Pages

Friday, June 3, 2011

Puasa Sunat & Hadis Palsu Kelebihan Bulan Rejab

Salam A'laik.. Hari ini adalah 1 Rejab 1432H. Bulan ketujuh dalam kalendar Islam muncul lagi. Rejab yang bermaksud ta’azim (kebesaran, keagungan, kemuliaan) kerana Allah akan melimpahkan rahmat-Nya dan kemurahan-Nya adalah bulan yang sangat mulia. Bulan Rejab merupakan salah satu dari bulan-bulan Haram di dalam Islam.


Allah berfirman, ”Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahwasanya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.” (QS At-Taubah: 36)


Bulan Haram yang dihormati itu ialah: Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab. Umat Islam dilarang berperang dalam bulan-bulan ini kecuali jika mereka diugut.

Al Allamah Ibnu Hajar menulis, telah meriwayatkan oleh Abi Daud bahawa Nabi (صلى الله عليه وسلم) memandubkan (yakni SUNAT) berpuasa di bulan-bulan Haram.

Berpuasa dalam bulan Rejab adalah digalakkan tetapi tiada satu hadis sahih yang membuktikan bahawa berpuasa pada hari-hari tertentu dalam bulan Rejab akan mendapat ganjaran istimewa. [KLIK SINI]

Diriwayatkan daripada Sayyiduna Anas bin Malik رضي الله عنه beliau berkata: Adalah Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم apabila telah masuk bulan Rejab, Baginda صلى الله عليه وآله وسلم berdoa: Ya Allah Ya Tuhan kami, limpahilah berkat kepada kami pada bulan Rajab dan Sya’ban dan sampaikanlah kami (dengan selamatnya) ke bulan Ramadhan. (HR Imam Ahmad, ath-Thabarani dan lain-lain)

Sila klik link di bawah untuk maklumat lanjut :

SZ : Jom kita sama-sama perbanyakkan amal ibadat dengan penuh keikhlasan tanpa mengharapkan ganjaran.. =)

19 360 juta komen:

yatie Awang said...

InsyaAllah...

faiz said...

bro saya ada tulis psl kelebihan puasa rejab..hadis yg saya tulis sohih ke tak...tapi kalo xsohih apa yg saya dgr dlm ceramah ianya boleh kita amalkan sebab mejadi pemangkin atau semangat untuk kita berkuasa...samala seperti hadis fadhilat puasa bln Ramadhan..

GreenAppleKu.com said...

Yes, itulah yang semoleknya. Beribadah tanpa melihat pada ganjarannya. Hati kena ikhlas untuk beribadah.

Kakzakie said...

Namun banyak yg masih belum faham tentang ini kan walau banyak juga kakak dah baca blogger yg mengwar-warkan tentang ini. Alhamdulillah....

IMANSHAH said...

ada terbaca pasal puasa ni..banyak betul berkeliaran di internet..saya tak berani nak post kalau take yg sahih

Mohamadazhan hjDesa said...

salam, peringatan menarik =)

sarah-najwan said...

tu la kan..
yg penting kita perbanyakkan amalan berpuasa pada bulan ini..juga amalan2 lain..

:)

sesegar said...

bagus la kau ni.kawin jom :p

Afuan Shah said...

maka jika aku hamba aku tidak perlu meminta ganjaran melainkan kuli, kerjanya mengharapkan ganjaran..

diana said...

ada yang tak tahu pasal ni..
tu pasal ada setengah orang yang tak pernah2 puasa sunat tetiba je masuk bulan rejab dia nak puasa sebab dia ingat bulan rejab ada ganjaran berlipat ganda..

Aretikz said...

memperbanyakkan amalan sunat memang dituntut.. xkira apa bulan pun..

memg bnyak hadis palsu, kena hati2 lah kita ni skrg.. tringat sal kelebihan solat terawih, pun hadis palsu juga.. gulp..

apapapun, trimas atas prkongsian, sal, bru thun ni juga aku tahu.. keh keh keh..

qasehraihan said...

selamat menyambut bulan rejab SZ, slmt berpuasa sunat..

cantekk said...

insya Allah....
nak puasa jgk,,,
smg diberi kekuatan+kesihatan ;)

shahjiehan said...

puasa!!!!

nawwar_hanifah said...

meh buat puasa sunat sbgai latihan sbelum bertemu ramadhan~

memetik kata2 hilal asyraf,
"Kalau nak lari maraton 10KM, kenala berlatih dulu. Bukan pakai terus lari je. Baru boleh lari dengan penuh bertenaga. Macam itu juga Ramadhan. Kalau rasa-rasa nak tackle Ramadhan sebaik mungkin, kena la bina tenaga dari sebulan dua sebelum."

=)

CIK TOM said...

stuju...perbanyakkan amalan xmengira bulan dan ganjaran..yg penting utk cari keredhaan dari Allah...

f_aRa_aINa989 said...

Jom puasa...=)

Nera Kun-tut said...

@faiz
tapi sy pernah bace, xbleh kalo hadis yg dignakan tu palsu even tok mnjadi pemangkin supaye semangt nk beribadat. sbb kite kire da salah gune nama nabi muhammad s.a.w.. walhal rasul xpernah ckp hadis tu.... agak2 kalo kite berduste gune name rasul, ape akibat dy????? renung2kn.. kalo salah tolong betolkn, sy pon baru belajar....

Nera Kun-tut said...

@faiz

tapi saya pernah bace kite xbleh gune o sebarkan hadis palsu walopun sbg pemangkin smngt.... sebb kite gune name rasullullah... bile kite berduste gune name rasullullah agak2 ape akibat dy???? kalo salah tolong betulkn, sy pon baru belajar...