Pages

Friday, March 18, 2011

Kalaulah Boleh Letak Jawatan Sebagai Anak Sulung

Apa perasaan bila ada abang dan kakak? Aku tak pernah merasa nikmat ada kakak dan abang kandung. Dan memang mustahil akan terjadi sebab aku sudah ditakdirkan menjadi anak sulung. Telah ditetapkan sejak azali yang aku akan memenangi perlumbaan antara berjuta-juta sperma yang bertanding untuk bercantum dengan ovum di tiub Fallopio.

Menjadi anak sulung memang satu tanggungjawab yang besar. Dugaannya sangat dahsyat. Kadang-kadang, adik yang salah, Si Sulung yang kena maki sebab tak pantau adik. Adik buat jahat, Si Sulung juga dipersalahkan sebab dulu Si Sulung jahat. Walaupun sekarang Si Sulung dah insaf, perkara lama tetap diungkit. Sebab Si Sulung dah bagi contoh dan teladan yang tak elok kepada adik-adik. Last sekali, tak jadi nak insaf. Mental down sebab asyik ungkit benda lama.

Aku mengimpikan mempunyai seorang kakak. Aku tengok orang yang ada kakak, seronok sangat. Tak ada duit, boleh mintak kat kakak. Ada masalah pelajaran, boleh mintak kakak tolong ajarkan. Ada masalah, boleh mengadu dan share dengan kakak. Nak dibanding dengan abang? Aku sendiri taknak jadi abang. Kalau ada abang, tak best! Cuma yang best kalau ada abang, boleh mengadu kalau ada orang cari gaduh dan pukul. Tapi, tak semua golongan kakak dan abang macam tu. Lain manusia, lain ragamnya.

Nasihat aku kepada semua anak sulung di dunia ni, berilah contoh dan teladan yang baik kepada adik-adik. Kalau anak sulung pernah memberi contoh yang tidak baik kepada adik-adik pada zaman jahiliahnya, dia tetap akan dikenang sebagai seorang yang tidak baik. Jari tetap akan dituding kepada anak sulung. Sehinggakan segala kebaikan dan kecemerlangan yang pernah dicapai dilupakan begitu saja. Hanya aib yang dibuka supaya adik-adik tidak mencontohi perilaku Si Sulung.

Aku sendiri merasakan tidak layak menjadi seorang abang. Sebab aku tak mampu memimpin 6 orang adik-adik aku ke arah kebaikan sebab aku sendiri tak mampu memimpin diri aku. Langsung tidak boleh dijadikan contoh teladan yang baik. Aku bukan seorang abang yang bertanggungjawab. Kalaulah boleh letak jawatan sebagai anak sulung, memang dah lama aku resign.

Tetapi, ingin aku tegaskan aku bukan menyesal dilahirkan sebagai anak sulung. Aku bukan ingin menentang qada' dan qadar Allah Ta'ala. Itu hanya sekadar luahan perasaan ingin menggambarkan betapa besarnya tanggungjawab dan dugaan menjadi anak sulung. Sejahat mana pun aku sebagai seorang abang, air mata aku tetap murah mengenangkan nasib adik-adik.

Kasih Abang..

SZ : Tiada sesiapa yang mampu mengubah diri seseorang itu melainkan dirinya sendiri. (Aku hanya pandai berkata tapi aku sendiri entah bila hendak berubah! Hipokrit! )

55 360 juta komen:

"Che Ain" said...

saya pun ank sulong..sllu tringin nk ada abg..kakak..tp nk wat cmna..ada hikmah tuhan jdikan kita ank sulong..
jom sgah ke Coretan Che Ain

Miss Ran said...

Memang seronok ade abng ngn kakak..tapi syg..rasa tanggungjawab wlpon kakak kpd due adek pon rasa brt..entahla..rasa macam kakak slung adelah adik pling bngsu..jd hargai adik2 anda..anda mmpu tngani dgaan ni...ramai lg tak bnasib baik di lua sne

Siti Hajar Masri said...

solihin:
aku anak kedua tapi peranan aku mcm ank pertama..kakak aku buat tak tahu je..bab duit semua dia tolak tepi..bayar insurans abah & mak pun dia tolak tepi tapi aku jeles ngan dia sebab dia jd anak kesayangan mak aku berbanding kami yang byk berjasa pd mak & abah sedangkan dia hanya goyang kaki tp dpt nm..sedih tau rs diri ni x dihargai tp aku hanya mampu buat bodoh je & x amik hati langsung tp disudut hati aku ni terasa kecil hati & terkilan sgt..dr kecil tau aku mcm ni..

bila kau mengeluh jadi anak sulung baik jangan sbb aku rs jd anak sulung best & kau kena tunjukkan yang kau berjaya..

toyolkiut said...

adikku solihin zubir,

rahmat menjadi anak sulung tu sangat besar.. walau tanggungjawab dan bebanan sering 'terpaksa' dipikul tanpa rela, tapi ada banyak nikmat yang hanya kita saja dpt rasa dan tidak terluah dengan kata2.. kita mungkin tidak mampu memimpin, tapi yang pasti kita tidak akan jadi manusia manjaaa..

puteri ain said...

sebagai serorang anak yang sulung jugak..kita harus sabar..mmg mencabar jadi anak sulung ni..byk yang kita kena hadap demi adik2 kita..tapi chill la..adat adik bradik mmg macam tu..pape pun air dicincang takkan putus right ?:)

f_aRa_aINa989 said...

Solihin, kadang2 kalau abang tunjuk contoh yg baik pun kalau adik x nak ikut x boleh nk buat apa jugak..

Cuma kita sebagai manusia kalau kita tunjuk bnda jahat, manusia lebih senang nk ikut bnda jahat brbanding bnda yg baik..Jadi kalau kata pengalaman lampau awak buat yg adik2 terikut, mst org salahkan awakkan?

Tapi bila kita buat bnda baik susah org nk nmpak..

Nasihat saya? Berusahalah tunjuk teladan yg baik. Saya sebagai kakak kepada 3 org adik lelaki mmg susah nak jaga dorang. Kadang2 solat pun kena ingatkan, tp yg penting, jgn lupa sematkan doa untuk adik-adik-adik awak nnt setiap kali lepas solat.

Chiil up my fren! Lagi 1, kawenlah cepat2, nnt senang, ada isteri nk kena jaga. Hehehe. Bila ada anak nnt blh jd abah yg baik! x gitu! **wink2. ahaha!

P/S: pjg x sy komen? Muahaha!

~queraiza cullen~ said...

waaaa....sadisnye...sy pon ank sulung gak...teringin nak ade abang...best nye kalo ade abang yg protective adek pompuan dy..weee~~ tp xpe..mgkin kita anak2 sulung ni...insan terpilih? the chosen one utk jdi contoh kt adek2...wee~~
=p

si ngokngek said...

untungnya jadi ank ketiga,baru aku tahu kesian abg aku..hmm~~

Eryati said...

olololo..comelnya entri ni SZ..akak suka...akak tak nak abg n kakak..(sbb mmg ada) nak adik pempuan la..boleh bagi?

Afifah said...

Tapi org kata ank sulung ni sebenarnya anak yg paling mak n ayah sayang sebab mereka ni kan yg lahir dulu..lepas parents kahwin mestilah tunggu cahaya mata jadi kelahiran anak first ni perasaan mesti lain dgn anak2 yg lain...

Cma Shiema said...

huhu..t/jwb ank sulung mmg rumit kan??
alhamdulillah..belajar dr kesilapan..
insyallah..cma bole jd teladan yg baik utk adik2..
sz juga!jgn mngalah..

qyqa said...

sy faham gila perasaan anak sulung.. udahlah sulung tunggal perempuan pulak tu.. tak ada nak share pun buat koje rumah ngan adek laki..

jeles tengok depa bole kongsi2 duit beli majalah sukan. tapi kalau sy nak bli majalah xdak nyer depa nak share. bukan minat.. hohoho.

nak juga resign. nak rasa jadi bongsu tunggal pompuan.. =p

Manja (let it be my sweet name) said...

maNJA pun nk letak jawatan kalu boleh

ibu hidayahamin said...

tentu ada hikmah yang tersembunyi yang kita tidak tahu...

♥ ch3nta Sadis ♥ said...

sy kalo boley nak letak jawatan sbg ank bungsu..x sonok jd ank bungsu...
:(

diana said...

sedih la gambo tu..
sila tukar gambar lain..

akak ada kakak..
tak best!!siyes...
kenapa??
sebab nak jadi anak tunggal..
heeheheh

echah mashuri said...

seronok kalau ade abang akak adik.cukup syarat!huhuh

Nor Suhaiza said...

ye ke boleh mtk duit kat kakak???
k.diana xbg pon
hahahahaha....
bweeeekkk..:P

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

selepas solihin,

saya adalah orang kedua yg akan letak jawatan sebagai anak sulung

sarah-najwan said...

akak pom anak sulung dgn 8 lagi adik..

adik paling bongsu sama umur ngan anak sulong akak..ehhe

mmg ada tggjwbnya..tapi kita kene urus dgn baik..nati kamu da kawin..kamu ada tggjwb kat keluarga sdiri..

yg pasti..kita xbole lupa kpd org tua kita atau adik beradik kita..
laksanakanlah tggjwb ikut kemampuan kita..dan jgnlah sampai membebankan kita

Chenal said...

Solihin - itu ceghita anak sulong...hang blom dgr lagi cite anak bongsu. X slalu nya indah!
tp tu la perjalanan hidup kita..nk jadi matang, byk benda kena tahan, kena byk sabar. kalo kita kalah..lagi byk perkara yg menjadi salah kita. Brapa org adik bradik hang nie?

Amalina Raus said...

HAHA, memang lerr boleh nak letak jawatan ekk ahaha. btw, gudluck ! in being a gud brother yawww :)

alkisah69 said...

nice entry la bro..orang yang paling best adalah anak bongsu..hehehe selalu boleh manja dengan ayah ibu...yang sulung selalu mesti kena marah sebab x tegur adik buat kerja sekolah la...melepak la...macam la...

Cerita Hantu Di Asrama "

Cacing 3kg Dalam Perut Kanak-Kanak "

wath said...

hm..macam berat je masalah ni. mesti ngah down ni kan. sy nk bg nasihat lebih2 pn takleh..sbb sy ade kakak. tapi rasanya tak salah klau abg cite msalah kat adik pompuan jugak..sriously.

bai_sengal said...

haha..relax bro..sbr separuh drpd iman.be the cool man:p

cek chun said...

k chun pun anak sulung.
yaa..penat jadi anak sulung

tahu kenapa cerita lama asyik di ungkit?
mereka masih belum mencapai akal untuk memaafkan dan melupakan.
tunggulah sedikit masa lagi.
bila masing-masing dah masak dengan asam garam perjalanan hidup

Amna.Qadeeja said...

hey' byk2 brsabar.. tggjwb jd ank slong mmg bsr tp siapa tahu mungkin adek2 kamu berbangga punyai abg sperti kamu.. wt kslhn 2 normal lar sume manusia xsmpurna kan..

yup hnye dri sndri je yg bleh ubah dri 2..juz be ur self oke chill ! :)

Solihin Zubir said...

terima kasih di atas semua komen, pandangan serta kata2 semangat..
semua org ada pendapat tersendiri kan.. =)

f_aRa_aINa989 said...

sama2 kasih... ahakz..hehe

yaya said...

tnggungjawab ank sulung mmg berat. kdg2 dlm ati mmg terase kn best klu ade abg, sy xnk ade kakak, sbb jd kakak x best. bkn mempertikaikan suratan takdir. skadar meluah rs. hope u can be a gud brother to ur little sis n brother. :)

naulofah said...

mama ufah sangat suke ayat kamu..nak resign..hhehe...if i can..but allah knows everything solihin...

qasehraihan said...

solohin...saya kan ada..saya leh jd kakak awak..hehe..awak nk suruh pinang siapa??huahhahua *xde kaitan

Farhana Jafri said...

chill babe... jd anak sulung mmng kne bnyak brsabar tpi bile tgk adik2 hepi kite pon rse hepi gax... lumrah alam la tu... gud luck in ur life k ;)

♥yaya budak suka embun♥ said...

KALAU SZ & GKSB NAK LETAK JAWATAN, YAYA PUN NAK GAK. PENAT DAH. TAPI YAYA REDHA - -'

ENTRY FRESH : Bukan Entry Lucah : Cuti, Adakah Musim Untuk Mengawan?


ENTRY YANG TAK BASI LAGI :
Aku Rasa Jeles Dengan Juliana Ramos, Tunang Chris Medina!

fRaMe+LenSeS said...

benar. kekadang anak sulung tu menjadi idol kepada adik2. rosak anak sulung, adik2 jugak mungkin. kalau tadak pemantauan. aku bangga jadi anak sulung. ;)

Mohamadazhan hjDesa said...

aku anak sulong juga, apa2 hal aku lah dicari.hehe.

penaGlow said...

salam singgah..nice blog!

shahjiehan said...

sbb tu la anak sulung slalunya matang...jika nk di bandingkan dgn anak bongsu.. hahhaha

sabaq ja la noh

jom baca dan komen Guru menjadi pendidik atau pengajar?

ct said...

aku tgk ank sulong best je..semua benda dia yg rasmi dulu..adik2 bawah pakai yg dh recycle je..huhu..

aku ank no 6, ada kakak, 1 abg, adik laki n adik pompuan..tp dlm byk2 tu aku rs lg best ada abg..x byk songeh bila minyak tlg..hehe

iqbalhakimi said...

aku bersyukur ada abg dan kakak dan adik =p

putERi-kAtEk said...

saya anak bongsu, tapi saya tak ada abang, ada 2 kakak...

teringin nk ada abang, nak main SMACK DOWN!!!! yeyeah!!!!

Amirrah Zawani said...

sy anak sulung jugak.. mmg teringin gak nak abg n kakak.. tgk ramai kwn2 yg ada, mmg la teringin.. tp jd anak sulung pun best jugak apa.. kan kan :D

annenyss said...

anne anak sulung , nasib baik adik tak banyak kerenah . haha .

anak sulung memang banyak cabaran :)

tak boleh resign sebab dah lahir . HAHA ;p

cik ciput said...

saya ada sorang abang dan sorang adik lelaki..mereka merupakan bodyguard rasmi sy..hehe..

**saya xnk ada kakak :)

AMIRA ATIYA MYRA_ZOE said...

<-- anak sulung juga. Cuba jadi kakak yang baik. Tapi last2 kakak yang kuat naik angin..huhu

ciknabil-a said...

nabilah pown teringin nak ada abg dan akk. tapi apa kan daya, dah ditakdirkan nabilah ank sulung. kena jadi kaka kpda adik2. so far semua okay. bwh nabilah ada adik lelaki. prgai dia masih blh di beri nasihat dan mujur dia mahu dga ckp. dsbbkn nabilah xda kaka or abg, nabilah mmg rapat ngn parent expecially with my dad. mmg slalu lau ada pape problem x kisah tntg apa except tntg cinta la nabilah akn smbg ngn ayh. ksimpulannya bersyukur jew la lau itu dah takdirnya. tp mmg jadi abg sulung mmg byk dugaan ag2 sulung lelaki yg byk sgt tggungjwbnya. sbb tgk dari ayh nabilah sndiri ank sulung dari 8 beradik. huhu..

soffea said...

anak sulong nie kental.. teruskan pengorbanan ye. takpe.. setiap satunya dihitung oleh Allah..

chill bro~

Nyssa Nuar said...

hey...
chill2 oke..
itu lah challenge yang perlu d ambil sbg anak sulung..
anggap ianya sebagai cabaran yg mematangkan... Ade baik nye jadi ank yg sulung sebab ia buat kita tau ape itu tanggungjawab & buat kita pandai berdikari.. Besides, ank sulung lah tempat keluarga bergantung.. Jadikan ianya sebagai satu penghormatan.. Fikir kan tentang masa depan.. Ank sulunglah harapan keluarga.. Tak kira lah lelaki atau perempuan... & kita serupa.. So, Chil2 geng..=)

azwa_amani said...

amani pula nak adik..tapi sangat mustahil nak ade adik..sebab dah takde mak ayah..

ct kamila said...

sy bukan anak sulung..lalala~

tp sume yg atas2 adlh kakak..so x merasa cmner ada abg..

hehe

:)

intan.maisarah said...

apaperasaannya ada adik?

setiap insan yg dijadikan ada peranan masing masing
terpulag pada individu untuk menggalas tanggungjwan yang diamanahkan

*senyum*

Farid bin Aspar said...

Tahniahlah... anak sulung juga adalah suatu anugerah kepada anda. Bukan boleh pilih untuk jadi anak sulung kerana orang yang terpilih sahaja boleh jadi. Alhamdulillah... =)
daripada Minda Insan.

nawwar_hanifah said...

sy anak kedua..
tp sy sgt kagum ngan akak sy..cuma sy xpenah ckp betapa sy sgt terharu dgn pengorbanannye yg xternilai...dia adlh yg terbaik.sy xleh byg klau sy yg kne jd anak sulung. sy hrp die x resign..hehe =)

be strong!Allah has create the best for u~

rohazliza ramlee said...

saya ank ke-4 drp 7 org adik beradik..kira tengah2 cz ada 3 kat atas n ada 3 adik kat bawah..melihatkan abg long sy, rs nya dia tidak ada konflik cam awk cz dia dlu besar dgn atuk n nenek..btuah diaa ^^

Anonymous said...

Tersentuh hati ak bro.. Ak berharap ak lebih bertanggungjawab selepas ni..T_T