Pages

Friday, July 1, 2011

Kenapa Aku Diuji? Maka Al-Quran Menjawab...

PERSOALAN HIDUP SEORANG MANUSIA... KENAPA?

Kenapa Aku Diuji Sampai Macam Ni?
" Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman," sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. " -(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

Kenapa Aku Selalu Tak Dapat Apa Yang Aku Nak?
" ..... Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. " -(Surah Al-Baqarah ayat 216)

Kenapa Ujian Terhadapku Ini Sangat Berat?
" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." -(Surah Al-Baqarah ayat 286)

Kenapa Aku Sering Kecewa?
" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman. " -(Surah Al-Imran ayat 139)

Bagaimana Aku Nak Hadapi Semua Ini?
" Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. " -(Surah Al-Imran ayat 200)
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu', " -(Surah Al-Baqarah ayat 45)

Apa Yang Aku Dapat Daripada Semua Ini?
" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka ..." -(Surah At-Taubah ayat 111)

Kepada Siapa Lagi Aku Hendak Berharap?
" ....Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal. Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung. " -(Surah At-Taubah ayat 129)

Aku Dah Tak Tahan Lagi! Bosan Dengan Semua Ini!
" ....dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir." -(Surah Yusof ayat 87)

[sumber]

Semoga segala persoalan dan rintihan yang melanda jiwa dan sanubari kita terubat dengan janji-janji Allah. Sesungguhnya kepada kitab suci Al-Quran lah tempat kita merujuk segala permasalahan. Kerana ia adalah penawar. Penawar untuk kita. Marilah kita kembali kepada Al-Quran. Kembali mengamalkan ajaran yang terkandung sepenuhnya. Semoga Allah memberkati kita semua.. InsyaAllah..

41 360 juta komen:

Puteri Iqa Izyan said...

selalu jugak tanya mcm ni kat diri sndri.

tp. sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui apa yang Dia lakukan untuk kita =)

qasehraihan said...

terus insaff...huhu

tp nk gtau gak pasal entry panas hati ni..haha

entry panas hati lagi..huhu

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/07/entry-sangat-sakit-hati-kau-memang.html

yott said...

teringat kisah duka masa bulan 2 hari tu...
thnx SZ utk entri ni..

diana said...

selalu berharap nak jadi lebih sabar dari sebelum ni..

GreenAppleKu.com said...

Setiap ujian yg hadir adalah untuk memantapkan lagi keimanan kita. Semua yg baik adalah ari AllahSWT dan yg buruk itu adalah kerana kesilapan kita sebagai manusia.

azwa amani said...

setiap yang Allah kurniakan kepada kita ada sebab...tapi, akal kita yg bersifat dangkal ini, terkadang susah nak nampak hikmah yang ada.... jika belum nampak hikmah itu, bersangka baik dengan Tuhan.. sematkan dalan hati, Allah merencanakan sesuatu yang baik buat diri ku..

Sunah Sakura said...

alhamdulillah...nice sharing SZ..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

kadang kala kita lupa..setiap ujian dr Allah tu tanda Allah ingat kita,dan salah satu cara Allah nak tingkatkan darjat kita

sarah-najwan said...

setiap yg berlaku
allah telah sediakan hikmahnya..

jadilah org yg tersu berusaha dan tahu bersyukur

::miss vanylla:: said...

yaa...nice entry bro. sesuai di baca untuk motivasi diri...

subhanallah... =)

Nur Misnan said...

nikmatnya kehidupan
nikmat juga peringatan utk manusia yang
selalu lupa pada-Nya...

Siti Mashitah Saidin said...

semoga menjadi insan yg kuat, nmenerima apa jua ujian dr-Nya. amin

wath said...

Al-Quran ade jawapan untuk semua persoalan :)

Kukumalu said...

nice entry~XD

.ShazaSulaiman. said...

like entry ni . clean .

iniialahaku said...

bagus2...entry ni leh aku link trus kat entry KALAU tu...

shahjiehan said...

al - quran mukjizat teragung....


subhanallah~

yatie Awang said...

Allah s.w.t mengetahui apa yg terbaik buat kita, kerana itu hanya padanya sahaja kita meminta, tapi jangan sesekali berpaling darinya

puteri ain said...

muhasabah diri . nice :) buat kita xdown . sbliknya dekat dgn Nya

Night Walker said...

good artikel...

Ain Zulaikha said...

manusia kena ingat Allah itu Maha Adil..

amy syahirah said...

terima kasih untuk entry ini .

FasiHaH SupiaN said...

alhamdulillah,,tq SZ...

Aretikz said...

"Rasulullah s.a.w pernah bersabda, "Sungguh, besarnya pahala adalah setimpal dengan besarnya cubaan; Dan sungguh, Allah Ta'ala apabila mencintai sesuatu kaum, diujiNya mereka itu dengan cubaan. Untuk itu, barang siapa yang redha maka baginya keredhaan dari Allah, sedang barangsiapa yang marah maka baginya kemarahan dari Allah", Hadis Riwayat Tirmidzi.

Maka rakan-rakan sekalian, Allah uji kita kerna sayang dengan kita. Hanya kita yang memilih, menghadapi cara baik, atau cara jahat.. ^_^

delarocha said...

jgn mengeluh

Fyqa said...

bagus...
stiap ksusahan psti ada jln pnyelesaiannya.


hnya dtg driNYA..



:')

ciknabil-a said...

:')

cik ciput said...

see?Al-Quran ada semua jawapan kepada persoalan-persoalan yang timbul sekarang..

Hans said...

baca entry nih mengingatkan saya tentang novel Syahadah Gadis Ateis
nice entry
:-)

Himpunan Kata - Kata Hikmah Hans Hanis

azwa amani said...

solihin dah tengok belum belog baru amani...hohohoho... dengan bangga nak suruh tengok..pastu komen lah akalu berat ke ape ke?? tau tau.. heheh..

fatt said...

entry yg paling tepat utk aku waktu ni. terima kasih sz.

YOUsoF said...

Terima kasih Lihin.. ;)

Insyaallah kita mendapat redha-NYA..

NuSaNa NoSa 91 said...

semuanya ada di dalam al-Quran.. tp, berapa ramai yg tadabbur maknanya?? =.=

Miss Meen said...

Yeah!! Pernah terbaca di satu artikel
dan pernah menghadiri satu kelas agama tentang ini

^_^ Sungguh menyentuh kalbu..banyak yang kita selalu terlepas pandang...

Thanks 4 sharing
Thanks 4 remind cheq naa

Beeha B. said...

termenung jauh bile baca entry ni.. :'(

miss ct said...

Assalamualaikum sdra...
tq ya sudi kongsi ilmu =)

she_Dah said...

seyes rasa insf..hope lps ni xkn mai lagi rasa curiga kat ALLAH.."dan bersangka baiklah pada ALLAH"

AISHAH JOHAR said...

assalamualaikum. minta izin untuk copy ye. terima kasih.. ;)

loffa alyaa said...

salam , saya nk mntak izin copy bole ?

loffa alyaa said...

salam , saya nk mntak izin copy , terima kasih

Solihin Zubir said...

@loffa alyaa silakan.. sebar ilmu.. sama2..