Pages

Sunday, September 11, 2011

Ciri-ciri Bentuk dan Warna Najis Yang Ideal

Tahukah Anda? Tahap kesihatan tubuh badan kita dapat ditentukan melalui bentuk dan warna najis yang dilaburkan di 'bank-bank' yang diiktiraf di tempat anda.  Bagaimana ingin mengetahui sama ada najis anda menepati ciri-ciri seorang yang sihat atau tidak?

Ciri-ciri najis yang ideal

1. Berwarna kuning keemasan.
2. Kuantitinya antara 2-3 batang berbentuk seperti pisang.
3. Kekerasannya seperti buah pisang dan lembut seperti ubat gigi.
4. Air 80%
5. Keadaan najis itu terapung dalam lubang jamban. Bukan tenggelam.

Lihat gambar rajah di bawah.


Lepas ni, sudah berak jangan terus 'flush'. Hayatilah terlebih dahulu najis anda dalam lubang jamban bagi memastikan najis anda itu ideal atau tidak. Jika najis anda tidak menepati ciri-ciri najis ideal, ini bermakna usus anda bermasalah dan dipenuhi toksin. Cegahlah dengan segera.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud,
"Perut manusia itu tempat segala penyakit, manakala pencegahan itu pokok dari segala pengubatan."
(Hadis Riwayat Ad-Dailami)

SZ : Dengar macam kotor dan lawak. Tapi ini apa yang aku dapat masa ikut kursus Gamat Emas bulan lepas. So, gunalah Produk Gamat Emas. Eh.. Sempat lagi promot tu. Heheh...

35 360 juta komen:

azwa amani said...

yewwwww..tapi bagus...

fikri said...

abg hayati x najis abg tu ?

Elyana Ahmad ツ said...

haha.lawak tapi memang betul pun.kalau najis tue mcm dah warna gelap pelik je.pergi lah cek maybe ade penyakit.hehehe

totty said...

wohoho~~ kena hayati or amati...hehe

kembatolo™ said...

pehh.. takkan tiap kali buang nak kena hayati. hayati mase teran jelahh.. hahaha

Dauspozi said...

Baca tajuk macam lawak... lepas baca, baru tau.. Info berguna rupanya.. Thanks bro.. Pengakuan jujur: agak eww sikit masa baca.. LOL!

Eryati said...

haha...kira kenangan dr dlm tubuh kita jg ni..harus d hayati

Terbang Bersamaku said...

tak pernah terpikir pasal benda nie..
tp mmg penting kne amik tahu, penting utk kesihatan..hhuhu,,

Sunah Sakura said...

hikhik...punya la baca dengan penuh penghayatan ni sebab nak faham sambil imagine..erkkk!

Amirrah Zawani said...

ada org kata tak elok tgk najis..

FaKArePa!n said...

Sejak minggu lepas, najis saya tak ideal la bro..ape cerita ni..adooii..

jungrara said...

berinfo sungguh en3 ni :)

Nzyrahun said...

geli plak padahal baik untuk pengetahuan hehehehe

RedVixen said...

hahaha.... aku tengah makan dowh... kenapa ko bubuh gambar tersebut T^T

adrinaqamarina said...

makruh kan tengok najis?


:P

tapi betul lah, nak tau kte ni sihat ke tak sihat tengoklah najis kte.

SyazwanSarawak said...

amboii >_<

nasib baik ada info berguna

yad'z said...

wahh.. kajian yang bagus.. huhu

mushroom said...

hahahaa yang hayati tu yg x nak tahan tu

Qaseh dalia adelia said...

erkk terbayang2 .. eww

hidayahjamal said...

hayati ke lihat2? thx info bro

teratai said...

info yg bagus, sekarang ni ramai yg mendapat kanser usus krn x mengetahui ttg perkara ini!

Amna.Qadeeja said...

camana nak tahu keras ke lembut? wakakaa kbai. ;D

blog-tips-kurus said...

tak mo tengok najis! nak tengok yang indah je. so far so good! :-)

Zul Fattah said...

terbaik.. haha..sempat lg promote.. tp betul r wei..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

erkkk terasa geli wlpun info yg bagus.. huhu

nabByla said...

eeeeeeeeee... geli2. hehe..

tapi org kata lau tgk taik cepat lupa. ag2 student yg byk benda kena ingat. huuu..

red said...

hahaha. tercuit. XD

diana said...

hayati dulu???
huh!tak sanggup..
hahahha

SoutulMujahid said...

masya Allah. cooooool. x sangka plak ye... tp aku x pernah plak usyar tahi aku. x lalu makan plak nnt

exora said...

nasib baik baca lepas dh makan ...hehe

Yatie Awang said...

memang buat kembang mulut...hissss

Finaz Jaafar said...

geli pulokk aku nengok gambo tu..hahaha

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

wahh akak dah fhm..rasanya lulus semua peringkat..hehe.tq SZ

pengemis Cinta~ said...

^^ aiyark.tapi bagus juga infonya.he

nini said...

hahahaha....tapi info dia berguna....=D