Pages

Friday, July 15, 2011

Pendapat Ulama Tentang Sambutan Nisfu Syaaban


Rasulullah SAW bersabda:

“ALLAH melihat kepada hamba-hambaNYA pada malam nisfu Sya`ban, maka DIA mengampuni semua hamba-hambaNYA kecuali yang musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci).” (Hadith Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain). Al-Albani mensahihkan hadith ini dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah. (jilid 3, .m.s. 135, cetakan: Maktabah al-Ma`arf, Riyadh)

Hadith di atas merupakan hadith yang sahih dari Rasulullah SAW berkenaan fadhilat nisfu Sya’ban. Terdapat banyak lagi dikatakan hadith-hadith yang membentangkan tentang fadhilat dan kaifiat sempena Nisfu Sya`ban. Namun, hadith-hadith tersebut telah dikategorikan sebagai dhaif (lemah) dan maudhu` (palsu).

Adapun berkenaan beberapa amalan masyarakat umum dalam menyambut nisfu Sya`ban, berikut disenaraikan beberapa pandangan `ulama muktabar tentangnya :

(1) Dr. Yusuf al-Qaradawi: 

“Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi SAW dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid pada untuk menghidupkan malam nisfu Sya`ban, membaca do`a tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid. Mereka membaca surah Yasin dan solat dua raka`at dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca doa yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi`in dan tabi’ tabi`in). Ianya satu doa yang panjang, yang menyanggahi nusus (al-Quran dan Sunnah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya…perhimpunan (malam nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bid`ah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas. Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bid`ah golongan selepas mereka, dan setiap yang diadakan-adakan itu bid`ah, dan setiap yang bid`ah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka.”

(Dr. Yusuf al-Qaradawi, jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut)

(2) Dr. Yusuf al-Qaradawi:

“(Tentang malam Nisfu Sya’ban, tidak terdapat hadis-hadis yang sampai ke martabat sahih yang menyebut tentangnya, kecuali ia berada di martabat hasan di sisi sebahagian ulama, dan terdapat juga sebahagian ulama yang menolaknya dan mengatakan bahawa tidak terdapat sebarang hadis sahih tentang malam Nisfu Sya’ban, sekiranya kita berpegang bahawa hadis tersebut berada di martabat hasan, maka apa yang disebut di dalam hadis tersebut ialah Nabi saw hanya berdoa dan beristighfar pada malam ini, tidak disebut sebarang doa yang khusus sempena malam ini, dan doa yang dibaca oleh sebahagian manusia di sesetengah negara, dicetak dan diedarkannya adalah doa yang tidak ada asal sumbernya (daripada hadis sahih) dan ia adalah salah).

(Terdapat juga di sesetengah negara yang mereka berkumpul selepas solat Maghrib di masjid-masjid dan membaca surah Yaasin, kemudian solat dua rakaat dengan niat supaya dipanjangkan umur, dan dua rakaat lagi supaya tidak bergantung dengan manusia, kemudian membaca doa yang tidak pernah dilakukan oleh seorang pun dari kalangan salaf, dan ia adalah doa yang bercanggah dengan nas-nas yang sahih, juga bersalahan dari segi maknanya).”

(Al-Qaradhawi, Fatawa al-Muasarah (Kuwait: Dar al-Qalam, cet.5, 1990), 2/379-383)

(3) Al-Hafiz al-Iraqi:

“Hadis tentang solat pada malam Nisfu Sya`ban adalah maudhu`, direka cipta dan disandarkan kepada Rasulullah SAW.”

(4) Al-Imam al-Nawawi di dalam kitabnya al-Majmu’:

“Solat yang dikenali sebagai solat al-Raghaib iaitu solat sebanyak dua belas rakaat antara Maghrib dan `Isya’ pada malam Jumaat pertama bulan rejab dan solat sunat pada malam Nisfu Sya`ban sebanyak seratus rakaat adalah dua jenis sembahyang yang bid`ah (ditokok tambah dalam agama).”

(Rujuk: Abd al-Aziz bin Abdullah bin Baaz, al-Tahzir min al-Bida’, cetakan ke-3, Uni.Islam Madinah, hal. 14).

(5) Abd al-Aziz bin Abdullah bin Baaz:

“Dan di antara perkara-perkara ibadah yang direka cipta oleh manusia ialah merayakan malam Nisfu Sya’ban dan berpuasa sunat khusus pada siangnya, dan tidaklah ada sebarang dalil yang mengharuskan perkara ini. Riwayat yang menyatakan tentang kelebihan amalan ini adalah dhaif dan tidak boleh berhujah dengannya. Ada pun riwayat yang menyebut tentang kelebihan solat yang khas, semuanya adalah maudhu’ seperti mana yang telah dijelaskan oleh kebanyakan ahli ilmu).”

(Abd al-Aziz bin Abdullah bin Baaz, al-Tahzir min al-Bida’, hal. 11).

(6) Al-Imam as-Suyuti:

“(Dan pada malam Nisfu Sya’ban itu padanya kelebihan, dan menghidupkannya dengan ibadah adalah digalakkan, tetapi hendaklah dilakukan secara bersendirian bukan dalam bentuk berjemaah).”

(Rujuk: al-Suyuti, al-amru bi al-ittiba’ wa al-nahyu an al-ibtida’ (Beirut: Dar al-kutub al-Ilmiyah, cet. 1, 1998), hal 61)

Kesimpulan

Beribadatlah mengikut apa yang telah disyariatkan melalui nas sahih yang diperolehi dari al-Quran dan as-Sunnah. Jangan sekadar mengamalkan sesuatu ibadah kerana ikut-ikutan, tanpa sandaran yang kukuh dari al-Quran dan as-Sunnah.

Perbanyakkanlah ibadah pada malam Nisfu Sya`ban dengan mengambil fadhilat dari hadith yang telah disebut di atas. Dirikanlah solat sunnat, baca al-Quran dan lain-lain amalan baik bagi mendekatkan diri kepada ALLAH. Tiada amalan ibadah tertentu dan khas yang bersumberkan nas yang sahih sempena Nisfu Sya`ban. Hal ini telah disebut oleh beberapa ulama seperti di atas.

Jauhkan dari perbuatan syirik dan sifat permusuhan. Kerana dua sifat yang buruk ini membuatkan diri seseorang tidak mendapat keampunan ALLAH pada malam Nisfu Sya`ban.

Berhati-hatilah dengan ancaman Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam dalam hal berdusta ke atas Baginda SAW. Berdusta ke atasnya bermaksud menyandarkan sesuatu amalan dan perkara kepada Baginda SAW, walhal Nabi SAW tidak pernah berkata, perbuat atau bersetuju amalan sebegitu. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

Sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka” (Riwayat al-Bukhari, Muslim, dan selain mereka)

Semoga ALLAH Yang Maha Pengampun mengampuni dosa-dosa kita, amin.


*rujukan : muzir.wordpress.com



21 360 juta komen:

GreenAppleKu.com said...

SMTI, apa makna SMTI ni? kena search dalam blog saya. :)

azwa amani said...

thanks solihin..sharing is caring.. :)

cik pha said...

terima kasih untuk perkongsian y amt bermkna ini

Anis Sakinah Lokman Hakim said...

syukran :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

solihin...akak perhatikan mmg berbeza amalan org arab dan masyarakat kita.kami di tanah arab tak sambut benda2 ni semua.mereka cuma buat apa yg rasullullah amalkan saja.yg bidaah mereka tak buat.tq atas perkongsian.

iniialahaku said...

yeah...dapat hujah nk dibntangkan...asyik2 aku tgk kat wall fb ni blambak plak pasal nisfu syaaban ni ha

*cik cilipadi_hafizah* said...

menjadi ikut-ikutan kan.
susah..kadang, sesama kita mungkin akan memandang rendah pada yang tidak buat amalan khusus macam tu..sedangkan, Rasulullah pun tak mengkhususkan amalan pd malam tu.
wanauzubillah.

terima ksih. mohon share ;)

diana said...

kalau buat jugak maknanya kerja yang sia2 je la eik??
terima kasih solihin..
perkongsian yang bagus..

Nim Yorza said...

Bida'ah tu terbahagi dua. Pertama bida'ah hasanah iaitu penambahan yang membawa kebaikan dan bida'ah qabihah iaitu penambahan yang keburukan.Sama-samalah mencari ilmu demi mencapai keredhaan Ilahi.

Fyqa said...

gud sharing ;)

Nur said...

betul..even arwah abang pon ada cakap kenapa perlu nak buat semua tuh pada malam tertentu je, terus dia pergi buka kitab nak tunjuk bukti2..hahaha..apa salhnya kalau buat tiap2 malam, ye dak?

blog-tips-kurus said...

nak beramal, mesti berilmu dulu.. semoga amalan diberkatiNya.

Qaseh dalia adelia said...

owh qaseh de post gak pasal ni ..amek dr dr.maza

Kalamhati said...

Kita byk buat yg bid'ah hasanah..

exora said...

tq..share ilmu

Mohamadazhan.com said...

perkongsian yang bagus ni...selamat datang ramadhan karim

jemputan ke Contest Aku Berpuisi, contest sulong yang tak sebebrapa =)

Hansyirah Takezur said...

yup.. sebenarnya beribadahlah selagi punya ruang dan peluang... bukan hanya pada hari2 tertentu.. ye dak? nice sharing. :)

k e y r i said...

sangat bermanfaat entry ni. mohon sharing :)

delarocha said...

kena istiqomah... jgn malam nisfu syaaban sahaja masjid penuh.

cik ifah said...

uh. saye pon ada baca jugak pasal ney. :) nice entry :)
bersama lah kita menuju ke jalan Allah. :)

f_aRa_aINa989 said...

nisfu syaaban aritu x dpt puasa..... huuuu