Pages

Friday, January 14, 2011

Bertemu Semula Setelah 13 Tahun Terpisah

Setelah 13 tahun tidak bersua muka, akhirnya tanggal 13 Jan 2011 menjadi saksi pertemuan semula dua insan yang telah sekian lama terpisah. Kali terakhir aku melihat wajahnya ialah ketika aku berumur 11 tahun manakala dia pula baru sahaja berusia 9 tahun. Kenangan cinta monyet zaman sekolah rendah yang benar-benar terpahat di lubuk hatiku tidak mungkin dapat dilupakan.

Sebenarnya aku kembali bertemu dengan dia pada tanggal 3 Mei 2010. Tetapi hanya bertemu di alam maya iaitu di facebook setelah pelbagai cara yang aku gunakan untuk menjejaknya selama bertahun-tahun. Aku pernah coretkannya dalam entry bertajuk Kenangan Cinta Monyet pada tahun lepas. Memang aku teringin sangat nak jumpa dia. Bayangkan setelah sekian lama tak bertemu, pasti perasaan nak melihatnya di depan mata sangat membuak-buak.

Tepat pukul 11.13 pagi 13 Jan, akhirnya impian itu terlaksana. Penantian selama 13 tahun pun berakhir. Lokasi pertemuan di RFC, Alor Star. Dia hadir ditemani 2 orang rakannya. Manakala aku hanya berlagak macho seorang diri. Aku akui, pertemuan semula ibarat reunion itu membuatkan aku agak nervous. Tegurannya yang menyatakan tangan aku kelihatan sedikit gigil membuatkan kejantanan aku rasa tergugat. Haha.. Akan tetapi aku cuba berlagak seperti biasa.

Dua orang rakannya mula beralih ke meja sebelah bagi memberi peluang kami berbual. Dari situ aku mula rasa selesa dan tidak kekok. Aku melahirkan rasa teruja dan seolah-olah tidak dapat mempercayai yang itu adalah budak yang aku pernah suka ketika zaman hingusan dahulu. Raut wajahnya tidak banyak berubah melainkan saiz fizikalnya sahaja. Banyak yang kami bualkan mengenai  kisah-kisah silam yang mencuit hati sambil diiringi gelak tawa. Dia tidak habis-habis asyik memuji kecapangan telinga aku. Perbualan di depan mata lebih seronok walaupun kami pernah berbual di facebook dan SMS.

Sejak pertemuan itu, perasaanku kembali melonjak keriangan seperti ada sinar bahagia yang menanti. Terasa berbunga mekar di taman hatiku. Pintu hatiku yang pernah tertutup hampir 2 tahun untuk menerima cinta kembali terbuka. Aku pernah cuba untuk mencintai orang lain sebelum ini. Tapi aku gagal yakinkan diri aku untuk mencintai wanita-wanita tersebut dengan sepenuh hati.

Kini, aku yakin beliaulah permata yang dicari selama ini baru ku temui. Aku berjanji aku tidak mahu berpisah dengannya lagi hingga akhir hayat jika diizinkan oleh-Nya. Aku mahu cinta budak sekolah ini menjadi cinta dewasa sekaligus membawa kami menuju gerbang perkahwinan andai ada jodoh kami. Aku sedia menerima dirinya seadanya kerana aku juga bukanlah insan yang sempurna.

Kalau boleh, aku juga tidak mahu bercinta atau ber'couple' dengannya seperti remaja lain. Tidak mahu terlalu asyik ber'dating' dan ber'SMS' terlalu kerap sehingga 24 jam. Cukuplah sekadar aku menyatakan hasrat untuk setia padanya dan memperisterikannya. Aku mahu bercinta secara serius dan romantis dengannya hanya setelah kami sah bergelar suami isteri. Bercinta selepas berkahwin lebih afdhal dan lebih terasa kemanisannya. Ini adalah impian aku.. Aku berharap ia akan menjadi kenyataan.. InsyaAllah.. Amin..

*Link berkaitan : Kenangan Cinta Monyet

imej beliau sengaja dikaburkan atas faktor2 keselamatan.. heheh..
 
SZ : Kita hanya merancang.. Allah yang menentukan..

90 360 juta komen:

Izamir Ridzwan said...

tersebak pulak baca entry ni.. semoga cepat kawin dude..

diana said...

akak rasa gembira bila baca entry ni..:)
kat fb ye??
nak godek2 la jap lagi...
kot2 boleh tengok muka..
apa nama dia??
hehhehe

khairunnisa ♥ said...

wee. sweet. moga bahagia selalu.

p/s : aahkan, lupa lak Rihanna nyanyikan lagu tu ^__^

cik ciput said...

wiwitt! 13 tahun tu x jumpa..hehe..tahniah SZ, dah berjumpa idmana hati...ingat, jgn tunggu lama2 nnti dikebas org..

**part puji kecapangan telinga tu mmg lawak..tpi telinga SZ mmg agak capang..hihi..jgn marah..

h A n Y S said...

alahai..sweetnya entri..insyaallah kalau dah jodoh takkan kemana..
;)

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

ouhh, so terharuu baca seolah2 warkah dari anda buat beliau;)

semoga berbahagia oke;)

Woofer Storm said...

cun awek bro ni..hehee jga lelok,nti dikebas dek orang lain..hehee
moga bhgia yeee,cnta monyet ni kdg2 ada faedah kot...betul ke??heheeee
tgk mcm bro.heeee

fa-in said...

haha comel btul!
moga bahagia dunia akhirat,aminn

Solihin Zubir said...

@Izamir Ridzwan : amin... heheh..

Solihin Zubir said...

@diana : ahahha.. akak try la cari kalau terer.. ;-p

Solihin Zubir said...

@khairunnisa ♥ : hopefully..

Solihin Zubir said...

@cik ciput : ahahha... adeyh.. terserlah sgt ka kecapangan telingaku? huhu...

Solihin Zubir said...

@h A n Y S hopefully.. amin..

Solihin Zubir said...

@FIFIEY LYCHEE MARATION : yg menulis ni lg terharu taw.. huhu..

Solihin Zubir said...

@Woofer Storm : harap2 menjadi kenyataan la.. huhu..

Solihin Zubir said...

@fa-in : aminnn...

Fariq said...

wah,, tak sangkakan,, bley bercinta balik lepas 13 taun tak jumpa,, semoga bhgia la ye en.zubir.

Lagi Konfius Pasal Cerita Korea

cek chun said...

wowwww ;))

Atika Natasha said...

tggu ape lg,cpt ajak kwin..hehe..jgn tggu lama2 nnti 0rg kebas!

aLya said...

waa..bau2 nasi minyak da nie..hehe
semoga berbahagia :)

Nafisa81 said...

ramai yg tolong doakan ni...mudah mudahan cinta kite sesama manusia ini tidak mengatasi cinta kepadaNya...

TunTeja said...

sweeettttt gilak post ni!!! boleh diabts kot ;)

cepat2 kawen!! moge dipemudahkan semua :)

Muhammad Syahmi Sabidin said...

cepat2 jumpa bakal mertua... takut2 nnti org laen sapu dlu...

sekamar rindu said...

salam..

wahh..pasti teringat kembali kisah2 lama ni kan...:))

sissyira said...

salam

auw....seronok dngr org bercinta, jangan lebih2 sudah...
awak yang setia or dia yang tak curang?heheh

. Amiera . said...

sweet jugak awk nih ea.. hehe
semoga tercapai impian awak.. insyaallah.. :)

Mama Kembar 3 said...

sweet entry. Happy for u & mama doakan moga moga tercapai laa hasrat di hati tu yer, moga kalian ada jodoh, Amin.

De Mois said...

Wah..bagus2. Cepat2 le naik pelamin. Nak nasi minyak ni..haha
Terbaru di SuaraSendiri
Utama : Once broken..considered sold
Segmen Santai : Hilangkan rasa bosan ketika di bilik termenung

nub said...

weewwiiitttt.amboii merenyam naa,,,

hahaha

mama hidayahamin said...

Ya Allah
Jika dia benar untuk solihin
Dekatkanlah hati mereka berdua
Jika dia bukan miliknya
Damaikanlah hatinya
Dengan ketentuan-Mu

Amin...

semoga berjaya mendapat apa yang kamu impikan....

mie said...

lama tu!!!
moga kekal selamanya..
eheheeee

f_aRa_aINa989 said...

solihin...semoga dia menjadi suri dalam hidup awak..=)

aminnn....=)

Jejentik said...

setuju!
bercinta selepas kahwin lebih afdal dan menarik :)
moga2 jodoh berpanjangan...

Miss Yaty said...

aduh...ni memang betul luahan atau sekadar buat ayat solihin? leh buat si gadis jatuh cinta kat solihin bila baca entry ni;p

p/s: memang nampaklah solihin ni kurus..sebab tu gmbar sorok pipi ;p

alexa yussida said...

aminnnnn....manis gula gula kapass:)

semoga bahagia mnjadi milik anda,insyaAllah :)

Chenal said...

Bleh kasi idea buat sinopsis utk buat drama nie! ;)

ct kamila said...

so sweat.. mcm faizal ismail ckp..

hehe

:)

sarah-najwan said...

berbunga riangnya hati kamu solihin..

jika sudah takdir kamu bhw dia jodoh kamu..masuk meminanglah..

jangan tunggu lama2
nanti lama2..dia..opsss..

semoga berbahagia solihin..ingat..datinglah walau sudah berkahwin yer..jika ada anak...minta org jagakan..heheh

nuriz said...

solihin patutla nampak solihin kat RFC hari tu eheheh!!
semoga tercapai impian mu solihin :)aminnn

SmuDge said...

perghhhh,kakak ipaq...sqonok dgq..hahah :D

Wan Gerrard said...

sweet bro..tahniah2 =P

niesz said...

hehe..ni ley jd jejak kasih nie.. :)

RuSh D said...

steady bro... bunga2 cinta...
moga cepat kahwin...jgn2 tunggu lama2..hehe:)

pena said...

amin.. smoga impian murni sz akan tercapai..
jgn tnggu lama2x.. hehe..
pena bgi sokongan moral dr belakang.. =)

yott said...

owhh...sweet sgtt...mana tau kan SZ cinta monyet menjadi knytaan..
mg ada jodoh dgn si dia tu...jgn lupa bg kad jmptn nnt...:)

shahjiehan said...

tu dia... kawen jgn lupa jemput SJ..klo sebelum blan 6 SJ sempat la dtg...hehehe... klo past bulan 6 agak sukar la nak mai kedah...

natijahnya, kawen cepat2

Amirrah Zawani said...

wahhh semoga bahagia bersama si dia.. insya Allah :D

Solihin Zubir said...

@Fariq: thanx fariq.. :D

Solihin Zubir said...

@Atika Natasha : harap2 xde org kebas.. hehe..

Solihin Zubir said...

@aLya : uik.. alya? haha.. makaseh..

Solihin Zubir said...

@Nafisa81 : insyaAllah.. harap2 camtu..

Solihin Zubir said...

@TunTeja : haha.. smpai bley kena diabetis? hehe..

Solihin Zubir said...

@Muhammad Syahmi Sabidin : hehe.. insyaAllah..

Solihin Zubir said...

@sekamar rindu : nostalgia.. :D

Solihin Zubir said...

@sissyira : haha.. boleh pandang2.. jgn pegang2.. hehe..

Solihin Zubir said...

@. Amiera . : hehe.. thanx.. insyaAllah..

Solihin Zubir said...

@Mama Kembar 3 : thanx mama.. amin..

Solihin Zubir said...

@mama hidayahamin : uik.. cam lagu je mama.. hehe.. makaseh.. amin..

Solihin Zubir said...

@mie : insyaAllah.. amin..

Solihin Zubir said...

@f_aRa_aINa989 : moga2 masin mulut awk.. :D

Solihin Zubir said...

@Jejentik : hehe.. amin..

Solihin Zubir said...

@Miss Yaty : nie betul2.. bukan cobaan.. haha..

haha.. yeke? bahaya kalau entry ni bley wat org lain jatuh cinta.. haha..

Solihin Zubir said...

@alexa yussida : insyaAllah.. amin..

Solihin Zubir said...

@Chenal : drama cinta monyet ka? haha..

Solihin Zubir said...

@ct kamila : who is faizal?
faizal is mail.. hehe..

Solihin Zubir said...

@sarah-najwan : hehe.. ye.. kalau anak dh 8 nanti pon, tetap kuar dating jugak.. haha..

Solihin Zubir said...

@nuriz : erk.. yeke? patot rasa cam ada org tengok.. haha.. ;-p

Solihin Zubir said...

@SmuDge : haha.. nie yg ang dok tggu slama ni kan.. haha..

Solihin Zubir said...

@Wan Gerrard : thanx gerarrd..

Solihin Zubir said...

@yott : kompom! 1 malaysia sy jemput! :D

Solihin Zubir said...

@shahjiehan : sebelum bln 6 taon ni ka? haha.. awai lagi kowt.. heheh..

Solihin Zubir said...

@Amirrah Zawani : insyaAllah.. Amin..

CIK TOM said...

cik tom doakan korang cepat kahwin!!

Mr. TN_SkY said...

Salam solihin..kenal tak? ahahaha...jumpe sudah blog anda...hasil dri BW..aa..ini memang nice entry..harap2 cepat bertemu jodoh ya..=_=

shahjiehan said...

awai x kalut noh~

Gayahspears said...

aduh manisnyer kisah cinta monyet ko ni....

kalo kawen jgn lupa ajak Gayah ya..hihi..

fatt said...

bro,
niat murni jgn ditangguh2...jgn biarkan peluang pergi begitu saja. sy doakan awk berdua cpt bertemu jodoh. amin~ :)

fatt said...

bro,
niat murni jgn ditangguh2...jgn biarkan peluang pergi begitu saja. sy doakan awk berdua cpt bertemu jodoh. amin~ :)

Alisha said...

perghhh!! pengakuan brani mati kowt..
dh btol2 brani ka ni??

Solihin Zubir said...

@CIK TOM: aminnn... hehhe.. thanx cik tom!

Solihin Zubir said...

@Mr. TN_SkY : ahahaha.. mesti knai punya.. 1 maahad.. hehe.. thanx.. amin..

Solihin Zubir said...

@Gayahspears : kompom jemput punya! hehe..

Solihin Zubir said...

@fatt : yeee.. thanx fatt.. insyaAllah.. amin..

Solihin Zubir said...

@Alisha : konfiden! muktamad!

Panglima Muda said...

aku pulak 3 tahun je dan bertemu sekali lagi dengan dia. Aku tanya kat dia, selepas aku dulu kau ada kawan lain tak ? Dia jawab ada... Aku kata tak pa lah dan good bye. Sebabnya aku fikir kalau aku ini monyet dah tentu selepas aku itu beruk dan kera..Jadi yang tinggal nanti adalah sisa orang hutan....

NURUL NAZIRA said...

sape laa gadis bertuah tersebot.. :'>

Suria Mohamad Ali said...

Ihin....
bila baca kisah 13tahun ni kan, teringat plak akk cerita "Tentang Bulan" hehehhe.....
Hang tiru citer tu yea....

Solihin Zubir said...

@Suria Mohamad Ali : haha.. cita tentang bulan kot yg tiru kisah hidup sy.. ;-p

Faie Superb said...

fuyoo terasa sayu hati ini

Anonymous said...

byk 3 dpertemuan tu kan..13thn,13jan,3mei,11.13am...
tp xde jdh..xpela..
mungkin allah da sediakan seseorg yg lbh baik utk anda...
semua ni berhikmah...
sabar eh;)