Pages

Friday, December 31, 2010

Nak Pasang Azam Baru Memang Kena Tunggu Tahun Baru Ke?

Bila menjelang tahun baru je, semua orang kelam kabut nak pasang azam baru. Kenapa eh? Adakah azam baru hanya boleh dipasang menjelang tahun baru? Kenapa tidak sekarang sahaja? Ataupun bukan bulan lepas? Dan yang paling lawak aku tengok, ada yang cakap hari ni adalah hari last dia nak buat jahat. Besok start tahun baru, dah tak nak buat jahat dah. Nak insaf la konon. Insaf la sekejap 2,3 hari. Pastu buat balik perangai lama. Adakah bertaubat boleh ditangguhkan? Tahukah anda bila anda akan mati?


Setiap hari kita tidak akan terlepas daripada melakukan dosa. Tidak kira samada dosa kecil atau dosa besar. Samada secara kita sengaja ataupun tidak sengaja. Secara langsung ataupun tidak langsung. Pasti akan ada juga kekhilafan. Sebab kita bukannya maksum, terpelihara daripada sebarang dosa. Oleh itu, mohonlah keampunan serta keredhaan daripada Allah sepanjang masa. Jangan hanya tunggu tahun baru ataupun masa tertentu baru nak berubah. Tapi yang berazam nak beli rumah ke, kahwin ke, tambah bini ke, itu lain cerita.



Aku berani kerat jari, mesti ada yang cakap "Hek eleh mamat ni. Macam bagus plak. Poyo je. Cakap tak serupa bikin." Kan? Haha.. Sabar. Aku masih sedar diri yang aku tak layak langsung nak nasihat orang. Sebenarnya tu aku tuju kat diri aku sendiri. Aku kutuk diri aku sendiri yang hina-dina ni. Dan barang siapa nak terasa juga tu, amatlah di alu-alukan. Takdela aku kena kutuk diri sendiri sorang-sorang.


Azam aku tahun baru ni? Sebenarnya tak payah nak tunggu tahun baru, baru nak pasang azam. Aku setiap hari berazam nak berubah ke arah yang lebih baik. Tapi sampai sekarang aku masih gagal mencapai azam tersebut. Kenapa? Apa nak jadi dengan aku ni? Kenapa berat sangat nak betul-betul insaf dan bertaubat? Teruk betul! Haish!


Jom kita sama-sama berdoa agar Allah memberi kita lebih kesedaran dan semangat serta kekuatan untuk bertaubat serta berubah ke jalan yang lebih diredhai Allah. Moga-moga kita terpelihara daripada hasutan syaitan serta nafsu jahat. InsyaAllah.. Amin..


Salam Tahun Baru 2011!




SZ : Tahun 2011 ni aku berazam nak cari jodoh. Hehe..

Kenapa Cewek Indon Add Facebook Aku Beramai-ramai?

Dah seminggu aku tak online blogger dan facebook. Tapi bila aku sign in je facebook, aku tengok homepage aku ada 102 friend request. Itu mungkin perkara biasa. Tapi yang jadi luar biasanya, kebanyakan yang add aku tu adalah warga Indonesia. Terkejut aku. Kenapa tiba-tiba diorang add aku secara beramai-ramai? Tak kan nak ganyang aku kot? Risau jugak. Hehe..


Antara nama-nama indonesia yang add aku adalah seperti Komang Susilawati, Tammat Sana, Dewi Kartika, Okta Pratama, Arden Nursiami, Luna De Pedro, Luna Maya dan macam-macam lagi nama jenis Indon yang aku tak tersebut. Nasib baik Julia Perez tak add aku. Kalau tak, buta mata aku kena laser coli dia tu.




Patutkah aku approve? Sebelum ni aku pernah jugak approve 2,3 orang awek indon dan mamat indon. Tapi aku akan pastikan dahulu tu bukan fake profile. Nak jugak rasa speaking indone ni. Hehe.. Alhamdulillah, warga Indon yang add aku tu berbudi bahasa. Sang Garuda kalah pun takdela nak serang wall aku macam sesetengah penyokong fanatik yang tak dapat terima kekalahan tu. Ada yang siap luahkan hasrat teringin nak main bola bersama aku kalau diorang datang Malaysia. Ada juga cewek indon yang menjadi pembaca setia blog aku ni. Hehe.. Pendek kata, aku senang bangat sama mereka. Haha..


Harapan aku, hentikanlah persengketaan serta provokasi antara Malaysia-Indonesia ini. Tak ada gunanya kita bergaduh. Lagipun majoriti kita adalah orang Islam. Indonesia pula merupakan antara negara yang mempunyai pengganut Islam paling ramai di dunia. Apa kata kita bersatu menentang puak kafir dan yahudi yang mahu menjatuhkan Islam. Bukannya bergaduh sesama Muslim. Bukalah minda anda. Mahukah anda melihat puak kafir bertepuk tangan mentertawakan kita?


SZ : Malaysia-Indonesia. Dua-dua ada 'SIA' kat belakang. Jangan jadi SIA-SIA!

Bukti Hitler Mati Islam di Indonesia 1970 Ditemui


Topik perbahasan mengenai keIslaman Hitler kembali diperdebatkan dengan kemunculan buku kontroversi kematian Hitler. Berdasarkan ulasan pengarangnya, buku tersebut memang baik untuk diulas. Atas dasar itulah kira-kira buku ini dicetak untuk khalayak.



Buku berjudul 'Hitler Mati di Indonesia Rahasia yang terkuak'
Penulis: Ir KGPH Soeryo Goeritno, Msc.
Penerbit:Titik Media Publisher 2010.
119 halaman.

Ulasan dari pengarangnya..

Bab Satu, Pendahuluan: Buku ini ditulis untuk mengungkap misteri kematian Hitler yang sebenarnya, itulah isi dari bab pendahuluan. Buku ini memang bukan merupakan buku sejarah, tetapi sebuah buku yang mengungkapkan sisi lain dari sejarah kelam yang dialami oleh bangsa Eropa, khususnya bangsa Jerman pada masa Perang Dunia ke 11 yang penuh dengan kekejaman yang pernah terjadi pada umat manusia.

Dari sekian banyak informasi yang ada tentang kematian Hitler, tidak ada yang dapat menyebutkan secara pasti apa penyebab kematian sang diktator Nazi ini. Versi yang paling populer menyebutkan bahwa Hitler tewas bunuh diri dengan cara menembak dirinya sendiri dan minum racun sianida pada 30 April 1945, saat Jerman diduduki oleh Uni Soviet.

Meski sejumlah ahli sejarah ragu Hitler menembak dirinya, dan menduga hal itu hanyalah propaganda Nazi untuk menjadikan Hitler sebagai pahlawan. Namun, lubang pada potongan tengkorak itu tampak menguatkan argumen tersebut ketika tengkorak itu dipamerkan di Moskow tahun 2000. Bagaimana dan kapan Hitler meninggal sekarang ini masih diselimuti misteri.

Bab Dua, Misteri Kematian Hitler: Pada bab ini dapat dijumpai penjelasan tentang penyebab dan kapan Hitler mati dari beberapa versi. Ada kematian versi Jerman, versi Rusia, dan versi para peneliti atau ilmuwan.

Dari sekian banyak informasi yang ada tentang kematian Hitler, tidak ada yang dapat menyebutkan secara pasti apa penyebab kematian sang diktator Nazi ini. Versi yang paling populer menyebutkan bahwa Hitler bunuh diri dengan cara menembak dirinya sendiri dan minum racun sianida pada 30 April 1945, saat Jerman diduduki oleh Uni Soviet. Itu menurut versi Jerman, seperti yang diceritakan oleh Flegel, salah satu perawat Hitler dan petinggi Nazi lainnya saat di dalam bunker.

Dan menurut versi Rusia, yang dinyatakan oleh seorang pejabat tinggi dinas rahasia Rusia, KGB, yang mengklaim, bahwa Adolf Hitler mengakhiri hidupnya tidak dengan menembak dirinya sendiri, tetapi dengan meminum racun sianida. Seperti yang dinyatakan oleh Letnan Jenderal Vasily Khristoforov, staf arsip untuk dinas keamanan FSB Rusia, “Paramedia militer Uni Soviet kala itu telah memastikan bahwa Hitler dan Eva Braun tewas setelah minim racun sianida pada 30 April 1945.”

Dan versi kematian yang terakhir adalah menurut pendapat umum, dalam hal ini diwakili oleh para ilmuwan. Sudah lama sebenarnya para ilmuwan dan ahli sejarah menyatakan bahwa potongan tengkorak yang telah diambil dari luar bunker Hitler oleh tentara Rusia dan selama ini disimpan intelijen Soviet itu akan menjadi bukti yang meyakinkan bahwa menembak dirinya hingga tewas setelah minum pil sianida pada 30 April 1945.

Akhirnya dilakukan analisis DNA terhadap potongan tengkorak itu oleh peneliti Amerika, dan mereka menyatakan, “kami tahu tengkorak itu berhubungan dengan seorang perempuan berusia antara 20 dan 40 tahun,” kata ahli arkelogi Nick Bellantoni dari Universitas Connecticut, AS, dikutip dari Dailymail. “Tulang itu kelihatan sangat tipis, tulang tengkorak laki-laki cenderung lebih kuat. Dan persambungan di mana lempengan tengkorak itu menyatu tampak berhubungan dengan seseorang yang berusia kurang dari 40 tahun. Hitler pada April 1945 berusia 56 tahun.

Dengan adanya hasil tes DNA tersebut, berarti sejarah kematian Hitler menjadi sebuah misteri kembali, dan para ahli teori konspirasi harus memikirkan kembali kemungkinan-kemungkinan lain tentang kematian Hitler, seperti mungkin saja Hitler tidak mati dalam bunker.

Bab Tiga, Sekilas Tentang Adolf Hitler: Mengenai masa kecil, masa remaja, sampai dengan ketika menjadi seorang diktator, dapat dilihat pada bab ini. Hitler kecil adalah seorang anak yang tertolak, ayahnya sangat membencinya dan mengenggap perilakunya yang “antisosial” sebagai sebuah kutukan. Ayahnya seorang yang keras dalam mendidik anak, sedang ibunya (Klara) sangat baik kepadanya. Masa kecil yang diliputi dengan kebencian dari ayahnya inilah yang memberikan andil besar dalam pembentukan mental dan kejiwaan Hitler saat dewasa.

Ketika hidupnya sulit, Perang Dunia 1 pun pecah. Tanpa ragu-ragu Hitler mendaftar menjadi tentara dengan pangkat Kopral, bertugas di medan perang di barisan paling depan. Kecewa dengan kekalahan Jerman di Perang Dunia 1, Hitler pun masuk menjadi Anggota Partai Buruh yang kemudian menjadi NSDAP (National Socialistische Deutsche Arbeiter Partei). Tahun 1920, Hitler menjadi Kepala Bagian Propaganda, disinilah terlihat bakat Hitler di bidang pidato dan agitasi.

Satu tahun kemudian, 1921, akhirnya Hitler menjadi ketua partai. Akhirnya pada tahun 1962 Hitler mendapatkan wewenang mutlak dari partainya. Dan Hitler adalah seorang orator ulung,”singa podium”, ahli pidato yang bisa menghipnotis massa pendengarnya. Hitler adalah politikus handal dan berhasil membangun pencitraan yang sukses melalui propaganda.

Ia berhasil membangun opini menjadi sebuah kekuatan dahsyat yang sukses melalui propaganda. Ia berhasil membangun opini menjadi sebuah kekuatan dahsyat yang ditakuti. Ia juga berhasil membangun opini sebagai fuhrer atau pemimpin yang dapat dipercaya rakyatnya, membawa bangsanya ke puncak kejayaan.

Bab Empat, Bukti-Bukti Hitler di Indonesia: Di dalam bab empat ini, Anda bisa jumpai penjelasan mengenai, bagaimana caranya Hitler sampai ke Indonesia, bisa menjadi WNI, dan bekerja menjadi seorang dokter di Rumah Sakit Umum Sumbawa Besar, dan sampai dengan pertemuan Hitler dengan seorang wanita sunda yang akhirnya menjadi istrinya. Juga tentang kesaksian dr Sosro Husodo saat bertemu dengan Hitler ketika di Sumbawa Besar. Dan semuanya dilengkapi dengan dokumen-dokumen pendukung serta foto-foto yang akurat.

Hitler yang terkenal sangat bengis di abad ke 20, ternyata bersembunyi di Indonesia sejak tahun 1954 sampai dengan tahun 1970, yang kemudian tercium oleh Sekutu (AS, Uni Sovyet, Inggris dan Prancis) yang selanjutnya diusut oleh Pemerintah Israel yang terus-menerus mengejar para tokoh Nazi.

Pada tahun 1954 Adolf Hitler masuk ke Indonesia dengan menggunakan nama palsu, dr Poch. Pada awalnya dr Poch tinggal di Dompu lalu pindah ke Bima, selanjutnya pindah ke Kabupaten Sumbawa Besar, kemudian bekerja menjadi dokter di Rumah Sakit Umum Kabupaten Sumbawa Besar. Seluruh penduduk pulau Sumbawa Besar. Seluruh penduduk pulau Sumbawa kenal dengan dokter ini, yang di panggil “dokter Jerman”.

Salah satu peninggalan Adolf Hitler meninggal pada tanggal 15 Januari 1970 di Surabaya, yaitu buku catatan kecil berwarna cokelat ukuran 9x16 cm dengan tebal 44 cm. Buku ini mempunyai arti yang sangat besar, karena merupakan bukti otentik yang menyatakan bahwa “dr Poch” adalah dewa-Nazi Adolf Hitler.

Kemudian Hitler bertemu dengan seorang gadis bernama Sulaesih yang sedang menggembara ke Sumbawa Besar, yang akhirnya dilamar oleh Hitler. Tidak lama setelah dr Poch melamar Sulaesih, beliau memeluk agama Islam pada tahun 1964, yang disaksikan oleh Ketua Kantor Agama di Sumbawa, (tapi sayang Sulaesih lupa namanya) dan mengganti namanya menjadi Abdul Kohar. Pada tahun 1965 Hitler pun menikahinya.

Bab Lima, Hitler Mati di Indonesia: Bab ini berisi tentang pengakuan Hitler kepada istrinya yang berasal dari Indonesia, Sulaesih, bahwa dia adalah memang Hitler yang sebenarnya, Der Fuhrer. Apa saja kegiatan Hitler sebelum dia meninggal. Di dalam bab ini juga terdapat pernyataan Stanlin, bahwa yang tewas di dalam bunker di Jerman bukanlah Hitler asli. Dan dibagian akhir ini menceritakan bagaimana akhirnya sang diktator itu meninggal di Indonesia.

Selama ini kematian Hitler memang sangat misterius, karena tidak ada saksi yang dapat menunjukkan dimana mayat Hitler ataupun mayat Eva Braun. Di Konferensi Postdam tahun 1945, Stanlin bahwa mayat Hitler dan Eva Braun tidak ditemukan. Stanlin menduga, dewa Nazi ini lolos dan melarikan diri ke Spanyol atau Amerika Latin. Dan tak berapa lama ada kabar yang mengatakan Hitler kabur menggunakan kapal selam ke sebuah pulau.

Tapi tidak ada yang tahu pulau apa dan dimana. Dunia internasional sama sekali tidak menyadarinya bahwa seorang pemimpin Nazi yang sangat kejam itu bersembunyi dengan aman di Sumbawa Besar, sampai meninggal di Surabaya dan dimakamkan di pemakaman umum muslim di Ngagel.

Bab Enam, Penutup: Kematian Diktator Jerman, Adolf Hitler yang diyakini tewas bunuh diri di sebuah bunker, pada tanggal 30 April 1945 di Berlin, tetap masih dipertanyakan dan menjadi misteri. Siapa yang menyaksikan peristiwa di bunker saat Hitler bunuh diri? Tidak ada, sumber cerita tersebut hanya dari mulut ke mulut. Dan pada saat itu, walaupun tidak ada saksi dan bukti yang jelas, pihak sekutu tetap mengumumkan secara resmi bahwa Hitler dan istri, Eva Braun telah meninggal. Bukan tidak mungkin Hitler mati di Indonesia. Karena Indonesia dianggap tempat yang aman, bagi Hitler. Silahkan siapa pun untuk menemukan jawaban yang sesungguhnya.

Demikian ulasan Ir KGPH Soeryo Goeritno, Msc, penulis buku ini.. Sekian, sebagai malkluman. Wallahu 'alam.

Ibnu Hasyim Catatan Santai
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
30 Dis, 2010. KL

Untuk maklumat lanjut, boleh ke web www.ibnuhasyim.com. Di situ banyak artikel mengenai Adolf Hitler.

SZ : Allah tidak mengira siapa yang Dia kehendaki samada di dunia ini org itu jahat atau baik. Jika Allah memberi orang itu syurga, maka syurga lah ia. Jika neraka, neraka lah ia. Tapi, pesan aku, jangan terlalu percaya bulat-bulat dengan artikel ini. Sejauh mana kebenarannya, hanya Allah yang Maha Mengetahui. Kita hanya manusia biasa yang terbatas pemikiran kita.

Thursday, December 30, 2010

Fenomena TsuFahmi! Kekasih Khairul Fahmi Bakal Tergugat?

Salam Sejahtera. Pasti masih ada yang tersenyum lebar dengan kemenangan skuad Harimau Malaya semalam. Boleh dikatakan semua blog sedang hangat dengan entry berkaitan kejayaan skuad negara. Aku juga tidak mahu ketinggalan untuk menghangatkan lagi suasana. 


Tahniah diucapkan buat skuad Malaysia yang berjaya mencipta sejarah merangkul kejuaraan Piala AFF Suzuki buat kali pertama sepanjang 14 tahun kejohanan ini berlangsung sekaligus dinobatkan sebagai Raja Asia Tenggara yang baru. Kehangatan kejohanan ini sangat dirasai sehingga bisa meremangkan bulu roma kita semua. Tambahan pelbagai isu dan reaksi dicetuskan peminat Indonesia yang tidak dapat menerima kekalahan pasukan kesayangan mereka yang mana ia sangat menyakitkan hati dan adakala membuatkan kita tertawa melihat telatah mereka.




Kehebatan penjaga gol negara, Khairul Fahmi Che Mat a.k.a Apex yang tangkas mengawal gawang negara membuatkan namanya meniti di bibir peminat Malaysia sekaligus menjadikannya bintang segera tatkala umurnya baru berusia 21 tahun. Dia bagaikan fenomena. Sana-sini, di blog-blog serta facebook, begitu ramai gadis yang tiba-tiba tergila-gilakannya. Dengan aksi tangkas di depan gawang, susuk tubuh tinggi lampai serta raut wajah ala-ala Jepun mahupun Korea bisa meruntunkan jiwa mana-mana cewek. Tapi sayangnya, beliau sudah berpunya. Maka frust menonggenglah gadis-gadis di luar sana.


credit to awek apex


Persoalannya, adakah Khairul Fahmi akan terus setia kepada kekasihnya, Elia? Dengan sahamnya yang meningkat secara mendadak, adakah kekasihnya akan berasa tergugat? Ingin tahu jawapannya? Tanyalah Elia sendiri kat blog beliau, jejariruncing.blogspot.com. Blog beliau sedang hangat diterjah sekarang ini. Jumlah followernya meningkat dengan begitu mendadak sekali dalam sekelip mata. Begitu juga dengan fanpage Khairul Fahmi di facebook. Lihatlah betapa hebatnya fenomena yang dicetuskan Khairul Fahmi sehingga memberi tempias kepada cik awek beliau. Apa-apapun semoga hubungan mereka kekal bahagia hingga ke akhir hayat. InsyaAllah.


Lastly, aku nak ucapkan selamat maju jaya buat skuad Malaysia. Terus tingkatkan prestasi. Jangan hanya hangat-hangat tahi ayam. Realisasikanlah harapan negara kita untuk ke Piala Dunia suatu hari nanti. Seorang player hebat dunia seperti Rio Ferdinand pun mengucapkan tahniah kepada negara kita. Ini menunjukkan Malaysia semakin mendapat perhatian dunia. Buktikan! Malaysia Boleh!




Blog Awek Khairul Fahmi : Klik jejariruncing.blogspot.com


SZ : Aku pernah jadi goalkeeper jugak dulu.

Wednesday, December 29, 2010

Aku Kembali! Dulu GreenSyndicate.blogspot, Kini SolihinZubir.com!

Salam sejahtera dan salam rindu diucapkan buat semua rakan blogger serta pembaca sekalian. Aku kembali! Fuh! Dah seminggu aku menyepi. Tersiksa jiwa weyh! Masalah yang aku hadapi sebenarnya masih membelenggu diri ini. Entah bila akan selesai aku pun tak pasti. Dan aku mula berfikir, sampai bila nak menyepi? Biarlah wajah ini mengukir senyuman walaupun hatiku terus merintih. So, aku nekad akan terus beraksi. Kenapa?


Komen-komen daripada sahabat blogger dalam entry Ini Entry Terakhirku! Selamat Tinggal Dunia Blog! sangat memberi semangat. Aku terharu ada juga yang sudi buat entry pasal aku. Dan tak sangka banyak juga mesej yang masuk ke facebook aku bertanyakan sebab kenapa aku buat keputusan untuk berhenti blogging secara tiba-tiba. Mereka juga memberi semangat kepada aku untuk kembali. Dan tak sangka masih ada yang sudi follow blog ni walaupun tak ber'update'. Thanx a lot! Semua itu membuatkan aku terus ubah fikiran. Walau seberat mana masalah yang aku alami, aku akan tetap ber'blogging' walaupun mungkin tidak setegar dulu. Harap maaf andai aku tidak berkesempatan untuk melakukan aktiviti blogwalking seperti kebiasaan dahulu. Keadaan sekarang agak kurang mengizinkan. Tapi aku masih akan cuba memberi yang terbaik.




Dan mulai saat ini juga, aku akan meletak jawatan sebagai ketua sindiket hijau. Sebab aku tidak akan lagi menggunakan domain greensyndicate.blogspot.com kerana aku telah berpindah ke domain sendiri iaitu SolihinZubir.com. Domain ini dibeli sehari sebelum aku ditimpa masalah. So, agak rugi sekiranya blog ini dibiarkan terbengkalai begitu sahaja. Terima kasih diucapkan kepada saudara Fadhli a.k.a Blur yang sudi membantu aku melakukan proses penukaran domain baru ini. Terima kasih kepada jiwakacau.com. Kalau teringin nak ada domain sendiri jugak, bolehla klik kat website jiwakacau.com. InsyaAllah beliau akan membantu anda.


Menjelang tahun baru 2011 ini juga, aku melakukan perubahan kepada template aku. Tapi konsepnya tetap hijau! Hehe.. Maaf aku ucapkan kepada yang  tidak dapat menerjah blog aku sejak semalam kerana aku sengaja 'private' untuk melakukan proses 'renovation' tersebut. Sebenarnya proses ini masih lagi belum sempurna sepenuhnya. Header yang aku gunakan kat atas tu hanyalah untuk sementara waktu. Aku masih berfikir konsep header serta tagline apakah yang sesuai untuk blog berwajah baru ini. Sesiapa ada komen serta cadangan, boleh kemukakan. Kalau ada yang sudi offer nak design header untuk aku pun ok jugak. Hehe..


Ini template lama kalau ada yang lupa. Klik imej untuk tumbesaran.


Selepas ini aku akan buat satu entry penghargaan kepada sahabat-sahabat blogger yang memberi kata-kata semangat kepada aku. Kepada sahabat facebook yang memenuhi inbox. Dan yang paling penting, seorang sahabat yang sudi buat entry pasal pemergian aku. Siapa? Tunggu la! Hehe..  Anda semua memang terbaik! Pencetus semangat kepada aku!


So, dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim, dengan sukacitanya aku merasmikan blog aku yang berwajah baru serta domain baru, SolihinZubir.com. Sila berikan tepukan yang gemuruh. Haha..


Sekian, wassalam...


SZ : Ingat! Green Syndicate dah pupus! Nama blog ini ialah SolihinZubir.com.

Monday, December 20, 2010

Bertemankan Syaitan ke Masjid

Seorang lelaki muda bangun di awal pagi untuk solat subuh di masjid. Dia berpakaian, berwuduk dan berjalan menuju masjid. Di tengah jalan lelaki itu jatuh dan pakaiannya kotor. Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang ke rumah. Di rumah, dia berganti baju, berwuduk, dan, berjalan menuju masjid.

Dalam perjalanan ke masjid, dia jatuh lagi di tempat yg sama! Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah. Dirumah, dia, sekali lagi berganti baju, berwuduk dan berjalan lagi menuju masjid.

Di tengah jalan menuju masjid, dia bertemu seorang lelaki yg memegang lampu. Dia menyapa lalu lelaki itu menjawab "Saya melihat kamu jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid, jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan kamu.' Lelaki muda mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid.

Saat sampai di masjid, lelaki muda itu mengajak teman barunya yang membawa lampu untuk masuk bersolat subuh bersamanya. Lelaki tadi menolak. Berkali-kali diajak tetapi jawapannya sama.

Lelaki muda bertanya, kenapa menolak untuk masuk bersolat. Lelaki pembawa lampu menjawab:

Aku adalah Syaitan

Lelaki muda itu sungguh terkejut..!

Syaitan menjelaskan, ''Saya melihat kamu berjalan ke masjid,dan sayalah yang membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid, Allah mengampunkan semua dosamu. Saya membuatmu jatuh kedua kalinya, dan itupun tidak membuatmu merubah fikiran tetapi tetap kembali ke masjid.

Kerana itu, Allah mengampunkan dosa seluruh keluargamu. Saya KHUATIR jika saya membuatmu jatuh ketiga kalinya, mungkin Allah akan mengampunkan dosa seluruh penduduk desamu, jadi saya harus memastikan bahawa kamu tidak terjatuh lagi dan sampai di masjid dengan selamat..'

MORAL :
Jangan mudah putus asa dan mengabaikan suatu niat baik yang kita mahu lakukan, kerana kita tidak pernah tahu ganjaran yang bakal kita perolehi dari segala kesulitan yang kita hadapi demi melaksanakan niat baik tersebut .

Sunday, December 19, 2010

Bergaduh Dengan Suami Pensyarah

Masa aku study kat sebuah private college dulu, ada seorang lecturer pompuan yang berketurunan Tengku. Dia ni macam kerek skit. Selalu bercerita dekat student beliau tentang ke'gangster'an suaminya. Walaupun aku bukan student dia, tapi housemate aku selalu bercerita kat aku tentang perangai lecturer tu. Asyik berbangga yang suami dia tu gangster, fighter, kabel besar, pernah bergaduh, berparang, berpedang samurai lah bagai. Aku bila dengar, rasa berbulu je. Macam la bagus sangat.

Nak dijadikan cerita, pada suatu petang  aku dengan kawan aku masuk sebentar ke dalam kelas untuk ambil barang sebelum balik. Kebetulan ada lecturer pompuan tu. Kami bertiga. So, salah seorang dari kami je yang beri salam. Bila nak keluar je, lecturer pompuan tu panggil seorang kawan aku. Dia sound kenapa masuk tadi tak bagi salam. So, aku pun back-up la member aku tu. Aku explain kat lecturer tu. Kami bertiga, so wakilkan seorang dahla bagi salam. Aku explain dengan nada yang sangat sopan. Tiba-tiba je dia cakap kat aku, "Kamu jangan nak kurang ajar!'. Aikkk.. Aku terkejut la. Kenapa nak marah?

Lepas balik umah sewa, aku pun keluar la dengan kawan aku. Dia nak belanja McD. Dalam sejam kitorang melantak McD, kitorang pun balik. Sampai je kat umah sewa, tiba-tiba datang sekumpulan lelaki naik kereta dengan motor depan umah sewa aku tu. Aku syak ni mesti geng-geng suami lecturer tu sebab lecturer tu pun datang jugak dengan suami dia. Dia datang nak hentak aku. Sebelum tu dia dah pergi gegar kat kolej, cari aku. Tapi aku dah balik masa tu.

Si isteri tu beria-ria mengadu kat suami dia yang aku biadap dengan dia tadi. Aku pun berhujah la dengan diorang mempertahankan diri aku. Aku tak bersalah. Takkan pasal bagi salam tu pun sampai nak jadi isu. Aku kalau orang biadap dengan aku, memang akan hilang rasa hormat aku kat dia. Memang aku bengang giler masa tu. Bila darah dah mendidih, aku akan jadi berani lain macam. Selamba je aku berloyar buruk dengan diorang. Sampai si suami tu ajak aku 'sparring' kat tengah jalan. Punyala tak puas hati kat aku. Dia ingat dia pakai t-shirt bertulis 'martial art' masa tu, ingat aku goyang. Ikutkan hati, nak je aku sahut cabaran dia bertumbuk. Tangan aku memang dah gigil nak 'shoot' muka laki dia tu. Walaupun aku ni takdela kuat macam Rasyid Sidek, tapi bila tahap kesabaran memuncak, apapun boleh jadi. Tapi, aku teruskan bersabar dan hormat dia.

Masa tu, memang ramai yang tengok. Tambahan pulak tu kawasan taman perumahan. Bagi mengelakkan keadaan semakin parah disebabkan isu bodoh, kawan aku suruh aku beralah dan minta maaf. So, bagi meredakan ketegangan yang memuncak tu, aku pun kendurkan ego aku untuk meminta maaf walaupun aku yakin aku tak bersalah. Mengalah tak semestinya kalah. Ye tak? Tapi lecturer pompuan tu still tak puas hati. Mungkin dia takkan puas hati selagi tak tengok aku kena hentak ngan laki dia. Huh! Ada jugak manusia macam tu?

Keesokan harinya, kecoh kat kolej pasal kes semalam. Pihak atasan pun panggil aku. Diorang pun faham dengan perangai lecturer pompuan tu sebab dia bekas student kolej tu dulu dan selalu jugak cetus masalah. Pihak atasan nasihatkan aku report polis. Aku tak nak. Aku cakap dah setel. Tapi diorang paksa jugak sebab itu adalah prosedur pihak kolej. Diorang takut apa-apa terjadi kat aku di luar. Aku pun terpaksa la report polis. Masa buat report, polis tu gelak je sebab kes bagi salam pun nak gaduh. Haha.. Sebab tu aku tak nak buat report. Isu terlalu remeh sampai nak kena jadi kes polis. So, sepanjang aku belajar kat situ, aku berada di bawah perlindungan polis. Hehe.. Adeyhhh...

**Nama kolej, lokasi kejadian, dan nama sebenar pensyarah terpaksa dirahsiakan atas sebab-sebab keselamatan dan tidak mahu mengaibkan beliau. Cuma jadikan ini sebagai pengajaran. 

Err.. Biadapkah aku? Atau wajarkah seorang pensyarah berkelakuan begitu?

SZ : Dia ingat dia ja ada kabel? Tak payah la nak taksub sangat!

Saturday, December 18, 2010

Potong Stim Ketika Malam Pertama

Suasana masih riuh di luar. Sanak saudara semuanya berkampung di sini. Gelak-ketawa, gurau-senda jelas kedengaran. Aku memimpin isteriku ke dalam bilik pengantin. Suara-suara sumbang terlalu banyak yang menegurku. "Hai, malam masih muda, dah nak masuk tidur?", sapa Pak Long. "Orang muda bang Long, biarlah. Pertama kali nak beraksi tu!", sahut Pak Su disambut hilai ketawa sanak saudara yang lain.

Meriah sungguh keadaan di luar walau jam sudah menunjukkan pukul 11.00 malam. Hadiah yang masih belum dibuka ku susun ke tepi. Lampu ku tutup. Merebah diri ke katil pengantin, aku menoleh ke arah isteriku. Kita tidur dulu lah yer. Ramai sangat orang kat luar tu. Isteriku hanya mengangguk tanda setuju.

Entah pukul berapa sekarang, aku pun tidak tahu. Keadaan di luar gelap-gelita dan senyap-sunyi. Tanda sanak-saudaraku telah pulang dan keluargaku telah tidur. Tanpa melengahkan masa, jari-jemariku lembut membelai rambut isteriku. Ku selak rambut ikal yang menutupi telinganya lalu membisikkan…. Assalammualaikum! ke telinganya untuk menguji isteriku. "Waalaikummussalam...". Rupanya isteriku masih belum tidur. Ku kucup pipi halusnya. Ku kucup dahinya yang mulus. Semerbak harumnya menusuk deria bauku. Akanku tunaikan tanggungjawabku sebagai suami malam ini. Jari-jemari ini terus membelai tubuhnya. Perasaanku tidak dapat dikawal lagi, namun…

Kringggggg…..
Tik.. tok.. tik.. tok…
Kring.. kring.. kring..

Bunyi-bunyi jam loceng entah dari mana memenuhi ruang bilikku. Terkejut dengan segala macam bunyi yang ada, aku membuka lampu. Serentak itu, terang benderang seluruh rumahku. Bunyi-bunyi ini telah berjaya membangunkan semua orang di rumahku. Aku mencari-cari punca bunyi-bunyi itu. Mataku terarah ke sekotak hadiah yang masih terbalut rapi. Aku buka dengan pantas dan di dalamnya terdapat 5 buah jam loceng. Juga sekeping kad berbunyi… Selamat Pengantin Baru! Jangan gopoh sangat. Baru Pukul 2 pagi. Jangan marahh.. Kami potong stim.. Haha..

Dalam hatiku.. "Cilakak punya membe! Potong stim betullah.."


dont be gelojoh!
SZ : Siapa ada pengalaman camni? Haha.. Kepada kawan-kawan aku, tolong jangan buat kat aku macam tu nanti ok! Aku merayu.. Terbantut woi! Hehe..

Filem Melayu Gaduh Dengan Cina Yang Diharamkan

Awal pagi semalam, aku ada terbaca satu tajuk entry yang agak kontroversi kat hairul-hasraf.blogspot. Entry tu bertajuk 'Jom Gadoh - Melayu Pemalas! Cina Tak Mandi Pagi!' Amacam? Biadap tak tajuk entry tu? Sangat berbaur perkauman kan. Ia mengisahkan sebuah filem yang yang telah diharamkan penayangannya di pawagam negara ini. Filem bertajuk 'GADOH'. Nampak menarik. So, aku pun tak melepaskan peluang menonton wayang free ni kat blog hairul.


Kenapa filem ini diharamkan? Pendapat aku, filem ini diharamkan kerana ia memainkan isu yang sangat sensitif iaitu isu perkauman. Ia mengisahkan mengenai sengketa di antara sekumpulan pelajar sekolah berbangsa Melayu dan Cina. Dialog yang digunakan dalam filem itu tersangatlah kurang ajar. Penuh dengan caci-maki yang bukan menjadi budaya orang Islam. Mesej yang disampaikan memang sangat bagus. Tapi matlamat tak menghalalkan cara.

Aku rasa mungkin ramai yang dah tengok. Kalau yang belum pernah tengok, boleh tengok video penuh filem 'GADOH' yang berdurasi 70minit kat bawah ni. Pesanan aku, yang tak sanggup dengar caci maki tu, boleh tengok tapi tutup telinga. Hehe.. Filem ni takdak aksi-aksi ghairah.. Cuma dialognya terlalu kesat. Kalau nak tengok, sila ambil iktibar daripada filem tersebut. Jadikan pengajaran. Buang yang keruh, ambil yang jernih.  Bagi aku, filem ni best! Lebih gempak daripada 2 Alam dan Aku Masih Dara. Auwww...



 
SZ : Apa macam? Komen? Bantahan? Kritikan? Cadangan?

Friday, December 17, 2010

Tercalon Sebagai Top 50 Blog Baru Pilihan (2010) Malaysia

Terkelu seketika apabila melihat blog Green Syndicate tersenarai. Sebab aku langsung tak serius memancing undi sepanjang tempoh pengundian Blog Pilihan (2010) Malaysia berlangsung. Hanya sekadar meletak banner di side bar blog aku sahaja. Tak sangka pulak blog Green Syndicate ni mampu tersenarai sebagai Top 50 sekaligus layak ke peringkat kedua. Biar betik? Aku mimpikah? Siapakah insan yang sudi mengundi blog cikai ni?

Walaubagaimanapun, jutaan terima kasih aku ucapkan pada yang sudi mengundi blog aku dengan penuh keikhlasan. Aku betul-betul terharu. Memang tak sangka. Aku tersangatlah menghargai jasa baik anda semua. Tak tahu camna aku nak zahirkan perasaan aku ni. Sokongan anda semua tersangatlah bermakna. Syukur Alhamdulillah kerana blog ini mampu melangkah ke peringkat seterusnya dengan sokongan anda semua.

Tahniah juga diucapkan kepada semua calon-calon lain yang berjaya layak ke peringkat kedua. Semoga berjaya tercalon sebagai Top 10 pula. Ribuan terima kasih juga kepada yang sudi mengucapkan tahniah kepada aku. Terima kasih kepada yang sudi berkunjung dan menjadi followers blog ini. Tanpa anda semua, blog ni takkan ke mana.

Syukur Alhamdulillah......


*Untuk melihat senarai 50 blog yang layak ke peringkat kedua, sila KLIK SINI!

Akibat Wang Hantaran Terlalu Tinggi

Ini ada satu kisah benar yang ingin dikongsi bersama rakan-rakan sekalian. Kisah mengenai seorang lelaki yang mahu mengahwini seorang gadis. Mereka berbalah mengenai jumlah wang hantaran yang terlalu tinggi diletakkan ibu gadis tersebut. Jom kita hayati sedutan dialog panas di antara Mat dan bakal mentuanya.

*************************

Mak Cik : "Anak makcik belajar tinggi kat oversea dulu. Makcik taknak letak harga. Tapi biarlah berpatutan. Selalunye yang belajar tinggi dalam lingkungan 20ribu. Tapi inilah satu-satunya anak perempuan makcik. Harap faham-fahamlah ye..".

Mat : "Saya paham maksud makcik. Tapi saya harap makcik pun pahamlah ye. Kalau terlampau tinggi, terpaksa ditangguhkan nanti. Biarlah dicepatkan, biar jauh dari maksiat"..

Mak Cik : "Kalau kamu tak mampu, anak makcik ni bukan tak laku. Ada berderet lagi yang tengah tunggu. Kalau harga rendah, nanti apa pulak orang cakap".

Mat : "Kalau makcik nak jual anak makcik macam jual kereta, kita buat macam ni. Sekarang jugak saya bayar DOWNPAYMENT 2ribu. Saya bawak balik anak makcik, malam ni saya TEST DRIVE dulu semua.. Kalau barang dalam semua bagus, jangan cakap 10ribu.. 12ribu pun saya berani letak. tapi kalau dah LEMAU, ENJIN pon tak bagus.. TU!!.. Anak makcik sekali dengan deposit tu  makcik boleh simpan!

*************************

Amacam? Agaknya apa respon makcik tu lepas Mat cakap camtu? Pesanan kepada ibu-ibu, bapa-bapa sekalian. Janganlah letak jumlah hantaran yang terlalu tinggi sehingga membebankan pihak lelaki. Ia sangat bertentangan dengan ajaran Islam.


*Mungkin ada yang pernah terbaca kisah di atas. Ia dipetik daripada web ohtidak.com dan diolah semula serba sedikit oleh aku.

Saya Nak Join Segmen Review Dari Cik Tom


Cik Tom ada menganjurkan satu segmen review di blognya bersempena 5 bulan usia blognya, Tomato Gurl's Life! Ini adalah segmen pertama anjuran Cik Tom. Sesiapa pun boleh join. Tetapi, syaratnya blog yang belum pernah di'review' oleh Cik Tom. So, aku layak untuk join. Lagi syarat nak join, kena buat entry tentang entry Cik Tom yang paling anda suka.

Aku paling suka entry Cik Tom yang bertajuk Rahsia Terbesar Hidupku. Bagi aku, entry tu memang sangat kelakar. Dari situ baru aku tahu yang Cik Tom ni sebenarnya seorang makhluk yang pelik. Hehe.. Pelik kenapa? Sebab dia fobia dengan nasi. Untuk Pengetahuan anda, Cik Tom tak pernah makan nasi semenjak lahir hingga berumur 16 tahun. Wow! Pecah rekod tu! Jarang kita dengar orang Melayu tak makan nasi.  Aku kalau sehari tak makan nasi pun dah tak senang duduk. Lauk ikan masin pun takpa. Janji dapat nasik!

Tahap ke'fobia'an Cik Tom terhadap nasik ni memang melampaui batas. Bayangkan, kalau terkena sebiji nasi kat badan pun dia terus mandi. Haha.. Memang lawak betul Cik Tom. Thats why aku suka entry tu. Ketawa guling-guling aku baca. Kalau nak tau macammana Cik Tom dapat mengatasi ke'fobia'annya terhadap nasi, sila KLIK SINI! Dari situ juga anda akan dapat tahu kenapa Cik Tom obses dengan Tomato. Hehe.. Memang meletup entry tu. Tak rugi baca. :D 

Berminat nak join? Klik banner kat atas! Cepat! Tempat terhad kepada 30 penyertaan sahaja. Berdasarkan siapa cepat dia dapat. Aku pun tak pasti aku sempat ke tak ni. Hehe.. Hantam sajalah..

SZ : Cik Tom single weyh! haha.. :D

Thursday, December 16, 2010

Tiada Istilah Perigi Cari Timba Dalam Islam

Orang kita selalu cakap lelaki yang sepatutnya terlebih dahulu luahkan perasaan dekat wanita jika jatuh cinta. Ada pula yang berkata, “Cara ini untuk lelaki bolehlah. Untuk perempuan, tak sesuai. Nanti orang kata, ‘macam perigi mencari timba’, ‘wanita tidak bermaruah’, 'terhegeh-hegeh' dan macam-macam lagi.

Sebenarnya ini merupakan pemikiran songsang yang telah diterapkan dalam masyarakat Melayu kita. Sebetulnya kita berbalik kepada Islam itu sendiri. Bagaimanakah Islam mengajar wanita yang berkeinginan bernikah untuk menyuarakan keinginannya?

Bukankah perkahwinan teragung antara junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w. dan Siti Khadijah r.a. dimulakan dengan Siti Khadijah meluahkan keinginannya? Ketika mengetahui sifat-sifat mulia yang dimiliki oleh Nabi Muhammad s.a.w., beliau merasakan yang dia tidak akan menjumpai sesiapa yang lebih layak untuk dijadikan suaminya melainkan Baginda. Oleh itu Siti Khadijah menyuarakan keinginannya kepada pakciknya, Abbas, agar merisik Muhammad s.a.w. Sesudah pihak Baginda bersetuju, barulah keluarga Nabi menghantar rombongan meminang.

Jadi, tiada salahnya wanita yang memulakan dahulu langkah pertama. Yang penting, kena yakin dengan kesolehan, akhlak dan ketaatan lelaki itu pada Allah. Bukan dengan tujuan untuk menggedik atau kerana harta. Setelah yakin dengan pilihan hati itu, suarakanlah kepada ibu bapa supaya mereka dapat menghubungi pihak keluarga lelaki tersebut. Biar orang tua yang menguruskan, kita cuma mencadangkan. Kalau kedua-dua pihak setuju, Alhamdulillah. Maka pihak lelaki boleh masuk meminang.

Malu adalah sifat wanita. Sesungguhnya sifat malu itu dikurniakan pada setiap insan. Tapi biarlah malu itu pada tempatnya. Siapa yang memulakan langkah pertama terlebih dahulu samada lelaki atau wanita, itu tidak penting. Yang penting langkah sudah bermula. Ia sedikit sebanyak dapat mengatasi masalah sosial dan maksiat yang semakin menjadi-jadi di dunia akhir zaman ini. Tiada istilah perigi cari timba di dalam Islam. Sebaik-baik percintaan adalah bercinta selepas bernikah.

Wallahu'alam...

Perigi dan timba. Keduanya saling memerlukan..

SZ : Ada sesiapa nak merisik aku tak? Hehe..

Wednesday, December 15, 2010

Kelab Gadis Tanpa Dara

Ahmad Idham sekali lagi tampil dengan sebuah filem yang menggunakan ayat-ayat biadap dan tidak enak didengar oleh kanak-kanak bawah umur. Sebelum ini, ramai yang melahirkan rasa ketidakpuasan hati kerana ungkapan 'nasi lemak 50sen' digunakan dalam filem arahannya, Cuti-Cuti Cinta. Kali ini beliau tampil lagi dengan buah tangan terbarunya, Aku Masih Dara yang akan menjengah pawagam pada 16 Disember 2010 bersamaan 10 Muharram 1432H, iaitu Hari Asyura.

Filem ini boleh dikatakan ala-ala filem Syurga Cinta. Tetapi, kali ini ia lebih biadap dengan aksi-aksi dan perkataan-perkataan tak sepatutnya yang boleh mempengaruhi minda anak-anak. Kenapa filem sebegitu boleh diklafikasikan sebagai 'U' dan sesuai untuk tontonan umum?


Jika anda lihat  trailer filem tersebut, anda boleh nilai sendiri. Wajarkah perkataan-perkataan tersebut diungkapkan dalam sebuah filem yang diklasifikasikan sebagai 'U'? Adakah ia sesuai sebagai tontonan umum untuk semua lapisan masyarakat?

Antara perkataan tak sepatutnya dan yang biadap bagi aku dalam trailer filem tersebut ialah :

1. Kelab Gadis Tanpa Dara
- Seolah-olah bangga kalau tiada dara sehingga tertubuhnya kelab seperti itu. Adakah tiada dara hanyalah perkara biasa dan sesuatu yang boleh dibanggakan?

2. Sekarang ni ramai yang pakai tudung sebab nak sembunyikan lovebite je.
- Ibarat menghina wanita bertudung. Mungkin orang akan memandang serong kepada wanita bertudung lepas ni. Maka, akan timbullah fitnah.

3. Kau nak yang tinggi-tinggi buat apa? Susah nak kiss!
- Woi! Ni aku pantang! Sebab aku tinggi! huhu..

4. Aku sangap lubang ni.
- Lubang apa? Bayangkan kalau anak-anak atau budak-budak tanya. Apa nak jawab?

Sesuaikah filem ini menjadi tontonan umum? Sekurang-kurangnya letak la klasifikasi 18SX. Itu baru trailer. Tak tau lah apa lagi yang akan kita tengok dan dengar jika kita menonton keseluruhan filem tu. Apa yang cuba disampaikan tu sebenarnya bagus. Tapi, cara penyampaian tu rasanya tidak kena. Rasanya tak perlu la guna ayat-ayat camtu untuk tarik perhatian penonton. Kononnya nak berdakwah? Berdakwah sambil zina mata dan telinga?
Klik Gambar Untuk Lihat Sinopsis Filem

SZ : Minyak Kelapa Dara baik untuk kesihatan..

Tuesday, December 14, 2010

Puasa Asyura

10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilan dan kebenaran.



GALAKAN BERPUASA ‘ASYURA’

عن أبي قتادة t أن رسول الله r سئل عن صوم يوم عاشوراء ، فقال : ( يكفر السنة الماضية ) وفي رواية : ( … وصيام يوم عاشوراء أحتسب على الله أن يكفر السنة التي قبله ) أخرجه مسلم


Daripada Abu Qatadah Radiyallahu’anh bahawa Rasulullah ditanya akan puasa hari ‘Asyura. Maka sabdanya : “ia menghapuskan dosa setahun yang lalu”. Di dalam riwayat yang lain “..adapun puasa pada hari ‘Asyura menghapuskan dosa tahun sebelumnya”. [Riwayat Muslim]


Hadith diatas jelas merupakan anjuran Rasulullah kepada umatnya agar berpuasa pada hari kesepuluh di dalam bulan Allah, Muharram. Ini dijelaskan pada akan terhapusnya dosa setahun yang lalu iaitu dosa-dosa yang kecil. Ini jumhur ulama menyatakan bahawa dosa-dosa besar tidak dapat dihapuskan dosanya melainkan dengan bertaubat kepada Allah Ta’ala dan menegakkan hukum hudud terlebih dahulu bagi pesalah yang terbabit di dalam undang-undang Islam.


HIKMAH PUASA ‘ASYURA’


أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَدِمَ الْمَدِينَةَ فَوَجَدَ الْيَهُودَ صِيَامًا يَوْمَ عَاشُورَاءَ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « مَا هَذَا الْيَوْمُ الَّذِى تَصُومُونَهُ ». فَقَالُوا هَذَا يَوْمٌ عَظِيمٌ أَنْجَى اللَّهُ فِيهِ مُوسَى وَقَوْمَهُ وَغَرَّقَ فِرْعَوْنَ وَقَوْمَهُ فَصَامَهُ مُوسَى شُكْرًا فَنَحْنُ نَصُومُهُ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « فَنَحْنُ أَحَقُّ وَأَوْلَى بِمُوسَى مِنْكُمْ ». فَصَامَهُ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ.


Ketika Rasulullah SAW tiba di Madinah, beliau mendapati orang-orang Yahudi melakukan puasa ’Asyura. Kemudian Rasulullah SAW bertanya, “Hari apa yang kamu berpuasa ini?” Orang-orang Yahudi tersebut menjawab, “Ini adalah hari yang sangat mulia. Ini adalah hari di mana Allah menyelamatkan Musa dan kaumnya. Ketika itu pula Fir’aun dan kaumnya ditenggelamkan. Musa berpuasa pada hari ini dalam keadaan bersyukur, maka kami pun mengikuti beliau berpuasa pada hari ini.” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam lantas berkata, “Kita seharusnya lebih berhak dan lebih utama mengikuti Musa daripada kalian.” Lalu setelah itu Rasulullah SAW memerintahkan kaum muslimin untuk berpuasa. (HR. Muslim no. 1130)


Hadith tersebut di atas menunjukkan kepada kita betapa Rasulullah mengikut apa yang dilakukan oleh Nabi Musa kerana merasakan umatnya lebih berhak untuk meluahkan rasa kesyukuran seperti yang berlaku kepada Nabi Musa yang selamat dari ancaman Fir’aun.


Antara hikmahnya ialah membezakan umat Nabi Muhammad dari orang Yahudi. Ini kerana ada hadith sahih riwayat Bukhari dan Muslim yang menjelaskan bahawa orang Yahudi menjadikan hari 10 Muharram ini sebagai satu perayaan, tetapi umat Islam menjadikan hari ini untuk berpuasa. Ini merupakan perbezaan yang sering baginda lakukan dan kita akan lihat beberapa perbezaan yang Nabi anjurkan kepada umatnya.


DISUNATKAN PUASA PADA 9 MUHARRAM


عن ابن عباس – رضي الله عنهما – أن رسول الله r لما صام يوم عاشوراء وأمر بصيامه قالوا : يا رسول الله ، إنه يوم تعظمه اليهود والنصارى ، فقال رسول الله r : ( فإذا كان العام المقبل – إن شاء الله – صمنا اليوم التاسع ) قال : فلم يأت العام المقبل حتى توفي رسول الله r . أخرجه مسلم ، وفي رواية له : ( لئن بقية إلى قابل لأصومن التاسع )


Daripada Ibn Abbas R.A bahawa Rasulullah ketika berpuasa pada hari ‘Asyura dan mengalakkan untuk berpuasa. Kemudian para sahabat bertanya : “Ya Rasulullah, sesungguhnya hari tersebut (‘Asyura) merupakan hari ini adalah hari yang diagung-agungkan oleh Yahudi dan Nasrani. Kemudian baginda bersabda : jika tiba tahun berikutnya – insyaAllah – kita akan berpuasa pula pada hari kesembilan”. [Riwayat Muslim]


Ibn Abas berkata “Belum sampai tahun depan, Nabi SAW sudah pun meninggal dunia.” (HR. Muslim no. 1134)


Di dalam riwayat yang lain “jika ada kesempatan ke tahun akan datang, aku akan berpuasa pada hari kesembilan”.

Ini menunjukkan kesungguhan baginda ingin berpuasa tetapi tidak kesampaian. Walaubagaimanapun, para ulama bersetuju untuk menyatakan ini menunjukkan betapa Nabi Muhammad SAW ingin melakukan perbezaan daripada amalan ahli kitab. Ini juga dijelaskan oleh satu athar daripada Ibnu Abbas :


( صوموا التاسع والعاشر خالفوا اليهود )


“Berpuasalah pada hari kesembilan dan kesepuluh, dan bezakanlah (dari meniru) Yahudi” [Musnad Abdurrazak]


Ini juga membawa maksud bahawa Rasulullah tidak menyukai meniru orang kafir. Ini dapat dibuktikan dengan banyaknya hadith yang menegah kita meniru orang-orang kafir.



Wallahua'alam... 


Klik link di bawah :



SZ : Jom kita pakat-pakat puasa sunat besok dan lusa. 9 dan 10 Muharram. InsyaAllah..

Man United Belasah Arsenal 1-0


Rekod tanpa kalah MU musim ini berjaya dilebarkan kepada 16 perlawanan berturut-turut selepas berjaya membelasah Arsenal dengan jaringan 1-0 pada pagi semalam. Err.. Itu boleh dikira kena belasah gak ke? hehe.. Tak kisah la. Janji menang! Menang nasib ke? Memang kemenangan memerlukan nasib pun. Ye tak?

Tandukan mengelirukan Park Ji Sung pada minit ke-41 hasil hantaran lintang Nani sudah cukup bagi memastikan MU kembali ke puncak liga dengan kelebihan 2 mata mengatasi Arsenal dengan baki 1 perlawanan dalam tangan. Sementara itu, Chelsea terus semakin berseri-seri apabila diikat Tottenham 1-1. Mudah-mudahan kemerosotan  prestasi juara bertahan itu akan berterusan menjelang pertemuan besar dengan Man United pada Ahad depan.

kedudukan terkini carta liga

Sekian. MU memang hebat! hehe.. Glory-Glory Man United! :D


Monday, December 13, 2010

Jenama Puma Versi Baru

Tau tak jenama PUMA? Puma ni antara jenama sport yang popular seperti Nike dan Adidas. Biasanya kita selalu jumpa baju jenama Puma yang ada lambang macam kat bawah ni kan.




Ok, sekarang tengok kat bawah ni pulak.. Lagi original punya mari. Barang hidup lagi tu.. Haha..




Dan yang kat bawah ni lagi tak boleh blah.. Adeyhh.. Sekali Tuna daa.. Ala-ala Puma gitu..




Jenama Sardin ada tak? hehe.. :D

Sunday, December 12, 2010

Maksud Sebenar Open Relationship di Facebook

Aku tengok ramai antara kita yang letak open relationship kat status. Aku sendiri tertanya-tanya, apa maksud Open Relationship tu. Yang aku faham, skandal. Sekarang kita tengok maksud sebenarnya.


Dipetik daripada wikipedia

An open relationship is a relationship in which the people involved agree that they want to be together, but in which romantic or sexual relationships with additional people are accepted, permitted or tolerated.

Yang bermaksud

Open Relationship ialah sebuah hubungan di mana mereka yang terlibat setuju yang mereka mahu bersama, tapi di mana hubungan romantis dan seksual dengan kehadiran orang lain diterima, dibenarkan dan ditoleransi.

Maka dalam erti kata lain, orang yang meletakkan Open Relationship sebagai status mereka tidak kisah melakukan hubungan seksual dengan sesiapa pun, maka amat menyedihkan apabila umat Islam sendiri menggunakan status ini.

Sila sebarkan agar orang bukan Islam yang faham maksud sebalik Open Relationship tidak memandang remeh pada umat Islam.

Harap Maklum.

dipetik dari : Carigold Forum

Credit : Milo Suam


SZ : Tak payah la nak mengada-ngada letak semua tu. Dah kahwin, letak je dah kahwin. Single, letak je single. Jangan buat orang celaru dengan status kita. Aku nak mengorat pun susah. Hehe..

Saturday, December 11, 2010

Pelik Sangat Ke Nama Blog Aku Nih?

1.  Sila ceritakan dari mana korang boleh dapat nama blog korang tu.

Black Syndicate. Aku suka hijau. So, aku tukar jadi Green Syndicate.

2. Apakah maksud disebalik nama blog korang?

Kalau Black Syndicate bermaksud Kongsi Gelap. Green Syndicate bermaksud Kongsi Hijau la eh? Bukan? Haha.. Blog aku ni bertujuan untuk berkongsi sesuatu yang hijau. Bukan hijau pada warna. Tapi entry yang aku cuba tonjolkan adalah bersifat hijau iaitu masih fresh, baru dan panas! Dan juga yang bersifat evergreen. Tak lekang dek panas. Tak lapuk dek hujan. Yeke? Apa aku merepek ni? Juga bersifat islamik. Hijau kan warna Islam. Yela.. Rock2 jugak.. Akhirat jangan lupa.

3. Siapa orang kuat blog korang tu?

Anda semua! Tanpa anda, siapalah aku.

4. Angan angan terhadap blog tu.

Nak blog ni lebih dikenali dan lekat di hati pembaca! Walaupun aku tak update, masih beribu yang singgah blog aku tiap hari.

5. Kalau nak tukar nama blog , korang nak tukar nama apa?

Sekarang ni pun tengah plan nak tukar nama. Tapi tengah kompius. Maybe SolihinZubir.com kot.. err.. ada cadangan? =_='

6. Kalau berkemampuan , korang nak iklankan blog korang tu kat mana?

Nak letak link blog aku kat muka depan website google. Google kan website paling top! hehe.. Tapi, boleh ke? Murah je kot.. haha..

7. Blog yang pastinya wajib korang singgah setiap hari .. Satu je yeer ..

Ish.. Banyak! Kalau sebut satu je, maybe boleh cetus kontroversi ni. Huhu.. Takpa! Sebut jugak! Realiti Konspirasi! Dia ni memang idola aku.

8. Sila lengkapkan .. SAYA SUKA BLOG SAYA KERANA .... tidak lebih 20 patah perkataan ..

Saya suka blog saya sebab saya cintakannya sepenuh hati saya. Cintaku padanya tidak berbelah bagi. Love u my blog! Muah! (Tolong lempang aku kejap!)

SZ : Malam ni memang kalut!

Duit Hasil Iklan Nuffnang Hukumnya Haram?

Salam.. Entry ini dituju khas buat semua blogger yang mempunyai iklan nuffnang di blog anda. Wajib baca sampai habis. Bukan apa. Takut anda termakan duit haram plak nanti.

Sebenarnya, sebelum ni pun aku ada tertanya-tanya apa itu nuffnang? Sebab boleh dikatakan setiap blog ada logo nuffnang. Mujur ada yang sudi mengajarku. Baru aku tahu nuffnang adalah satu platform untuk pengiklan menapak di blog kita dan memberi kita peluang menjana pendapatan tanpa mengeluarkan sebarang modal wang.

Untuk pengetahuan anda, hukum menyertai iklan perklik ini diharuskan kerana tiada sebarang penipuan ataupun penindasan dan ada ikatan perjanjian antara kedua belah pihak yang perlu dituruti. Sumber pendapatan yang dimiliki adalah hasil daripada kerja ahli yang meletakkan iklan di dalam blog dan web mereka.


Jadi, siapakah pembeli dan siapakah yang menjualnya?
Penjual adalah syarikat yang menyediakan perkhidmatan iklan perklik dan pembelinya ialah blogger yang menyertainya untuk memiliki iklan perklik kerana blogger yang memohon dan menyetujui perjanjian dengan syarikat pengeluar.

Pendapatan dari iklan nuffnang boleh jadi HARAM jika anda menyuruh pelawat blog anda klik pada IKLAN anda. Contohnya :

" SINGGAH KLIK2 KAT SINI! TOLONG KLIK SAYA BALIK! "

" TOLONG KLIK IKLAN! SAYA NAK GUNA DUIT TU NAK KAHWIN! "

" U CLICK ME, I CLICK U! "

dan bermacam-macam lagi cara nak suruh orang klik iklan kita untuk dapatkan duit tu.

Bagi aku pula, aku tak kisah langsung aku dapat BE ke tak, takde orang nak klik iklan aku ke, lantaklah. Takkan aku nak paksa orang klik kan. Aku pasang iklan nuffnang tu pun sebab aku rasa blog aku cantik kalau ada iklan. Hehe.. Tapi kalau nuffnang nak bagi BE dan duit tu, Alhamdulillah la. Takkan aku nak tolak rezeki plak kan. Tapi biarlah rezeki tu datang dari sumber yang halal. Tak payah la masuk blog orang kemudian suruh orang masuk blog kita untuk klik iklan nuffnang ataupun apa saja iklan perklik yang lain. Itu tak ikhlas namanya.


Sekadar peringatan. Jangan marah. Terima kasih. :D


Untuk maklumat lanjut, sila rujuk artikel di web Ustaz Nor Amin dan Ustaz Ismail.



*Credit to shahjiehan.blogspot.com

Friday, December 10, 2010

Blog Baru (2010) Pilihan 9! Undi No.325!


Bertalu-talu ucapan tahniah masuk ke shoutmix n commentbox aku tadi. Aku ingat dah menang. Rupanya baru tercalon. Haha.. Perasan betoi! Macam la boleh menang. Ok, sebenarnya blog aku baru sahaja disenaraikan dalam senarai Blog Baru Pilihan 2010 dalam kumpulan 9. Nombor 325! Aku pun baru dapat tau coz baru ja online. Masa betul2 mencemburui aku. Banyak kerja nak kena buat.

Ada sesiapa yang nak undi aku tu, boleh la. Tapi bukan sekarang, coz undian belum dibuka. Mungkin minggu depan kot. Kalau nak undi aku tu, kena ingat nombor 325! Tudiaa.. Highlight besaq-besaq skit. Sebab cara undian, kena ingat nombor, bukan nama blog. Tak mau undi pon takpa. Aku bukan suka memaksa. Cinta mana boleh dipaksa kan? Hehe.. Join sekadar suka-suka. Aku tau, lebih ramai lagi yang lebih layak daripada aku. Chewah.. Ayat pasrah. Poyo btoi. Haha..

K,lah.. Malam ni aku nak blogwalking ja. Takmau update entry. Nak terjah entry kawan-kawan. Maafla kalau terlambat terjah sikit coz aku sangat busy. Waktu malam je boleh online. Tu pun tak lama. Kalau yang terlepas pandang tu, harap faham la ye. Aku tak larat nak jejak semua. Tapi akan cuba sedaya upaya jugak. Sebab aku sedar, tanpa sokongan anda, siapalah aku. =)