 ni tak sabaq baq hang...

[wani_mn] said...

Saya dok shah alam, far far awaaay kalau nak gi kedah nun haha

Faaizz d. Zul said...

#kulihathijau

*senyum*

Anonymous said...

fazliata(ustaz) pun ada..pemain bolasepak kedah sekarang he3..

diana said...

pukul 11 pagi akak tengok dah ramai kat stadium tu..
masa kat atas highway pun dah ramai.tiap kali berhanti kat rnr kompem ada geng2 baju hijau ni..
jadi agak pelik la bila ada yang kata gambar kat stadium tu gambar edit je.

keri ikhwan said...

Alhamdulillah :)

Hazmi Anas said...

@Faaizz d. Zul
kulihathijau jugak :)

Halimatun Sa'adiah said...

sy pon berada di tmpt kejadian..tp x berkesempatan nk berjemaah...

Sunah Sakura said...

kami ada situ dari start hujan sampai habis ustaz azhar punya ceramah...lepas tu gerak cari hadiah kawen kawan lak...tak nampak SZ ponnnn!