Pages

Wednesday, May 4, 2011

Sabar Itu Indah

"SABAR" itu berkat...
"SABAR" itu indah...
"SABAR" itu mulia...
"SABAR" itu sejuk...
"SABAR" itu terpuji...
"SABAR" itu pemaaf...
"SABAR" itu arif & bijaksana....

"Maka Bersabarlah kamu dangan sabar yang Baik" (AL-MA'ARIJ : 5 )

Kerana "SABAR" kita bisa mencapai kebahagiaan...
Kerana "SABAR" kita meraih kejayaan...
Kerana "SABAR" kita mendapat hidayah...
Kerana "SABAR" kita disayangi...
Kerana "SABAR" kita dicintai oleh ALLAH & RASUL-NYA...

Sabar itu berat tanpa IMAN...
Sabar itu rumit tanpa ILMU...
Sabar itu resah tanpa tafakur...
Kita tidak akan tahu makna kehidupan tanpa "SABAR" ,
"SABAR" tidak ada tanpa IMAN & IMAN tidak ada tanpa "ILMU"...

"Jadikanlah SABAR dan SOLAT mu, sebagai penolongmu, Dan sesungguhnya hal itu amat Berat kecuali bagi Orang-orang yang khusyuk'" ( AL-BAQARAH : 45 )

Tanpa IMAN & TAQWA kepada ALLAH SWT tidak akan ada hamba yang sabar akan ujian-NYA.
Kerana ujian-NYA lah darjat kita bertambah..
Kerana ujian-NYA pula lah kita dapat mengenal makna hidup yang sesungguhnya....

"Apa yang di sisimu akan lenyap, dan apa yang ada disisi ALLAH adalah kekal. dan sesungguhnya kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan" (an-Nahl ; 96)

"Mereka itu diberi pahala dua kali ganda di sebabkan kesabaran mereka....." (al-Qashash : 54 )

"Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas." (az-Zumar : 10)

"KESABARAN" adalah cermin peribadi seorang MUSLIM.....

25 360 juta komen:

yatie Awang said...

sabar...sabar...itukan separuh dr iman? InsyaAllah....akan sentiasa pupuk sifat sabar dlm diri

liyana said...

sesungguhnya Allah bersama sama org yg sbr..(Al-Anfal:46)
nice entry..like it..

Far8 budak baik said...

waaaa..thank berkongsi der..
aku ni jenis kdg2 sbar kdg2 tak..
mcm mane tu??..
tepuk tepuk dada..

AMIRA ATIYA MYRA_ZOE said...

sabarlah :)

*sabarlah wahai hati,
berjalanlah tanpa henti,
insyaAllah suatu saat nanti,
akan hadir insan yang sejati..

*lari sikit. heheheh, sy punya fav quote yg dicipta..ekekkeke

The Crow Empire said...

Sabar tiang akidah. Tapi satu perkara yang sukar menegakkan sabar adalah ketika amarah. aih~

Lagi-lagi kalau ade manusia jenis curang minyak dalam api. Boleh sabar ke? Boleh belah! waaarrggghh!!

koh3... sabar2.. (^___^)

aliarosli said...

sabar juga separuh dari iman

zarra nazura said...

sabar memang indah...tp sjauhmanakah kesabaran dlm diri kita...huuu...sy nak blajar bersabar dlm pe gak keadaan..

Puteri Iqa Izyan said...

sabar itu adalah jalan keluar bagi orang yang tak dapat temukan jalan keluar ^_^

Nur Misnan said...

benar tetapi ada batasnya juga
kita manusia sentiasa terikut
hawa nafsu syaitan yang sentiasa
berbisik menyuruh sesuatu
yang tidak baik....

thanks for sharing here bro... i like

adan said...

sabar itu sifat mulia...

azwa amani said...

kesabaran akan membuahkan hasil yg tidak disangka-sangka...

Dekcik said...

bersabar 2 separuh daripada iman kan..thanks kongsi2 info nie..

entry terbaru..
http://sweetchoc91.blogspot.com/2011/05/kau-kejam-kau-pijak-kaki-anak-kucing-tu.html

Mohamadazhan hjDesa said...

minyak naik susah gak mau sabar ni...haha

zacky ~786~ said...

like this entry ..~
sabar laa.. kerana sabar itu merupakan separuh daripada iman

qudwa said...

tenqiu la...info yg menarik...^^

sarah-najwan said...

mmg sabarlah yang patut kita lakukan andainya berdepan dgn apa saja cabaran...

dgn sabar..setiap masalah pasti dpt dilewati dgn jayanya...

MamaEma said...

kadang-kadang kesabaran tidak dapat diatasi juga...

nice entry....

Siti Hajar Masri said...

aku memg seorang yang penyabar..haha~

diana said...

nak ada rasa sabar tu yang susah tu..
sabar tapi dalam hati tak sabar pun..
siap sumpah2 dalam hati..
hehehhe

Miza Yusof said...

suka ayat diatas :)
mendalam maksudnya dan sebagai pedoman untuk diri sendiri :)

Jemput ke:
1. Blog Miza Yusof
2. Miza Yusof & Photo Blog

Ramli said...

Sabar dan juga bersyukur ya

My latest update Rahsia lulus temuduga kerajaan

ibu hidayahamin said...

bukan senang mahu sabar....

Amirrah Zawani said...

sabar sabar..
nak belajar jd lebih sabar lah :)

wanie m'nJ said...

sabar je la baca entri yg banyak perkataan 'sabar' ni... haha xD

f_aRa_aINa989 said...

nak jadi org yg sabar bukan mudah..sbb menuntut kesabaran....tgk ayat sabar ulang 2 kali..hehehe