Pages

Monday, March 14, 2011

Teka-Teki Imam Al-Ghazali


Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki ) :

Soalan 1

Imam Ghazali : Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?

Murid 1 : Negeri Cina

Murid 2 : Bulan

Murid 3 : Matahari

Murid 4 : Bintang-bintang

Iman Ghazali : Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU . Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.

Soalan 2

Iman Ghazali : Apa yang paling besar di dunia ini ?

Murid 1 : Gunung

Murid 2 : Matahari

Murid 3 : Bumi

Imam Ghazali : Semua jawapan itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A ' raf: 179).... Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.

Soalan 3

IMAM GHAZALI : Apa yang paling berat di dunia?

Murid 1 : Baja

Murid 2 : Besi

Murid 3 : Gajah

Imam Ghazali : Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 )..

Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah. '

Soalan 4

Imam Ghazali : Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?

Murid 1 : Orang tua

Murid 2 : Guru

Murid 3 : Teman

Murid 4 : Kaum kerabat

Imam Ghazali : Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI .. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185)...

Soalan 5

Imam Ghazali : Apa yang paling ringan di dunia ini ?

Murid 1 : Kapas

Murid 2 : Angin

Murid 3 : Debu

Murid 4 : Daun-daun

Imam Ghazali : Semua jawapan kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali di dunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat.

Soalan 6

Imam Ghazali : Apa yang paling tajam sekali di dunia ini?

Murid-Murid dengan serentak menjawab : Pedang

Imam Ghazali : Itu benar, tapi yang paling tajam sekali di dunia ini adalah LIDAH MANUSIA . Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri.

credit

17 360 juta komen:

FariehanIbrahim [LBC] said...

nice en3! ^^

perkara plg ringan tu mmg sgt stuju. huuhu

f_aRa_aINa989 said...

teka teki: nak tahu apakah yg melegakan faina??

jawapan: bila dia tahu ada org tu x merajuk...



ahahaha...


;p

putERi-kAtEk said...

erk!!!!

tak sangka

CikTomyam said...

nice entry =) sama2 dpt manfaatnya..insyaAllah

ibu hidayahamin said...

baguskan... berkias... ibu nak teka teki dari solihin pulak.... hehehehe

Miss Ran said...

pengsan tgk hijau ni..erm y dlu ok skit kot

hehe

bgs2..entry pnuh makna tersirat

intan.maisarah said...

*angkat tangan, tanda setuju

Amirrah Zawani said...

setuju... banar2 belaka.. kdg2 kita tak terfikir pun benda tu..

azwa_amani said...

sangat suka..... :)

AMIRA ATIYA MYRA_ZOE said...

sangat setuju... :)
kdng2 kita lupa fikir dari sudut islam tentang apa perkara yg kita lakukan :)

nuriz said...

saya pun suka jugak ni.

nub said...

solihin ni dulu2 tukang bang kat kg dia... mmg ceq suka..

larrrrrrriiiiiiiiii

iniialahaku said...

teka teki yg berilmiah..

aLya maNip said...

teka teki yg penuh ngan ilmu & manfaat:)

qasehraihan said...

waaa..nice entry..
sgt stuju!

Siti Hajar Masri said...

ko buat aku insaf pagi2 ni..:)

sissyira said...

salam

benda y jauh ialah ms lalu y ditinggalkan..