Pages

Thursday, July 7, 2011

Sifat Babi Sudah Menular di Kalangan Manusia?

Suatu hari, Imam Muhammad Abduh berkunjung ke Perancis. Para penduduknya bertanya tentang rahsia diharamkan babi dalam Islam. Mereka berkata, "Umat Islam mengatakan babi itu haram kerana ia memakan sampah yang mengandungi cacing pita, mikrob-mikrob dan bakteria-bakteria lainnya. Namun sekarang, babi-babi yang dibesarkan dalam penternakan moden dikembangbiakkan dengan kebersihan yang terjamin dan melalui proses sterilisasi yang cukup. Ianya tidak mengandungi bakteria dan cacing pita yang membahayakan kesihatan lagi".

Dengan kepandaian yang dimiliki oleh Imam Muhammad Abduh, beliau meminta mereka untuk menyediakan dua ekor ayam jantan dan seekor ayam betina, serta dua ekor babi jantan dan seekor babi betina. Mereka bertanya, "Untuk apa?" Beliau menjawab, "Penuhi permintaan saya! Dan saya akan perlihatkan suatu rahsia yang kalian inginkan!".

Imam M. Abduh menyuruh mereka melepaskan dua ekor ayam jantan bersama satu ekor ayam betina. Kedua ayam jantan itu berkelahi dan saling menyerang. Keduanya berusaha untuk mendapatkan ayam betina dan mempertahankan harga dirinya sehingga salah satu dari keduanya nyaris mati. Kemudian M. Abduh menyuruh mereka mengurung ayam-ayam tersebut sambil meminta mereka melepaskan dua ekor babi jantan dan babi betina.

Kali ini mereka menyaksikan keanehan! Dua babi jantan itu tidak saling serang dan berkelahi, tapi bekerjasama malah saling bantu-membantu untuk melaksanakan 'hajatnya' masing-masing, tanpa rasa cemburu, tanpa harga diri untuk menjaga babi betina dari temannya. Dalam benak keduanya muncul sifat jahat untuk mencabul kehormatan sang betina.

*artikel asal dari facebook..

Kesimpulannya, daging babi membunuh 'ghirah' (perasaan cemburu) orang yang memakannya. Itulah yang terjadi sekarang ini. Kita mungkin pernah berjumpa dengan lelaki yang hanya membiar dan melihat isterinya yang tidak menutup aurat atau anak perempuannya berpeluk dan berjalan dengan lelaki lain yang bukan mahram, tanpa rasa cemburu dan was-was.

Mungkinkah SIFAT-SIFAT BABI SUDAH MENULAR? Jadi berhati-hatilah dengan makanan anda. Atau kalau taknak disamakan dengan orang yang memakan babi, tanamlah perasaan cemburu terhadap tingkah-laku anak isteri anda. Jangan jadi lelaki dayus.

REMEMBER... YOU ARE WHAT YOU EAT !!!

58 360 juta komen:

aslann said...

semoga kita dijauhkan dengan sifat2 camni...aminn.

nurul said...

terbaek!!! dunia akhir zaman... cm tu la... haish.... kesalahan dpan mata buat do no jek...

Mss Ieza said...

assalam..
n3 mnarik.. gud advice :)

ezzaty said...

nice entry..
manusia akhir zaman sekarang -_-

ezzaty said...

nice entry..
manusia akhir zaman sekarang -_-

Alin said...

pttlah ramai perangai pun mcm haiwan pink tu. huhu^^

adanhayad said...

seriously ke mmg babi mcm tu?

cantekk said...

ok da paham....

ermm tu la aku pelik...
tak kisah dah skang, nk peluk laki sape, nk peluk bini sape..

aurat bini dinikmati semua...
dayus.

Halimatun Sa'adiah said...

kalo x mkn tp ske myebut @ berzikir nama binatang tu pon bleh ade sifat babi jgak kn??

diana said...

mcm tak kisah je kan bila anak dan isteri keluar makan dengan bukan muhrim.bersalam bagai..
kalau tak bagi nanti kata tak sporting pulak..dunia..dunia...

PriMadonNa YueZueL said...

gil0 ar org zmn skrang...

meaw said...

zaman sekarang ni dah macam-macamkan,takut rasanya...

Hazwan Arif said...

ayam pun xleh mkn bnyk jgk..nnti kuat cmburu haha..

nice2

Shahrul Izwan said...

ouhhh nice entry..
hurmm zaman skrg ni mcm2 ada..
usahkan suami isteri, yg belum kahwin pun dah berani buat mcm2! :)

PEAH said...

manusia senang digelapkan oleh dunia seolah-olah akhirat itu khayalan, dunia pula kekal..


-->letakkan dunia hanya di tangan utk dipegang, bukan dihati utk disayangi..

syarifahsidrus said...

nauzubillah..mohon dijauhkan~~

kaizen said...

benda ni aku nak ulas kat blog tp ade kaitan dgn pilihan raya Thailand...

Sunah Sakura said...

nice sharing solihin! walau apepun teknologi moden zaman sekarang ni, haram tetap haram! ---> untuk kes khinzir

hana said...

mintak di jauhkan...
pemakanan mestilah dijaga...
berhati2 dgn halal haram..

hikari said...

REMEMBER... YOU ARE WHAT YOU EAT !!!

rasa mcm terbukak mata bce..he2 nice entry..zaman skrg ni yg ada tanda halal JAKIM pun kdg2 xblh nk prcye halal haram nya. kte sbg pengguna la yg kne bijak memilih..=)

Siti Hajar Masri said...

semoga kita bukan tergolong org2 mcm tu..Nauzubillah..

~nsar~ said...

sedap sikit kalau kita sebut khinzir.. erk.. haha.. bagus2.. kena dengan stmt tu..

sniffa93_aznil4eva said...

terima kasih share:)

moga kita bukan dlm kalangan org2 mcm ni..

cucu umie said...

mintk dijauhkan..thnkxatas perkongsian yg mantap nie bro.. orang zaman sekarang nie memang ptot untuk megmbik iktibar dripada cerita nie...

Hansyirah Takezur said...

babi dayus rupa2nya...

yup, sikap tu dah semakin menular dalam masyarakat Islam.. hmm..

FasiHaH SupiaN said...

haram tetap haram, tak ada halam...itulah..dunia hingga ke penghujungnya...

Hans said...

nice entry bro
betul2
minta2 dijauhkan dari sifat babi ini

Himpunan Kata - Kata Hikmah Hans Hanis

Akulah Pak Lan said...

Sifat menjaga tepi kain orang perlu, untuk menegur salah dan silap yang lain. Tapi budaya orang kita, mudah melenting tatkala ditegur.

azwa amani said...

first time amani bace ni solihin..thanks yerrr

zida said...

orang sekarang dah mutation. tu yang makin lama makin pelik sikap diorang,

semoga kita terus berada di bawah hidayahnya.

Salam Ziarah dari Cairo :D

eiela said...

memang kena hati-hati dengan apa yang kita makan, dari mana sumbernya. sebab tuh jadi darah daging kita.

Latest Entri :
Semoga Si Dia Tabah

wath said...

huhu takutnye.

Siti Mashitah Saidin said...

ooo... kadang2 tak sedar pon dgn semua nih kan?

SpaQue said...

insaf lah sblm terlambat

ntri Hot Chick Rumah Kelahiran Allahyarham Tan Sri P. Ramlee | Sebuah Dokumentari

♥cmª shIemª♥ said...

n3 yg best..
nasihat yg berguna utk kita juga,

sarah-najwan said...

jika diperhatikan skrg..camtula sikap sesetgh ahli masyarakat kita..sudah xkisah apa ahli keluarga atau sedara mara buat..

dasar terbuka sgt kononnya..

semoga kita semua dihindari daripada sifat begini..muhaasabah diir kita...

izzah azhar said...

bahaye sifat babi ni.harap2 dijauhkan.tapi,patung babi comel :P

belog amiyo said...

entry ni memang bagus untuk dibaca oleh para blogger sekalian untuk dijadikan pengjaran. hehe.
suami tanggung dosa isteri taw. :)

Hashira Yusoff said...

masyaAllah.. kenapa smpai jadi mcm ni?? mana la msyarakat kita skrg x rosak kalau bukan dri permakanan mreka sndri.. kdg2 pengusaha mknan pun sgja ambil alternatif mudah ambil binatang haram ni jadi prsrvtive. tgoklah skrg kod E dlm mknan melambak gila! -__-

--> The reason why women attracted to clothes and shoes.

nadzirahusna said...

You are what you eat..so true!!

AiiN said...

Nice entry.. =) Semoga kita semua dijauhi daripada sifat2 khinzir ni.. Ameen

liyana said...

hmm..
btul..nice entry..
got input from it

fatt said...

nauzubillah minzalik

setiap perkara yg Allah SWT telah haramkan tu mmg ada sebabnya :)

haney said...

we r what we eat. so, jgn mkn sebarangan. :) bahaya! pastikan yg halal & xde yg ragu² baru ngapp :)

adan said...

serius bro.. aku suka entri ni.. mmg dah menular la bro.. aduh..

Adie Achim said...

Sifat babi tu amat jijik dan minta2 agar dijauhkan. Blog yg bagus!
Follow awk.. mind to follow back.. TQ!

aniki said...

cun bro puisi2 ko ni..terbaik arr..

Far8 budak baik said...

ya Allah..
jauh kan aku
dgn sifat sebegitu..
aminnnn

Mohamadazhan.com said...

apabila manusia tolak agama, mereka lebih teruk dairpada haiwan....moga Allah pelihara diri kita semua =)

cik sakdi said...

ehem, memang pon dah menular, lelaki selambe je share awek dan share yang tuuu... huhu T___T

Rtp Farra Arisha said...

yes i got what u mean..nowadays macam2 perkara boleh berlaku so no wonder laah kann.
so now mari kita sama2 beramal, dari yang baik kpd yg lebih baik!

Fadzmie Mohamad said...

"You are what you eat"

Sebab tu dalam Islam itu sendiri menekankan kepentingan sumber sesuatu makanan.

Terima kasih atas artikel ini, bro! :)

NuSaNa NoSa 91 said...

betul tu solihin.. keen pernah dgr gak cite sal sape mkn babi, kurang sifat cemburu dia.. na'uzubillah~ T_T

Afikah Aziz said...

suke entry ni..bab pemakanan mmg perlu dijaga sbb akan menjadi darah daging kita..tapi suami yg selamba je tgk isteri mendedahkan aurat kpd bukan mahram mmg dayus..agaknya diorg dah kebal sangat kot nak tanggung dosa kt akhirat nnt..ermm :(

tomato said...

seratoslimaplohnam % sokongggg ;)

makan makan makannnnn yg elok ;)

Kalamhati said...

Nauzubillahi min zaalik..

dunia akhir zaman..hmm

Fz27 said...

berat nanang...

nurdani said...

membenarkan si isteri tayang itu ini memang dayus. si isteri pulak rasa selamat sebab si suami dah izinkan.
ish2