Pages

Tuesday, March 15, 2011

Wajah dan Biodata Kartunis Zoy : Pelukis Kartun Kontroversi Berita Harian

Alim ulama seperti TGNA pun dia boleh perlekeh dan persenda dalam kartun, apalah sangat dengan karikatur Ultraman...

Inilah kartunis Mohd Zohri Sukimi atau lebih terkenal dengan nama penanya, Zoy. Mungkin sebelum ini kita tidak ambil peduli siapakah kartunis ini. Namun sejak salah satu karyanya yang mengaibkan Malaysia semalam mencetuskan kemarahan umum dan antarabangsa, menyebabkan kita hendak mengenali siapakah beliau. Profil kartunis Zoy adalah seperti berikut:

Kartunis ZOY

Nama : Mohd Zohri Sukimi
Tarikh lahir : 23 Januari 1959
Umur : 52 tahun
Asal : Klang, Selangor

Saya tidak layak untuk mentafsirkan siapa itu Zoy. Jadi saya bertanyakan kepada rakan kartunis yang pastinya saling mengenali antara satu sama lain diantara mereka. Zunar antara individu yang layak untuk bertanyakan siapakah Zoy itu. Akhirnya Zunar memberikan jawapan yang 'LENGKAP' untuk kita mengenali watak Zoy yang sebenar.


Kalau Zunar lah yang melukis kartun tersebut, saya amat YAKIN dan PASTI akan timbul pelbagai kecaman dan tindakan yang akan dikenakan terhadap beliau. Pihak berkuasa akan menggeledah pejabatnya, segala bahan dan komputernya akan dirampas. Zunar juga akan disumbatkan ke dalam penjara.... barangkali.

berkaitan : Kartunis Kerap Persenda Ulama' dihambat Tsunami Kutukan
               : Berita Harian Masuk CNN

* sumber : blog.marhaen.info

SZ : Mungkin ini balasan Allah terhadap orang yang suka mempersendakan ulama. Semoga beliau berubah dan menyesal di atas kesilapan beliau. Satu pengajaran juga untuk kita semua.

24 360 juta komen:

najwa's said...

huhuuhu.. (-.-')

Mohamadazhan hjDesa said...

salam

kesian pok cik Zoy ni, bila lagi nak popular seluruh dunia.hehe. sekarang dua dah popular tu. Sekali BH pun terpopular oleh kecerdikan pelukis mereka.

moga Allah memeberikan hidayah

azwa_amani said...

media kita ni selalu menutup perkara yg tak sepatutnya didedahkan kepada umum....sebab tu lah kami jarang bace surat khabar dan tgok berita...semua tu dh dibayar...

Izan Ishak said...

macam ni lah kalau orang yg dah takde sensitiviti sesama manusia.

moga beliau insaf~

qasehraihan said...

huhuhu...mcmla ek..adilkah begitu??

qasehraihan said...

huhuhu...mcmla ek..adilkah begitu??

efa said...

aku taw pasal info yg ultraman tu tp tak taw lak sapa huhu..tudia haish mcm2 plk la skrg hurm..

Nur Misnan said...

hai solihin...
itulah... jgn terlalu suka
mempersendakan manusia yang sedang
ditimpa bencana..

Semoga Allah mengampunkan dosa hamba2nya

cik ciput said...

sepatutnya ulamak lah yang kita sanjung dan kasih, tapi tengok la sekarang..artis dijadikan idola..

cek chun said...

entry kali ni ada bau2 politik..

f_aRa_aINa989 said...

semoga kartunis malaysia lebih peka...

ibu hidayahamin said...

ikut rasa binasa....

fatt said...

owh inilah dia musibat tu..hak tuihh!

ika~~ said...

oh dah tua dah upernya..
lesson learned.bkn sume bnda bleh di-kelakar kan.

toyolkiut said...

entah la, payah nk kata,
TK tngok katun tu biasa2 je, ntah kt mana kontroversi tu..
mngkin TK yg x peka kot..
tp klau tngok karya nya yg lps2, semuanya ada makna tersirat..

diana said...

dah tua rupanye..
pakcik ingat mati tak ni???

echah mashuri said...

la.ingtkan muda lagi.zoy.ehhe..dia pernah persendakan TGNA????-_-

a.samad jaafar said...

amatlah malang krn dalam usia sebegitu, masih belum matang nampaknya.. saya membenci kartunis ni sejak dia mempersendakan TGNA..hati saya sgt terluka..

iniialahaku said...

hurm...klu semua bnda dia nk bntai sush jugak..berpada2la

mukminmari said...

begitulah mereka....http://al-mukmin.com

♥ bella nabila ♥ said...

uncle zoy kena beringatlah pasni , tapi yang media barat ni , diorang lukis kartun persenda Nabi Muhammad xpe lak ?

shahjiehan said...

tu dia... politik punya org nih.. x mo cmpuq...

jom baca dan komen Saya Sayang emak saya

Anonymous said...

bakat ada ...sayang ...akal takda..pas2 sibuk gerombolan UXXX hantar bantuan.. ( tgk majalah 3)..
diorang pun xkisah kita antkan bntuan.. kita aje terhengeh-hengeh..

Anonymous said...

tak nak komen aper2 sbb sedara Zoy adalah antara pelukis yg amat saya gemari...



Salam dari JiwaKartun....