Pages

Tuesday, January 4, 2011

Entry Khas Buat Pembakar Semangat

Salam sejahtera. Sebelum ni aku pernah melahirkan hasrat untuk bersara dari dunia blog kerana masalah peribadi yang aku hadapi. Seperti yang aku coretkan dalam entry 'Ini Entry Terakhirku! Selamat Tinggal Dunia Blog!'Ingin aku tegaskan di sini, ia bukanlah gimik semata-mata untuk meraih simpati. Aku sememangnya dibelenggu masalah yang agak besar ketika itu. Mental aku down secara mendadak. Membuatkan aku hilang semangat untuk ber'blogging'. Aku ingin menyendiri dan menenangkan fikiran yang kusut.


Akan tetapi, setelah seminggu menyepi, aku kembali ke arena blog. Walaupun ketika itu masalah aku sebenarnya masih belum selesai. Kata-kata semangat daripada rakan-rakan membuatkan aku kembali. Sedikit sebanyak membuatkan aku sedikit tenang. Sekarang ini, masalah aku hampir selesai. Alhamdulillah.


Justeru, entry kali ini aku tujukan khas buat insan-insan yang melontarkan kata-kata semangat itu. Di sini, aku senarai antara komen-komen daripada rakan blogger yang membuatkan aku tersentuh dan merasakan tidak sampai hati untuk bersara dari dunia blog...


komen daripada Kak Diana
komen daripada Sephi Sephia
komen daripada Fatt
komen daripada Cek Chun
komen daripada Kak Iman


Dan juga kata-kata perangsang daripada rakan blogger yang lain iaitu Hishyamuddin, Yaya Zamimi, Lynn, Izamir Ridzwan, Fariq, Yott, Miss Yaty, Kak Yong, GKSB, Ain Zulaikha, New Hope, ADfeez, Ct Kamila, NurizSpace, Yanna, Ummi Sarah Najwan, Kalam Hati, Mama Hidayah Amin, Selikat Coklat Berbicara, Wan Gerrard, Qarr Jalil, Cik Ciput, Skype Crew, Mia, NorZulaiqha, one2paii, Hajar, DianaNafisa, Yousof, KELI, Miza Yusof, Feez CucuTokAji, Rush D, Izyanti, Cik Tom, Itam Razali, Wawa, Azana, Nazira, Qaseh Dalia, Aiman, Azwa Amani, Shah Jiehan, Amirrah ZawaniBintun Sazali dan ramai lagi yang memberi sokongan secara langsung ataupun tidak langsung. (Perghh.. Serius aku mengah nak tagged.. Huhu..) 


Kat facebook juga aku menerima mesej di inbox daripada pembaca setia blog aku yang selama ini aku pun tak tahu mereka sentiasa mengikuti perkembangan blog aku. Kat bawah adalah antara mesej yang aku terima :






Dan yang paling membuatkan aku terharu, ada seorang blogger sanggup buat entry mengenai pemergian aku. Beliau adalah di antara yang terawal follow blog aku. Antara blogger yang aku kenal dengan sangat  rapat. Siapa? Beliau adalah Amna Qadeejazz. Serius aku rasa sangat tersentuh. Kalau teringin nak baca entry yang menyayat hati beliau terhadap aku tu, sila klik gambar di bawah :




Terima kasih tidak terhingga kepada kalian semua yang selama ini menyokong aku. Andai aku jutawan, nak je aku buat jamuan khas untuk korang. Hehe.. Tapi, semua itu tak terbalas dengan wang ringgit. Hanya Allah yang dapat membalas jasa kalian.


Syukran Jazillan..


SZ : Semangat yang hilang kini semakin membara.

45 360 juta komen:

sarah-najwan said...

xpe solihin..kamu kembali dgn semangat baru dan rumah baru yg ber [dot] com..ehhehe

yott said...

terharu tgk nama ada kat situ..

Hajar said...

macam tulah solihin yang aku kenal walaupun baru kenal tapi tahu ko bukan jenis mudah putus asa..teruskan berblog ye..

Solihin Zubir said...

@sarah-najwan : hehe.. Alhamdulillah..

Solihin Zubir said...

@yott : lagi terharu bila anda bg semngat...

Solihin Zubir said...

@Hajar : hehe.. makaseh geng! :D

Iman said...

Huwaaaa...tetiba sebak lak...tak sangka lak ada gak orang menghargai kehadiranku di sini....

apapun..akak harap Solihin sentiasa kuat dan tabah dalam menghadapi cubaan hidup ini....Perjalanan kita masih panjang...insyaallah....

hamzah ian said...

terbakar gua

YOUsoF said...

Akhirnya ko pilih jalan putih!! ;D

Teruskan jadi lebih baik bro!

Solihin Zubir said...

@Iman: thanx akak.. nangis puas2 ye.. haha..

Solihin Zubir said...

@YOUsoF : aku pilih jalan merah la.. haha..

adwafarahin said...

uit jgn la benti berblogging...sye bru je follow blog nie..nk gak jenguk2 post2 hebat blog nie

jgn give up ok!
slmt berblogging!

Amna.Qadeeja said...

err,rapat sgt ke kt kenal?heheh gurau je jgn mara na..
thanx alot bro,sudi wt entri nih sy xarp pape pn dr awk huhu
terharu giler rse nk tadah ayaq mata dlm baldi je keh3
btw,Terima kasih, shukran,Xiexie,toche,vanekum, Mashkur,Teskular,Hvalla,Thank You,Arigato kozaimas heeee ♥

diana said...

eh!rasa lawak la baca komen sendiri..
hahah..

tengok kan..
ramai je yang terasa dengan kehilangan kamu..

paling akak geram bila akak dah vote kamu kat BPM tibe2 kamu nk pergi..
memang rasa nak cekik2 je kamu kalau ada depan mata..hehhe

WAHIDA ALIAS said...

agak2nye bile la bole merasa jamuan yg solihin bt tu ye..hehe.. semoga tabah ye solihin...

fa-in said...

yea teruskan!!
sumbangkan ssuatu melalui penulisan~

CIK TOM said...

semua perempuan nih...jeles2..wakakaka...

teruskan berblogging ye sz..good luck n happy blogging!

aNnE said...

selamat kembali!patut la da lama tak nampak update..haha..happy blogging bro :)

Fariq said...

now , aku plak terharu nama di tag disini,, haha

cik ciput said...

ada jugak kt situ..huhu..nih, len kali jgn buat entri mcm tu dh..buat saspen ja..penat ja sedih, ingatkan nk ttp blog betol2..huhuk.. =P

**ehem2, mai la derma dot com kat sini..hehe

ijatnuar87 said...

selamat kembali...semoga teruskan dengan entri2 yg lebih panas,hehehe

kembatolo™ said...

camane aku boleh terlepas pandang entri ko yang tu?
haih.. kan dah takde nama dekat situ.. hish lagi skali.. hahaha

cek chun said...

terharu cek tau ;))

terima kaseh kerna memilih jln yg tulus tak kira la kaler putih ka ijau ka red ka. kita kan rakyat msia :))

nampaknya ramai yg senang dengan solihin. insyaallah tempias tu akan terkena juga dalam kehidupan, menyinari kegelapan sementara itu. who knows kan? god work in mysterious way.

anyway, i also got somting for u mehh :p


http://cekrasala.blogspot.com/2010/12/tribute-to-budak-ijau-aka-sz.html

Izyanti said...

good good good luck..!!!! mcm biasa, senyum banyak2!!!! >.<

Sephi Sephia said...

Ececeh....terharu biru juga jiwa tuan rumah ni. Terima kasih atas penghargaan. Ada hari kubalas kembali.

=)

New Hope said...

kalau solihin xder duit kiter boleh tlg rekomen bank yg boleh pinjamkan kikiki


MASUK AKAL KAH

RuSh D said...

wah,namku pn ada...thanx solihin..

iina said...

Salam,

Singgah dari blog fatt.. tergerak nak singgah sini.. selalu tgk u komen kat blog dia.. so nak komen sikit pasal nie boleh kan ;)

Biasalah apa juga benda yang kita pernah buat.. akan sampai masa kita rasa jemu dan rasa nak stop.. tanyalah mana2 blogger mesti fikiran nie pernah datang dalam kepala diorg pun.. I pun pernah gak fikir masa my blog pernah kena fitnah dan dijadikan sasaran teruk.. but.. I tak give up.. masih menulis sampai skrg walaupun kdg2 hanya letak gbr.. so that kwn2 masih tahu I still there..

Itulah dunia blog.. kita menulis dengan rasa dan berkongsi apa kita rasa.. itu cara kita lepaskan apa kita rasa.. Blog tuh xsalah tapi kita yang menjadikan diri kita rasa serba salah.. dan adakah dgn berhenti itu menyelesaikan masalah?? no... problem never go away when we quit.. never ever.. it only stop because we don't see it anymore.. but deep down will it stop in our mind?? never.. sampai bila2 pun.. kita akan sentiasa give up and bila kita hadapi masalah yang sama juga di masa depan.. kita hanya akan tahu.. berhenti sahaja sebab itu lebih baik.. but kita tak pernah cari jalan camna nak atasi masalah itu..

However.. good job that u decided to stay on.. coz.. I believed u didn't write anything bad aboit someone else kan.. but u write what u feel.. so teruskan.. lepas nie leh akak follow u pulak hehehe..

Keep smiling with new spirit..

Wan Gerrard said...

terbaik la bro~
baru ada geng lwn bila 9hb nanti =P

bukan photographer said...

disaat Allah timpakan ujian, Allah dtgkan hamba2nya harapan dan semngat..kita y perlu menilai dan bersabar..pasti ada penyelesaian untuk semua masalah..

Puteri Iqa Izyan said...

err.nape tak tau pape pon nih :P

btw belog hijau ni mmg best lah. apa pun mslh setel bek2 keyh ;)

kgn tutup belog. nnt ade org len masuk line ngn ciktom kan.. hahaha :P

Phat Lee said...

yeaa..teruskan berblogging...

nUmara... said...

xde mslh yg x dpt diselesaikan...
owes be positie! :)

Almy said...

Huhu..kita berblogging kerana minat, dan sekadar berkongsi rasa.. Jgn berhenti, teruskan demi kepuasan sendiri..

h A n Y S said...

teruskan berblogging! yeah! siyes aku suka terjah blog kau, even kadang2 datang senyap2, ehee~
;D

CIK TOM said...

busy ker adik solihin??xupdate n3 baru..huhu...

NURUL NAZIRA said...

terharunye kena tag.. hehe! salah seorang peminat blog kamu juge walaupun jarang2 komen.. suke baca senyap2.. :)

hidup nie kan macam roda, kdg2 kat atas , kdg2 kat bawah .. so kuatkan semangat yeah !

nur said...

SEMOGA SEMANGAT TERUS MEMBARA..
entry utk kamu
http://nurhafiz2009.blogspot.com/2011/01/nak-skodeng-skodeng-ye.html

Bintun Sazali said...

Salam alaik..

yups, sy faham apa yg melanda kamu..Memang kadangkala org akan berfikir yg cik Lihin mohon perhatian dan simpati dr depa, walhal bukan niat cik Lihin nk wat cmtu. Tp biaq pi la depa nak habaq pa pun. huhu. Sy sokong dgn tindakan cik Lihin tuk wat entri2 camni, sbb feedback yg kita dapat dr pengomen2 tu boleh ijadikan sbg pembakar dan pencetus semangat. Sbb pengomen2 biasanya akan memberi komen yg baik dan membina. Kalau tak membina pun, anggap ia sbg motivasi...:)

Jgn stress2 naa..^^

Nur Misnan said...

assalamualaikum solohin
aku tak perasan plak kau nak nagkat punggung
mintak diri dari berblog.. apa kess??
relax beb, dalam dunia memang penuh
masalah ringan dan berat janji
kau blh angkat dan pikul...
kesabaran dan iman harus kuat
insyaAllah der.. kau blh atasi..

cool brother... banyakkan selawat
dan solat tahajjud sblm subuh
hati akan tenang setenang air tak der buaya... hu3

nub said...

hahha..awat aku laa ni baru jumpa geng kaki pukoi ni na...
troiyhkan blogging bro..
folower baru jgn dihampakan...

terharu laa sket,...hihi

Nafisa81 said...

ni emel akak..nnt add friend kat fb yer.. dianafisa81@yahoo.com

Gayahspears said...

ala.. kenapa nk stop pulak???
Gayah baru nk knai2 dgn SZ..huhu
kalo suda ade peminat dan kwn2 yg beri semangat, kita jadi makin tegar dlm berblog... so Gayah rase tak perlulah SZ berhenti berblog, kalo ade mase update jelah.. terjah2 tu kalo time free... klo bz beno tak yah la ya...

a.samad jaafar said...

saya pernah cube buka blog ni utk bertanya tp gagal..jadi, simpan je la soalan2 tu ke dalam lemari.. blogger yg hebat spt sahabat ni agak rugi jika bertindak utk 'pergi'..

Solihin Zubir said...

@Gayahspears : hishh.. tak mungkin la daku akan trus stop blogging.. hehe..