Pages

Sunday, July 3, 2011

Komik : Gelagat Banduan di Rel Keretapi






Ok.. Apakah moral dan kesimpulan yang dapat dibuat daripada jalan cerita komik di atas? Sapa boleh faham maksud tersirat yang ingin disampaikan? Jawabla kalau terer.. Heheh..

p/s : Versi asal komik ni dalam English.. Aku 'alih suara' ke Bahasa Melayu.. =)

UPDATE!

SZ : Selamat menempuh bulan Syaaban.. Lagi sebulan nak masuk Ramadhan..

53 360 juta komen:

De Mois said...

Saya tau..maksudnya adalah kita perlulah menghargai persahabatan kita.

Eyh, bukan..kita perlu lihat dulu apa yang orang lain buat sebelum nak buat sesuatu. Eyh..bukan jugak. Lantaklah

Menarik di SuaraSendiri
Sejauh mana BERSIH bertindak bersih

Undi disini
Adakah wajar perhimpunan diteruskan?

izzah azhar said...
This comment has been removed by the author.
amranaiman said...

berfikir sebelum bertindak :P

NuSaNa NoSa 91 said...

terkejut tengok kaler kuning?? anti kaler kuning?? ahahahaha~ ^_^

Nur Hazlin said...

Tak paham T.T

Siti Arfah said...

Haha. Kawan apakah itu. huhu . Iye2 jer bermanis mulut pd awlnya, akhirnya . . hehe

cucu umie said...

gunakan akal dengan sebaik-baiknyer.. jgn menyesal tidak sudah apabila sesuatu yg kita lakukan itu menyebabkan kita menyesal seumur hidup.. akal yg diberikan Allah itu gunakanlh dengan baik untuk berfikr. pasti ad jln penyelesaiannyer dan tidak menyebabkan sesiapa pon rugi..

p/s; selmt mrnymbut buln syaaban yer..

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

haha..maksudnya pikir betul2..masih ada jalan lain yang lebih elok..

jagalah persabahatan kita.. hehe

Black_roses92 said...

haha..kesimpulannya, depa xguna otak. yg p sorg dok atas rail buat pa.. tgk cm org seblh. haha

adrinaqamarina said...

faham!


kte tengok gambar tu pon macam terpampam kejap. haha.

:P

tak lama lagi dah nak masuk ramadhan, ramadhan ketiga di egypt :)

iqbalsyarie said...

siyes tak faham.apa ya? citer sikit

PeRmAtA bIrU said...

cuba menjawab:::
1)ada banyak lagi cara dalam menyelesaikan masalah... tak perlu sampai berkorban nyawa...(bunuh diri)
2)jangan buat keputusan yang terburu2... berfikir dengan lebih logik dan baik...
3)tengok la sekeliling kot2 ada contoh depan mata....
--->3 kat atas, ada x yang betul???? heheeh...

Solihin Zubir said...

ada yg x faham? aduyai..
tp ada jugak yg faham sikit2.. heheh..
teruskan memahami.. :D

Solihin Zubir said...

@PeRmAtA bIrU : yeahhh.. antara kesimpulan plg tepat.. heheh..

::miss vanylla:: said...

=)
hanya mmpu senyum....

ainina jelani said...

fikir menggunakan otak, bukan kepala lutu kan? hihi :P

iniialahaku said...

pegangla sanagt dengan prisip berkorban apa saja harta ataupun nyawa...
ada otak xmau pakai...
bodoh sombong pnya org


p/s>rambut kuning???patut jadi bnduan...hahaha

Alin said...

susah senang bersama kot. hehe. agknyelah^^

aNdi.Hanin::حنين نظوره said...

err mungkin maksudnya, tak semua banduan memiliki kemahiran berfikir dengan waras, akibat terlalu lama dikurung. dengan itu telah membuktikan banduan tersebut masih tidak layak untuk keluar penjara.

itulah, sape suruh lari dari penjara kan ... ;D

Siti Mashitah Saidin said...

sebanrnya cara boleh diselesaikan dengan tidak mengorbankan mana2 pihak pon.... tak guna akal... hahaha! betul tak... betul bg GCB skrg!

shahjiehan said...

pengajarannya sila dye rambut jadi warna kuning..........

dah lari dari kepungan polis.... keh4

724422 @ matyo said...

thanx for translation

jln2 tinggal jejak.. jemput ke blog saya..

kempen jom tukar link

miszatie said...

aaaaa terbyg org tu kena lenyek..waaaaaaa

eira said...

ala..konon2 mreka hargai prsahabatan la kot..nk mati bersama..

xpkir pon,mati lebih sakit dr idup terseksa..hahaa..

azwa amani said...

nak try juga.. first skali, kekadang tu dalam persahabatan memang perlu pengorbanan, tapi janganlah sampai pengorbanan yg dilakukan tu memusnahkan diri sendri...

lepastu, cuba berfikir secara lain, jangan jadi stereotaip jer....cuba cari formula lain selesaikan masalah...

yang ketiga, errmmm.... lihat org di sekeling dan belajarlah sesuatu daripada mereka, kerana dengan memerhati tu pun, ada ilmu dan pengajaran yg boleh kita perolehi...

last seklai, jangan lari dari lokap... huhuhuhu,

sarah-najwan said...

penyesalan dua penjenayah akibat melakukan kesilapan..

walaupun terlepas masih lagi bergari..

jenayah membawa padah..jauhi dari jenayah

RedVixen said...

kesimpulannya niat yang murni tapi kalau bangang tak guna jugak... hahaha :P

Mohamadazhan.com said...

jangan buat salah hingga tertangkap...susah nak buka nanti...hehe

belog amiyo said...

haha. gila. aku teringat la plak baca komik ni time sekolah dulu.

Hans said...

mula2 bercadang nak bunuh diri
tapi bila keretapi dah datang masih2 dah berubah hati
mula terfikir betul atau salah tindakan diorang
itu je lah aku rasa melalui gambar nih
:-)

amy syahirah said...

saya tak paham . hehe .

toyolkiut said...

paham lg jelas..
alahai, kesian..

fRaMe+LenSeS said...

Mati bukan penyelesaian. Nadh rasa kita kena fikir panjg sebelum buat keputusan, lihat sekeliling, banyak lagi penyelesaian. :)

WanFadhilah said...

untuk selesaikan sesuatu masalah, bukannya hanya ada satu cara. banyak cara lagi. contoh kalau nak bukak gari tu, tak semestinya sorang kena berkorban. manusia dikurniakan akal fikiran untuk memikirkan dan membezakan antara yang baik dan yang tak baik.

jangan buat keputusan terburu-buru dalam menyelesaikan sesuatu masalah. huhu..

tak tahu betul ke tidak. :D

k e y r i said...

fikir masak2 dulu sebelum bertindak.. haha

puteri ain said...

ermmm .apa ek . kenapa ttbe ada 2 org kepala kuning tu ? hehe

yatie Awang said...

sahabat sejati memang sukar dicari, tp tak perlulah mengadai nyawa...

jangan bertindak terburu buru, guna akal yang diberikan

Zik said...

erkkk...memang ada moral nih... ada macam2 cara lagi nak buat tuh...

hana said...

nak berkorban pun kene pikir jugak...
guna kan akal yg diberikan..
kawan sejati bukan kne berkorban nyawa sampai macam tu...

liyana said...

ADA AKAI PAKAI..cmtu kot..hehe

cik ciput said...

kawan, walau sebaik mana pun dia, ingatlah, jangan diletak kepercayaan 100% kat dia..sebab?dia hanya kawan.

*harap2 aku takdak kawan mcm tu..

diana said...

pengajaran nya..jangan lari dari penjara..kan???

@in k@tie said...

hiburan di hari minggu

haney said...

tu lah namanya kawan. bukan sahabat :P hahahha

exora said...

krg fhm la bro..mula2 cam fhm tp bla last pic..i'm cnfiusss..

NuSaNa NoSa 91 said...

solihin.. pas lama2 keen baca entry ni, dan byk kali.. baru keen paham..

nyawa tu berharga.. persahabatan pon berharga.. guna otak, cari jln penyelesaian betul2.. jgn cepat nk berkorban je.. jadilah cam org2 rambut kuning tu, persahabatan xterlerai, dua2 pon xmati.. fikir dulu sblm buat.. ^_^

Miscellaneous Smiles said...

mreka gay

mreka bodoh hahaaaa..

rmbut hitam tu tergamam mnyesal sbb matii yelahh..tak guna otakk~~

Aretikz said...

haha.. aku ada tgk versi english ni.. tp tu la.. bnyk moral sbnrnya.. wa saspek dorang punya persahabatan.. tp.. akibat kekurangan penggunaan akal.. maka, sia2 pngorbanan trsebut.. ahakz..

Kesimpulannya, kalau xnak buka gari, jgn jd pnjenayah.. ahakz..

ain fathihah said...

1 matlamat, 99 cara.

Fyqa said...

msing2 bebal.kihkih

Cik Miera said...

Maksudnya, berfikir dulu sebelum bertindak.. dua2 akan dapat manfaat kalau sepakat

Zik said...

jangan jadi penjenayah pun moral jugak tuh...ah ha... tak boleh blah betul lah...

ciknabil-a said...

haa kite dah dapat tgkap dah!

yg sggp berkorban utk kawan tue x pikir dlu. ada cara len yg blh digunakan supaya yg lagi sorg tue tak mati lau nak bukak gari tue. dia silao tak guna cara macam org yg rambut kuning tue. betul tak? hahaha!