Pages

Wednesday, March 30, 2011

10 Jenis Orang Islam Yang Kejam

Sufyan Atsauri berkata: "Sepuluh macam daripada kekejaman itu ialah :

1. Seseorang yang berdoa untuk dirinya sendiri, tetapi tidak mendoakan untuk anak-anaknya dan kaum mukmin.

2. Seseorang yang pandai membaca Al-Quran, tetapi tiap harinya tidak membaca seratus ayat.

3. Seseorang yang hanya masuk masjid lalu keluar dan tidak sembahyang dua rakaat.

4. Seseorang yang berjalan melalui kuburan kemudian tidak memberi salam dan mendoakan ahli kubur.

5. Seseorang yang sampai di suatu kota pada hari Jumaat kemudian tidak sembahyang jemaah.

6. Seseorang yang di daerahnya didatangi oleh seorang alim, tetapi tidak mahu belajar apa-apa daripadanya.

7. Dua orang yang bertemu di perjalanan dan masing-masing tidak menanyakan nama kawannya itu.

8. Seseorang yang diundang menghadiri jamuan/kenduri tetapi tiba-tiba tidak datang.

9. Pemuda yang tidak ada kerja dan tidak mahu mempelajari ilmu dan kesopanan.

10. Seseorang yang kenyang sedangkan dia tahu bahawa jiran tetangganya lapar, tetapi tidak diberi sedikit dari makanannya itu.

SZ : Aku memang kejam! =(

41 360 juta komen:

shahjiehan said...

tq atas nasihat,wpon penh buat entri ni.. ingat meningati


jom baca dan komen 10 Jenis Orang Islam Yang Kejam

AMIRA ATIYA MYRA_ZOE said...

okey saya rasa saya pon kejam~

y u y u Z u l a i k h a said...

awakk.. nak share boleh????

Ryuzaki Ruziah said...

uhuuu.......secara tak lansung telah menjadi seorang yang kejam...nak ubah perangai gak ni.....

oshin said...

tada lah kejam sgt , kadang kdang je kejam tu dtg . Miiahahaha . terma kasih mengingatkan ;)

qyqa said...

kejam juga. =.='

niesz said...

betul tu, kadang2 benda mcm ni yg kite selalu lupa, even benda ni remeh..thanx, akan cube berubah tuk jd yg lebih baik.. :)

Ifti Larina said...

erk! saya kejam

Izamir Ridzwan said...

semoga kita semua dijauhi dari org yg kejam.. aminnnn

nabila faryzza said...

terasa diri ini kejam lepas baca entry ni. huhu :/

diana said...

no 10 tu...
benda yang selalu orang tak sedar dia terbuat..
heheh..eh!!sedar sebenarnye...

Muhammad Syahmi said...

Mesti ramai yang tergolong dlm nombor 7, termasuklah yang mengomen nih...

huhuhu...

shahjiehan said...

tu diaaaaa! entri hg dah 54 org share..sob2

echah mashuri said...

erm.terkena tepat di batang hidung sendiri.:(

IMANSHAH said...

terduduk!!

Cma Shiema said...

uh huu..saya menghampiri kejam..
nauzubillah...

Nur Misnan said...

masih perbaiki diri

The Crow Empire said...

Yang no 9 tu kurang faham sikit. Tu hanya untuk lelaki je ke? sbb sebut pemuda?

Lagi tak faham kalau takde kerja tapi tak nak belajar ilmu dan ke sopanan? ramai je yang belajar tinggi tapi tak kerja dan tak sopan. koh3..

(^___^)

azwa amani said...

supaya yg membaca terhindar dari golongn ini...aminn..

sharoshah said...

terasa diri ini kejam..trima kasih SZ memberi peringatan..huhu

Cik Jari said...

salam..
aqak..tang bagi salam kat ahlal kubur tuh,ne bagi salam kuat2 ke?

qasehraihan said...

SZ..yg no6 tu mksudnya org tabligh ek???

hohoho..
br ni ada org tbligh dtg kawasan saya..saya mmg xblajar apa2 sbb dia ensem macam maher zain..saya risau terpikat..kahkahkah ok ok..sy sdg bergurau..hihi

tp soalan sy yg ats tu mmg betul2 tanya..


hai SZ yg ensem dn baik hati..pekabo?

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/03/masa-yang-sesuai-bagitau-mak-yang.html

nur aisya humaira said...

waa,kejamnye saya..sob2..:(

SZ,aisya nk exchange banner SZ..blh kan???da amik pn..:)

blog-tips-kurus said...

no.2 tu-sgt sentap!!

Solihin Zubir said...

@diana : buat2 x sedar.. haha..

Solihin Zubir said...

@The Crow Empire : jgnla lurus sgt crow.. =)

Solihin Zubir said...

@qasehraihan : x semestinya org tabligh.. golongan ustaz2 atau para ilmuan mungkin.. =)

Solihin Zubir said...

@Cik Jari : jgn la kuat smpai menjerit.. haha..

Solihin Zubir said...

@nur aisya humaira : thanx.. nnt sy curi banner anda plak.. :D

cik miera said...

saya kejam...!! huhu

iniialahaku said...

errr... yg kbur tu umah aku blkangnya kubur...hehehe..

Amna.Qadeeja said...

huhu sy pn kejam juga :(

Qaseh dalia adelia said...

qaseh pun kejam :( tapi tak semua yg atas tu ..ade se dua ..huhu tq solihin

tipah said...

huu. sy lagi kejam. :(

ibu hidayahamin said...

alamak... terasa lak...

aLya maNip said...

sentap!! memang zalim upernye selama nie... :(

nuriz said...

kadang2 jd kejam jgk ni huhu

SyedGraphiX said...

aku ade kejam sikit2 je :D

cek chun said...

kejam jugak aku nih

ciknabil-a said...

nabilah pown ttba ada rasa kejam. uhuk!

f_aRa_aINa989 said...

saya pun kejam...huuu..