Pages

Sunday, July 31, 2011

4 Alasan Basi Orang Yang Ponteng Puasa

Bila tiba bulan Ramadhan, semua umat Islam diwajibkan menjalani ibadah puasa selama sebulan. Tetapi, ada jugak makhluk-makhluk yang malas berpuasa. Mereka menipu dengan memberi pelbagai alasan.

Apa alasan yang biasa digunakan oleh makhluk-makhluk yang malas puasa ni?

1. Gastrik
-Penyakit yang paling popular apabila Ramadhan menjelma. Asal masuk bulan puasa ja, gastrik. Asal gastrik ja, masuk bulan puasa. Kalau benar-benar sakit, takpela. Ini yang pura-pura sakit.

2. Datang Bulan
-Ini pulak golongan wanita atau pengkid yang malas puasa selalu guna. Kalau betul datang bulan, memang la haram puasa. Ini sampai sebulan haid, apa cita? Jangan ada lelaki yang menyamar jadi nyah semata-mata nak pakai alasan ni dahla. Heheh..

3. Tak Sengaja / Terlupa
-Tengah sedap melantak sampai separuh kenyang, kantoi orang nampak. Maka alasan terlupa digunapakai. Kalau hari pertama puasa, mungkin boleh diterima. Tapi kalau hari-hari terlupa, memang nak kena operate saraf otak tu.

4. Lupa niat
-Kalau terlupa niat tanpa sengaja, wajib niat dengan serta merta apabila teringat dan teruskan berpuasa. Bukannya terus mentekedarah. Kalau hari-hari lupa, kepala anda ingat apa sepanjang bulan Ramadhan ni? Biasakan diri sebelum tidur untuk berniat puasa.


Dan pelbagai lagi alasan basi orang yang malas puasa ni hinggakan kadang-kadang tak munasabah langsung. Ingatlah! Ibadah puasa adalah Rukun Islam yang ke-3. Jangan mencipta alasan-alasan auta untuk mengelakkan kewajipan yang telah difardhukan ke atas kita. Takut nanti tak mampu nak menjawab kat mahkamah akhirat.

Abu Umamah menuturkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda, yang bermaksud :

”Ketika aku tidur, aku didatangi oleh dua orang laki-laki, lalu keduanya menarik lenganku dan membawaku ke gunung yang terjal. Keduanya berkata, ”Naiklah”. Lalu kukatakan, ”Sesungguhnya aku tidak mampu.” Kemudian keduanya berkata,”Kami akan memudahkanmu”. Maka aku pun menaikinya sehingga ketika aku sampai di kegelapan gunung, tiba-tiba ada suara yang sangat keras. Lalu aku bertanya,”Suara apa itu?” Mereka menjawab,”Itu adalah suara jeritan para penghuni neraka.”

Kemudian dibawalah aku berjalan-jalan dan aku sudah bersama orang-orang yang bergantungan pada urat besar di atas tumit mereka, mulut mereka robek, dan dari robekan itu mengalirlah darah. Kemudian aku (Abu Umamah) bertanya,”Siapakah mereka itu?” Rasulullah SAW menjawab,”Mereka adalah orang-orang yang berbuka (membatalkan puasa) sebelum tiba waktunya.
[HR. Ibnu Khuzaimah dalam shahihnya]

Lihatlah siksaan bagi orang yang membatalkan puasa dengan sengaja dalam hadis di atas. Bagaimana pula dengan orang yang degil tidak mahu berpuasa sejak awal Ramadhan? Nauzubillah.. Sama-samalah kita renungkan. Anggaplah ini Ramadhan yang terakhir untuk kita.

Syaitan kena ikat. Tapi jangan pula anda yang jadi SETAN!

SZ : Jika dipanjangkan umur, ini mungkin Ramadhan dan Raya terakhirku sebagai seorang jejaka bujang.. Heheh..

63 360 juta komen:

Panglima Muda said...

esok masjid penuh, ada makan sedap sedap... 10 hari kemudian tinggal 2 baris....20 hari kemudian kita main mercun

Night Walker said...

kalo bru kul 8 pg dh mencekik, mmg cm harom...ha3

Farhani Mazlan said...

suka pasal gastrik sbb tak puasa lg dah baca status orang cakap dh gastrik.tiba-tiba nk gastrik time nk puasa kan..

Hazwan said...

kalau dah malas nak puasa tu memang macam-macam alasan dorang pakai...

HAJAR hasan said...

eheemmm... ehemmm...
"Jika dipanjangkan umur, ini mungkin Ramadhan dan Raya terakhirku sebagai seorang jejaka bujang.. Heheh.."

mendoakan yg terbaik! ceh ceh ceh. go lah bro! (:

aiman said...

oh..haha.. dok slalu dengaq yg gastrik tu la..

ainondreamergirl♥ said...

mcm2. kalau alasan utk tak nak terawih plak cmne ?

nawwar_hanifah said...

xpuasa sbb asyik fikirkn lapar~lps tu kreatif cipta alasan~nauzubillah..

cucu umie said...

mereka yg malas berpoe sentiasa akan memberi alasan supaya mereka tida kantoi..

adan said...

bila puasa nafsu adalah musuh yg harus diperangi.. syaitan kena gari..

bro,pasal gastrik tu.kalau betul2 ada sakit gastrik mcm mana? kena puasa ka juga?

p/s: thanks memperbetulkan entri aku,salah informasi.. menyesal pulak baca blog orang tu.. tak pasal2 aku tulis arwah... btw thanks bro..

Alexandriana Alia said...

bukan soal otak sakit saraf, tu kejadah hati kena rantai bersama syaitanirrajim.

puasa woiiii.!

Solihin Zubir said...

@ainondreamergirl♥ : hhmm.. nk kna wat kajian ni.. heheh..

Solihin Zubir said...

@adan
kalau btol2 gastrik dan boleh memudaratkan kalau berpuasa, yg tu plak WAJIB JANGAN PUASA! tapi WAJIB GANTI la..

CassiaSiamea said...

bila puasa??
*buat buat lupa tarikh puasa..

Mohamadazhan.com said...

Salam Ramadhan Karim…selamat berpuasa, moga dirahmati-NYA =)

mudah2an cepat kawen bro...hee

amierah said...

orang kalau tak nak puasa macam alasan diberi. kalau tarawih pulak, minggu pertama dan minggu terakhir insyaAllah penuh masjid, tapi kalau waktu tengah bulan puasa tinggal berapa kerat je orang yang datang.

cek chun said...

selamat berpuasa lihin.


ehh.. aku lak eksited ko nak kawen. ehehh.. ko betunang sejam sudah. pastu nikah terus.

FaKArePa!n said...

Ayat last tu menunjukkan yang bro bakal mengakhiri zaman bujang nampak gaya nya.. hehe.. boleh makan nasi minyak la lepas ni..

Qaseh dalia adelia said...

alasan tercipta ..
lau nak kawen tu jemput2lah ye

adrinaqamarina said...

fuh! suka ayat last tu.


alasan yang selalu orang kasi jugak, penat~ orang lain pun penat jugak. -.-'


diharapkan moga ramadhan ni kita bukan hanya dapat lapar dan dahaga saja.

Miscellaneous Smiles said...

*terasa alasan y ketiga

wannurfazrini said...

waaa period bkn alasan hokey! kalau sampai sebulan tu napok beno nipunyeeeee!

Hans said...

kali ini kita tengok ada lagi tak manusia kena naik Van Jenazah sambil bayar RM3000 sebab ponteng puasa
:-)

eira said...

no alasan ye..biar ibadah puasa kali ni btul2 kerana Allah..

sesegar said...

ehe.yehee.
selamat berpuasa solihin zubir :D

sarah-najwan said...

selamat berpuasa solihin..

yatie Awang said...

semoga puasa kita tahun ini sempurna ye...sama2 beramal

wahhh!!!! dah dapat penganti Tiz ye? hihih

cik ciput said...

zaman nabi dulu masa berperang pon diorang boleh puasa..dgn cuaca pns, naik unta je plak tu..

nih zamn sekarang, kipas ada, air cond ada, kereta ada, semua kemudahan ada, pun xnk puasa?haiyaa..

Afifah said...

macam2 hal orang yang tak nak puasa ni...yang sihat cakap sakit,yang boleh kata tak boleh..itulah manusia..

Selamat menyambut bulan ramadhan al-mubarak..

p/s:wah! SZ dah jumpa calon nampaknya..hehehe.. :)

delarocha said...

selamat meraikan kehadiran Ramadhan

FasiHaH SupiaN said...

betul tu SZ, ni memang alasan tipikal..

p/s: Ramadhan Kareem :)

Alin said...

selamat ramadhan :)

cik heroin said...

selamat berpose inche solihin. sudah lama tak ke sini. hihi

belog|amiyo said...

hai bro.. dah nak kahwin? alhamdulillah...

selamat berpuasa penuh! :D

adanhayad said...

fuiyoh. solihin mahu kawin (tumpu kat footnote je)
selamat berpuasa!

Kukumalu said...

nak kawin dah? hee ok samat bebahagia hingga ke anak cucu..ngeh3~

Saiful Bakhtiar said...

pose ni kena didi dr awal bila dh besar kita dh takde alasan lagi sbb pose amat menyeronokkan bagi yg mengetahui

pena said...

jangan jadi 'puasa yang yuk.. pagi-pagi bukak periuk.. '

selamat menunaikan ibadah puasa.. =)

sz:eh,eh, cam ada bau nasi minyak ni.. hehe..

k e y r i said...

Syaitan kena ikat. Tapi jangan pula anda yang jadi SETAN!

aku suka ayat tu. tahniah bakal pengantin! haha :D

h A n Y S said...

'Jika dipanjangkan umur, ini mungkin Ramadhan dan Raya terakhirku sebagai seorang jejaka bujang..'

serious?!alhamdulillah..tahniah Solihin..kalau majlisnya ada buat area selangor, jangan lupa jemput..hehe..

sergeant keroro said...

ehem ehem :P

p/s : rugilah mereka yang tak berpuasa

yad'z said...

jarang benar rasanya gastrik masa puasa... saya ade gastrik... tapi dalam bulan2 mulia ni.. insya Allah, tak kan datang penyakit tu.. =)

Fazrol said...

Selamat berpuasa..

Syaitan yang besar2 dah kena ikat..
Takkan ngan syaitan kecik kita nak kalah...

Ramadhan hr kemenangan org Islam...

LiFe KaMi said...

selamat menunaikan ibadah puasa,
semoga ibadah puasa pada kali ini lebih baik dari sebelumnya,
Kejarlah pahala yang berlipat kali ganda yang telah dijanjikan oleh Allah SWT..:)

Heidi Shafiq said...

semoga kite mengambil iktibar dan memantapkan lg ibadat kite.. :)

iniialahaku said...

hahahaha...bnyak aku tgk post kat fb ngan blog kata pi smayang terawih...tpi baca blik bila yg pi nya??lepas isyak...awat xpi lepas berbuka?xpon berbuka je kat masjid???knpius2

Hans said...

bro solohin

p/s : Thanks Vote Hans :-)

diana said...

alasan gastrik tu memang tak boleh pakai la...
basi dah alasan tu...
sebab tu kita kena sahur..
masa sahur kena makan banyak2..
ni tak..masa berbuka memcekik sampai keras perut..
time sahur makan sejemput je nasik..
ada ka pulak macam tu..

qudwa said...

btol tu..alasan yg mmg da basi bekulat..haha..

feewiit..da nk kawin..(>__<)

n aq da curik banner ko..haha..ad kt sidebar..

http://lifelikethese.blogspot.com/2011/08/fasting-with-right-intentions.html

cik dila said...

hoho,nak kawen dah. Alhamdulillah.
selamat berpuasa..:)

WAHIDA ALIAS said...

alasan gastrik paling fofularrr...haha.slmt berpuasa btw!!!

azwa amani said...

selamat berpuasa lelaki bujang...huhuhu

eiela said...

orang pemalas memang macam-macam alasannya.

Woofer Storm said...

kalau lupa niat ok lagi,kalau tak tahu nak baca niat tu yang parah...adehhhh

slmt berbuka puasa geng^^

hikari said...

selamat berpuasa dan selamat beribadah di bulan yang penuh berkah ini..=)

baru 24 bro..awat xsbar dah nk kwen..adik2 xsempat nak pow lebih2 lagi..hehe (luahan hati seorg adik yg xsempat nk pow kakak dia lebih2 sbb kwen awl)

anyway, smoge apa yg dihajati tercapai. moga dipermudahkan ya..

Hansyitake~ said...

semoga ramadhan tahun ni akn mengislahkan diri kita lagi.. insyaAllah...

Siti Hajar Masri said...

aku ada gastrik yg teruk tp alhamdulillah larat puasa..

cantekk said...

fulamak, last stetmen yg tak tahan tu =D

slmt bpuasa, n tahniah bakal tak bujang lagi.. hihi

ciknabil-a said...

selamat berpuasa sz.. :)

shahjiehan said...

tlg laaaaaa.....tlg la jgn ponteng2 puasa... hahahha


ade ke patut kawan aku suruh member thailand aku belikan nasi kat kedai mamak.. isk3...

memalukan btollll!!

f_aRa_aINa989 said...

pnah dgr alasan sorang budak ni dia ckp dia x boleh puasa sebab asma...
-___-

Fz27 said...

alasan yang paling tak boleh blah oleh member aku, lupa mandi wajib aduyai.... kenangan

Azri Fathurrahman said...

kalau ada lelaki tidur pagi atau tengah hari atau petang tetiba mimpi basah, puasa dia dikira batal ke. banyak lagi alasan orang yang tak nak puasa ni -_____-

pehh tahniah lah nak kahwin dah dia. haha :D