Pages

Wednesday, January 18, 2012

Bunyi Aneh Kota Samarahan : HAARP, Dajjal atau Kilang Sawit?

Insiden ‘bunyi aneh dan menakutkan’ dari langit yang dikatakan kedengaran di Kota Samarahan, Sarawak pada 11 dan 12 Januari lalu kini mula hangat dibincangkan di internet seluruh dunia. Tidak lama selepas bunyi itu kedengaran, satu kejadian gempa bumi kuat (7.3 skala Richter) berlaku di Sumatera, Indonesia. Sejauh mana kaitannya antara bunyi aneh itu dan kejadian gempa bumi tersebut?

Pada yang belum tahu, sehari sebelum kejadian pada waktu menjelang Subuh itu berlaku, terjadi perkara yang sama di Aaborg, Denmark. Bahkan bunyi aneh dan menggerunkan tersebut pernah direkodkan di Sweden pada 1 November tahun lalu. Dan pelbagai lagi tempat seluruh dunia.

Belum dengar bunyi tu? Klik Strange voice heard across Kota Samarahan

sekadar gambar hiasan

Berikut antara teori-teori yang telah dikaitkan dengan bunyi aneh tersebut.

1. Projek HAARP (High Frequency Active Auroral Research Programme)

HAARP adalah program penyelidikan berkaitan ionosfera dan dinaungi sepenuh oleh US Air Force, US Navy, University of Alaska dan Defense Advanced Research Projects Agency(DARPA). HAARP berselindung dengan aktiviti penyelidikan saintifik yang kononnya menyelidik lapisan ionosfera bagi meningkatkan lagi penggunaan sistem komunikasi dan pemantauan cuaca. Tapak penyelidikan HAARP yang berada di Gakona, Alaska menempatkan peralatan berteknologi tinggi iaitu Ionospheric Research Instrument(IRI).

IRI adalah sebuah instrumen yang menghasilkan frekuensi radio berdefinisi tinggi sekitar 2.7MHz sehingga 10MHz. IRI mampu memancarkan frekuensi ke lapisan yang terhad untuk dicapai iaitu di lapisan Ionosfera dan menghantar kembali isyaratnya ke bumi. Jadi, mustahil atau tidak bunyi tersebut boleh terpantul hingga ke Malaysia?

2. Agenda Illuminati

HAARP juga dikatakan agenda illuminati untuk mengawal cuaca serta kejadian alam dan boleh menyebabkan berlakunya gempa bumi. Mungkin disebabkan itu dilaporkan gempa bumi berlaku setelah bunyi itu kedengaran.



Maklumat lanjut, boleh klik Do Devils Play This HAARP? The Peculiar Haïti Earthquake.
Nak tengok video, klik H.A.A.R.P Weapon - How to make Earthquake.

3. Bunyi dari kilang kelapa sawit

Berikut adalah komen seorang penduduk kampung berdekatan tempat bunyi kota samarahan tersebut dirakamkan. Dipetik dari ruangan komen artikel MyNewsHub.

Untuk pengetahuan anda, saya tinggal di sebuah kampung yang berdekatan dengan tempat rakaman bunyi diatas. Pada pertengahan hujung tahun 2011, saya pernah terdengar bunyi yang hampir sama dengan bunyi diatas. Lebih kurang jam 3.30-5.30 pagi, saya terjaga dari tidur dan seolah-olah bermimpi. Bunyinya kadang-kala kuat dan kadang-kala rendah. Sekejap hilang dan datang semula. Menimbulkan tanda tanya pada diri saya, apakah saya sedang bermimpi atau terjaga? Bunyinya seolah-olah bunyi kapal terbang.

Atas dasar ingin tahu saya telah keluar dari rumah dan saya dapati bunyi tersebut datangnya dari kawasan hutan belakang kampung. Sangat menghairankan, sedangkan kawasan tersebut tidak ada penghuni. Setelah lama saya menunggu, akhirnya pada jam 5.50 pagi saya terserempak dengan beberapa orang pekerja buruh ladang kelapa sawit yang hendak turun membaja kelapa sawit. Kesempatan ini saya ambil untuk bertanya adakah dia juga mendengar bunyi yang pelik itu tadi.

Dari situlah saya tahu yang bunyi tersebut sebenarnya adalah bunyi dari kilang memproses kelapa sawit yang terletak berdekatan dengan Kg Endap Kota Samarahan. Namun bunyi ini hanya akan kedengaran apabila tiupan angin kebetulan menghala ke kampung saya dan amat jarang terjadi. Saya difahamkan bunyi itu hanya kedengaran apabila keadaan yang betul-betul sunyi sahaja dan tiupan angin kebetulan menghala dari kilang ke arah kita sahaja. Saya harap kita tidak mudah melatah dengan perkara karut, yang boleh merosakkan aqidah kita dan saya percaya banyak lagi insan yang telah mendengar bunyi tersebut tetapi malas untuk tampil memberi penjelasan. Wallahualam...

4. Petanda dunia bakal huru-hara

Pernah baca artikel di bawah?

Cuba lihat kalendar untuk tahun 2012… 1 Ramadhan pada tahun 2012 jatuh pada 20 Julai iaitu hari Jumaat, jadi 3 Ogos 2012 bersamaan 15 Ramadan juga pada hari Jumaat. Sama dengan satu hadis Nabi SAW tentang huru hara besar yang akan terjadi pada tengah malam pertengahan Ramadhan iaitu hari Jumaat 15 Ramadhan di bumi ini. Huru hara yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur… Satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dari langit, bukan kiamat tetapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3, yang tinggal hanya 1/3 shj. ( Menurut kajian NASA, pada 21-12-2012 satu planet yg yang dikenali planet X akan melintasi bumi ) Adakah kita semua ni tergolong dalam 1/3 itu? Adakah peristiwa itu akn berlaku pada 2012?? Hanya ALLAH yang Maha Mengetahui.

Apa pun, peristiwa itu pasti akan berlaku mengikut hadis Nabi SAW di bawah.

Dari Nu’aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Rasulullah SAW bersabda: Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan itul…”. Kami bertanya: “Suara apakah, ya Rasulullah? ” Beliau menjawab: “Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jumaat, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jumaat di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan solat Subuh pada hari Jumaat, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: ” Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus “, kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa”. (Al Hadis)

Tahukah anda. Hadis tersebut adalah hadis dhaif. So, tak payah nak memandai-mandai buat teori dan ramalan korang berpandukan hadis dhaif tu. Jangan nak tunjuk pandai melebihi kuasa Alah. Sila RUJUK SINI!

5. Teori merapu lawak bodoh

Ada yang cakap itu bunyi alien, bunyi tok imam berdengkur masa tidur kat masjid sebab terlupa tutup mikrofon, bunyi nafas naga sebab Raya Cina minggu depan, bunyi Darth Vader tengah nazak dan macam-macam lagi lawak bodoh yang kedengaran. Lantak anda lah nak buat lawak bangang macam tu pun. Tapi jangan buat bodoh dengan tanggungjawab anda sebagai hamba Allah kat muka bumi ni dah la. Kang menyesal tak sudah kalau diperbodoh oleh Dajjal untuk jadi pengikut dia nanti. Nauzubillah...

Wallahu'alam.. Sesungguhnya Allah itu lebih Maha Mengetahui.

***************************

p/s : Seperti yang aku cakap dalam entry sebelum ni, jangan gelabah takutkan kiamat sampai terlupa nak takut mati yang entah 2,3 minit lagi pun kita tak tahu. Jangan tunggu besok nak kiamat baru nak bertaubat. Selanjutnya, klik Benarkah Kiamat 2012?

SZ : Ada yang menarik nafas lega ke bila baca entry penyedap hati ni? Kalau ada, nampak sangat korang hanya takut dengan bunyi tu. Bukannya benar-benar ikhlas takutkan Allah. Sama-sama muhasabah diri.

5 360 juta komen:

Sunah Sakura said...

saya lebih suka dengan teori 1 dan 2... tak mustahil kalo HAARP boleh keluarkan bunyi tu dan akhirnya menyebabkan gempa bumi... tu kan salah satu weapon diorang sekarang ni... dan tak mustahil jugak Jepun dulu kene gempa bumi tiba2 sebab HAARP ni..

tapi kenapa Indonesia? aiyaaa...

apapun, hanya Allah yang Maha Mengetahui segala sesuatu yang berlaku kan?

asrar.huda said...

assalamualaikum.
agak termangu seketika sbb sahabat2 d samarahan kata xdapat dgr. mungkin jauh dr kawasan kejadian. apepun, kiamat memang pasti. 2012 ke, 2020 ke, pada akhirnya tetap akan berlaku. bersedia, persiapkan diri.itu lebih baik dari duk melangok fikir bila nak kiamat tanpa apa2 pengislahan diri.
-info yg bagus tentang HAARP. pelajaran baru hari ni. jzkk

diana said...

ENTRY PENYEDAP HATI??
EKEKEKEKK...

ReYnn said...

bahawasanya tanda-tanda kiamat itu sudah ada...
Cuma kita yang endah tak endah..

azwa amani said...

sesungguhnya Allah maha Mengetahui sesuatu yg ghaib,, jangan dihebohkan tentang hari kebangkitan, tapi fikirkanlah amalan kita yg tipis..