Pages

Wednesday, May 18, 2011

Mengapa Cincin Perkahwinan Disarungkan Pada Jari Manis?

Tahukah kenapa cincin perkahwinan disarungkan pada jari manis, bukan di jari lain? Mesti ada sebabnya bukan? Ok, untuk mengetahuinya, cuba lakukan aktiviti di bawah.

1. Satukan kedua tangan anda dan lekuk jari tengah ke bahagian dalam, kemudian 4 jari lainnya dipertemukan hujungnya seperti gambar di bawah.


2. Kemudian, cuba buka ibu jari anda. Ibu jari boleh di buka kerana ibu jari mewakili orang tua. Manusia mengalami sakit dan kematian. Oleh kerana demikian, orang tua kita juga akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

3. Tutup kembali ibu jari anda dan buka jari telunjuk anda. Jari telunjuk mewakili saudara kita (abang,kakak,adik). Mereka memiliki keluarga sendiri, dan mereka juga akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

4. Sekarang tutup jari telunjuk anda dan buka jari kelingking anda. Jari kelingking mewakili anak-anak. Cepat atau lambat anak-anak juga akan meninggalkan kita kerana mereka harus berkeluarga sendiri.

5. Selanjutnya, tutup jari kelingking anda. Cuba pula buka jari manis di mana anda menyarungkan cincin perkahwinan. Anda akan berasa hairan kerana jari manis tersebut tidak boleh dibuka. Kerana jari manis mewakili suami isteri. Sepanjang hidup, anda dan pasangan anda akan terus melekat satu sama lain, sehidup semati.


Apa yang cuba diketengahkan ialah nilai pengajaran. Mungkin ianya cuma mitos, rekaan, atau sekadar kebetulan. Aku pun tak pasti kenapa jari hantu mesti dilekukkan ke dalam macam tu. Mungkin juga sebab jari hantu sering digunakan sebagai isyarat lucah? Heheh.. Tapi, apa salahnya jadikan ia sebagai iktibar. Selagi kita hidup, jangan permainkan perasaan pasangan hidup kita. Diharapkan anda semua dapat apa yang cuba disampaikan. InsyaAllah..

[sumber]

Klik : Cara Memakai Cincin Mengikut Sunnah

SZ : Gambar tu dah macam main buah plak.. Taksub.. Taksub..

47 360 juta komen:

IMANSHAH said...

SALAM

HURM, BETUL GAK AN..HUHU

tapi aku memang tak suka pakai cincin dari dulu lagi

IMANSHAH said...

SALAM

HURM, BETUL GAK AN..HUHU

tapi aku memang tak suka pakai cincin dari dulu lagi

Zee.Zee™ said...

hahhaa..
ha'ah laa..
^_^

angah said...

terbek la entry ang...ak sokong....

khairunnisa ♥ said...

^_^

Pijahh' de-Arr said...

fuhh ada jugakk..~

tak sngka ekk~

nama.aku.lynn said...

tkial2 teraiii susun jari ni.hahha.tp betul la.susah nak bukakkkk.haha

hana said...

kenapa jari hantu kene dalam keadaan camtu??
=)

cik heroin said...

waaaaa. ada hkmah..

jari manis ni bila nak disarung ntah, hahahaha

hikari said...

Nice..syum sndiri ble buat..=)

diskriminasihati said...

nice entry.. like3..

Solihin Zubir said...

@hana: i'm not sure.. maybe sbb jari hantu isyarat lucah kot.. heheh..

Solihin Zubir said...

@cik heroin : meh nak sarungkan.. :D

Siti Mashitah Saidin said...

eh... betei la... ada orang cakap jari manis tuh urat dia sampai ke hati.. hahaha... yg tuh lagi tak leh caya... :P

Amna.Qadeeja said...

wah,bru tahu ni..cm logik gak kan..
yup, jgn sesekali permainkan perasaan psgn huuu :)

diana said...

sambil2 akak buat ni kan..
maisara tengok je..
dia tanya..
"ibu buat apa tu??ibu buat abrakadabra ke??"
heheheh...
abrakadabra tu maknanye magic la..

Megat Azfar said...

tau dah. hari tu tengok semanis kurma, ustazah cun tu sape name?..

haa..dia kasi tau. memang takkan boleh buka. sangat simbolik

Nur said...

tiba-tiba rasa kagum sebbab tahu pasal nih..wakkaka

724422 @ matyo said...

boleh pakai la teori ni...
tapi ada satu lagi teori pasal cincin.
masa tunang pakai jari manis, tapi bila dah kawin ada yang pakai jari hantu.. pasal apa??

Kempen Jom Tukar Link

Ini Kisah Tia said...

dah lama tau pasal ni . memang logik ;)

jom baca :
Yang Mana? Wanita Bekerjaya atau Suri Rumah

iniialahaku said...

tu dia main buah dah....hahaha


knapa jari hantu kna dok cmtu???meh cni aku nk berhujah plak....sebab hantu lebih kurg setan..bila dah kawen dah jadi sah dah...so hantu pon xleh mghalangla ikatan tersebut...cewah..hahaha..aku merapu...logik dak???logik kan???

Aretikz said...

Kalau dah namanya manis, pergh ~ best.. tp.. kalau pempuan slalu komplen yg telebih manis, lelaki jak xdak.. yakni madu.. wakaka..

Nur Hawa Mohd Zin said...

salam solihin,
info baru ni...tq for sharing...tiba2 rasa gatal pula jari ni..hahah

rara pinkmafia said...

hmmm ada eh istilah2 nya,but kite dh terbiasa dr tok nenek moyang dulu kot kan.tu yg ikut jeeee

restu resort said...

nama pun dah manis, upahnya tinggi la kot..

f_aRa_aINa989 said...

pening tgk tgn...sarungkan je la..kan senang...x yah fikir kenapa2...=D

Farah Shamsudin said...

haa.. betul la tu kott..

Nafisa81 said...

eeh...dah ade niat nak sarungkan cincin kat cik heroin tu...ah apa lagi..perkara elok tak baik ditangguhkan

Lynn said...

Salam SZ,
Menarik gak entri ni :D
first time singgah sini.

yatie Awang said...

bagus juga sebagai pengetahuan tp
kakak tak suka, rimas betul pakai cincin, bukan cincin saja semua barang kemas kakak tak suka

Syuxer said...

a'a memang x boleh buka langsung jari manis tuh..hehhe..

men buah??jangan bro heheh nanti cam naruto

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

hmm mgkin satu kebetulan kan.. tapi..kita leh anggap ia sbgai satu iktibar.. dalam kehidupan kita

Ain Zulaikha said...

yeah, ustazah siti norbakyah pon cakap and ajar macam tu jgk..

liyana said...

nice entry..btul2..
smbil snmn jari2.hehe

afifah said...

Lama tak singgah sini..

apapun nice n3..thanks for sharing.. :)

Budak Botak said...

he3, camtu ye kisahnya...

Entry terbaru -> Kerry Campbell Cucuk Anaknya Berumur 8 Tahun Dengan Botox... (",)

Cik Miera said...

haha betul2... dh try..hihi

CIK TOM said...

xtau plk...tapi ciktom prefer gelang lagi dr cincin..

Faeza Suhaimi said...

sy pernah baca kenapa cincin disarung ke jari manis. sbb urat/salur darah di jari manis tu terus ke jantung.

suprising kan?

YOUsoF said...

Bagus entry ni tapi cam pelik pun ada jugak!..

cucu umie said...

kadang2 ad betol ye juga bro tapi itu hanya mitos shje.. keberkesananyer Allah shje yang thu..

azwa amani said...

pernah baca dulu...heheheh..thnks for sharing... :) eh...kalau org tunang sarung cincin tangan kanan ke kiri yerr????

cik AF said...

ada kemungkinan jugak tu :)
setiap yg blaku ada jawapan yd boleh dirungkai kan :D

shahjiehan said...

main buah? erkk

hahahhaa

GamUHU said...

terbaik entri nih. bebaik. kang ada kaki kipas. hakhak! :D

Terbang Bersamaku said...

baru tahu..terima kasih kongsi info mcm nie..:)

Nakasuang U/G said...

jari kelingking dan jari hantu klu di sarung kan cincin...adalah kaum yahudi sahaja guna jari 2...nabi melarang kita menyarung cincin 2 jari tersebut..