Pages

Sunday, May 8, 2011

Dedikasi Buat Ibu Tercinta : Sebuah Kisah Sedih Gempa Bumi China

Ini adalah sebuah kisah sedih pengorbanan seorang ibu ketika gempa bumi di China pada 12 May 2008. Bukti betapa kuatnya seorang ibu dan besarnya pengorbanan ibu demi memastikan anaknya yang masih seorang bayi terus hidup. Kisah yang pasti menyentuh hati kita semua. Seorang ibu telah ditemui mati di celah-celah runtuhan bangunan dalam keadaan berlutut dan kedua tangannya menghulur ke tanah menahan tubuhnya untuk melindungi bayinya. Mungkin ada yang pernah baca kisah ni. Tapi tak salah kalau kita refresh semula demi mengenang pengorbanan seorang ibu. Sudah 3 tahun kisah ini berlalu.





dalam kenangan

Klik untuk melihat video : The most affecting story in the earthquake in China

credit : ngiley.com


Aku dedikasikan kisah ini buat semua para ibu di seluruh dunia. Dan yang paling utama, buat ibuku yang tercinta. Pengorbananmu sememangnya tidak mampu ku balas walaupun aku diberi kesempatan untuk hidup 1000 tahun. Ampun maaf dipinta kerana diri ini seringkali mengguris hatimu. Halalkan setiap titik air susumu serta titisan peluhmu yang bekerja siang dan malam untuk membesarkanku. I Love U So Much! You are the winner "Best mom of all times." Muah!

Every Day is Mother's Day


*untuk melihat asal usul Hari Ibu, KLIK SINI!

40 360 juta komen:

MamaEma said...

selamat hari ibu...

panjang umur anak kecil itu.dan pengorbanan ibunya sangat besar....

cik heroin said...

wah, sggup brkorban T.T
selamat hari ibu untuk ibumu juga inche solihin. hohoho

yatie Awang said...

setiap pengorbanan ibu takkan mampu kita balas....SELAMAT HARI IBU buat semua ibu2

toyolkiut said...

alhamdulillah..
kita d kurniakn ibu yg terbaik dan terhebat!
jasa mu dkenang..

azwa amani said...

besttttt... :)

f_aRa_aINa989 said...

best mom of all time.. agree..ibu kita ibu yg terbaik..jgn comparekan dgn mana2 ibu...tp bersyukur.. =)

The Crow said...

Memang sedih kisah ni. Harap kisah ni jadi pedoman pada semua anak-anak tentang kasih sayang ibu. Walau berbeza bangsa dan agama. Seorang ibu tetap mempunyai naluri yang kuat untuk melindungi setiap anak-anaknya.. Kepada ibu2 islam yang keterlanjuran membuang anak. Crow rase, ini lah masa untuk menginsafi kisah lalu.. insaf dan tak akan mengulangi lagi.

Crow sayang ibu.. sob2..

(^___^)

mszt said...

minta kebenaran utk share bende nie kat blog

Solihin Zubir said...

@mszt: dipersilakan... =)

Solihin Zubir said...

terima kasih semua... Selamat Hari Ibu... =)

Miss Meen said...

Selamat Hari Ibu Untuk Ibu Solihin

huhuu...kisah ney sedey..
m0ga dapat dijadikan kekuatan utk satu masa nnt ....

khairunnisa ♥ said...

Besarnya pengorbanan seorang ibu. Moga berjaya menjadi anak yang soleh.

Norsha said...

minta izin utk dikongsi ye dik

Izan Ishak said...

teringat balik kejadian 3 thn lalu...sian bby tu, mesti skrg dah besar. moga dia terus membesar jd insan yg kuat~

diana said...

sedih nye..
cerita yang baik untuk renungan anak2..

Mama Kembar 3 said...

crita tu prove that a mother's love is unconditional and has no end, sanggup berkorban segala galanya demi anak tersayang.

cucu umie said...

best.. btape besarnya pegorbana seorng ibu dan snggup melindungi anaknya..

sarah-najwan said...

akak rasa seme ibu
akan buat mcm itu utk anak mereka..

jika akak pun..akak sanggup buat gtu...

seorang ibu mampu menjaga dan merawat 10 org anak..adakah 10 org anak mampu menjaga dan merawat SEORANG ibu????

liyana said...

nice entry..
mama adelah yg terbaik..
ksh sygnya amat mndalam skali..sob3
sayangi ibu kita

Far8 budak baik said...

sumpahh sedihhh kot..aku nangis ar mcm ni
itu ar pengorbanan seorang ibu kn..
mlm ne aku ajak ibu makan same2..
hehe

wath said...

aku harap aku leh jadi ibu yg sebegitu sekarang ni

ibu hidayahamin said...

terima kasih solihin.... bangga sebenarnya menjadi seorang ibu... ibu kaulah ratu hatiku...

Cma Shiema said...

cma ade baca psl citer ni..mmg menyentuh hati..:(

selamat ♥hari ibu♥ utk bonda sz juga..

Fyqa said...

cite ni mmg sedih. tersentuh.

tpi kat paper bru2 ni pon ada kesah pasal jrurwat slmtkan anak dia. hiba rasa.

SELAMAT HARI IBU :D

qyqa said...

terharu...
baru2 ni pun ada ibu yg mati rentung sbb nak selamatkan anak2nya...

slamat hari ibu..^^

sissyira said...

salam

ibu perginya membawa rindu yang tidak pernah padam..

qasehraihan said...

selamat hari bu untuk ibu SZ..
dn bakal ibu kpd anak SZ..hehe

Ain Zulaikha said...

yeah setuju, every day is mothers day..

cek chun said...

a mum will do anyting for the sake of her child.
mintak pinjam gak. nanti akak link kan.

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

serius aku rasa sebak baca citer tu..memang besar pengorbanan seorang ibu.. =(

selamat hari ibu =)

RedVixen said...

ko buat aku tacing mala2 ni... T_T

pena said...

sedih baca kisah ni..

betul la.. kasih dan cinta seorang ibu untuk anaknya itu ikhlas, tiada bandingan..

aida said...

siyes nk nangis tgk gambar tu.. T_T
~ mak..esok eda balik..huhu

Aretikz said...

Kita ada satu ibu, satu bapa, kerna mereka yang satu, kita kenal yang maha Satu ^_^

Mr.Kerro said...

pnh baca ni dlu.. psla kes apa eik gmpa bumi kan.. mmg kisah bnar..trharu aku ms tuh :(

najihah sahami said...

sedih + terharu + speechless.

aLya maNip said...

Ya Allah..kasih ibu kan..takde sape insan mampu tanding..

selamat hari ibu gak utk seme ibu :)

zacky ~786~ said...

luv my mom .~

fadhdeela said...

terharu pengorbanan ibu itu..huhu selamat hari ibu kepada mak den!!

meh sini: AF9:Minggu ke 5-FINA

sini jugak: Maharaja Lawak-Jozan!!

Hanim Mahali said...

baru tau kesah ni.... memang terkejut baca.... bertapa besarnya pengorbanan seorang ibu. sanggup mati demi keselamatan anaknya...