Pages

Tuesday, October 18, 2011

Bobob Si Kucing Yang Pandai Mengurut Sudah Mati

Pada pukul 7.00 pagi bertarikh 17 Oktober 2011, seluruh dunia kucing gempar mendengar berita kematian Bobob. Mayat Bobob sudah terbujur kaku ketika ditemui. Punca kematian Bobob dipercayai akibat bergelut dengan seekor ular kapak berdasarkan kesan patukan di bahagian kepala dan bangkai ular di sebelah mayat beliau. Bobob mati di tempat kejadian.

mayat Bobob

Bobob merupakan seekor kucing jantan berwarna oren peliharaan keluarga aku. Bagi aku, Bobob adalah kucing yang istimewa. Bobob pandai mengurut. Bakat Bobob dalam bidang mengurut telah dikesan dan dicungkil oleh ayah aku. Jika mahu Bobob mengurut, baring saja di atas sofa. Kemudian seru nama Bobob sambil menepuk-nepuk paha, Bobob akan melompat naik ke atas badan. Bobob akan mula mengurut manja. Sayangnya aku tidak sempat merakam aksinya mengurut sebelum beliau menghembuskan nafasnya buat kali terakhir.

Bobob juga sangat hiperaktif. Aksi lincahnya yang comel itu amat menghiburkan dan menggelikan hati. Bobob juga bijak dan tangkas memburu. Berpuluh ekor cicak dan burung sudah tumpas menjadi mangsanya andai aku terlewat menghidang friskies sebagai santapan beliau. Walaupun begitu, Bobob sangat takut dengan seekor lagi kucing jantan peliharaan kami, Nomey. Nomey pernah membaham leher Bobob hingga kelihatan seperti hilang separuh bahagian lehernya. Tapi Bobob sangat tabah dan kuat. Beliau melawan sakitnya itu dan kembali sihat seperti sediakala.

Nomey... Turut bersedih di atas kematian Bobob..

Kebiasaannya aku akan mengurung Bobob di dalam sangkar setiap kali sebelum aku tidur bagi mengelakkannya bergaduh dengan kucing jantan yang lain. Kadang-kadang aku memang sengaja ingin memberi kebebasan kepadanya kerana tidak ada makhluk yang suka dikurung. Tidak sangka kebebasan yang aku berikan semalam berakhir dengan tragedi. Aku menyesal. Tapi, apakan daya. Semuanya sudah tertulis sejak azali yang nyawa Bobob akan diragut oleh seekor ular. Aku redha.

Selepas ini, pasti aku akan merindui Bobob. Rindu melihat telatahnya. Rindu mengusap bulunya. Rindu memandikannya. Rindu merasakan tapak kakinya memijak-mijak mengurut dadaku. Sebentar tadi pun ketika aku mahu memberi Nomey makan, aku terbayang kelibat Bobob bergesel dan memanjat kaki aku sambil mengiau. Pemergian Bobob sangat dirasai. Tidak pernah aku merasa begitu sedih di atas kematian seekor kucing. Serius. Sangat sedih!

R.I.P Bobob! I LOVE U!

p/s : Maaf di atas penyalahgunaan tatabahasa yang tidak betul. Entry ini adalah hasil terjemahan bahasa kucing.

SZ : Botak Juvana pun nangis la weyh kucing dia mati..

43 360 juta komen:

cik ciput said...

sedih...tau mcm mna rasa, sebab bnyk kucing sy dah mati.. =(

alexa yussida said...

aku ppon nanges masa guinea pig aku mati.faham perasaan kau..

simaa syaz said...

kciannya...sy pun penah ngis ms kucing sy mati.. :'(

Amirrah Zawani said...

sedinya.. sian bobob.. comel dia..
kucing sy pun pandai mengurut jugakk.. rinduu =.=

peep said...

rip bobob :(

Puteri Iqa Izyan said...

T_____T

nomey yg penah baham si bobob pun sedih.

hikari said...

meow kalau sygkan keluarga yg jage dia, dia sggup mati demi nak menyelamatkan ahli keluarga yg menjaganya. kalau meow SZ xlwn dgn ular tu mgkin ular tu akn msuk rumah n mgkin ada yg tercedera..dia pergi dlm keadaan berjasa kpd tuannya..jgnlah bersedih ye..kalau bobob blh nampak mesti dia sedih jugak tgk tuan dia sedih...=)

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

xdpt ca bygkn klau kucing ca mati..nangis habis kot...sbb da stg sgt2,,

http://cikduyung.blogspot.com/2011/07/adoiii-macam2-ragam-jibam.html

Bella Bell said...

tetiba teringat kat chiki.. chiki mati sebab kena langgar ngan motor.. wuuuwuuuwuuu :(

cik pha said...

ni aku malas nk tacing memalam ni wes.

dah la sibobob muka sama si kucing aku kat kampung.

hish.

aniki said...

ko kna print sijil jasa, keberanian dia sebagai kenangan bro..cian dia

Misssurvivor said...

sabarla ye..

h A n Y S said...

comeeeel..
tapi saya takut kucing!
heeee *menyeringai*
;p

FaKArePa!n said...

semoga bobob aman di sana..

SyafiQ aHaDin said...

oh tidak~ kesian!

Faez Rusni said...

kesian ko..sabo dee..ak pon dulu menagis kucing aku mati

adanhayad said...

apsal mata dia terbukak? sakit sangat kah?

si kecik syida said...

sedihnya..:(

olinuskap said...

so sad...sabar bro...

Bella ulallala~ said...

rindu kat Gosu.. kucing saya mati sebab lumpuh.. kesian sangat.. sob sob~

Yatie Awang said...

kesiannya bobob, kalau kita bela dr kecil, memang terasa kehilangan, kucing akak pun baru je mati, tak tahu kena apa, tinggallah sekor lagi..itulah pengubat rindu dan teman waktu keseorangan kat rumah

diana said...

sedihnya...
dapat rasa cemana sedihnya kamu...
lagi sedih sebab ada gambar dia..kan??

Aretikz said...

Sabar bro, aku pun dapat rasa aura kesedihanmu..

Dalam sisi lain, teringat bahawa haiwan sentiasa bertasbih kepadaNya.. kita mati nanti harap2 dalam sentiasa bertasbih kepadaNya.. huhu..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

huhu..aku tumpang sedih gak...

azwa amani said...

comelnya nama bobob...meknab pun dah mati kena makan dengan kucing... seidh juga...

org kate, kalau org yg suka kucing ni romantik...hahaha.. :)

Iqa Zaliqa said...

ala, ciannya.. ooo kucing ni la yg teacher liza citer ada kucing dia pandai mengurut.. comel sgt2..

Iqa Zaliqa said...

ala, ciannya.. ooo kucing ni la yg teacher liza citer ada kucing dia pandai mengurut.. comel sgt2..

hidayahjamal said...

bersabarla, mungkin ad hikmh sebaliknya..takziah

Pearl Kaz said...

walaupun tak pernah bela binatang... tp dpt rasa gak sedih. sbb kite suka kucing.. huhu

YOUsoF said...

Serius sedih aku baca luahan hati si pembela Bobob ni.. Lagi sedih tengok gambar Bobob yang dah terkulai tu. ;|




R.I.P Bobob....

Hansyirah Takezur said...

takziah.... stiap yg hdup pasti akan merasai kematian

MM said...

sebaknya. kesian bobob. :(

LadyBird said...

mcm luahan hati lak..
huhuhu.. hampir menangis lady membacanya..
lady pernah kematian kucing kesayangan..
bermionggu2 menangis.. mcm putus cinta jer rindunye..
sob3x..

miss ct said...

Assalamualaikum....
dah rasa kesedihan ini..lagi2 kucing yang kita bela dan manja...semoga tabah hadapinya..

Innanie | Ariffin said...

sedihnya... sy pun penah rasa kehilangan kucing kesayangan. mesti bobob nak selamatkan awak satu family dripada bahaya ular tu masuk dalam rumah... sedihlah!!!

Qaseh dalia adelia said...

onyonyonyo .. angan cedih2 hehe ..
patah tumbuh hilang berganti , dah smpai masanya dia pergi .. nak tisu !

Spanar Buruk said...

http://spanarburuk.blogspot.com/2011/10/wordless-kipas-blogger-8.html

ada hdiah untuk SZ..jom tgk jom..tak sbrapa je hdiah ni..hehehehe..

NURUL NADIAH MAMAT said...

tskziah.....

rozeeta rashid said...

dulu kucing saya mati kena lenyek dek tayar kereta mak saya.

MERAH said...

Alah, sedihnya baca cite ni T.T

onie said...

kucing parsi onie kena curikkkkkkkk,sedih gila...dah la sayang gila

Faiqah Umaira said...

biasalah , kita makhluk yang selalu sedih akan kehilangan makhluk lain, takpe Bobob kan penghuni syurga...

نورازريناابوحيري said...

sedey sgt....