Pages

Sunday, April 10, 2011

Pandanglah Dengan Mata Hati


Adakah sehelai daun yang kecil dapat menutup dunia yang luas ini? Jangankan dunia, menutup tapak tangan kita pun mustahil. Akan tetapi, jika daun kecil ini menempel di mata kita, maka tertutuplah dunia ini!

Begitu juga jika hati ditutupi dengan fikiran buruk walau sekecil mana pun, maka kita akan melihat keburukan di mana-mana. Dunia yang besar ini pun akan nampak buruk.

Jangan menutup mata kita walaupun hanya dengan daun yang kecil dan jangan menutup hati kita walaupun hanya dengan sebuah fikiran kecil yang negatif!

Bila hati kita tertutup, tertutuplah dunia ini. Kerana itu, bukalah mata hati dan kita akan melihat dunia yang indah.

Pandangan MATA sifatnya menipu... Pandangan AKAL pula boleh keliru... Pandangan NAFSU selalu melulu... Pandangan yang paling tepat ialah MATA HATI...

SZ : Mataku masih mencari siapakah pemilik hati ini..

40 360 juta komen:

Nyssa Nuar said...

still keliru cm mne nk pndg ngan hati..haish!

Hafriz Mohamad said...

Entri terbaik mlm ini!!
^_^

hrmm.. btul tu. Jika sudah ada titik hitam pd hati..kelak titik itu akn mrebak jika x dibasuh dgn aliran suci iman dan amal..

AMIRA ATIYA MYRA_ZOE said...

pandanglah menggunakan mata hati, insyallah kan kau temui insan yang sejati.

najwa's said...

setuju!! :) :)

sesungguhnya bukan mata yang buta untuk melihat, tp mata hati di dalam dada..

so, jgn tutup mata hati kita. :)

♥ aku, mereka, kepah, dan kunci rumah ♥

AnahSamsudin said...

perkara negatif kalau dilihat dari sudut positif , kadang2 boleh bagi manfaat kepada diri.terserah kepada diri untuk menilai sesuatu :)..pandangan yang baik datang dari hati yang bersih.tapi hati yang suci sukar dicari .

nice ^^

wanie m'nJ said...

tiba2 tringat lagu mata hati by hijjaz.. :)

pandangan mata slalu tersalah, pandangan akal slalu menipu, pandangan nafsu slalu menipu, pandangn hati untuk yg hakiki.. bila hati itu bersih...

Kalamhati said...

Saya!saya!hehehe

padangan mata selalu menipu..pandangan nafsu selalu melulu..pandangan hati itu yg hakiki..

semoga solihin bertemu pemilik kepada hati itu..yg memandangmu juga dgn mata hati..=)

Miss Meen said...

Mata hati yang hakiki..
Huhuhu terinagt laa pulak lagu nasyid
HIJJAZ ^_~

intan.maisarah said...

semoga mata hati ni berguna untuk diriku

intan.maisarah said...

semoga mata hati ni berguna untuk diriku

Yuni Aisyah said...

lihat la dunia melalui mata hati...segalanya pasti indah...:)

The Crow Empire said...

Err.. jadi mcm mane nak guna pandangan mata hati? koh3...

(^___^)

Fairosza said...

nice..

erk...tapi yg ending tu tetibe jiwang...huhu

fadhdeela said...

kalo nak tgk org tu tipu ke tidak tgk tepat pada matanyer bile dia bercakap :)

Meh sini: Video:Ratu Cantik Mak Nyah di Malaysia!

Amirrah Zawani said...

Pandangan MATA sifatnya menipu... Pandangan AKAL pula boleh keliru... Pandangan NAFSU selalu melulu... Pandangan yang paling tepat ialah MATA HATI...


setujuuuuu.. :)

GreenAppleKu.com said...

Mari kita menjalin ukhwah...ahaks..

f_aRa_aINa989 said...

Berdoalah pada Allah s.w.t, agar kamu nampak siapakah pelangi kamu...ehem, dan dipercepatkan sekali..hehe

CassiaSiamea said...

berfikir secara positif..

shahjiehan said...

pandagan hati itu yang hakiki, klo hati itu BERSIH~

Farra Rosse Earhart said...

wahh. semoga mata hati kamu sntiasa terbuka dengan bda yg positif selalu ""_""

aLya maNip said...

masih belajr memandang ngan mata hati..hope jumpa la yg dicari :)

Mat Ganu said...

Yup, pandanglah dgn mata hati krn hati kita bisa membezakkan yg baek dan yg buruk insyaALLAH.

rara pinkmafia said...

tepuk dada tanya selera =)

Nur Hawa Mohd Zin said...

salam solihin...teringat kata2 uncle seeker...

jangan pandang dengan mata tapi dengan penglihatan...heheh

qasehraihan said...

tgk mata org bila bercakap..
kita akan dapat nilai dari situ..hehe

pemilik hatimu???haha
ada nanti tu..hehe

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/04/tudung-simbol-insaf.html

adan said...

yeah...

tiba2 teringat lagu hijjaz..
pandangan mata...

CikBulat said...

Pandang dengan mata juling, hahahhaha

ibu hidayahamin said...

pemilik hatimu adalah Allah... itulah pemilik sejati...

yaya said...

tak reti lar nak pandang gune hati. slalu confuse. jalan terbaek. slalu think positif. i'allah yang terbaek Allah akn beri :)

Wan Gerrard said...

hati kena positif la selalu ea. :)

Cma Shiema said...

suka baca!
ps-Mataku masih mencari siapakah pemilik hati ini..???
jeng jeng jeng..

Amna.Qadeeja said...

moga mata itu mampu menemui pemilik hatimu :)

qyqa said...

payah sungguh nak pandang sesuatu dgn mata hati..selalu tersasar guna mata, akal dan nafsu.

nuriz said...

nak pilih calon isteri dan suami bole jugak guna pandangan hati ni heheh (di samping pandangan mata)

Cik Su Life Cycle said...

best quote tu tapi susah nak pandang dengan mata hati kan kalau yang len dah menguasai

azwa amani said...

best !!!

Qaseh dalia adelia said...

tengok dengan mata hati .. naluri mengiyakan eceh ye ke .. kdg2 susah nak tengok dengan mata hati kdg tersasar bercampur dengan emosi

diana said...

kalau semua orang ada upaya memandang dengan mata hati aman damai lah dunia ini..
tapi hakikatnya siapa yang hebat itu??tak de...

Auni Amauni said...

ades~

so true! :)

toyolkiut said...

ala..
solihin ni cari pemilik hati yg bmata biru..
TK sbesar gajah dpn mata ni boleh buat tak nampak!
hahaha..

betul tu..
bnyk pkara perlu d renung..
hidup itu indah sebenarnya walau bnyk dugaan d lalui..
teruskn mncari..
kanda doakn yg tbaik buatmu..