Pages

Thursday, April 5, 2012

Semakin Kita Belajar, Semakin Bodoh Kita Rasa...

Rasa tidak berilmu ialah sifat utama orang berilmu. Semakin kita belajar, terasa semakin banyak perkara yang tidak kita ketahui. Inilah sifat sejati orang berilmu. Walau sebanyak mana pun ilmu yang telah digali oleh manusia, hakikatnya masih sekelumit dibandingkan dengan ilmu Allah yang melangit. Justeru, sebanyak mana pun dan setinggi mana pun ilmu yang dimiliki seseorang, dia sewajarnya terus merendahkan diri kepada Allah. Di antara tanda orang yang merendah diri dengan Allah itu, dia juga akan merendah diri sesama manusia. Justeru, jika terdapat ahli ilmu yang sombong, dia hakikatnya bukan ilmuwan tetapi hanya seorang hina dari kelas bawahan!



Abdullah bin al-Mubarak mengatakan bahawa:

Belajar ilmu itu mempunyai 3 tingkatan :

1) Barangsiapa yang sampai ke tingkatan pertama, dia akan menjadi seorang yang sombong.

Orang ini merasakan bahawa kononnya dia sudah tahu banyak perkara. Merasa angkuh dan besar diri dengan ilmu mereka. Selalu berasa diri sudah hebat dan mengatakan orang lain salah jika mereka tidak sependapat dengannya. Selalu hendak menang, tidak mahu kalah. Lalu dengan perasaan sombong dia mula berani mengatakan itu dan ini, melabel itu dan ini membuta tuli. Mengata orang itu bodoh, mengata orang ini bangang. Cakap ikut sedap mulut.

2) Barangsiapa yang sampai ke tingkatan kedua, dia akan menjadi seorang yang tawadhu`.

Ini adalah golongan yang tawadhu` dengan apa yang ada pada mereka. Mereka merendah diri dengan ilmu mereka walaupun di dalam dada mereka sudah banyak ilmu dan pengalaman. Sebenarnya ilmu dan pengalaman yang banyak itulah yang menyebabkan mereka faham tentang hakikat ilmu. Lalu mereka berasa tawadhu`.

3) Barangsiapa yang sampai ke tingkatan ketiga, dia akan merasakan bahawa dia tidak tahu apa-apa.

Mereka merasakan mereka tidak tahu apa-apa. Ini kerana hakikat ilmu semakin jelas dan nyata di hadapan mata dan hati mereka. Semakin banyak pintu dan jendela ilmu yang dibuka, semakin banyak didapati pintu dan jendela ilmu yang belum dibuka. Justeru, mereka bukan sahaja tawadhu`, bahkan lebih mulia dari itu.



SZ : Aku masih sangat jahil.

4 360 juta komen:

cucu umie said...

bnyk mnfaat...

Yatie Awang said...

akak pun masih banyak tak tahu..kena turus belajar

♥NuR SyAFiQah♥ said...

haha terasa :)

profmie said...

psot yg bagus...suka bace..ehhee..jom dtg blog...
http://theprofmie.blogspot.com/2012/04/popular-celebrity-in-japan-miura-haruma.html