Pages

Friday, February 25, 2011

Tips Penjagaan Kesihatan Menurut Islam

1. Mengamal minum secawan air teh "O" setiap pagi boleh mengawal berat badan anda. InsyaAllah jika anda yang mengamalkannya, berat badan anda akan berkurangan. (memang terbukti berkesan).

2. Al-Quran juga ada mengajar kita menjaga kesihatan dengan membuat amalan spt :-
Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak berkumpul. Kita boleh saksikan orang yang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tidak gemuk.

3. Rasulullah SAW mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. Mujarabnya, InsyaAllah jauh dari penyakit.

4. Waktu sembahyang Subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrain. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.

5. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. Di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai di mana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan mengandungi ion (-). jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidak balas biokimia yang terhasil dan boleh merosakkan usus kita.

6. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzime banyak terkandung di celah jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam).


40 360 juta komen:

ibu hidayahamin said...

mmmm... petua yang amat baik....

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

baguih betul info ni..

thanks

Izamir Ridzwan said...

semua IR ikut.. tp yg no 4 tuh belum pernah buat.. nak buat lah lps ni

Miza Yusof said...

perkongsian yang amat baik. bab makan bercampur makanan laut dengan darat tu selalu terlupa. bila nafsu makan menguasai diri main telan ja. HAHA

lepas ni kena beringatlah :)

*redmummy ? tidakkk! suka-suka ja tapi tak lah se"addicted" redmummy :)

SyedGraphiX said...

yay.. yg nombo 3 tu! suka minum air sejuk pagi2. huhuh

Nyssa Nuar said...

serius yg teh o tu x pnh tw....
wuwuwuwuw..
tQ tan sri..=)

azwa_amani said...

nice..amani suka sgt entry solihin zubir

cik ciput said...

teh O mmg sedap!hehehe

Fairosza said...

semua yg Allah perintahkan tu ada hikmahnya. subhanallahiwabihamdihi, subhanallahil'azim

eh tp kalo yg no 5 tu, kalo ion '+'' campur '-' dia tak jadi neutral ea? tp memang btol la yg pasal tak boleh campurkan darat dgn laut tu

Almy said...

Kalau dh kurus, boleh lg kurus tak buat petua no 1 tu?

toyolkiut said...

ooo..
yg no.5 tu br TK tau..
jd xleh masak bsama la ye..
trima kasih..

FariehanIbrahim [LBC] said...

nice info!
tips yg mkin lama mkin dilupakan oleh org kita. =)

bun said...

teh o??
em,nanti try

Putera Bemi said...

hati2 bila menggunakan ayat "dalam kitab ada melarang.."
kitab mana yg melarang?
minta diselidik lebih lanjut.
just my humble opinion.

Amna.Qadeeja said...

waahhh,bgus info nih !
pak cik nih mmg beshla heheh ;D

ciknabil-a said...

yg no5 tue nabila baru tahu awi tue. sblum nie x pnh tahu pown. pastu ada trbaca mnurut islam, makan buah dulu sblum makan bukan makan buah slps makan. yg mcm sklgn kita slalu buat tue.

Faeza Suhaimi said...

info bagus! tgh jaga stamina la katakan :)

sarah-najwan said...

tenkiu solihin..

skrg yg extreme akak amalkan..minum air slps bgun dr tido..hihi..

tang mkn yg xle campur2 tu..ada gak buat..ttp kdg2 tercampur gak..kene plan molek ni..

btw..tq..

Cik Ila said...

cik ila minum teh o jugak tiap2 hari,tapi tak kurus..cuma badan maintain jela,tak naik,tak turun...;)

cek chun said...

ada yang dah ikut. lepas ni mau cuba ikut semua la. harap2 dipermudahkan

h A n Y S said...

nice info! no.1 tu kene amalkan slalu, heh heh heh~ ;D

Sephi Sephia said...

Alhamdulillah, masih tidak lupa mengamalkan.

arep_lockermonth said...

nice info for all people!


arepnakbebel: gadgets!
arepnakbebel: is it wrong if i??

intan.maisarah said...

nk kurus.
mndi subuh subuh jom :)

QaRr JaliL said...

tak sgke plak stiap pagi aku minum air sejuk 2 merupakan sunnah :)

Wan Gerrard said...

thanks info bro, ad setangah dah tau, yang baru tahu leh aamalkan~

Puanbee said...

hurm bagus info ni :)

syAfA said...

thanks!
sangat berguna nie.
mahu minum teh o la pagi2..=)

wath said...

saye suke teh o! makin bersemangat la mnm teh o pagi2 :)

Ain Zulaikha said...

huhu setakat ni tak pernah lagi tengok orang makan ayam campur ikan.. makan pelik je kalau orang makan cmtu.. thanks share :)

fadhdeela said...

Good info!!! pg minum air tu teh o mmg xtauu..nak amalkan la :P

Meh singgah: 3 Hati 2 Dunia 1 Cinta!!!!

Firdaus Kasim said...

begitu indahnya Islam.. kalo kita pegang teguh, maka kita akan selamat

bro, aq dah letak banner kau.. kita tukar2 k

http://firdauskasim.blogspot.com/p/share-banner_26.html

Popular post bulan ini : Cara-Cara Blogwalking yg Betul

shahjiehan said...

nice info... shah ade petua kuatkan batin... hahahha nk pm inbox ye

hhahaha

jom baca dan komen Novel cinta yang hangat di pasaran.

sissyira said...

salam

alhamdulillah, setelah bertahun2 amalkan y nombor 4 tu,,migrain dah lari jauh2 dah..

diana said...

akak tak boleh minum teh o..
sembelit..
kopi o boleh tak??

Amirah Zawani said...

info berguna.. :D

f_aRa_aINa989 said...

teh o tanpa gula mgkin lg sihat..hehe

Shahiran said...

Lebih baik berpandukan pada Al-Quran dan Hadis nabi. Ada kebaikannya termasuklah dari segi kesihatan, tak kira samada yang dah diterjemahkan ke bentuk kajian mahupun cuma ikutan berdasarkan terjemahan, sesuai hingga akhir zaman.

Angin Selat Melaka said...

Assalamualaikum...
Yes. Mengamalkan air kosong (suam) teramatlah eloknya untuk kesihatan - walaupun ramai pandang remeh hal ni. Tp kalau kulit bermsalah jerawat, memang agak sukar nak pulihkan gitu2 aje. Kepada sesiapa yg terbabit, ada suatu teknik yg boleh dipelajari sendiri dan amat berkesan di:

Rawatan Menghapuskan Sumber Pembiakan Jerawat

Semoga berjaya hendaknya. Thanks.

miss ct said...

Assalamualaikum..
entry yg bgs..tq sudi kongsi ilmu =)