Pages

Saturday, May 21, 2011

Kontroversi : Tiz Zaqyah Baca dan Komen Blog Aku

Assalamua'laikum wbt... Ini adalah entry susulan daripada entry Berdebat dengan Tiz Zaqyah di Twitter. Aku pun tak jangka yang entry tu boleh dapat liputan meluas hingga sampai ke pengetahuan Tiz Zaqyah. Yup! Tiz Zaqyah baca blog aku dan telah melihat sendiri gambar super-impose aku dan dia. Dan dia juga memberi komen di laman twitter miliknya mengenai entry tersebut dan mendapat maklum balas daripada kaki kipas susah matinya. Tiz juga dah block aku punya Twitter!

Tiz melahirkan ketidakpuasan hatinya terhadap gambar dia dan Remy Ishak yang diedit dan digantikan dengan muka aku. Walaupun pada hakikatnya, itu sebenarnya gambar Nur Amina dan Adam. Huh! Lihat statement di bawah :


So, aku dengan rasa rendah dirinya ingin memohon maaf secara terbuka kepada Nur Amina kerana telah meng'edit' gambarnya dengan suaminya, Adam. Aku sebenarnya sudah tahu risiko meletak gambar tersebut. Tapi aku sengaja upload juga untuk melihat apa yang mahu diperkatakan oleh kaki kipas Tiz. Aku rasa gambar Tok Guru Nik Aziz lagi teruk kena super-impose. Tapi, takpelah. Sekarang aku dah edit dan tempek balik gambar Adam tu bagi menjernihkan keadaan. Nah!


Ada juga kaki kipas Tiz yang mempersoalkan keikhlasan aku menegur Tiz. Dan Tiz retweet sambil mention nama aku kat situ dengan rasa bangganya. Bertuahnya sebab ada yang sudi mempertahankannya dalam menegakkan kebatilan.


Keikhlasan. Cuba fikir, berapa ramai yang ikhlas bersembahyang dan mendapatkan khusyuk semata-mata mendambakan diri kerana Allah tanpa mengharapkan pahala? Berapa ramai yang beramal dengan sebenar-benar ikhlas tanpa mengharapkan balasan di dunia mahupun di akhirat? Jadi, adakah aku ikhlas menegur Tiz Zaqyah di twitter hari tu? Siapa tahu aku ikhlas ke tak? Aku sendiri pun tak tahu. Aku kagum dengan dia sebab boleh tahu samada aku ikhlas ke tak bagi nasihat tu.

Apa yang aku tahu, teguran aku terhadap Tiz tu berlaku secara spontan setelah melihat tweet dia pasal nak 'dye' rambut kaler merah tu. Dan berlanjutan tanpa diduga disebabkan maklum balas sebegitu rupa. Adakah aku tegar membiarkan saja dia mempersendakan hukum Allah dengan hanya berdiam diri? So, tak payah nak persoal kenapa aku attack Tiz sahaja, bukannya Fasha Sandha atau Dato' Siti.

Sekali lagi aku ingin memohon maaf secara terbuka kepada yang merasakan entry tersebut mengaibkan Tiz Zaqyah kesayangan hangpa. Aku langsung tak berniat nak aibkan dia. Lagipun, dia kan artis hot (la sangat). 1 Malaysia kenal. Taip saja nama dia kat Uncle Google, pasti akan keluar semua gambar-gambar beliau yang tak sepatutnya yang lebih mengaibkan. Untungla sebab aku tak upload gambar-gambar dia bersosial dan mendedahkan aurat macam blogger lain. Aku upload gambar Nur Amina je. Cukup sekadar gambar printscreen untuk hangpa nilai sendiri. Aku pun taknak buat dosa dedah aurat orang lain kat blog aku.

Dalam entry tu, ada aku maki hamun dia? Aku siap ajak hangpa semua lagi tolong doa untuk dia dan kita semua agar mendapat Hidayatullah. Mudah-mudahan orang yang tak menutup aurat bila baca entry tu, mungkin dia akan sedar. Dan mungkin juga kalau Tiz dapat terima teguran tu, para peminat dia juga akan mengikut jejak langkahnya untuk berhijrah ke jalan yang diredhai Allah. Dapat jugak pahala free kat dia. Tapi sayangnya, egonya terlalu tinggi. Dia lebih senang hati bila ada peminat susah nak mati dia tolong back-up dia buat dosa.

dari blog AdamEben

Harus diingat. Dunia ini juga pentas lakonan. Kita semua adalah pelakon. Directornya cuma satu, Allah SWT. Alangkah bagusnya jika kita dapat menghayati skrip kehidupan yang Allah dah beri dan arahkan pada kita di pentas dunia yang sementara ini. Agar lakonan kita nanti akan mendapat kutipan 'box office' ketika ditayangkan di pawagam akhirat nanti.

Kat dunia ni, hangpa kipas la dia sampai lebam. Kat akhirat nanti, pakat kipas-mengipas la api neraka tu sampai padam.

Beruntunglah mereka yang ditegur demi kebaikan yang tidak mereka lihat. Allah telah menghantar seseorang untuk menegur, moga dengan itu jika dia menerima teguran, Allah akan lapangkan dadanya dan masukkan taufiq dan hidayahNya. Ada pun yang berpaling dari teguran dan kemudian memarahi orang yang menegurnya, dikhuatiri Allah menggelapkan hatinya yang sudah hampir mati. -syahirul.com

Terima kasih pada semua yang sudi menegur kesilapan aku. Aku terima dengan hati terbuka. Aku insan yang sedang belajar memperbaiki diri. Kepada Tiz, saya doakan suatu hari nanti, hati awak akan terbuka untuk menerima teguran yang tak seberapa daripada hamba Allah yang hina ini. InsyaAllah. Semoga Allah memberi hidayah kepada kita semua. Hangpa jangan condemn Tiz ok! Bagi nasihat dan doakan untuk dia molek-molek. Diharapkan anda semua dapat ambil iktibar dan pandang entry ini dari sudut yang positif.  =)

Rasanya cukup setakat ni saja aku ulas pasal isu kontroversi Tiz Zaqyah ni. Aku pun tak nak niat asal aku nak tegur dia terpesong. Salah-silap, harap dimaafi. Hangpa nak cakap apa pun, cakaplah. Nak maki hamun aku pun, terpulanglah. Aku dah laksana tanggungjawab aku. Tiz nak balas apa pulak nanti kat dia punya Twitter, lantaklah!  Kita jumpa saja kat mahkamah akhirat nanti. Ini entry terakhir aku pasal Tiz! Muktamad!

Sekian, wassalam..

UPDATE!
klik link di bawah :

SZ : Twitter aku dah kena block dengan Tiz. So, dah tak dapat nak mention nama dia. Sapa-sapa boleh tolong tweet entry ni, mention kat Tiz supaya dia baca. Terima kasih.. =)

181 360 juta komen:

Miza Yusof said...

miza setuju dengan teguran yang awak buat pada dia. tapi tak perlulah nak melenting.

itulah hakikat kehidupan/ragam manusia. tak semua suka kena tegur. sepetutnya teguran itu diambil sebagai pedoman.

hana said...

erm..
mugkin die malu kot sebab awak cite pasal awak tegur die...
tapi x malu plak die yg dedahkan aurat sane sini...hahaha..
mmg susah nak terima teguran tp at least kalau die profesional tak yah la nak melenting macam tu sekali...
nampaknye tiz bukan manusia yg boleh menerima teguran dan nasihat yg orang lain berikan..
pe pun saye sokong awak sebab berani menegur dia dan saye x rasa awk de menghina sesape....
yg penting kita dah menjalankan tanggungjawab tuk bawa die ke jalan yg betol..
=D

Dawa said...

ya Allah, rasa kecewa gila bila nampak sikap Tiz tu. lain sungguh perwatakan di luar filem. orang yg betul2 menghayati watak, dia akan bawak watak yg baik terus ke dunia realiti. bukan stkt di dlm set je.

liyana said...

pnjgnyer entry..
haha..smpai habis bce..
ok..pas ni x yah wat entry pasal tiz dh..wat pasal liyana plak..haha..
sabar2..dh laksanakan ape yg perlu dibuat n fullstop..

iniialahaku said...

paling aku tak tahan bab gambaq tu la...adoyai...hehehe...

FariehanIbrahim [LBC] said...

moga dia dpt hidayah dri Allah.

chill! =)

asphaq said...

Nak tanya. Siapa Tiz Zakiah ni? Tak kenal pun. Artis ka?

Ery Farieha said...

fuhh
kontroversi betul korg ni
siap CC wehh!

hhhahahaha

Hanim Mahali said...

apalah dapat backup orang buat salah.... adess... tak paham la...

De Mois said...

Dulu SS pernah cerita kat blog SS pasal isu tudung ni. Yela..nak dengar arahan pengarah boleh saja. Kalau nak dengar arahan Allah susah bebeno.

So, siapa yang lebih berkuasa??


Revolusikan hidup dengan SuaraSendiri

azwa amani said...

ishhh...serius ni...takpelah solihin, bila kita menegur ni, banyak dugaan nyerrr... :)

Fariq said...

sedianya aku bile teguran di salah ertikan.. orang tegur untuk benda yang baik.. bukan untuk menjahanamkan dia.. grr..

p/s: tak follow dia la.. so takdpt nak mention dia..

Latest -
- Binatang Yang Paling Aku Fobia

Amirah Adnan said...

laa.. sebab tuh pon dye nak kecoh..hurmm..artis2..

!! Kodet !! said...

kalau dah salah tu mengaku jgn nk cari kesalahan org yg menegur tu ... artis oh artis

Anonymous said...

wau...aku sokong lu bro..:)..bro dah tegur dengan cara baik..jadi terpulanglah pada dia samada nak terima atau tak..

Semoga Allah s.w.t membuka pintu semua artis yang sedang hebat melakonkan watak2 didunia just untuk memenuhi kapasiti penghayatan,ikut skrip dan watak yang dilakonkan tanpa memikirkan ada pengarah segala pengarah didunia yang sedang melihat "lakonan" kita ni kat dunia ni..

korang semua cakapla dengan Allah s.w.t macam ni "Ala itu semua lakonanla je la..just ikut skrip,penghayatan..bukan betul2"

cer try cer try k..selamat berinteraksi dengan bernas di depan Allah s.w.t nanti..:)..kat sana xde peguam bela wooo..just anggota badan korangla akan jadi peguam bela atau pendakwa raya..

(syu*er)

--peace--

The Crow said...

wakaka.. lawak2.. teguran simple yg solihin beri pun Tiz dan pengikutnya tak boleh jamah dan hadam dalam hati dan akal? Patut lah ulama' pun tak mampu menegur artis.

Crow bace semua cerita berkaitan Tiz dan solihin. Yang crow nampak, jawapan Tiz mempersoalkan kembali teguran Solihin mmg rasional.

Rasional Tiz menjawab sama seperti iblis. Iblis itu rasional pemikirannya kerana pandai mendolak dalih penyataan dan firman Allah s.w.t.

Crow pun dah lupa. Tapi rase nye dlm surah Al-baqarah. Iblis terbahagi 2. Satu iblis ghaib, satu iblis dikalangan manusia. Dan iblis punya pengikut tersendiri. Jika seorang hamba Allah mcm solihin berdakwah kecil. Yang menolak dakwah itu kafir. Yang tidak mempercayai dakwah itu musyrik. Dan yang mendolak dalihkan dakwah itu iblis/syaitan act.

Ingat, iblis itu berwajah indah. TizTizTiz berwajah indah.

koh3.. panjangnye komen.. tapi crow takde mention tiz = iblis kan? wakaka..

(^___^)

IMANSHAH said...

wah dasat ngan artis tu

Mr.Kerro said...

Wah tahniah solihin kerana berjaya mnsihati wanita begitu. Semoga dia menrima hidayah. Solihin, niat ihklas nak tegur memang bagus, tapi kalau boleh janganlah buat entri tentang solihin mngur dia, saya takut nanti niat ikhlas solihin akan jadi lain. Solihin tegur2 kat tweet cukup, tak payah hebahkan. Jangan lah buat entri psl solihin mngur sbb nnti tkut timbul riak. Orang bila buat baik dia xkkan dedahkan sebaliknya org yang nmpk dia buat baik takpe.Jadi biarlah org lain yang nmpk tweet solihin tu yang buat entri. Pendek kata, apapun kbaikan yang solihin buat,jgnlah dihebohkan sendiri, tkut timbul riak dalm diri. Kita tak boleh jangka riak ni kan? :). Harap solihn faham mksud saya, sekadar pandgan dari sahabt seperjuangan :)

Anonymous said...

GO SZ GOOOOOOOOOOOO ! :D

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

yang penting aku suka lisa surihani =D

bro..kalau ko rasa ko betul ko jangan marah..kalau ko salah sekalipun jangan marah =)

yui92 said...

kesiannya tiz zaqyah... maksud aku..kesian sebab jahil yang teramat sangatlah jahilnya


kpd solihinzubir..lepas ni nasihat lisa surihani n fasha sandha plak =p=p=p

Anonymous said...

tp tak salah kan kalo stiap artis tu teliti dulu skrip sblm blakon?kalo da tau skrip tu ade babak pegang2 laki/pmpuan,jgn la trima..Allah da tntukan rzeki tiap2 org..kalo tolak stu,tak mustahil rzeki akan dtang dgn cara yg laen..

asybedazzle said...

jangan risau, kita semua support

Aretikz said...

Weehuu ~ nak juga tweet bg kat dia, tp, xpernah follow dia.. ahakz..

apapapun.. hg cool jak k.. msti dia tbca ni punya.. yg pntg.. kita doakan terbaik buat dia.. hehe..

chemay said...

sometimes artis ni lawak.
and tak ubah macam pelawak yang membodohkan diri.
dah jauh sgt terpesong.
and terlalu ego untuk terima apa yang orang tegur.

i;m not saying that i'm good at taking care of my aurat.
but at least i'm trying to change the way i choose my outfit and listen to what others said.

dah la.
SZ biar kan je.
kita doakan Allah bagi dia hidayah untuk berubah dan dengar nasihat :)
amin

DaHLia said...

@asphaq

baru nak tanya jugerkk...hehe

eiela said...

hmm ntahlah, manusia nih sukar nak terima teguran orang biarpun teguran tuh bertujuan untuk kebaikannya jugak.

Latest Entri :
Pengalaman Berpindah Ke Wordpress Selfhosted

xcyber said...

maaf nak cakap..
jangan la nak samakan realiti dengan lakonan.. lakonan dan dunia realiti? omg!please la..

diorang lakonkan watak tu sebab tu KERJA diaorang.. watak2 tu smua will be pedoman kepada semua. tu rezeki diorang kenapa perlu kutuk2??

maaf la bukan nak sebelahkan artis tetapi x perlu la nak samakan konsep dunia pentas lakonan ni ape semua..

xcyber said...

maaf nak cakap..
jangan la nak samakan realiti dengan lakonan.. lakonan dan dunia realiti? omg!please la..

diorang lakonkan watak tu sebab tu KERJA diaorang.. watak2 tu smua will be pedoman kepada semua. tu rezeki diorang kenapa perlu kutuk2??

maaf la bukan nak sebelahkan artis tetapi x perlu la nak samakan konsep dunia pentas lakonan ni ape semua..

Mine said...

aduhh..setepek kena kat atas muka ^_^ Dah slh tu, ttp salah, dok buat nk betul lg buat apa ntah. Biarkan jalah, org dh tgur tgur dh, nk makan atau x, sndrilah yg pk.. But, aku respect SZ sbb trus brani tgor.. kna ngn slogan merah kndraan ptih laluan..

aLya maNip said...

opsss..panas..panas..
seb bek alya x minat artis ni..huhu
besela tu solihin. bila nk buat bnda baik ngan niat yg betul slalunya memg susah nk diterima. anggapla ni slah satu ujian dalam mnympaikan dkwah..kita doa je la dia berubah :)

UNA budak BAEQ said...

tetiba aku rasa nyesal minat kat tiz.
ciss menegakkan kebatilan.
gambar tu pon nak kecoh.padahal gmbr artis lain dorang tak kesah pon.



*u go bro . sapot sapot .

Ujang9897 said...

silap besar la tiz usik blogger..pasal islam lak tu..=)

nak gua anta gambar PS twit dkt oh media..hee...

Halusinasi said...

tak sangka sampai begini jadinya. Jangganlah anggap nilai tudung itu murah. Boleh dbuang begitu sahaja bila pengarah tak beri pakai. Menutup aurat tetap wajib.

Aku insan yang masih perbaiki diri...Kerana takut akan Allah...

angah said...

sabo je la...hehehhe

Nenek Fasola said...

ape2 pun,jemput singgah blog nenek ye ;)
http://penglipurlarafasola.blogspot.com/
kalau sudi follow sekali ^_^

nama.aku.lynn said...

haha.dah hagak dah.kompem dia baca punya.hahaha.anyway,pedulikan jep.good job SZ!;))

Amna.Qadeeja said...

err,krgkn kontroversi tgktkn prestasi heee

sal wall post td hnye gurauan semata-mata ngeee :)

kotak said...

hoho...giloz la. aku tak sangka lak sampai blh jadi mcm nih. susah nk respek artis sekarang. "aminah" mmg aku suka. tapi tiztiztiz..aku kurang berkenan. hahaha. hendak seribu daya. tak hendak seribu dalih. papehal pon,aku sokong ko!!

De'din said...

ssh lah kalo ada kipas,,
nasib x pkai econ ! :)

Nazim Nasri said...

masa aku tengok cerita Nur Kasih The Movie tadi, aku tergelak tengok Tiz ni, sbb aku teringat tweet solihin gan Syed . haha

Azri Fathurrahman said...

aku kecewa dengan sikap tiz .. sepatut nya , kalau dia menghayati watak cite tu , pasti dia boleh berubah dan menjadi lebih baik .. aku suka tengok farah(af2) yang sekarang dah mula pakai tudung walaupun mulanya hanya jadi pengacara rasa halal orient *keluar tajuk ni* hehe .. :D

Kumbang Jingga said...

moga tiz zaqyah di beri hidayah selepas ni hehehe..

fRaMe+LenSeS said...

sabo ja la. nadh ada kat belakang sokong kamu..

Su Fadzil said...

It's Ok Ihin ...sekurang2nya kamu telah mencuba...dun worry..

@mel said...

maaf bro aku komen kat cini...

ermmmmm bab tiz tu lantak la...

skang ni aku nk komen kat si MELON ke ape name die tuh...

nape die x ckp mcm ni ek....
x de otak ke ckp camtuh...

(biar la die (tiz) die hanye pelakon yg melakonkan watak yg pencipta dia arahkan...

mengikut skrip yg al-quran gariskan..

dan mngikut contoh yg rasullullah tunjukkan..

kalu si melon tu singgah ke @ ko jumpe die tlg kim salam kat die ye...

@mel said...

ermmmm...sori skli g...

ko tlg kim salam kat xcyber yg komen kat atas tu skli....

omg..ko ni ckp mcm x da akal lak...

apesal ko tak ckp islam tu mase nabi ade je dulu...

skang nabi dah x de xyah la jd islam...

Sz jgn lupa kim salam kat depa2 suma nah....

mr dimaz said...

tabik spirng kt lu peter,,ak pecaye ramai x brani nk wat cam ang,,termasuklah aku,,haha..
mmg kita ni insan lemah tp x salah kalo nk tegur utk kebaikan..
bg aku la ni,,tiz bkn x trase ape yg ko tgur tp nk wat cmna tu kja dy..dedah aurat sni sana kalo dy bertudg mst la x laku..tp dy kna igt rezeki tu dtg dr Allah,,rezeki berlakon ni dtg dr sumber yg subhah x caye tnye abg bob lokman..

**ang jgn igt ak nk bekap tiz ni pndgn aku jer..

mr dimaz said...

testing2

mr dimaz said...

testing2

mr dimaz said...

testing2

mr dimaz said...

test

Farierahasanz said...

oke laa tue . . daa lepas tanggungjawab sesame islam .

doa kn jelaa moga kite sume masing2 di beri hidayah dan taufik jugak . .

ikhlas tu rahsia Tuhan . . malaikat pun tataw kite nie ikhlas ke taa . cume Tuhan yg taw . .

Nzyrahun said...

artis manusia ciptaan Allah gak,
kira beruntung kalau seseorang tu tegur kesalahan kita
maknanya dia sayang kan kita
Tak perlulah dia melenting dan anggap itu sebagai nasihat haihhh

Kenapalah,diorang nak pertahankan tiz? Agama lebih penting

Pelik orang sekarng ni,tak tegur salah,tegur salah haih

bighagenjo said...

uiyooooo~ panassss panassss

Ain Zulaikha said...

Tiz macam tu? OMG.. tetibe terasa tak berminat dah dengan dia.. hahahaha...
tak pelah, orang dah tak leh nak terima teguran, mungkin Allah tak beri lagi hidayah kat dia.. dah TUA nanti insyaAllah.. KOT lah..

Far8 budak baik said...

haha..alalala..patut nye dy
kene pike positif sudahhh..
tapi kau pun satu =p..takpe2..
kalau aku jadi cam kau..
aku pun wat cam gini..
cayalahh lahhh..=)

miss ryrinn _ angin said...

ALLAHUAKHBAR !

ninie said...

irma hasmi tu dulu tak la rasa dia cantik sangat, tapi semenjak pakai tudung sumpah cun.

tiz tu pulak dah sedia cantik, kalau pakai tudung lagi cantik gila kan kan.

btw, berani gila kau tegur artis dow. tabik bergetar getar la.

724422 @ matyo said...

benda ni mudah jer, kalau demo iklas, dpt pahala, kalau xikhlas (ada niat jahat) dpt dosa.

anyway, kawe letak dah banner demo kat blog kawe.

Kempen Jom Tukar Link

Siti Mashitah Saidin said...

hahaha... panas la tuh.... sampai block... tak tahan.... kalo kaitkan dengan ayat, "dia terpaksa belakon, sbb tuh pakai tudung...."

brp bnyk lagi yang pakai tudung, x amek belakon? contohnya heliza helmi...

ohhh... lupa, yang bertudung. x nak adegan peluk-peluk la... pengarah susah la kalo cam tuh....agagaga...!

diana said...

la..
ada jugak manusia yang merasakan kalau berlakon saja itu tak pe..
aduhai..
kamu yang komen tu..
tolong belajar lagi ye..
memalukan la..

Anonymous said...

Jangan putus asa
Jangan berhenti berdakwah
Kita kan dai'e!

Alal Yaakub said...

Rasa diri tak bersalah walau ternyata salah sebab ade kaki kipas

misz myza said...

melon tu mesti rapat dgn tiz .. sbb tu back up semcm.. yg pasti, i mmg TAK FOLLOW TWITTER TIZ sbb x minat dia.. Pasal teguran tu.. alahaiiii.. 2 pun dah terasa smpi x leh terima pndgn org.. sekalipun ko tak nak berubah tiz ooiii, mungkin belum tiba masa nya bagi ko, ko kena la dengar kebenaran.. jangan asik dengar pujian je.. kdg2 kena la dengar teguran..

SyazwanSarawak said...

salam SZ.

aku di sini menyokong bro 100%! persetankan kipas-susah-mati TizTizTiz yang backup beliau walaupun apa yang dia buat tu salah.

haihh. patutnya beliau baca tagline blog ni la "ada masa kita melawak... ada masa kita serius"

lastly, sabar je la dengan serangan dari anon bagai atau fans beliau. SZ dah buat apa yang patut :D

oke. panjang bebenor komen ni. ~peace

cek chun said...

Lihin
Awal2 lagi akak dah rasa lawak. Sepatutnya as artis, dia kena pandai tackle the situation. Kalau rasa tak dapat hidayah lagi nak bertudung, cakap je elok2. Tak payah nak tanya balik mak kau bertudung sejak bila etc.
Or the best way is, dia patut diam je or just said thanks.

Baca tweet tu jer dah boleh tau her level of knowledge n mentality. Sad.

Jejaka Terhangat said...

aku detect komen yg seakan melon yg diberikan oleh xcyber. adakah anda salah sorang yg taksub dgn artis? please, open up yourmind..

apepon, point solihin bukan lakonan semata2..tp pasal tutup aurat, dan tiz kasi tetiba counter pasal mak plak. kat situ kejahilannya terserlah..

p/s: slack kat gambar yg solihin letak kat entri lepas. kalau tak, dah perfect dah entri tu. tiz dan kaki kipas dia pon takde point nak dropkan pape pasal solihin..

Pakcu Sofi said...

haha terbaekkkkkkkk!! jgn takut bro!

~nsar~ said...

sy tak sokong sikap awak SZ... awak dah tegur dia.. alhamdulillah.. awak dah laksanakan tugas awak sebg umat islam..

tapi bila awak letak kat sini awak bagi tau semua yang baca kat blog awak pasal tiz.. ni yang salah..

ingat tak kisah hajjah seorang jeneral yang jahat pada zaman selepas rasulullah..

dalam hadis ada menceritakan kisah dia.. dia jahat.. biar jawab dengan Allah.. tapi kita yang telah buatkan dia dikutuk diumpat dan dicaci.. kita nak jawab apa dengan Allah???

awak dah bukak pekung orang.. sedang umat islam wajib simpan dan rahsiakan nya..

dari orang tak tau then semua orang tau.. awak dah malukan dia..

sy sokong cakap dia.. awak tak ikhlas dalam menjalankan dakwah awak.. kenapa nak bagitau dunia? umpama awak bersedekah seringgit awak kecoh satu kampung..

sy bukan peminat dia bukan nak sokong apa yang dia buat.. tapi sy hari ni terkilan dengan sikap awak sebg part time pendakwah bebas di blog awk..

sori kalau apa yang sy cakap ni buat awak sentap.. tapi ni la hakikat nya..

jom kita bukak kitab balik.. persaudaraan sesama islam..

sarah-najwan said...

komen akak ni utk semua org..xkira sapa...rumaja ka..dewasa ka..

kamu dah jlnkan tggjwb kamu sebagai saudara sesama Islam solihin..hak lain itu terpulang kepada setiap org yg dinasihati..kosa kata nasihat lebih baik kot...akak salute kamu sb kamu sgt telus dan berani

secara umumnya..utk kita semua sebaik2nya..nasihat org yg ke arah kebaikan..kita patut dgr..dan sebagai tanda kita faham dan jelas..kita fikirlah sendiri..sebab Allah taala dah kurniakan akal kpd kita..hendak suruh kita fikir..baik dan buruknya..kesan jangka pnjg pendeknya..

skrg ini..tepuk dada tanya minda

ikut selera xbole dah sb selera nk hak kelazzz ajooo...

cik ciput said...

tahniah SZ..at least hg dah jalankan tanggungjawab hg, menegur..ingat, tak semua org berani nk tegur mcm tu, and for that, tahniah sekali lagi sbb hg mmg berani! =)

go go SZ!

Faizal Fredley said...

hahhah..kontoversi..aku sokong ko..

darxniq said...

aku suka yang nih!!..ahahha..

"Kat dunia ni, hangpa kipas la dia sampai lebam. Kat akhirat nanti, pakat kipas-mengipas la api neraka tu sampai padam."

Cik Miera said...

ish.. ape la salahnye kalau menegur org.. terima jela dengan hti terbuka.. bukan tegur mende baik xsalah.. ala tiz pun sentap je lebih.. sy pun xla pakai tudung sempurna ustazah.. cuma pandangan.. cara teguran dah betul. knp hati x menerima? ada la yang xbetul kt situ.. mungkn pd hati

alkisah69 said...

support sz

restu resort said...

kasih sesama insan agar terlaksana..

mia.lia said...

artis kito ni mmg cpt melenting.. pikir dia betol sgt.. kekeke

Nafisa81 said...

mak mentua akak minat gile dgn nur amina ni...cite nur kasih tu kalau tayang 10 kali pun dia tetap hadap jugak...tapi kalau mak akak tgk gambar2 nur ni kat luar...baca ayat2 dia tweet dgn sz..akak kompom pas ni terus tanak tgk nur kasih lagi...sbb dulu minat gila dgn tamara pelakon indon tu dalam cite Hikmah...pastu akak bawak balik gambar tamara tu seksis gila dalam majalh...terus tak suka citer indon yg kononnya Islamik..tapi pelakon nye seksi...same goes tu nur amina..

azizie said...

Saudara solihin, niat saudara nak memperbetulkan tiz zaqyah tu baik cuma cara saudara menasihat tu saya nampak agak keterlaluan kerana nasihat saudara ni dijadikan bahan public untuk ditonton (disiarkan ditwitter, blog, etc..) Kalau boleh, nasihat ni kita lakukan secara private baru lah tak memalukan pihak yang dinasihat dan tak membuat orang memandang serong terhadap Agama Islam.

"Berikanlah nasihat kepada aku di kala aku sedang bersendirian dan janganlah menasihati aku di kala aku di tengah kerumunan orang. Memberi nasihat di tengah keramaian orang samalah dengan kehinaan dan aku tidak sudi untuk mendengarnya. Apabila engkau tidak bersependapat dengan aku dan aku tidak mahu mematuhi nasihat kamu, maka janganlah kamu marah." - Imam Syafie

source: http://www.iluvislam.com/tazkirah/nasihat/1085-menabur-tahi-lembu-ke-dalam-pingan.html

Setiap manusia ada keburukan dan kebaikan masing. Yang penting kita saling tegur-menegur untuk mengimprovekan lagi diri kita yang lemah ini. :)

notes: saya bukan peminat tiz zaqyah dan saya bukan follower blog ini. Position saya neutral :) Komen saya ini ditujukan kepada masyarakat umum untuk renungan.

Echin Nadiossa said...

bila seseorang tu berada dekat puncak teratas diorang akan susah nak terima teguran yg bawah oke.btw u do a good job SZ.menasihati org xsalah.xpyh tiz nk block2 bagai kan.keep support yuh :).
p/s : kipas susah mati ni mcm hampeh.nk kipas je memanjang sapai xtau beza baek dan buruk

miszneslo aishah said...

amin . harap dia dpt hidayah ALLAH . tp pelik btol lah . knp nak melenting bila org tegur utk kebaikan . pelik2 golongan artis nie . huhuhu . =] .

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

tabik sama SZ...

tak semua org berani nk menegur macam tu...

at least ada yg tegur...

tanggungjawab SZ menegur dh lepas..

Tizz sepatutnya kena la terima teguran...

n pandai nak handle situasi, bab dia tya balik kat tweet pasal mak awak start pakai tudung bla tu mmg xleh nk trima la.. apa motif tya cm tu??

qyqa mokhtar said...

waaa.. panas ni..

xpa lah.. org x bole nak ditegur kan..
cara dy balas tweet hari tu nampak sangat cam cetek ilmu.
ada pula persoalkan bila mak pakai tudung kan...
janji dah jalankan tanggungjawab..

ok ler tuh!!! ^^

yatie Awang said...

tak salah pun apa yg solihin buat, dah memang lumrah manusia susah untuk menerima kebaikkan, tp solihin jangan putus asa, teruskan apa yg difikirkan betul....tentang gambar tu, tak pe nanti letak gmbar kakak kat situ ok haha..

Nur Misnan said...

takpelah bro.. yang penting kau dah
tegur sebagai sahabat seislam
jika dia benar2 ikhlas menerima dia akan berubah..

manusia masih mentah untuk mengenal
dunia lakonan sebenarnya
Yag melihat Allah SWT tetapi hamba2nya
masih tidak malu2 dan bersyukur
apa yang telah DIA berikan...

Nur Misnan said...

takpelah bro.. yang penting kau dah
tegur sebagai sahabat seislam
jika dia benar2 ikhlas menerima dia akan berubah..

manusia masih mentah untuk mengenal
dunia lakonan sebenarnya
Yag melihat Allah SWT tetapi hamba2nya
masih tidak malu2 dan bersyukur
apa yang telah DIA berikan...

shahjiehan said...

hang mmg dasyat la bro... aku pon x de kekuatan nk tegur artis... hahahha


ramai yg sapot hang...

aku pon sapot, klo kita x tegur, sampai bila dia x berubah kan,

xpe la.. kita sama2 doakan di mendapa hidayah...

erm... cuma aku nk tegur sikit la...


org pmpn ni, die suka bila di tegur apabila buat kesilapan, tapi depa ni pantang bila di tegur di khalayak umum...

kerana mereka di kurniakan sifat malu.. mereka malu bila kene tegur direct mcam tu...kesian kat mereka...

hehhee...*bajet cam aku taw je isi hati mereka...


aku rasa hg punya blog ni nnt masuk melodi la.. hehheehhe


jgn lupa kat aku!!

jom baca dan komen Hukum tengok Wayang Nur Kasih

nunui Joe said...

huu org dah naik bila kita tegur mmg susah sikit nak terima. Bila tegur private bukan ambil kisah pun. Bukan kamu memaki dia pn kan. Just tegur. Bila dah kena batang hidung sendiri tuh yang melenting tuh. Apa salahnya terima saja teguran tu. Well saya memang suka cerita Nur Kasih dalam lakonan. Luar lakonan uhh kirim salam sajalah ya. Tidak kisah pun dengan pelakonnya tu. Hehehe

Kakzakie said...

Pada kakak usah lagi dipanjangkan isu ini solihin. Tugas sebagai fardhu kifayah telah dilaksanakan tinggal Tiz kena fikir sendiri. Andai satu hari terbuka dipintu hatinya pulang kejalan benar pasti org yg satu-satunya dia ingat mesti Solihin...

Allah maha mengetahui...

Qaseh dalia adelia said...

sabar lah solihin .. bukan senang nak menegur orang yang tak boleh terima pandangan yg baik .. hurmm tak sangka pulak jadi sampai macam ni .. dun worry yg benar akan berpihak pada kebaikan :)

melon tu : kelakar pun ada awak cakap mcm tu .. mmg lah dia hanya melakonkan watak tu .. tapi dia jugak boleh berubah kalau dia nak .. kalau awak mengenal apa itu islam awak akan tahu apa sebenarnya yg ingin disampaikan :)

suffer8zine said...

baik buruk kita semua ada ganjaran.

jangan la buat baik hanya sekadar lakonan.

tapi yang pasti akhirnya kita pasti akan menuju kebaikan.

percayalah...

Tok Esah said...

thumbs up bro...
tok suke ayat bro

akmall said...

sebab kan yang mcmni la... mata2 manusia dibutakan....berlakon kemain lagi tiptop pakai tudung... tpi hakikat... mampus!!!... berserabai sekali... at least jawab lah..
'InsyaAllah...saya akan bertudung...tapi sekarang bukan masanya" ke..apa ke..kan?.. lagisatu... lepas dah tanggungjawa awak encek Solihin sebab tegur kan?..bagus2... lagipun... dia artis je...semua MANUSIA akan tua dan mati...tunggu je la... dan Encek Solihin juga da minta maaf kan...okay la tu...tu dari dia la pulak nak maaf ke tidak...

okay...sekadar pendapat ...thanks..

akmall said...

nak komen lagi ni...

EM...si Kiah tu (nk panggil kiah je..malas nk bertiz-tiz ni...geli..) erm... kiah tu tahu sgt orang ikhlas ke tidak..dia tu....iklas ke...erm...tak nak lah cakap sal ikhlas seba i pun bukn tahu sgt sal ikhlas ni...ye lah...si kiah tu tahu sesorng tu ikhlas ke tidak...bagus kan dia....mesti dia semayang tak penah putus...tapi sayang...rambut ikal mayang mengurai... cntik rambut dia kan....hitam je..cmne jaga ek...guna air semayang ek...tahniah...

ok lah kiah...awak tu artis... jangan nak cabar sangat blogger ni... ramai tahu blogger malaysia yang sememangnya ramai lagi dari artis malaysia...nak2 yang baru macam awak tu...kemana la awak tu nk pergi kalau takde support...tol tak?....

zikeryhassan said...

keseronokkan dunia telah mengaburi segala balasa yang akan kita terima di akhirat kelak. yang haram telah dihalalkan oleh manusia. semoga kita semua mendapat keredhaan dari Allah.

SANDRA AZWAN said...

Popular sangat ke dia nie?

Aretikz said...

bro.. nak komen sat.. seriously bila bca komen azizie.. skali lg terpanggil menyatakan kesetujuan azizie itu.. mcm yg sya katakan sblum ini.. sya stuju bro tgur.. tp bila dah public mcm ni.. mcm xseswai.. biarpun sya tahu niat bro bukan nak mengaibkan dia, tp nak bg pengajaran kpada orang..

aib ini mcm mna? yakni apabila dicritakan kburukan seseorang akan mnimbulkan rsa mrah kpada orang itu ykni prkara yg memalukan.. kalau benar benda itu, ianya dipanggil mengumpat, dan kalau salah, jatuh kpd fitnah..

tringat crita pada zman saidina umar mnjd khalifah.. apabila seorang lelaki telah melihat satu pasangan berzina.. maka berlarilah beliau mncari saidina umar utk membritahu prkara ini..

ktika itu, saidina umar brada di pasar.. trjumpalah lelaki itu dgn saidina umar, maka diceritakan kjadian itu kpda saidina umar.. seluruh orang di pasar mndgarnya.. arakian pasangan tersbut (mcm crita mlayu klasik lah pula, hehe..) amat tkut apabila prbuatan mreka diktahui oleh saidina umar.. tp apa yg trjadi?

saidina umar mengarahkan lelaki trsebut ditangkap dan dijatuhkan hukuman.. biarpun bnar yg dikatakan oleh lelaki tersbut, tp krana dia mnceritakan perbuatn itu di khalayak rmai.. mka dia dikira mngaibkan orang trsbut..

bg sya, tugas kita adalah mnyampaikan, urusan strusnya adalah dari Allah dan org trsebut.. maaf kalau ada silap dalam tguran ini solihin.. dan sya tgur scara personal sbgai shabat.. tak payah approve yek? ^_^

bersama2 kita bemuhasabah diri dan saling berpsan2..

Aqilah Lala said...

mungkin Tiz baca dengan hati amarah. sebab tu jadi macam tu.

anyway, you do a good job with this controversy. thumbs up. :)

dhilla nazli said...

pape un tabek sama awak.. walawee~~ =)

Chain said...

aku nak terjah hang boleh tak? panass ni..

elqays said...

mule2 baca entry tak nak komen..sebab..takde sebab..hehe..

tapi makin rancak pula isu ini..hehe..

manusia sifatnya sama...akan kembali mencari pencipta dan mengadu padaNYA..mesti terkesan juga di hati tiz atas teguran solihin..sedikit sebanyak..bila dia bersedirian dan berfikir dengan akal..bukan dengan nafsu amarah..mungkin yela..dah nama pun artis..adala ego dia sendiri..

she doesnt know that dia adalah orang yang beruntung mendapat teguran..

the worst thing in our population is they never think wisely what people say..hanya terima dengan nafsu syaitan dan akibatnya menolak jauh2 teguran..

people who are success in the world and life here after is the one who takes others word humbly..

itulah bezanya manusia yang bijaksana..dan bijaksini..

bagi pihak yang menegur..kadangkala kita juga ada silapnya..tapi ambilah iktibar..

tapi bagi pihak yang ditegur..even awak dimalukan dikhalayak ramai..adakah lebih malu kamu pada yang diatas yang melihat betapa hipokritnya kasih kita pada DIA..

wanita adalah pintu kepada maksiat..sepatutnya wanita tempatnya di rumah..mencari rezeki hanyalah dengan izin suami..

saya tidak nafikan..kalu tiada yang berlakon siapa yang nak menghiburkan dunia..begitu persoalannya nnt..tapi sampai bila persoalan ni akan terjawab..sampai kita berada di depan tali siratul mustaqim nanti??

tapi yang pasti..

tiz zaqyah..percayalah..masih ada insan yang menyayangi kamu yang mahu kamu menjadi wanita solehah..

percayalah..kelak dimasa tua nanti..ketika kamu terkenang masa mudamu..kamu akan mengeluh panjang..mereka menegur untuk kebaikan kamu..maka ambillah..jika kamu merasa malu..malulah kamu lagi pada DIA..bukan manusia..kerana yang menentukan rezeki dan hidup kamu bukan manusia tapi DIA..

pada solihin..

bukankah nabi pernah juga dicaci dan dihina ketika menyampaikan dakwah..

rasul juga pernah di kata menunjuk2..dan gila..

selalunya orang yang benar..jalannya sukar..dunia bukan milik kita pada orang yang beriman..hanya persinggahan sementara untuk mengutip baki pahala untuk kita bawa diakhirat sana..

just sharing another words with you..=)

jika ada yang salah..maafkan saya hanya hamba dia yang hina..

Rahmad said...

kenapa kipas2 mempertahankan dia..

adakah kelab kipas gunanya untuk mengipas..

teguran ko bro memang bernas..
aku sokong 100%..

e~car182 said...

ish!!grangnyer tiz!!

T__T

mne gmbar awk n tiz??nk tgk~!

zarazueyin said...

yg penting tggjwb awk utk menegur dh lepas
skang tpulang pd yg empunya diri...

Dauspozi said...

Orang tegur dia depan khalayak tweeples, rasa mende tu mengaibkan tapi dia mendedahkan aurat, takde pulak rasa aib... aishh! pening kepala aku... Semoga Tiz dan rakan² artis yang terdedah sana sini tu menerima hidayah daripada Allah SWT.. AMIN YA RABBAL ALAMIN... :)

tka anas said...

"Sekuat-kuat iman adalah menegur dengan perbuatan dan diikuti dengan percakapan dan selemah-lemah iman adalah dengan menyesali/membenci dengan hati"

sedih bila tengok orang yang nak menegur terpaksa minta maaf sedangkan yang salah ketawa tak rasa bersalah. Renung-renungkan.

Anonymous said...

tahniah bro sbb menegur. tak salah menegur untuk kebaikan. depends la minah ni nak terima ke x. tanggungjawab sebagai umat Islam dah dijalankn. die sekarang tengah up tu, ko pegi kaco plak. bia die ngan dunie die sekarang. hahahaha...

f_aRa_aINa989 said...

Solihin, jangan down my friend!
Yg penting, awak buat benda yg betul. Rasanya xde siapa akan ckp awak tegur dia tu bnda salah. Cuma kipas susah mati dia x sedar kot.

Yg penting, berani kerana benar, takut kerana salah. X payah risau awak buat bnda salahke, apake, sbb awak tegur dia betulpe. Cuma dia x dpt terima teguran awak. Tu je. Abaikan je dia solihin.

Kalau rasa gelisah, zikir byk2..=)

alexa yussida said...

aku sokong kau bro..mmg betol ape yg ko tegur,die patut terima n fikir balik..bukan melenting..ko ikhlas ke tak tegur itu takde sape bole tahu melainkan Allah je..ikhlas tu kan mcm mncari semut hitam atas batu hitam di malam hari yang gelap..mana nak nampak..guna spotlight pon terjojol mata nak cari..huhu..so tiz,wlpon tu watak awk dlm cite je yg baik..tak salah utk berubah ke arah yg lebih baik walaupon tak sebaik nur amina..wallahuallam..teguran n ingatn utk diri sndiri juga sbg kaum hawa :)

Farah Hanim said...

waww ~ berani gila -.-
pape pun, tahniah sbb dh jalankn tanggungjwb sbagai seorg muslim. n kpd hamba Allah yg dinasihati ; jgnlh marah org yg nasihat kita. appreciate their advices. amar ma'ruf nahi mungkar kn WAJIB ke atas semua muslim. =)

Miss Lady Iena Nazir said...

xde sape kat dunia ni yg tahu diri sndri ikhlas ke tak..

cik heroin said...

byknya komenn, pnat nk scroll T.T gaga

"Kat dunia ni, hangpa kipas la dia sampai lebam. Kat akhirat nanti, pakat kipas-mengipas la api neraka tu sampai padam."

i like this. hoho. inche solihin dh buat tggjwb inche nk nshat dia, sama ada dia nk trima or tak, tu hal dia dgn allah.

Miss Meen said...

kadang2 nak beri nasihat pun kena tgk jugak kan ^_^
Tiz zakiyah patutnya xperlu melenting k0t ..
Cuma tgk dalam diam dan tersenyum dalam terang ...
Tapi apa apa yang berlaku pun semuanya dengan izin Tuhan...
^_^

mr.F said...

naik mencanak tak traffik?

|| A r a W a n i || said...

xpe lah. berdakwah bukan senang..
zaman Rasulullah lg la azab an..
nyabo jek la...

Yuyu Musa said...

haha,tiz wat camtu nk menjatuhkan nama sendiri ke hape?tgh ngetop ngan nur kasih pastu wat hal ngan blogger..haha

Miecyber said...

Panazzz.....

Video Perarakan Bantah Lynas 20 Mei 2011

qasehraihan said...

wooo!!! hangat ni!!
silap nama solihin masuk pancaindera psni..
solihin ni budak baik..
betul apa yg diperkata..

tabik spring toing! toing!

Umi Rasyidah Rahmat said...

terbaek punya... tinggi sangat ego bila ditegur... =_=''

fadhdeela said...

bangga ngan kamu!!! biarkan dia block awk asalkan awk sbg islam dah nasihat & tegur dia..tanggungjawab awk dah terlepas..tu dia ngan allah utk menjawab..pttnyer terima teguran org bkn nye melenting mcm tu..manusia skrgg jauh berbeza!!

meh sini: Tragedi Tanah Runtuh di Hulu Klang..Rumah Anak2 Yatim tertimbus!!!

sini jugak: Salma mentor: Sedalam Mana Cintamu!!

Anonymous said...

kan aku dah cakap dah, kau buat camni, tak nampak ikhlasnya. macam nak memalukan je

brat2104 said...

pape pun, saya sokong awak!

zaman sekarang, orang memang dah x boleh beza hukum agama dgn hukum masyarakat. x semestinya apa yang masyarakat terima, agama pun boleh terima.

wath said...

nak tegur artis, ni la risikonye. silap2 leh masuk melodi ni. haha.

tpai memang..sebenarnye tiz ade pegang 1 tanggungjawab besar bile dia pegang watak nur amina. ok mmg tu lakonan dia je, tapi dia bawak nama nur amina. tak terkesan ke dia ngan skrip n watak tu. tak terbuka ke hati dia.

eh. klau terbuka, takkan la dia melenting bile d nasihati.

heh~

gud job solihin. kite syg dia, dia je tak tau

a n a s t a s y e a said...

Tak salah kalau menegur dengan niat baik :D

anastasyea's latest post .. (GAMBAR) Tanah Runtuh Di Hulu Langat | 20 Anak Yatim Tertimbus Hidup-Hidup

cucu umie said...

abg solihin.. biaselah tu dalam kite menegur seseorang tidak semua orang boleh menerimanya dengan hati yang lapan dan terbuka dan meganggap teguran tersebut adlah membina. tpy ingtlah bhawe kalau orang memberi teguran itu kita knelah magmbil positif dan try cakap baik2 incya-Allah kita aka berubah suatu hari kelak..

Ain Zulaikha said...

eh eh, kite baru tgk cite nur kasih tadi.. hehe best gilaaa menangis meleleh air mata..

Lawak bila baca balik entry ni, then banding kan dengan jalan cite nur kasih tadi.. hehe..

Aunty P :) said...

sorry to say,
i memang minat tiz sebagai pelakon, so i tak pena perasan plak dea pakai cane kat luar.
U tegur si fasha pulak lah .
lagi damn sexy :p

FasiHaH SupiaN said...

thumbs up!
tak semua boleh menerima teguran, kita dah memperingatkan, terserah pada dia untuk bertindak....doakannya...

Nor Suhaiza said...

perghhh...caya la lu..
xsemua org bernai buat cm yg ko buat ni...
apa yg ko tgur die tu betul tp 1 je silap ko..
ko cerita kt blog ni...
bg aku may be die malu sebab tu. bagi aku dalam kita mnegur seseorang, jgn la sampai kita memalukan orag tu. pape pon tahniah..
ko dh buat yg terbaik untuk masayarakt hari ni...

Anonymous said...

bro SZ, niat bro dah betul dah.. memang orang perempuan kene tutup rambut.. atau senang kata, perempuan islam wajib bertudung..

tapi cara bro tu salah.. sedangkan ustazah ngan ustaz kat tempat saye belajar pun xtegur secara terbuka (dalam kelas) pelajar2 wanita yang tidak bertudung..

bro pula tegur die kat twitter, bro sendiri ade 300 lebih orang followers & tiz ade lebih 50,000 orang followers.. dalam 300 & 50,000 ni, mesti ade orang yang same follow & sememangnyer ade yang mengaku melihat kejadian..

xpayah ramai, kalau ade 2-3 orang yang tengok pun dah kire memalukan beliau.. memalukan orang ni same la dengan mengaibkan orang.. tambah pula, bro printscreen & letak kat blog.. sekarang semua orang boleh tengok..

xsalah kite nak tegur orang, tapi biar la kena pada tempatnye.. agar orang yang ditegur tidak tersinggung..

seperkara lagi, saye pelik dengan orang2 yang cakap menyokong bro SZ & menyalahkan pihak tiz sahaja... bro SZ pun bersalah juga kerana mengaibkan seseorang.. korang xperasan ke bende tu..??

Muhamad Zaki Zafir said...

kalau dia nk marah sbb gmbr superimpose, yes itu hak dia.tp kalau dia nk marah sebab ditegur, its up to her lah, janji kita dh sampaikan tgjwb nk tegur.

pd yg kata org tu melakonkan je, so pelakon yg blh berlakon mabuk, raba sana raba sini Allah blh bg exception ke? oh ini dia pegang sbb berlakon je, x dosa lah dia ni? renung2kan. :)

Anonymous said...

adakalanya artis nie die rase diri die ada pengaruh yang luas, 1 xsuke, beribu lagi suka kat die..so, die rase sesuka ati die nk ckp ap sbb there still fans out there yg akn still sokong die...i like the way u nasihat die, lembut dan xdisertakan dengan kate-kate yg kesat..xpela, janji bahagian awk da slesai, bahagian die plak la..bak kate die tuhan tau..xpela, Insya-Allah, Allah bg petunjuk..

ibu hidayahamin said...

saya baca tampalan ini...

ain dzaya said...

manusia nie..hatinya semua sama yang Allah berikan sejak di lul mahfuz, hanya diri sendiri yang perlu mencorakkan hati..jika banyak amalnya suci bersihla hatinya..jika byk kemungkaran yang dia lakukan...maka banyaklah corak corak titik hitam di hatinya...dia sendiri mengaku yang dia tidak mampu terima teguran tersebut, dats mean dia memang sudah bersedia menerima teguran daripada Allah kelak. Moga suatu hari nanti Tuhan berikan dia petunjuk agar berubah kearah kebaikan. to be frank, dia tidak layak membawa watak nur aminah! sabarlah...moga ada ruang untuknya berubah..amin.

cik payung umbrella said...

'saya hanya melakonkan watak yang diberi kepada, anda semua tk boleh nak samakan kehidupan saya dengan watak yang saya bawa dlm filem.. saya perform yang terbaik utk hidupkan watak tu saje'

kata2 org yang guna akal tapi tidak disertakan dengan iman bila becakap.. bila ditegur siket mula nak melatah.. nmpak sngt mempermainkan tuntutan agama.. kalau kite da salah.. diam2 je sudah la.. jgn melatah tk tentu pasal.. ambek teguran tu dn slow2 prtimbangkan.. tak rugi ape2 pun la.

Faeza Suhaimi said...

support komen elqays. tentang "they never think wisely what people say..hanya terima dengan nafsu syaitan dan akibatnya menolak jauh2 teguran.."

dan

even rasulullah dicaci dan dihina ketika berdakwah, namun baginda masih bersabar dan mampu bertahan.

tapi ada betulnya comment anonymous. teguran ini terlalu exposed. serba sedikit mengaibkan.

kalau sy di pihak tiz, sy pun terasa.

anyways, moga semua amik iktibar dari kejadian ni. jangan sekadar mengomen orang.

walallahualam.

Are Kam Eq Bayl said...

Tiz zakyah ?? Puiii

Are Kam Eq Bayl said...

Tiz zakyah butthurt ? HAHAHAHAHA

ekin alias said...

da nama pon pelakon SZ oi... hidup dalam kepura2an...tu ade org kata berlakon pakai tudung tutup lingkup,, AMEK HADIAH berkemban,,,haha bkn makcik ni sorang je mcm ni..ramai lg... ARTIS MMG GITU...

whatever it is,, I TABIK spring kat u..haha bkn snang nk sound org bajet hot ni..!haha

h A n Y S said...

1st, sy still kurang puas ati bila ibu awk dikaitkan dgn isu ni. =)

2nd, the way she said 'only sickos...bla3', nampak sangat dlm hati dia ada dendam dan amarah pd awk sebab menegur dia. =)

3rd, kenapa dia nak marah awk superimpose gamba awk dengan NUR AMINA??!! she's NUR AMINA, not TIZ ZAQYAH..awat nak kalut sangat..?Nur Amina pakai tudung, takde kaler2 rambut ni.. LOL

4th,dah peminat setia dia..SUDAH TENTU akan mengipas sampai sejuuuuk ati dia..aduhai..hukum agama tetap hukum agama..janganlah nak menidakkan..

5th, nampak half of her true color..ego.

tiz.. teguran baik ni trima lah dengan elok..takmau lah melenting sampai nak babitkan 'mak-mak' ni.. kalau taknak trima pon..takmau lah smpai nak melenting macam nak gaduh..

*peace* ^^v

wannurfazrini said...

janganlah nak samakan perwatakan dlm filem dgn dunia realiti, memang beza skali lebih2 lagi tiz popular kali pertamanya dkt nur kasih tv3 dan watak tu PAKAI TUDUNG. so kita igt dia kat luar pun pakai tudung psl kali pertama di muncul kat tv pakai tudung!


So no wonderlah dia hangin semacam je.

Far8 budak baik said...

takpe2..YANG PENTING KAU JANGAN
TINGGALKAN BLOG NI...
AKU ADE JE TUK SOKONG KAUU..
huruf besar saip..hahaha...
ingt eh kawan..=)

Amni said...

setuju ngan anon.. tak pe la... yg penting bro dah tegur.. teguran pun dengan nada bergurau.. mungkin dia tak de mood kott... tu yang melenting.. huhu

wawa zaty said...

salam...
firstly saya rase kedua2 belah pihak salah...
pihak yg menegur spaptutnye xptt mnegur dgn cara mcm tue..cbe saudara berada di tempat tiz, msti saudara akan malu..dibaca oleh beribu2 follwer... spatutnye saudara jika btul2 nk mnegur hndaklah secara private..... saudara kira sudah mengaibkan tiz..saya bkn r nk mnyokong tiz tp jika saya di tempat tiz, saya pn akn malu dan segan...

[sutera kasih] said...

simple je, sebagai public figure, tak perlu lah melenting kalau kena kritik..

*malu ditegur secara terbuka atau tidak malu mendedahkan yg tak patut secara terbuka?

.::: Princess MOMOY :::. said...

kenapa perlu panjangkan sangat isu tentang dia
kesian dia
bukan kipas susah mati tiz
tapi sebagai manusia... fikir-fikirkan
tak perlu terlalu obses yer =)

Cara Test Kualiti Keyboard Komputer Korang"
Momoy dan Mee Maggie"
<a href="http://www.princess-momoy.com/2011/03/memalukan-akhbar-kita-

Hisyam Nozi said...

Tiz Zaqyah hipokrit. Tak tengok nur kasih pun aku tak kisah. Cite entah ape2, layan power rangers lagi best. lalalala~~~

iyda165 said...

salam ukhuwah.,.

sy tak menyokong mana2 pihak.. tp bg phk yg memberi nasihat.. terima kasih kerana menegakkan hukum ALLAH yg semakin dilupakan.. sedih sy bce feedback tweet awk ..bg phk yg dinasihati.. itu satu nasihat.. phk yg memberi nasihat tidak salah.. as a person.. nasihat itu biasa.. kecuali kalau kita betul2 tak perlu dinasihati.. tp jgn menyalahkan siape2.. tp cre membberi nasihat itu salah.. mmg dunia pentas lakonan.. filem lakonan MANUSIA.. yg bertajuk 'DUNIA' akn dipertontonkan kembali di akhirat nnt.. tidak takutkah? bg post yg mengatakan itu satu lakonan.. mmglah hanya lakonan.. tapi alangkah bagusnya lakonan itu benar-benar terjadi.. bg yg mengatakan ukur dosa.. kalau lah boleh diukur dosa.. bolehlah kita tau tinggi mne dosa kita dan disaingkan dengan pahala.. ok.. disini ade yg tidak memahami konsep amar makruf nahi mungkar.. dan tiada soal sampai seru hanya untuk pakai tudung.. mmg dah ada seru tersebut dalam AL-QURAN.. sebelum anda lahir lagi.. ALLAH, bantulah hambaMU yg ingin memperjuangkan hukumMu ini..

Anonymous said...

ya Allah hai, tak sangka ye siti zakiah tu. itu la namanya bodoh sombong, orang tegur ke arah kebaikan tapi melenting tak tntu pasal. sabar ye saudara, nak buat baek ni memang susah. :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

selagi kita dipihak yg benar.jgn goyah.kita menasihati ke jln Allah.Masayarakat msh ramai yg blm buta hati.teruskan berdakwah walau sepotong ayat SZ.

... said...

as salam..
hm..tiz moody pasal ni rupanya..
huhu..

menjadi tanggungjawab kita untuk menegur. selagi belum berubah kearah yang dikehendaki oleh perintah-Nya, selagi tu kita tegur.

tapi sebaik2nya, jangan gunakan medium yang boleh diketahui insan lain selain antara kamu dan dia. teguran dilakukan secara 'lisan' antara kamu dan dia sememangnya betul. tapi bila dah melibatkan insan lain yang tahu akannya (erti kata lain dia melihat/ mendengar sendiri ), sebaik2nya harus ditujukan kepada semua yang 'seangkatan dengan dia'

perbuatan seperti ini dikategorikan sebagai mengaibkan dia sebab teguran tu dimulakan khusus kepada dia dan diperhatikan insan lain yang tidak dituju ( tweeter perantara tindakan ).

bukan nak mempertahankan dia atau sebaliknya,

ikhlas atau tidak, urusan-Nya. tapi jangan diperlihatkan cara menegur dan disebar2kan kepada yang lain untuk diberi perhatian akan cara menegur..ia seperti kelihatan ria'. hati budi memang kita tak tahu. tapi sudah dinyatakan dalam al-Quran, perkara yang BOLEH mendatangkan ria' ,wajib kita jauhi. boleh ambil rujukan dalam dalil2 yang berkaitan dengan infaq.

kita sama-sama ingat mengingati.. ujian dan sandaran-Nya tidak terbatas terhadap benda hidup semata2..

kita doakan dia,khususnya umat Islam agar dipermudahkan-Nya urusan keatas mereka untuk menutup aurat.la ni nak shooting pun dia tak sedap hati.mungkin. haha.

Cheq Tun said...

aku tiba-tiba terjentik dgn kontraversi ni.

macam dialog Nur Amina dalam NKTM scene nur amina dan jehan miskin lebih kurang ginilah.
"hanya orang yang cetek ilmu je mempersoalkan hukum Allah"

bro...tentu kamu lebih tahu dalam islam menegur itu perlu dilakukan secara berhemah.

Yastro said...

Hehehe...ko ni mmg saje cari pasal laa nih...:)

nawwar_hanifah said...

kite jgn slhkn pelakon die je.slhkn pengarah die skali.wink2.

hurm?maapklauslh.

Norsha said...

berkatalah yang benar, sekalipun pahit....kalau menegur kerana Allah, tiada apa yg perlu dirisaukan, berani kerana benar.....

sesegar said...

orang yang tolong agama Allah macam kau ni tak perlu risau,insyAllah.Dia akan sentiasa bersama kau.

May Allah bless u :)

azly&iejah said...

w0w..solihin da ckap baik2 pun tiz xdpat trima..teruk lah tiz ne..ckit2 nak mlenting2..adoi..klaw xnak 0wg kritik didi u,baik xpayah jd artis ..diam2 jak lah d umah..
1st aku mm minat dn tiz ne,n 2k pnthuan korg aku minat tiz ne c0z suka sngat tngok muka dia pakai tdung..tp skrg aku xska da..hohohoh..xda adab lngsung..

Anonymous said...

wehh,dont blame tiz 100 percent,ko nengok sendiri kan,teguran tu terlalu tajam wehh,sapa je kene yang bole sabar,dn lagi satu dye tu public figure,takkan nk komen kt situ...semua org bace,nk tegur org pun jgn sampai jatuhkan maruah dye...bukan menyokong apa yg tiz buat tp,salah caranya tue....maruah orang wey!!!!bukak lah pekong org,nti akhirat nti ALLAH pampang kan terus dosa kite kt org nk???MARUAHHH weyy,tak payah jugak lah dye nk mention sumenye kt internet....selamba sudahhh,tak payah nk tulis semua kebaikan yang kite dah buat,apa yang tiz buat tu ade jugak yg salah tp tolong lahh jgn melampau sgt...nasihat nk suruh org berubah atau nasihat nk jatuhkan air muka org??mcm sedekah jugak weyy,apa yg kite sedekah takkan nk bgtau org,tak berkat nti....tiz mmg salah dan tetap salah,tp kan,layak kah kite itu untuk menghentam org smpai mencalarkan maruah org,series aku mmg tak minat tiz,tp kan inikah pelajaran nk kite bg kt org??dgn mengutuk mengeji semua....aiiyakk,cmne lah agama islam tak dihentam kalau ini lah pedoman kite yang nk ditunjukan pada org luar...itu sebab nabi berdakwah pada peringkat awal dgn cara sulit,sbb tahu tak semua org mampu menerimanya....tp insyaALLAH dgn teguran yg sudah dibuat akan menyedarkan dye lambat laun...sabar itu penting....sekarang ini kite cegah dgn hati pula yea kawan2,taknak calarkan maruah org...wallahualam....ALLAH maha mengetahui,kite serahkan semuanya..

kaizen said...

the fact is....x kire pelakon tu melakonkan watak ape sekalipon yang penting ikut hukum hakam xpe laa...

MyraAyreen ^^ said...

ape ape pun solihin , saya tetap menyokong solihin ,

haha . tatau pulak yang Tiz tuh seorang yang mudah terase dengan teguran seseorang kan ?

lagipun , dia yang menyuarakan sendiri rasa nak 'dye' rambut dia tu , dia kena terima lah kalau ada sesiapa yang bentangkan rasa tidak puas hati , yelahhhh ! kitakan islam , setakat nak cakap kaler2 'dye' rambut tu rilex sudah takyah nak emo2 macam tah pape2 je ,

tapi yang best ! tiz zakiah pun bace blog awak lah ! gile glamor , kepada kaki2 kipas Tiz tu , korang takyah lah nak emo2 , namanya pun peminat menyuarakan pendapat ,

serious ! kecewa dengan sikap TIZ ZAKQYAH tu .

GamUHU said...

HAHAHA! kau melatah apa TIZ! memang silap cari pasal dengan blogger.

Siapa saya said...

Bro, Tiz bukan nak persendakan mak u bro. Dia cuma nak katakan ..... belum sampai masanya dia nak bertudung ... beri dia masa ... . Mcm saya dulu moden bukan main lagi. Tapi skrg tak lagi, cam tu lah dgn mak saya. Mak saya orgnya beriman, tapi saya ingat dia pun bertudung bukan muda lagi. Bertudung bukan boleh paksa mesti ada keikhlasan. Kalau bertudung tapi kehidupan tak berubah pun tak boleh. Cara dia tegur u bro saya rasa dia tahu tanggungjawab dia sbg org islam. Dua cuma nak katakan perubahan perlu total dgn hati yg ikhlas maybe dia belum sampai ke situ tapi siapa tahu satu hari nanti pintu hati dia akan terbuka. Kalau u bro peminat setia, u mesti doakan dia walaupun dia dah block u. Tanggungjawab kita sesama islam kan. Jgnlah sensitiv sgt. Dia pun bukan maki hamun u atau mak u bro. Tapi sekadar buat u berfikir. Lagipun u takde lah kenal dia secara peribadi untuk menghakimi dia. Maaf kalau saya cakap ada yg tersentuh. Untuk renungan saja ....

Siapa saya said...

Bro, dahlah put a stop to it. Saya rasa Tiz cuma minta u jgn menghakimi dia cuma disebabkan dye rambut. Rasanya it's just a comment on Twitter. Saya rasa dia pun dah penat nak jelaskan kat org yg dia bukan Nur Amina but that doesn't mean dia tak boleh berubah. Irma Hasmie went thru the same phase. Dia yg terlebih dulu mula sbg pelakon. Alhamdullillah, dia dah dapat hidayah. Dia pun ada controvesies. Cara dia berpakaian pun sama dulu. Dari teguran u saya lihat anda terlalu taksub dgn watak Tiz sbg Nur Amina. Agaknya tu yg merimaskan dia. Sebab tu dia terkasar sedikit dgn komen dia. Tapi saya rasa komen dia pun nak buat u fikir tentang keadaan dia. Tolong maaf kan dia. Dia juga seorang insan yg punya perasaan sama seperti u. Just cos'she's an artist doesn't mean dia perlu telan segala-galanya.

chunli said...

tabik springgg la kat blogger camni. tak ramai org biasa mintak maaf secara terbuka balik dgn ayat rendah diri..

tiz? gua xnak komen..

Manjeamusyuk said...

Masalahnya drama Nur Kasih ni dah bertahun-tahun femes..takkan tak nak fikir2kan? Cth: bertudung sbb wajib, tak pegi clubbing sbb haram ~ni antara dialog dalam filem tu.

Allah dah bagi petunjuk tu melalui watak dalam filem. Knp tak nak guna akal & fikiran tu?


Tapi kalau dah dalaman tu sendiri tak nak buka pun hati kepada ajaran Islam yg sebenarnya, sampai bila pun tak akan terbuka2 hati tu.

Pantang ditegur je melenting. Patutnye bersyukur la sbb org syg awak tu Tiz. Kalo nyampah lantak la nak tunggang terbalik ke hapa.

Contohilah Farah breep2. Dia guna akal yg cerdik tu untuk berfikir.

sheeraYAAKOB said...

dia melenting sebab tak dapat hidayah la tu bang . doa doa je la . malas saye nak cakp lbih2.dunia artis . camtu la

CIK TOM said...

pergh mmg hot isu ni..br je peluang baca...hehehe

adan said...

retis wooo retis..... kenapa baru sekarang aku tahu pasal perkara ini? aku ketinggalan jauh ni..

Anonymous said...

artis seksi ada peminat yang bodoh mcm artis tu jugak.artis seksi belajar xbrape tinggi susah nk cari makan kalau xseksi.dah tua bangka nnti pakat tunjuk ler gambar seksi ke anak cucu cicit.buat ajaran.muka lawa mekap je lebih.nyampah aku artis malaysia seksi berlagak mcm artis barat,xsedar diri.

Anonymous said...

artis seksi ada peminat yang bodoh mcm artis tu jugak.artis seksi belajar xbrape tinggi susah nk cari makan kalau xseksi.dah tua bangka nnti pakat tunjuk ler gambar seksi ke anak cucu cicit.buat ajaran.muka lawa mekap je lebih.nyampah aku artis malaysia seksi berlagak mcm artis barat,xsedar diri.

Anonymous said...

bangga sangat kot tayang2 kat orang.mcm perempuan murahan.patutler ramai perempuan kat neraka."blom sampai masa nk bertudung?" c'monler..kalau tau islam tu apa,patut tampar diri sendiri..ko dah berbulu akil baligh,xtau ke dah WAJIB tutup aurat.jawapan ape ko bagi wahai artis?dah bodoh,makin bodoh jadinya.

nis humairah said...

ikhlas etu umpama semut hitam dlm gua yg gelap di ats batu hitam,

=.=" ade akai pakai,, chill :)

Anonymous said...

wow..tak sangka Tiz bole respond sebegitu rupa..kitorang minat dia sebab watak dia kat NurKasih..tapi lepas baca entry ni..hurmmm..malas nak cakap lah..good luck to her. - from Brunei

Nabilah said...

@Anonymous

i agree with ya. -.-

farehah roslan @ FR said...

Alhamdulillah, nasib baek ade jgk org yg ikhlas nk tgur..dtrime @ x,laen cite..jnji awk da tunaikan tggungjwb sbg sedara Islam..

HafizRahman.com said...

raya ni mesti dia ajak ang p rumah dia raya....bess la ang p rumah #retis..ahahaha

Wanita Bertudung Hitam said...

gua sokong lu bro...dunia akhir zaman memang mcm ni, artis terlalu diagungkan, ulama diperli2 dihanjen2... p/s baru baca isu ni, nak cari psl wardina perli tiz sebenarnya..

Anonymous said...

alamak bro..ak nk tgk pic edit 2..hadoi..lmbt nye ak..hahaha

♫ Ct Hajar ♫ said...

aku suka ayat ni !!!!!!


Kat dunia ni, hangpa kipas la dia sampai lebam. Kat akhirat nanti, pakat kipas-mengipas la api neraka tu sampai padam.

:D

Anonymous said...

@♫ Ct Hajar ♫

saya menyokong teguran anda..ikhlas atau tidak tuhan sahaja yang tahu..tapi agak terkasima kerana anda memperkatakan seolah-olah beliau dan peminat akan masuk neraka....wow! ulama pun xberani kuar statement macam tu..siapa tahu nasibnya esok hari, mendapat hidayah Allah barangkali, siapa tahu anda pula yang berpaling esok harinya? Wallahualam...

-Musafir Donia-