Pages

Friday, October 28, 2011

Kau Bersalam Denganku Bagai Mahu Tak Mahu

Tapak tanganmu umpama kulit ikan yang telah mati. Rasa genggamannya begitu longgar bagai mahu tak mahu bersalam denganku. Aku tidak merasa apa-apa aura apabila bersalam denganmu. Tangan kita bersentuh sesaat cuma. Apa yang kamu ingin berikan padaku melalui jabatan tanganmu. Cuba kamu fikirkan.

Wajahmu umpama keldai yang tidak tahu senyum. Ada ketika aku rasa bersalam dengan wajah serigala. Aku jadi keliru. Wajah-wajah yang aku ingin mesrai begitu kosong dan menghampakan. Kalau demikian, apa gunanya kamu bersusah-payah menyambut salamku. Dan mengapa aku bersusah-payah di dalam saf ini untuk menghulurkan tangan untuk merasai kulit ikan mati dan wajah keldaimu.

Pandangan matamu umpama mata ikan sepat yang amat cetek renungannya sedangkan yang aku harapkan ialah renungan mesra yang meresap ke dalam hati. Kekadang kamu hanya menghulur tangan sedang mata dan wajahmu melilau ke arah lain. Sedarkah kamu bahawa aku sedang menggenggam erat tanganmu dengan renungan menjalin ukhwah.

Bukankah kita ahli jemaah yang sama-sama mengimarahkan masjid? Mengapakah kita jadi begitu jauh dalam erti ukhwah? Mengapakah kita menjadi begitu kurang mengamalkan adab apabila bersalam? Sedangkan baru tadi kita sama-sama solat berjemaah, sama-sama mengaminkan doa untuk keselamatan semua muslimin dan muslimat, mengapa dalam mengakhiri detik kita berada di masjid ini, kita burukkan salam perpisahan kita sebagai saudara seagama, saudara sejemaah?

Aku tak mengharapkan dakapan erat dalam waktu bersalam yang singkat ini. Cukuplah seandainya kamu menggenggam erat tanganku, menatap wajahku dengan penuh kemesraan dan memberi sekuntum senyuman yang membawa erti besar kepadaku bahawa kamu menghargai jabatan tanganku dan menghargai kemesraan ukhwah daripadaku. Andaikata, itu bermaksud kamu tidak bersedia untuk hadiahkan kepadaku, usahlah kita saling menghulurkan tangan sehinggalah ilmu dan iman dapat mengajar kamu cara bersalam menurut Islam.

credit : dakwahkemaman


Adakah bersalaman itu perbuatan yang keji? Apabila berjabat tangan hendaklah bertentangan mata. Genggamlah tangan erat-erat sebagai tanda kemesraan. Namun janganlah pula sampai menyakitkan. Sangat tidak beradab sekiranya kita bersalaman dengan hanya hujung jari dan tidak memandang wajah seseorang itu.

SZ : Aku share ni sebab aku memang tak puas hati dengan orang yang bersalam macam nak tak nak ni. Lepas ni, bleh print n tampal kat board masjid.

38 360 juta komen:

ayiel said...

tak pernah ada lagi pengalaman orang salam tak ikhlas, so xtau nak habaq laa :)

aniki said...

setuju bro..orang2 camni memang bikin panas..elok2 kita nak dapat pahala sebab nak eratkan silaturrahim tak pasai2 dapat dosa sebab memaki dalam hati..haha

Syuxer said...

aku bersalam kadang2 ada yang tak genggam huhu..tapi aku juga tak berani pandang muka dorang takut main angkat kening pahtu hahaha..;p..

nice entry bro..ramai orang2 islam berjabat stail apa benda huhu..

zikeryhassan said...

lagi lagi yang salam hujung hujung jari je

zanafahmi said...

Kak zana paling makan hati kalau org bersalam, hujung jari je...lps tu bila kita nak cium tgn (ni komen utk org tua2 ye) dia tarik tgn dia....kena pulak mereka tu saudara mara dekat...pantang akak la.

diana said...

mungkin dia nak cepat sebab....

1) nak berak

2)takut selipar hilang

3)sakit gigi

4)nak lari dari lipat sejadah

lagi apa ye??
heheheh

Iffah Afeefah said...

Haha ayt die mmg puitis
plik gk solihin nye entry gni

Farhan AJ said...

First..

yeah..sama2..aku pun geram gak.. kalau xmau salam bek x yah salam terus.. tambah lepas jumaat, semua x sabar nak blah ja, salam pun x tengok muka..aku penat usha muka nak salam

nurdani said...

yes! tak suka bila bersalam tapi cara oran tu smbut salam macam tangan kita kotor je.

FaKArePa!n said...

puitis bahasa nya bro..

rainyscream said...

adesss. pernah jugak terkena orang salam ujung jari je. tangan kita pon xsempat nak genggam betui2, dia dah bawak lari tangan dia. time kecik2, pernah jugak mengadu kat mak. selalunya makcik-makcik. so far tak ada lagi kawan sebaya yang buat macam tu. nasib baik. adess

nub said...

bersalamlah seikhlas hati. senyum, mata kasi bertentang.genggam biaq erat

eddy syrol said...

tadi solat jumaat, sorang abg ni salam aku dengan penuh ukhwah..salam,jabat, senyum pandang muka.. seronok bertemu org2 seperti ini.. biasanya kalau dekat masjid, kita cukupkan syarat saja salam org sebelah kiri kanan dengan cepat2 dan blah..hohohoo..kena ubah...

nabByla said...

ada setengah org mmg style salam dia mcm tue.. mcm nak xnak. even org tue ngn kite tak batal air smyg pun kalo salam. hmm sabar jew la.. huhu...

alexa yussida said...

copy besar2 n tampal segenap penjuru...:) suka tgk yg bersalam siap peluk bahu (bg lelaki) n pompuan lak bersalam laga2 pp

Syafiq Ahadin said...

betul3! ramai orang yang cuma meleretkan senyuman. tapi aura keikhlasan tu takda!

woooooo!!

Sunah Sakura said...

paling kurang pun sentuh bahunya semasa bersalaman...tapi kalo nak pandang mata pun susah, hurmmm...jangankan hal bersalaman, nak rapatkan saf tu pun kita leh tengok camne sifat orang kita sekarang ni...

Jejaka Terhangat said...

dulu masa kat skolah aku dah diajar cara bersalam dengan betul..salam tu haruslah digenggam sedikit..sampai skrg aku apply cara tu..=)

Aretikz said...

Aku cuba menyalamimu, namun pantas kau tolak dan berlalu.. aku terkedu, oh, baru ku tahu, sdar setelah kepala mendongak ke arahmu, rupanya, wanita bukan muhrim, silap step di situ, keh keh keh..

salam dan genggam seeratnya, itulah sebaiknya, sambil menguntumkan senyuman.. nyata dari komen2 diatas,sememangnya banyak yg sebegitu rupa..

Teringat part lain, dari buku Hilal Asyraf, bila dia melintas dua orang lelaki arab, lantas dia ditegur kerana tidak memberi salam.. lalu lelaki arab itu pun berkata "bukankah aku saudaramu juga?"

qasehraihan said...

SZ..kalau salam ngn ujung jari tu salam org gedissss..haha

CikPuan Fara said...

lagi2 kalu nak salam esp org2 tua, kita nak cium tangan dia cepat2 tarik. bukanlah hadap sgt nak cium tapi sbb kita hormat dia. dapat kutukan kat belakang adalah huhu.

Nyssa Nuar said...

Huhu. Org zaman skang byk ragam. NN pon dah byk kena. Huuu~ BTW, dah lame tak tunggal jejak kat sini. Pa habaQ tan sri? ;)

Terbang Bersamaku said...

kalau nk bersalaman tue biarlah ikhlas, jgn samapi kt menyinggung perasaan org lain pula..

nice entry..

Hans said...

betul2...
aku baru nak gengam tangan pakcik tu alih2 dia dah tarik dah...haihhh

aimi said...

pantang betul dgn org yg bersalam cm nak xnk.. ~~ baik xyah salam teros.. ade yg salam,tp mata pandang tmpat lain..boleh pulak main sua2 tgn gitu jer,choy pe function salam tuh.... geram sgt~

asnizaziz said...

haishh,kalo bersalam pon x ikhlas tak tahu la nak ckp cmnne lagi.

exora said...

betul tu SZ...
skrg ni kat sek pun sama, bdk2 salam ngan cikgu2 pun sambil lalu jer..nk cepat jer
kdg2 sentuh hujung jari jer...
saya selalu tegur bdk2 yg jns gini ms tu jgk, biar dia tau erti salam yg sepatutnya..

cik ciput said...

sambil bersalam kan kita berselawat..sempat ke nak selawat kalau salam cepat2?

puteri ain said...

makin ramai org sebegini . makin pupus rasenya nilai2 semasa bersalaman seperti dahulu .

Wanita Bertudung Hitam said...

ceq kena lagi best, depa tarik2 tgn cepat2 lepas salam ngan muka penuh jijik sbb tgn ceq peluh2..apa la naseb T.T

a.samad jaafar said...

mmg ramai yg stail bersalamnya gitu..mungkin dia terbiasa tapi kita yg menyambut salamnya terasa tiada keikhlasan.. serius aku tak suka cara salam yg mcm tu..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ye..akak pernah alami.nmpk sangat tak ikhlas..huhu

azwa amani said...

like....setuju sangat...

cintatulip said...

:) nice

Yatie Awang said...

lelaki kena salam gemgam eratkan, perempuan lembut je hehehhee

Puteri Iqa Izyan said...

selalu jugak jumpa. bila nak salam dieorang cepat2 tarik. rasa sangat dieorang tak ikhlas. sobs.

Nim Yorza said...

Ya. Sekarang ni ramai yang bersalam tidak tengok muka pun, walaupun lepas sembahyang jumaat. Apa sudah jadi dengan orang kita...

Nafisa81 said...

TU LA PASAL...BILA SAMA JANTINA SALAM NAK TAK NAK..BILA BERLAGA JANTINA PULAK SALAM SIAP NAK LAGA2 PIPI...