Pages

Tuesday, February 22, 2011

10 Penyakit Keturunan Paling Menakutkan di Dunia

Berikut di Paparkan 10 Penyakit Keturunan Paling Menakutkan di Dunia.

10. Botak
Common dikalangan lelaki. Botak disebabkan oleh kerosakkan pada kod genetik kedua-dua ibubapa.

9. Lactose Intolerance
Tidak boleh minum susu.

8. Jerawat
Kebanyakan remaja yang tumbuh jerawat dikaitkan dengan ibubapa mereka yang pernah mengalami masalah yang sama. Atau masalah kulit yang lain.

7. Mempunyai Kembar
Penyelidik Amerika mengatakan ibu mempunyai kod genetik yang mana membuatkan mereka menghasilkan telur dengan banyak (mereka yang belajar biology mungkin lebih arif perkara ni). Oleh itu, mereka berkemungkinan akan melahirkan anak kembar setiap kali mengandung (berbahaya dari segi sosial anak-anak bila dah besar, kewangan, keperluan asas mereka,etc..etc..)

6. Penyakit Jantung
Risiko mendapat penyakit jantung lebih tinggi jika ada ahli keluarga yang mempunyai sejarah penyakit jantung, seperti darah tinggi.

5. Obesity
Obesity dikaitkan dengan kod genetik yang diwariskan daripada nenek moyang kita dahulu. Ia lebih kepada makan berlebihan kalau diikutkan statistik.

4. Buli
Genetik yang membuatkan seseorang itu ganas dikatakan diwarisi daripada ibubapa. Atau keturunan sebelumnya. Tetapi penyelidik menyatakan role genetik tersebut lebih mudah diwarisi oleh golongan wanita.

3. Buta Warna
10 juta orang di US sahaja tidak boleh membezakan warna merah daripada hijau. Buta warna lebih common dikalangan lelaki.

2. Kanser Payudara
Penyakit misteri kerana masih tidak diketahui puncanya. Lebih kepada wanita. tapi lelaki juga mempunyai risiko mendapat kanser tersebut.

1. Alcoholism
50% kanak-kanak berisiko mendapat tabiat minum arak. Ingat lagi budak lelaki Indonesia yang masih hingusan merokok? Dia juga dikatakan minum arak. Syukur ia tidak terjadi Malaysia. Tapi di negara-negara yang menjual arak secara terbuka mengalami masalah ini.

*source : Selatan Online

SZ : Nasib baik penyakit malas bukan penyakit keturunan.

41 360 juta komen:

SyedGraphiX said...

Alhamdulillah..sy selamat daripada semua penyakit tersebut ;)

shahjiehan said...

mmg bahaya!!! bapak borek,anak rintik! hahahha..an kan kan..klo bapak ade kencing manis, anak pon slalu ada..hahha

nelly said...

Haha . .
kelakar .
betul ke ni ?
=)

iwan_dextrous said...

kadang law penyakit keturunan tu mmg x leh nk elak..muda2 pun ley kena

Dawa said...

uish alcoholism pon genetik gk ye.

wath said...

ye! Hari tu aku tanye abg ipar aku,

'air ape ni'

aku konpius air f&n strawberi or sirap

dgn slumber dia jawab

'air oren'

=.='

fRaMe+LenSeS said...

nice info.. tapi Nadh suka tang bab kembaQ tu.. nak baby kembaQ>.. :p

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

saya no 9~ hihihi..

Fariq said...

kehkeh.. kalo malas penyakit keturunan.. abes la dunia ni.. :p

latest -
-cara menangani isteri yang garang

Izan Ishak said...

bahaya nih... rabun warna pun penyakit keturunan.

f_aRa_aINa989 said...

1 lagi penyakit x tersenarai...

penyakit perah santan...hek3.....


:P

OnlyEuricca said...

Saya amat rsaw akan penyakit ke 6 tu huhu =.=

niesz said...

yang kembar tu mmg nak..hahaha..tp xde pun keturunan kembar..

Izamir Ridzwan said...

budak botak cmne plak

Muhammad Syahmi Sabidin said...

Macam mana ya kalau laki yg kena canser payudara? mesti malu giler

sarah-najwan said...

molek berdo'oh info ni..

malas bukan nyakit sb nyakit mesti ada ubat..malas ni sikap..:)

Ms sunsWeetz said...

BRO~ BEToll ke jerawat penyakit keturunan..??haha x tau la pulak....

ishiko said...

habes laa kalo pemalas sakit keturunan gak..

qyqa said...

uhhh???
buli mudah diwarisi wanita????
cam x caya jer..
hehehe

nuriz said...

la ni byk org sakit jantung muda muda lagi..
mintak simpang le dari penyakit penyakit yg bahaya2 ni

cek chun said...

penyakit M kalau dibiarkan, lagi bahaya dari 10 penyakit bahaya di dunia tu

CikBulat said...

until now , CB memang takut dgn kanser payudara. rasanya keturunan xda pykit ni

Nyssa Nuar said...

wuwuwuwuwu....
takot no 2, 5 ngan 8 tuh...seram3!!!!!hehehehe

ibu hidayahamin said...

hehehehe... macam-macam...apa yang pasti setiap penyakit ada ubatnya.

cik ciput said...

owh botak..huhu...

Amira Naddia said...

budak gemok yg kuat isap rokok tuh minom arak gak??

peehh..mak bapak die camne la..ikat je la budak tuh. susah sgt

sissyira said...

assalam

botak jatuh nombor 10 dan yang penting pemalas bukan penyakit tapi tabiat..hehehe

TheChekJah said...

buli pon keturunan?? mak ai.. ntah2 pembuli2 kat dunia ni keturunan lanun kot...

aLya said...

isshhh..takotnye..
tapi kan lau penyakit keturunan kembar kan best..hehe

qasehraihan said...

kembar tu xmenakutkan..
saya nak anak kembar..boleh tak???hehe
aik, haku tanya sz ni...haha

iniialahaku said...

ank kmbar?????pnykit brbhaya gak??hurm...botak pon?haaha..

Siti Hajar Masri said...

penyakit malas sebati dlm diri kita..haha~

nur aisya humaira said...

Assalam solihin..:)
saya nak kembar..:)

mie said...

bahaya juga penyakit keturunan ni..
tambah2 yang berat2..
eheheee

Ain Zulaikha said...

aik? buli pun ada? kalao talesemia?

Ayuni said...

salam, jom join http://ladygreen3011-ayuni.blogspot.com/2011/02/blog-hijau.html

Mohamadazhan hjDesa said...

salam

kalau dah kena redha jala.hehe.syukur apa yang ada, terima seadanya :)

Jiraiya said...

SZ : Nasib baik penyakit malas bukan penyakit keturunan.

Penyakit malas mmg bukan penyakit keturunan, ia adalah "ketumbuhan" di kepala otak. Bahyer jgk tue..

Amna.Qadeeja said...

sy no 9 haha tp dlm family sy je pn yg xleh minum susu kih3 ;D

Qaseh dalia adelia said...

kembar menakutkan ke?
kalau ramai2 mmg lah bukan setakat menakutkan tapi memeningkan hehe..semoga semua terhindar dr penyakit ni ye

khairunnisa ♥ said...

saya nombor 9. tak boleh minum susu. tapi try dapatkan melalui sumber makanan yang lain ^_^