Pages

Thursday, January 20, 2011

Cinta Kedua (Part 2) - Dijodohkan Dengan Imam Makkah


Salah satu sebab mengapa dia jatuh cinta pada aku dulu kerana aku pernah mengambil bidang tahfiz. Ayahnya meletakkan syarat, bakal menantunya nanti mestilah seorang Al-Hafiz. Akan tetapi, dari awal lagi ayahnya tidak pernah merestui hubungan kami. Kami berhubung secara rahsia. Sehinggakan ibunya pernah menelefon aku dan meminta aku melepaskannya. Dia juga pernah menyatakan yang ibu dan ayahnya mahu memberinya air jampi supaya dia dapat melupakan aku.

Sebelum ini, ramai yang cuba merisiknya tetapi gagal setelah ditolak mentah-mentah ayahnya. Yang merisiknya juga bukan calang-calang orang. Anak VIP dan golongan berada. Katanya, ayahnya tidak memandang harta dan kekayaan. Setahun hubungan kami, dia memberitahu yang ayahnya mahu menjodohkannya dengan seseorang. 'Bakal menantu' impian ayahnya itu ditemui di Makkah ketika ayahnya mengerjakan umrah.

Nak tahu siapa jodoh pilihan ayahnya itu? Lelaki tersebut bukannya calang-calang orang. Seorang yang mempunyai 2 kelulusan PHd dan merupakan seorang Al-Hafiz. Berumur lingkungan 30-an. Dia juga merupakan pelapis Imam Makkah. Wow! Terkedu aku mendengar. Tinggi betul 'taste' ayah dia. Pelapis Imam Makkah tu beb! Tak tercapai akal aku. Perbezaan taraf aku dan dia sangat ketara. Memang patut awal-awal lagi aku di'reject' oleh ayahnya. Aku memang tak layak jadi menantu beliau. Tapi sejauh mana kebenarannya? Walaupun begitu, aku tetap berfikiran positif dan percaya yang jika ada jodoh tidak akan ke mana. Aku terus bertahan dan setia dengannya.

Sehinggalah hubungan kami mencecah 19 bulan, dia mintak putus lagi dengan aku. Kesabaran aku juga ada tahap maksimanya. Aku sudah tidak tahan lagi. Untuk pertama kali itu juga aku menerima keputusan dia. Itupun setelah puas aku bertekak dengan dia di telefon. Akan tetapi, setelah 3 hari kata putus dibuat, dia kembali menjilat ludahnya. Katanya dia tak dapat hidup tanpa aku. Pada masa itu aku memang dah tawar hati dengannya. Tapi, aku cuba juga memaafkannya.

Sehinggalah pada suatu hari, handphone aku hilang dicuri ketika di kolej. Pada waktu itu aku tengah mengamuk menyoal siasat siapa pencuri tersebut. Pada masa yang sama dia menghantar mesej memarahi aku kerana tidak melayan mesej dia. (Aku ada dua henset pada masa tu) Aku dah jelaskan yang aku tengah sibuk, tapi dia tak memahami. Terus kami senyap begitu saja selama sebulan.

Setelah sebulan tidak berhubung, aku mula teringatkannya. Aku kikiskan ego aku. Aku cuba meminta maaf dan memujuknya. Tapi dia menolak dengan alasan yang dia dah tawar hati dengan aku. Katanya dia tidak mahu lagi berfikir soal cinta. Hanya mahu menumpukan pelajaran. Tetapi setelah disiasat, dia sebenarnya dah ada pengganti aku. Seorang pelajar senior tempatnya belajar. Huh! Kenapa tak terus terang saja yang dia dah ada pengganti? Alasan nak tumpu study konon. Cepat betul dapat pengganti. Ia amat meragukan. Adakah dia telah memasang spare-part di akhir-akhir hubungan kami? Imam Makkah pulak ke mana?

Putus cinta untuk kali kedua tidak begitu menyakitkan seperti putus cinta pandang pertama. Mungkin juga disebabkan pengalaman mematangkan aku. Sejak daripada itu, jiwa aku kosong. Hati aku tertutup rapat untuk menerima cinta. Berkali-kali juga aku cuba  untuk bercinta lagi. Tapi aku tak mampu.  Pengalaman lalu banyak mengajar aku. Untuk aku jadikan pedoman bagi memelihara cinta terakhirku. InsyaAllah..


Fuh! Tamat! Serius aku dah malas nak menaip dan mengimbau kisah cinta yang menyakitkan hati tu. Walaupun banyak lagi sebenarnya cerita aku dan dia, tapi cukup sampai sini saja rasanya. Malas aku nak mengumpat dia banyak-banyak. Tujuan aku buat ni pun sebab aku nak tutup buku lama, dan buka buku baru. Aku nak lupuskan semua kenangan cinta yang menyakitkan hati tu dari ingatan aku. Dengan cinta kedua ni, aku tak boleh nak berkawan dengan dia walaupun dah putus. Terlalu sakit!

SZ : Sekarang ni, aku dah tak memandang kecantikan. Cukup sekadar kasih sayang dan kesetiaan si dia. Aku terima dirinya seadanya.

66 360 juta komen:

Fairosza said...

adoi kompleks betol r cinta2 ni.
nasib biak tak penah bercinta lagi.tunggu betul2 dah sedia baru minta orang carikan..haha

sarah-najwan said...

bole buat novel kamu ni solihin..
byk pglmn cinta gtu..

asah bakat sket..mana tau bole try jadi novelis..akak tgk gaya tulis da cantik tu..try..try..

Siti Hajar Masri said...

cantik x semestinya baik..memg kena pandang rupa kalo x anak x comel pulakan..tapi ikut pengalaman aku yg terlalu memilih lelaki hensem yang tidak bertanggungjawab akhirnya aku memilih Zamri yang x de rupa langsung tp hensem dihati aku..Dia adalah org yg plg bertanggungjawab dan sanggup buat apa shj utk aku..Itulah lelaki yg aku cari..pnjg lebar komen kali ni..hehe~

tapi ank aku comel je mungkin ikut baka aku..haha~

niesz said...

alo..sedey nyer..xpe, bunga bkn sekuntum..hehe..tp kan..bg niesz x rugi pon tggl kan org mcm tu..kite kalau nk cri jodoh, biar la yg elok2..kalau da selalu gado, bkn jodoh la tu..nnti da kawen jd perang plak..hehehe..pndai2 je niesz nie..

fatt said...

ayah bdk pmpn ni high expectation sgtla..nak ke imam mekah tu beristerikan pmpuan yg ego melangit camni? kang imam tu yg kene dengar cakap dia..iskk..geleng kepala aku pmpuan camni. rasa malu sgt..huhu..

Kalamhati said...

Jika pilih kecantikan..ia akan pudar..
pilih yang solehah yang boleh jaga dan temani hidup solihin di waktu senang, susah, suka dan duka..=)

insyaAllah..adik akak akan dapat jodoh yg baik..penyejuk mata dan hati..

IMANSHAH said...

betul tu terimalah si dia seadanya

Izamir Ridzwan said...

wah tahfiz.. bgusnya... =)

Muhammad Syahmi Sabidin said...

apa lagi, try la jadi macam Imam Makkah gak...

Izan Ishak said...

kecantikan tu tak kekal pun. yg penting agama dan hatibudinya. insyaALLAH moga ada cinta lain yg lebih ikhlas buat zubir... cinta yg terus membawa ke syurga~

LiFe KaMi said...

ko ni nampak macam ganas rupanya dalam hati ada taman..hehehe

relax bro,byk masa lg,pertama carilah yg byk berpegang kepada agama ,yg kedua bru lah wajahnya..:)

yana said...

ptus cnta 2 memg sgt m'nykitkan..
lg2 ble t'lalu byk kngn ngn org yg p'nah dkat dgn hti.(let bygone be bygone) klu ingt kngn dlu mgkin hti sndiri yg skit..huhu~ n kdg2 die wt pntu hti kte t'ttup utk trima org laen cme sbb klukaan 2 n that person..it's hurt..tp,pnglmn yg kte bljr mse ptus 2 mgkin lbih b'mkna..

smoga awk jmpe ngn someone yg btul2 srasi dgn awk..amin.insyaallah ;))

yott said...

takpe SZ...ada sbb tu takde jodoh dgn pompuan tu..betul tak??..pikiaq2

aLya said...

adoii..sedeh lak dengar. takpe la..maybe yg ade skarang tu yg terbaek. jage seeloknya..
yg lepas jadikan sandaran tuk relation akan datang..hehe
*seronok lak nasihat orang tapi kat diri sendiri tak makan.huhu
papepon, selamat berbahagia :)

ct kamila said...

dah bleh wat novel ni..

hehe

:P

ciknabil-a said...

knapa baru skunk? knapa x dari dulu? apapn bagusla sbb dah insaf dan mmilih sseorg sbb rupa paras. bagus2.

nub said...

adoii..sedeyh2,,huu..sob3..


hehhhe

Nur Afirah said...

ayah dye ke yg cerita nak jodoh kan ngan bakal imam mekah?kalau ayah gurl tu yg cerita,btol la kot.

tp kalau gurl tu yg cerita,nampak sgt da tu tipu...huhu

waAllahualam.......

The Crow Empire said...

peh, nak pelapis imam mekah. yang siak2 tak nak ke? adoi. Taste apak dia tu dah terbaik, tp klau lah semua nak yg macam imam mekah tu. aku rase apak die pun tak dapat nak kawin dgn mak nye. ahaha..

Tak pe bro. Jum lepak Mall. Kite pantau awek2 kat sane. Mesti dpt yg setia plus gebu2. Jum!

(^__^)

nuriz said...

part 2 part2 ..we want part 2 ! heheheh

nuriz said...

part 3 part 3 we want part 3 pulak :)

toyolkiut said...

apa yg boleh dikata..
kesian..

diana said...

kesian..
kesian kat pompuan tu..
dia belum matang sebenarnye..

cek chun said...

part 3 hopefully teruih menjadi la yer..

Nyssa Nuar said...

yups..
rupa tak m'jamin kebahagiaan..
yg pnting hati budi..=D

shahjiehan said...

abg hensem! nah SJ tang anda

http://shahjiehan.blogspot.com/2011/01/autoping-entri-di-bloglarian-fb-sesi.html

ibu hidayahamin said...

Allah dah bagi nampak awal-awal, dia buka jodoh yang sesuai buat kamu... jadi jangan paksa...

Keputusan Allah SWT itulah setepat-tepat keputusan sekalipun kita tidak menyetujuinya.

iniialahaku said...

hg bleh buat novel ni...mak ai,bukan main no..imam mekkah..la cmna dia wei?hahaha..xsabaq plak aku...

ishiko said...

alaahhaiii~

Nur Misnan said...

Nasib kau tak jadi dgn perempuan itu
kalau tidak hari2 kena jadi imam rumah dan surau.. hu3
tapi itu satu pahala..

p.s. kalau sekalipun dia dapat bakal imam makkah
kebahagiaan dan kesenangan
semua dari Allah.. bukan dari bapak

h A n Y S said...

rumitnya kisah cinta yg kedua ni..
ego sungguh dia..
huhu..
;)

Cma Shiema said...

sz..tragis juga citenye..apepun,,yg lama usah dikenang..nnti bole kene megren..muahaha..
tutup buku lama..bukak buku bru..doakan yg terbaik utk dia dn utk sz juga..

pssstttt...setuju ngan kak zie.bole asah bakat jadi novelist...:)

izyanti said...

semoga SZ berbahagia ke jinjang pelamin.. yeay..!! hehe

sissyira said...

salam

jangan dikenang lagi, lagi dikenang lagi sakit.. dia bahagia, hanya kita yang berair mata :('


nak lupakan juga tapi tak mampu :(

efa said...

wo0 tahfiz..er..rupa tu tak menjamin kebahagian..apa yg penting keikhlasan dan kejujuran kita di dlm sebuah perhubungan itu yg penting..terimalah ia seadaanya,tetiba nk tunggu part 3 plak ahakz :)terbaik ni ko leh wat novel solihin..novel cinta tragis..yey

Solihin Zubir said...

@Fairosza : mintak mak ayah carikan la.. heheh..

Solihin Zubir said...

@sarah-najwan : haha.. akak perli ke? hehehehe... tu juz tulisan dari hati.. huhu...

Solihin Zubir said...

@Siti Hajar Masri : hahaha.. bagusla... tp ada gak yg snggup pilih yg xde rupa, tp duit banyak.. ;-p

Solihin Zubir said...

@niesz : yaaa.. ada hikmah disebalik kejadian.. :D

Solihin Zubir said...

@fatt: haha.. itula pasal.. agak kurang logik plak rasanya.. heheh..

Solihin Zubir said...

@Kalamhati : yeee.. btol tu akak...
thanx.. amin.. :D

Solihin Zubir said...

@Izamir Ridzwan : tahfiz sekerat jalan.. haha..

Solihin Zubir said...

@Muhammad Syahmi Sabidin : nk jadi mcm imam kampung pon terkapai2 gak ni.. huhu...

Solihin Zubir said...

@Izan Ishak : setuju!
insyaAllah... amin.. =)

Solihin Zubir said...

@LiFe KaMi : biasela tu... gangster pon ada hati dan perasaan jugak.. haha..

Solihin Zubir said...

@yana: itula pasal..
pasni nak tutup terus buku lama..
nk tumpu pada buku baru.. :D

Solihin Zubir said...

@yott: btol! awal2 lagi Allah dah tunjuk.. sy yg ego xnk lepaskan dia.. heheh..

Solihin Zubir said...

@aLya: hehehe.. insyaAllah... thanx.. :D

Solihin Zubir said...

@ciknabil-a : dulu dan lain x sama.. skrg baru dpt hidayah kot.. haha.. ;-p

Solihin Zubir said...

@Nur Afirah : dia yg cerita.. sy xpnah ckp ngan ayah dia pun.. ntahla.. wallahu'alam..

Solihin Zubir said...

@The Crow Empire : haha.. ayat makan dalam tu.. hehe..

jom2.. lama x cuci mata nie.. heheh..

Solihin Zubir said...

@nuriz : cukup takat part 2 je kowt.. x larat nak imbau kisah yg menyakitkan hati.. hehe..

Solihin Zubir said...

@diana : kesian kan kat dia... ;-p

Solihin Zubir said...

@cek chun : haha.. insyaAllah akak.. :D

Solihin Zubir said...

@ibu hidayahamin : betul tu ibu.. sy dlu ego sangat.. xnk lepaskan dia...

Solihin Zubir said...

@iniialahaku : haha.. taste nk tggi je kan.. hehehe.. lani xtaw la.. x amek taw dh..

Solihin Zubir said...

@Nur Misnan : betul tu...
tp setiap suami mmg kena imamkan isteri tiap hari pun.. kan.. heheh...

Solihin Zubir said...

@Cma Shiema : insyaAllah.. amin..
err.. jd novelis? haha... blogger dhla.. heheh..

Solihin Zubir said...

@izyanti : amin.. =)

Solihin Zubir said...

@sissyira : lama2 lupa la tu..
tke ur time ok.. :D

Solihin Zubir said...

@efa : tahfiz sekerat jalan ja.. haha..
uiii.. awat ramai sgt yg suh aku jd novelis ni..
haha..

f_aRa_aINa989 said...

haiyoo..kalau dia pasang lain u mahu cari lain juga maaaa....

:P

Shimah said...

sume ade hikmah..
maybe lps nie ade yg lbey baek mnunggu..
insyAllah.... :)

adanhayad said...

tahniah laa. sy boleh hooked nak bace ke part 2

wawa said...

penawar yg terbaik adalah redha..
sbb hidup kita lebih bermakna dr mengejar org yg x sudi n was2..;p

i thinks ur xgirl adalah org yg sentiasa mencari kesempurnaan w/pon semua org x sempurna..and dia sendiri pon x tau apa yg dia cari.. sbb penamppilan n first impresion x menunjukkan semua org adalah baik and dapt menjd suami yg terbaik..;p

fakhri khairi said...

jiwang kosong. kita serupa