Pages

Thursday, February 3, 2011

Naga Makan Limau

Buah limau memang sangat sinonim dengan perayaan Tahun Baru Cina. Dan setiap kali tiba Gong Xi Fa Chai, ayah aku mesti dapat berkotak-kotak limau mandarin free. Kembung perut kami sekeluarga makan limau. Heheh..

Limau juga mengingatkan aku kepada satu peristiwa masa zaman kanak-kanak ribena dulu. Biasanya kalau kita tengok kat Tokong Cina ataupun tempat Cina bakar colok tu kan, mesti ada buah limau. Kadang-kadang yang lagi ekstrem, siap ada air berkarbornat lagi. Dulu aku selalu dengar kawan-kawan aku selalu bercerita yang naga akan turun dari langit untuk makan makanan tersebut. Pada masa tu, aku anggap naga tu tuhan Cina la.


Pada suatu hari, aku, sepupu aku dan kawan aku merancang untuk dapatkan kepastian, betul ke ada naga? Teringin jugak nak tengok rupa naga yang sebenar tu camna. Jadi, kami pergi satu tokong, kami hendap. Manala tahu boleh nampak naga turun dari langit sambar limau tu.

Berjam-jam kami tunggu, tak nampak pun batang hidung naga. Padahal waktu tu adalah waktu lunch. Takkan naga tak lapar kot. Kami fikir mungkin naga puasa pada hari tu. Akibat terlalu lama menunggu, kawan aku dah mula bosan. Perut dia dah mula lapar. Dia cakap dia dah tak tahan. Dia nak curi limau tu untuk alas perut.

Sedang dia asyik mengupas kulit limau tu, tiba-tiba ada terdengar jeritan suara seorang auntie Cina.

"Woi! Apa lu buat dengan limau tu? Kenapa lu ambik? Macam mana saya punya moyang mau makan?", jerit auntie tu.

Melihat wajah bengis auntie tu, lintang-pukang kitorang lari. Balik tu, aku cerita kat mak aku. Mak aku gelak je. Mak aku pun jelaskan serba sedikit mengenai kepercayaan karut orang Cina. Aku pun angguk-angguk buat-buat faham.

Itula serba sedikit pengalaman aku masa zaman kanak-kanak ribena yang belum mumaiyiz lagi. Heheh.. Maaf jika ada yang merasakan entry ini berbaur racist. Sekadar ingin berkongsi cerita.

Gong Xi Fa Chai diucapkan buat semua kaum Cina.


SZ : Aku lahir tahun arnab.

41 360 juta komen:

Izamir Ridzwan said...

hahah curik llgi.. kn dh ena marah

The Crow Empire said...

aah. Dulu mase sekolah, sy pun ade member mkn buah limau tokong. Jenis selamber je makan. peh.. geli..

Eh? bro lahir tahun arnab ke? 1987? hehehe..

(^__^)

Fairosza said...

mungkin menjerit itu lah naga sebenarnya..haha

Amirrah Zawani said...

hahahaha!!
tahun arnab??
ok i know kita sama umur :)

Nyssa Nuar said...

wawawa..
ngatkan NN jer yg caye nage2..
rupenye ade geng..haha

nub said...

aku penah curik 10 hengget kat tokong cina.. wahahahha

sissyira said...

salam pagi khamis =)

suka giler buah limau ni =)

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

cis, tunggu naga kah? haha, lucu jugak bro zaman bebudak dlu ye. apapun, kenagilah zama budak2 itulah tapak untuk menadi jati diri buat sekarang:) haha..
happy CNY buat semua.

bukan photographer said...

naga makan limau kene marah dgn untie cina..haha..aku lahir tahun gajah..eh tahun ular

mie said...

gue pun tringat zaman muda2 dulu..
ambik limau milik moyang cina..
heheheee

fatin hanani said...

haha..nak tlg gelk bolh :)
emmm klu budk2 msti percaya semua tukan hehe
nasb la x nmpk btol...
padahal x dak pun naga tu :)
jez kepercayaan depa ja :)
xpa..tu satu kenngankan :D

khairunnisa ♥ said...

haha =.= tajuk entri buat orang senyum pagi pagi :)

now, suka buah oren yang kecik kecik. Manis!

Panglima Muda said...

gua tunggu ampau..

♥ Cheenta ♥ said...

limau sedap.... my fav tue.... untill kawan2 office panggil saya limau sebab terlalu suka makan limau.. HAPPY CHINESE NEW YEAR AND HAPPY HOLIDAY

Piasara said...

akak pun nk kongsi citer,ada sedara akak dulu2 lah..selalu bawak balik buah2 byk sgt,katanya kwn cina tmpat keja bagi.Kami pun mkn tanpa syak apa2.Tp lama2 dia dpt tau buah2 tu sebenarnya buah2 buat sembahyang kwn cina tu..terus dia tak amik lagi..

banyak ker dapat limau?akak ni byk betul, 4 kotak...dh tmpat keja hubby akak tu ramai beno yg sub kon dia cina...rezeki jgn ditolak..

ibu hidayahamin said...

hehehehehe.....

naulofah said...

heehhe..comel la entry nih..mama ufah tak pernah percaya..walaupun ketika zaman ribena sekalipun..tapi sampai skang masih percaya kat tokong sume berhantu..huhu...

Solihin Zubir said...

@The Crow Empire : errr.. bukan 87.. 57 kot.. hahahhaa..

Solihin Zubir said...

@Amirrah Zawani : rakan sebaya.. heheh..

Solihin Zubir said...

@Fairosza : hahhaa.. tu ar pasal.. lintang pukang..

Solihin Zubir said...

@Nyssa Nuar ; buat2 caye je sbnrnye.. ;-p

Solihin Zubir said...

@nub : duit kertas palsu ka nub? haha..

Solihin Zubir said...

@FIFIEY LYCHEE MARATION : hahhaa.. citer muhung ja ni.. ;-p

Solihin Zubir said...

@bukan photographer ; ular? uii.. bahaya! bisa! haha..

Solihin Zubir said...

@mie ; sian moyang diorg.. jahat toi ang! ahaha..

Solihin Zubir said...

@Piasara : hehehe.. ayah sy bwk balik 2 kotak je.. heheh..

Solihin Zubir said...

@naulofah : hahha.. ramai yg taku tokong cina coz berhantu.. heheh..

Ayuni said...

tu kt tokong, blm lg kt kubur, bnyk mknan....

♥juee♥ said...

tahun arnab rupanya.
orang kata tahun nie,orangnya penuh penyabar dan berlemah lembut dgn orang lain..:)he he...

CIK TOM said...

slmt bercuti ye solihin...jgn makan buah limau byk sgt..hehehe

bukan photographer said...

jaga2..jangan sampai aku patuk..haha

Mohamadazhan hjDesa said...

ang pau ada bro? hehe. tgk bisnes makin kencang ja.haha

nuriz said...

tak baik curi limau naga hehehe

Miss Yaty said...

hihi..gong xi fa cai ye solihin...selamat bercuti jugak :)

p/s: kalau mencurik lagi kena potong tangan tu ;P

sekamar rindu said...

salam..

selamat tahun baru cina buat semua bangsa cina..

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

haha...

nak tgk naga p cari kat tasik chini da naga tasik chini sana hehe

ni nani punya link

http://secretmashiey.blogspot.com/

qasehraihan said...

dtg tgk kulit limau kreatif..
nilah blog solihin zbir rupanya..slama ni tgk ada nama kat blog2 lain..br jumpa arini..

salam kenal

M I A J A M A L U D D I N said...

hahhaa!

Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza said...

kalau aku siap curi je semua.. lepas tu gi tokong lain curi lagi.. kalau kompul boleh buat dinner 1 keluarga bai !

f_aRa_aINa989 said...

lahir tahun arnab??

oh...24 tahun rupanya....


abang solihinnnnnnn.......


:P

ciknabil-a said...

lahir tahun arnab? hihi.. pttla comel cam rabbit. ^^