Pages

Tuesday, January 11, 2011

Kenapa Tak Kekalkan Nama Green Syndicate?

Salam A'laik. Kali ni aku tampil untuk menjelaskan kenapa aku tak kekalkan nama blog aku Green Syndicate. Sebab ramai yang bertanya kenapa aku tak kekalkan nama Green Syndicate setelah bertukar ke domain dotcom. Sebaliknya aku memilih nama aku sendiri, SolihinZubir.com. Kata mereka, nama Green Syndicate tu unik dan dah melekat kat hati mereka. Bagi yang baru sahaja mengikuti blog ini, SolihinZubir.com dahulu dikenali sebagai GreenSyndicate.blogspot.com.

Nama Green Syndicate sebenarnya diambil sempena Black Syndicate yang bermaksud kongsi gelap. Disebabkan aku suka hijau, aku tukarkannya menjadi Green Syndicate. Aku pernah jelaskannya dalam entry Pelik Sangat Ke Nama Blog Aku?

Antara sebab utamanya ialah, ketika aku ingin membeli domain, aku dapati domain greensyndicate.com sudah dimiliki oleh orang lain. Kalau tak percaya, anda boleh klik greensyndicate.com. Lagipun, ketika aku meng'google' imej menggunakan keyword Green Syndicate, aku dapati imej seperti di bawah terpacul.



Imej di atas diperolehi daripada website www.esl.eu. Ia mungkin merupakan sebuah game ala-ala counter-strike di Eropah. Mereka menggunakan nama Green Syndicate sebagai nama group mereka. Ini menunjukkan nama tersebut terlalu familiar.

Aku agak buntu memikirkan nama apa yang paling sesuai untuk menggantikan Green Syndicate. Akhirnya aku memutuskan untuk menggunakan nama aku dan ayah aku iaitu Solihin dan Zubir. Lalu jadilah SolihinZubir.com. Dengan menggunakan nama sendiri, aku rasa identiti aku lebih terserlah. Tidak perlu lagi aku bersembunyi di sebalik nama lain. Disamping dapat menguji keberanian aku menghasilkan entry yang kontroversi dan berani menerima sebarang provokasi. Haha..

So, sekali lagi suka aku ingatkan yang aku harap nama Green Syndicate tersebut dapat dihapuskan dari ingatan anda serta bloglist anda. Kini aku mahu dikenali sebagai SolihinZubir.com.

Sekian, wassalam...

SZ : Boleh ke Solihin Zubir mencabar Hanis Zalikha dalam Top Search Keywords in Malaysia? Hahahaha.. Berangan..

65 360 juta komen:

RuSh D said...

ingat dua2 nama...sbb dh biasa singgah..hahah:)

mel said...

wow...dah dot com la...tahniah solihin.com

diana said...

pakai nama sendiri la senang kan..
mudah nak ingat..
kalau akak,nak bubuh nama apa ye??
nama akak tak sedap..
hahahah

mia.lia said...

boringnye wbsite tuh..ha3

sissyira said...

salam

itulah pasal, rasanya dulu nama lain, alih alih dah kuar nama solihin zubir, cayalah..

boleh je nak lawan, kita lawan dua nak tak? hehhe

geng hijau..tapi kompom saya kalah..heheh

Solihin Zubir said...

@RuSh D : sahabat yg baek.. hehehe..

Solihin Zubir said...

@mel : thanx mel...

Solihin Zubir said...

@diana : Diana Rasyid.. sedap la.. sy suka nama akak.. hehehhe... Maisarah pon sedap.. ;-p

Solihin Zubir said...

@mia.lia : mmg boring.. hehhe..

Bintun Sazali said...

Just like me, Bintun Sazali!..hehe..;p

dulu tak main trademark tardemark nih..punya la susah nk cari satu nama yg significant dan org mudah ingat. Akhirnya, stlh mendapat ilham dr Allah, munculla nama ni..:)

pi mana2 pun org duk gelar Bintun Sazali ja..haha..

Tahniah ye cik Lihin. Ala, kamu guna nama apa pun tetap dikenali ramai la..hihi..^^

Kalamhati said...

boleh jer..sapa tau one day kan?hehe..akak doakan awak..=)

Solihin Zubir said...

@sissyira : uishh.. jgn ckp camtu.. kita bersaing scara sehat la.. heheh..

Bintun Sazali said...

Just like me, Bintun Sazali!..hehe..;p

dulu tak main trademark tardemark nih..punya la susah nk cari satu nama yg significant dan org mudah ingat. Akhirnya, stlh mendapat ilham dr Allah, munculla nama ni..:)

pi mana2 pun org duk gelar Bintun Sazali ja..haha..

Tahniah ye cik Lihin. Ala, kamu guna nama apa pun tetap dikenali ramai la..hihi..^^

Izamir Ridzwan said...

guna nama kita kan best.. unique gitu

Amna.Qadeeja said...

err,hye solihin zubir..boleh berkenalan?;D

Bintun Sazali said...

Just like me, Bintun Sazali!..hehe

Tahniah ye cik Lihin. kamu letak je pape nama oun confirm terenal punye..:)

p/s: actually sblm komen yg ni sy da komen. tp tak sure masuk ke idak.So maap if ada dua komen yg sama. huhu~

Solihin Zubir said...

@Bintun Sazali : haha.. dulu pernah kwn sy panggil sy green syndicate kat pekan.. ingatkan sape.. toleh2, membe.. haha.. siyot!

Solihin Zubir said...

@Izamir Ridzwan : yeah! bangga dgn nama sindri.. :D

Solihin Zubir said...

@Amna.Qadeeja : tak boleh! hahaha.. ;-p

Solihin Zubir said...

@Kalamhati : makaseh akak.. sama2 la kita.. :D

one2paii said...

peh..lepehni namo lu terkenal la erk..haha..mengalahkan artis le gamaknya nie,,haaha

Solihin Zubir said...

@one2paii : gua tak kan lupa lu sbg rakan kongsi gua.. hehe..

nuriz said...

orai dah nama tu dah sinonim dgn solihin hehe

nuriz said...

tapi kalau solihinzubir.com lagi org kenal solihin

cek chun said...

pasni org pangey solihinzubir kat pekan agak2 nak menoleh lagi tak?

kalo tak toleh rugi, mana tau hamis yg pangey ka.. :))

Solihin Zubir said...

@nuriz : yela.. dh guna nama sindri.. hehehe...

Solihin Zubir said...

@cek chun : itupon kalau hanis turun loq staq la akak.. haha...

mia said...

yeahh..saya da tukar 2, 3 hari yg lepas..rasenye, guna nama solihin, orang lagi kenal kot..ehkeheke

Woofer Storm said...

segan den nak guna nama sendri bro,nanti pengsan org nak ingt..heheee boleh kot bro,lagipun blog bro ni hbt jeee.heeheh cun laa katakan..morning^^

fatt said...

salam,
nti bg email ek alamat umah.
btw,nk bg pendapat..nama blog ni samada nama yu atau nama greensydnicate ai boleh recognize sbb tiap kali u blogwalking yu buh nama yu..so to me..takde masalah :)

Muhammad Syahmi Sabidin said...

Saudara Solihin, berani ke buat entry yg kontroversi? hehehe

khairunnisa ♥ said...

prefer guna nama sendiri ^__^ aiseh, game rupanya green syndicate tu ;)

Solihin Zubir said...

@Woofer Storm cun? ahahaha.. cun la sgt.. hehe..

Solihin Zubir said...

@fatt: ok fatt.. :D

Solihin Zubir said...

@Muhammad Syahmi Sabidin pura-pura berani bley la kot.. hehehe..

Solihin Zubir said...

@khairunnisa ♥ : haha.. x sangka kan.. :D

mie said...

nanti makin femes la..
heheeee

alexa yussida said...

berangan menuju realiti^^ hehe

yana said...

klu gne nme sndiri sng nk ingt..
tp,dh t'bse ngn green syndicate dlu.
ag pn,nme 2 cm unik n bez.. :)

cik miera said...

haish..mestila ingat..ada sorg je blogger yg nama SZ..hihi

Amirrah Zawani said...

ok lah guna nama sendiri..
mana tau lebih berkat..
jom kita tunggu adakah zolihin zubir dapat kalahkan hanis zlikha nnti :D

Haris Khairuddin said...

who knows, someday u will be the most famous blogger.. it's not possible rite?? ;)

well, apepun tahniah sbb dah berjaya tukar ke domain dotcom.

✿ CikCimi said...

wah da pakai dot com.
pakai nama sendiri mmg sng.

sarah-najwan said...

pakai solihinzubir lagi baik...
xpe..jgn risau solihin..blog kamu blog hijau ni..org cpt igt..

nama kamu copyrite kamu=canggihkan...hehehe

akak pom nk pkai domainlah jika gtu..mesti tukar nama sbenar akak..hehee

tgguuuuuuu..tapi sarahnajwan lagi bestttt...hahaha

~~su manje~~~ said...

salam ziarah...pagi rabu...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

kakD ingat 22 senang....

Cma Shiema said...

sindiket hijau:nama yg unik..tp lebih best bila dikenali ngan nama sendiri kan..
nk mncabar hanis zalikha..he3..bole kut..:)

yott said...

nama solihinzubir.com orait ape..;)

Siti Hajar Masri said...

sebenarnya aku pun nak tanya tp ko dah cerita so tak yah tanya lagilah..hehe~

memg green syndicate tu unik..tp kalo guna nama ko lg ok..

ibu hidayahamin said...

Tahniah atas keberanian kamu solihin.... teruskan menulis ya...

Izan Ishak said...

nama ni mudah diingat + makin dikenali + unik~

h A n Y S said...

oo.. i see..
ingat letak nama sendiri sebab dah ada DOT COM...
hehe

Btw, dah update hadiah contest..

http://hanysapek.blogspot.com/2011/01/update-hadiah-contest.html

efa said...

per...pasti letop kalo dh macam hanis zalikha..fuyo0..dua2 best ah...byk info blog ni..like it :)

TunTeja said...

haha.boleh je celen hanis zalikha.tp solihinzubir kena jadi cantek menawan dulu lah!! hahahaa ;)

niesz said...

green tu warne favorite niesz..ehe...

bukan photographer said...

kurangkan konttoversi..tingkatkan prestasi..huhu

WAHIDA ALIAS said...

x sgke nme game rupenye..ntah2 nnt solihinzubir pon jd game..ekekeke

Solihin Zubir said...

@sarah-najwan : sy masih tertanya-tanya, apakah nama sebenar akak.. ehehhe...

Solihin Zubir said...

@TunTeja : kena jadi chantek menawan? auww.. haha..

Solihin Zubir said...

thanx di atas komen dan pandangan anda semua.. :D

ct kamila said...

solihinzubir pon ok.. kalo letak nama aku pon ok jugak. haha

just joking.

:P

cik ciput said...

SZ atau GS, dua2 pon sama. Nama mungkin dah lain, but the blogger is still the same..

**ciput tak kesah..hehe =)

Wan Gerrard said...

owh begitu rupanya..bagus2 bro, ada peluang jadi boyfriend hanis zalikha pun ada hehe

Solihin Zubir said...

@Wan Gerrard : ahahha.. nak ke si hanis tu pndg aku? heheh...

Gayahspears said...

tgk cam gayah still gune gayahspears walaupon suda beli domain dan hosting berbayar..keh2 pomot blog aku lak.. sory..huhu