Pages

Sunday, April 3, 2011

Aku Nak Bunuh Diri.. Mati Lagi Bagus!

Kehidupan ini memang menyakitkan. Aku benci dengan penderitaan yang aku alami selama ini. Dari kecil sehingga aku dewasa, tak habis-habis diuji dengan pelbagai masalah. Aku memang seorang yang bernasib malang. Percintaan aku pun sering gagal. Asyik dikecewakan saja. Hancur luluh hati ini dibuatnya. Sudahla keluarga aku pun porak-peranda. Pelajaran aku pun tak tinggi. Aku memang manusia yang hina. Aku rasa dah tak ada nilainya diri ini. Aku dah tak sanggup nak hadapi semua ni. Aku rasa lebih baik aku mati saja. Aku nak bunuh diri!


Ok, ayat di atas hanyalah contoh. Aku masih waras la nak bunuh diri. Gila ke apa? Tak cium bau syurga weyh. Persoalannya, apa hukum jika seseorang umat Islam melahirkan ucapan sedemikian?

Islam Melarang Umatnya Memohon Untuk Mati

Hadith :

Rasulullah saw. Bersabda bermaksud: “Janganlah ada diantara kamu yang bercita-cita hendak mati. Sekiranya ia seorang yang baik mudah-mudahan ia dapat menambahkan lagi kebaikan, dan sekiranya ia seorang yang jahat mudah-mudahan ia dapat bertaubat kepada Allah”. -Riwayat Hadith Al-Bukhari dan Muslim

Huraian

1. Haram hukumnya bagi seseorang muslim bercita-cita dan berdoa untuk mati apabila hidup di dalam kesengsaraan dan menderita.

2. Setiap mukmin yang panjang umurnya mempunyai banyak peluang untuk ia beramal ibadat kepada Allah sebagai bekalan di akhirat nanti.

3. Islam tidak membenarkan umatnya bercita-cita untuk mati, tetapi menggalakkan umatnya supaya bercita-cita untuk menambahkan ilmu pengetahuan demi kemajuan ummah.

Rujukan : JAKIM

Nampak? Bercita-cita untuk bunuh diri pon berdosa. Apatah lagi dah bunuh diri. Betapa hinanya orang yang bunuh diri di sisi Allah SWT. Nauzubillah.. Ingatlah.. Walau sebesar mana pun masalah yang anda hadapi, hadapilah dengan hati yang terbuka sebagai seorang Muslim. Jangan mudah berputus asa dan membuat tindakan bodoh. Nyawa tu hak Allah. Hanya Allah yang berhak menariknya kembali.

SZ : Pergi berjihad lagi bagus.. Takde la mati tu sia-sia..

53 360 juta komen:

AMIRA ATIYA MYRA_ZOE said...

Buat suspen ajelah..
ajal maut tangan tuhan, kalau ada masalah besar manapun jangan terfikir nak tamatkan riwayat macam tu aje.kan?

amalin @ elyn said...

killer punye title entry nih.

Qaseh dalia adelia said...

tampo kang ..terkejut den hik2
rilex r bro

http://www.qasehdalia.com/2011/04/bila-hilang-boleh-kah-kembali.html

Fairosza said...

Kita kena tabah atas apa jua ujian dan sentiasalah bersangka baik dgn Allah.
Kita tak akan mengecap iman selagi belum diuji dan berjaya dgn ujian.

alkisah69 said...

mak ai terkejut den! MULA2 baca biaq betul sz naki buat kerja gila nie!...alhamdulillah bro masih waras! hehehehe...tq for sharing

Cara Nak Tengok Youtube Tanpa Ada Internet"

Meniru 100 Suara Watak Orang Dan Kartun "

cahaya ketenangan said...

thanks...:( entry nie tepat pada masa nya.. :(

Amna.Qadeeja said...

ahaha ape da igt btol2 td ;D
jgn bertindak di luar kewarasan anda even bru putus cinta or pape jela heee ;p

Hafriz Mohamad said...

huhu.. aku pun prnah rasa frust giller2. n smpai thp pikir yg bkn2.. cume dsebabkn msih waras, aku rasa hanya yg mngalami gguan mental (psycho) je yg akan bunuh diri.. ~_~

CassiaSiamea said...

aku pn pernah fikir dl
kalau le aku xde di dunia, adakah dunia lebih baik
kalau aku xde adakah org lain lebih bahagia

bila dewasa,
mula fikir..
adakah amal aku dah cukup untuk mati awal..
adakah ada org yg edih kalau aku xde..

Nyssa Nuar said...

baek la pergi berjihad.. dapat gak mati syahid..dr bunuh diri...esh3..masok neraka konpem!

sarah-najwan said...

betul tu..
kdg2 zmn kini
manusia byk tekanan
xmampu tangani tekanan dgn baik
tu psl stresss melampau

ditmbh pulak keimanan senipis kulit bwg gak..mulalah dok mikir yg ngarut2..

semoga kita semua ditetapkan keimanan dan ketaqwaan kpd Allah taala..

NURUL NADIAH MAMAT said...

nice entry... :)
pape pon bila ada masalah gunakan ilmu yang ada tuk selesaikannya...

JIJI YU said...

weheheh..ingt mati tu dah selesai ke..

aida said...

maybe yg pnh trlntas nk wat tu ilang kawalan kewarasan n keimanan...huhu..

http://bluehitto.blogspot.com/2011/04/kisah-seram-d-ptg-ari.html

aDisH.sHidA said...

SABAR SOLIHIN.....X BAIK GTU

khairunnisa ♥ said...

haram untuk mendoakan or berdoa nak mati. fikir mati pun tak perlu ^_^ setiap masalah, pasti ada jalan untuk selesaikan..

shahjiehan said...

hgn2...jgn x bunuh diri org jahat tuhhhh

jom baca dan komen Rasuah : Duit kerajaan RM108b lesap

hahahhaha


dosa bunuh diri!!!

Ayuni said...

hm, bnyk lg cara selain dr bunuh diri...

tipah said...

igtkan betol2 nak bunuh diri. hee

Amirah Adnan said...

haha~

eden tortipu!

ibu hidayahamin said...

Orang yang membunuh diri adalah orang yang lari dari tanggungjawab kemanusiaannya.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang membunuh dirinya dengan benda tajam, maka benda tajam itu akan dipegangnya untuk menikam perutnya di neraka Jahanam. Hal itu akan berlangsung selama-lamanya. Sesiapa yang meminum racun sehingga mati, maka ia akan meminumnya di dalam neraka Jahanam selama-lamanya. Sesiapa yang menjatuhkan diri dari gunung semata-mata untuk membunuh diri, maka ia akan menjatuhkan dirinya ke dalam neraka Jahanam selama-lamanya.” - Riwayat Abu Hurairah

"Dan janganlah kamu membunuh dirimu; sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu." (An-Nisaa: 29)

fatt said...

entry ni pengubat utk jiwa yg luka..terima kasih

Miss Ran said...

caye solihin takkn wat gtu..kecewe tu kejap je

azwa amani said...

haishhh ingatkan SZ nak bunuh diri..mengucap panjang amani..hehehehhe :)

ika~~ said...

yup nyawa itu milik allah..
bnuh diri bkn penyelesaian yg terbaik..

qyqa said...

tapi sentiasa ingat mati bagus kan... (^_^)

The Crow Empire said...

Kadang2 bila masalah besar menimpa. Akhirnya kite memilih untuk mati. Mati? ya! kite memilih untuk mati akal. koh3..

Bila mati akal, mula la fikir semua nya negatif. Bunuh diri la, pukul bini la, gadoh bagai. Semua sebab akal tak di guna dengan baik. Patutnya bila mati akal di sebabkan di landa sesuatu mslh besar, kita semua dahulukan dengan istighfar.

Insyaallah.. akal yang mati akan di hidupkan semula dan jalan penyelesaian pasti timbul.

(^___^) Nice entri!!!

Cahaya said...

cisss..saspek je..ingat bebetul tadi.heh...

Naddia said...

tak akan bunuh diri..sgt tidak berbaloi..ramai lg org yg lebih mnderite kat lua tuh..tp dorg rilek je..

oh

hai solihin yg ensem

sy dtg dr belog qaseh dalia yg bermate bulat tuh..

Haris Khairuddin said...

tajuk yg provokasi berlaku di situ. hoho ;p

dalam Islam mmg digalakkan umatnya banyakkan mengingat mati. sebab mati adalah pemutus segala nikmat n pengajaran terbaik utk manusia.

tapi.. klu smpi nak bunuh diri tu, sendri mau fikir la amalan da ckup ke x? even kalau perang pun x dibenarkan org Islam utk bunuh diri.

f_aRa_aINa989 said...

kadang2 rasa bnci dgn hidup... org nmpk kita happy dlm hati siapa mengerti..eceh, pantun pulak..

hehe..

kalau iman x kuat mmg akan ckp mcm tu..

semoga iman ku kuat...aminn...

Manja (let it be my sweet name) said...

bunuh nyamuk x pe


Pencuci Muka yang Korang Guna?

fadhdeela said...

amalan xcukup lg wat peh nak bunuh diri..byk lg impian xtercapaii

Meh sini: Picnic kat Hulu Yam!!

sini jugak: Seri Bayu Meninggal Dunia!!

nulhazwany abdul malik said...

manusia itu tidak akan diberi dugaan melainkan dia mampu menghadapinya.

cuma kadang-kadang manusia tak tahu nak bermula dari mana, hendak buat bagaimana.

KELI OH KELI said...

jangan berputus harap...semoga selalu kita beriman dan bertakwa hingga ke akhir hayat...inshaAllah.

BENIH IKAN KELI ROCK

K2r~90 said...

la engat hang betui nak pi terjun bgunan 40 tingkat hehe

cik pulau said...

yg pasti.. bunuh diri bukan jalan penyelesaiannya.. ^^,


makin penambah masalah ada lah.. lalala~

Ellen said...

Ingatkan betul nak bunuh diri..hehehe...bunuh diri.???

iniialahaku said...

bunuh diri???amln pon kontang...tmbah plak bunuh diri...trus negatif pahala...

Isteri Yang Comel said...

uiks.. solihin saja wat gempak

Siti Hajar Masri said...

buat gempak je..kan bagus kalau semua org tahu hukum bunuh diri..

Nur Afifah bt Mohd Yusof said...

n3 yang berguna..thanks for sharing..ingat SZ yang nak bunuh diri..hish!hish!wat suspen jew..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

aduh..ingat kan frust bercinta td..wat sis debar2 je solohin ni.apa pun jika sesiapa yg putus cinta perlu la kembali dan mengadu pd Allah...moga tenang kembali

Cma Shiema said...

hehe3..ingatkan sz dah murtad nk bunuh2 diri ni..awww...x elok tau..free3 je masuk neraka..
tq utk info tu..sharing is caring..

cik ciput said...

bunuh diri bukan satu penyelasaian, malahan jalan mati!

diana said...

komen akak sama macam komen depa yang lain..
heheheh...
lepas ni buat entry kenapa orang islam semakin ramai bunuh diri..
akak nak tau jugak kenapa..
ye..ye...??

azrinrahim said...

dugaan akan diberikan kepada hambanya kerana Allah syg kepada mereka..jadi terima sesutu itu dengan lapang dada n anggap ini sebgai dugaan untuk meningktkan lagi iman kepada Allah..hehe lagipon Allah melrng hambanya dripada berputus asa.. tidak guna mati, lebih baik g mesir sne tgkkan islam..boleh mati syahid

Amirrah Zawani said...

minta simpang la dari bunuh diri ni.. tak cium bau syurga.. berdosa besar.. =_=

Mohamadazhan hjDesa said...

haha, ko buat saspen pulak...ingat buang tebiat dah td

minta jauh la...na'uzubillah

wath said...

setiap manusia ada masalah...kan.

pelik gak bile pk ade org nk bunuh diri.

mati bukan penamat, tapi permulaan ke dunia sebenar. klau permulaannye begitu..macam mana nak hadapi kehidupan di alam sana.

cek chun said...

sapa2 yg nak bunuh diri tu sila lah gugel cara2 nya. kat u tube pun ada

Cik Miera said...

isk..tajuk yg suspen

Anonymous said...

Aku dah beberapa kali rasa macam nak bunuh diri[hidup pom asyik menyusahkan orang,hidup tak tenang]..Marah pada diri sendiri yang bodoh+malas..ya allah nak bertaubaat tapi..entahlah nikmat untuk bertaubat belum datang lagi pada diri ni..memang dah tahu hukumnya berdosa besar tapi bila dah marah,kecewa kuasai diri erm..tak tahu la apa nak cakap...sekrang ni hanya tunggu mampu ke tidak bertahan hidup...