Pages

Thursday, December 2, 2010

Masalah Keguguran Rambut

Kelmarin aku ada terbaca beberapa entry blogger yang mengadu masalah keguguran rambut. Diorang ada bertanya petua nak atasi masalah rambut gugur tu. Aik.. Musim rambut gugur ke sekarang? Rambut aku pun banyak jugak yang gugur ni. Haha..


Keguguran rambut sering dikaitkan dengan faktor genetik, tekanan, penggunaan bahan kimia berlebihan seperti syampu dan pewarna rambut, ketidakseimbangan hormon serta diet yang tidak sihat. Namun, masih ramai di kalangan masyarakat di negara ini tidak mengetahui bahawa keguguran rambut juga sebenarnya berpunca daripada kekurangan air di dalam badan.

Menurut Pengasas Rangkaian Pusat Rawatan Rambut Nexhs Herbal, RC Rajalectchumy, masalah itu boleh diatasi menggunakan kaedah terapi air iaitu menggalakkan pesakit minum air masak sebanyak mungkin. Menurutnya, air adalah elemen penting dalam badan manusia dan kekurangannya boleh menyebabkan pelbagai penyakit serta mengakibatkan rambut mudah gugur.

Ramai antara kita tidak mengetahui bahawa kepanasan dalam badan boleh menyebabkan rambut mudah gugur, kelemumur serta menghasilkan warna air kencing lebih kuning daripada biasa. Untuk itu, kita digalak minum air secukupnya iaitu lapan gelas sehari bagi menuetralkan kepanasan berkenaan.



Antara punca-punca lain ialah melahirkan anak, penyakit tiroid, demam, jangkitan selesema, protein yang tidak seimbang dalam badan, ubat-ubatan dan rawatan kanser. Untuk maklumat lanjut, bolek tengok kat website rambut.com.my
Ada petua-petua lain tak cara nak atasi masalah keguguran rambut ni? Share la sikit.. Nak petua aku? Kasi botak terus la! Kompom takde rambut gugur dah kalau botak. Hehe..


SZ : Bila Otak Terang Ada Kemajuan..

27 360 juta komen:

Kim said...

nak rmbut sihat, jgn sikat selalu sgt. guna jari saje. :D

LyNn HaMzAh said...

kesiannya...fikir banyak sangat ker sampai rambut gugur...

sarah-najwan said...

akak kena jugak prob ini
ditambah dgn peningkatan usia
rasanya..

lebih baik potong pendek..kurang sket gugurnya..rambut pendek xpe sb..kitakan pakai tudung..

Izamir Ridzwan said...

kalau panas badan.. minum la air cap kaki tiga..hehhe

Rowena Chasez said...

tapi kan..
bukan normal ke gugur rambut??
kalo setakat berapa helai je..
it's normal :)
nasib baik xde masalah nie..
dulu ada gak..
mcm org leukimia je..
skrg xde dah ok dah :)

mia said...

jnis kulit berminyak pon sbb rambut gugur..da pakai shampu kurg rambut gugur pon still same jugak cmne?hahaha..skrg cuci rambut 3 kali smngu..

ijatnuar87 said...

ahaks..xsangka plak smpai ader web khas utk rambut bernama rambut.com.my,heheheh...
aper2 pom, petua ni blh pakai...smoga rmbut ni akan tetap ade smpai la beruban,eheheh

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

GKSB ada masalah keguguran rambut.

nak pakai minyak rambut bau dia tu busuk..

masa p langkawi jumpa myk rambut gamat...wangi..terus beli huhu...

f_aRa_aINa989 said...

fakta: perempuan gugur rambut antara 100 helai sehari.....hehe

yana said...

hahaha..ske part last 2..B.O.T.A.K----> bila otak terang ada kemajuan..

Kalamhati said...

salam solihin..

kakak akak dulu pernah alami keguguran rambut yg teruk..lepas tu dia pergi klinik homoepathi (btul ke eja ni)..lepas tu rambut dia tak gugur sgt dah

one2paii said...

kalo gua la..letak minyak tanah n lumurkan sebati sampai ke kulit kepala..tujuannya untuk menguatkan kulit kapla tersebut..agak2 dah kering..cube lumur dengan api yang kecil..lihat,tiada lagi keguguran buhkan??cubela

Solihin Zubir said...

@kim : hehe.. guna jari pon boley.. pakaila rejoice.. :D

@lynn : ahahaha...xdela fikir byk smpai ngalahkan prof.. hehehe..

@sarahnajwn : yupp.. itulah hikmahnya bertudung.. ;D

@IR : air cap badak pon boleh.. hehehe..

@rowena : yupp.. mmg ada fakta rambut gugur sehari 100helai..

Solihin Zubir said...

@mia : hehe.. janji kita berusaha rite..

@ijatnuar : tula pasal.. siap ada website rambut.. haha..

@GKSB : minyak gamat yg sapu luka tu ka? hahaha..

@fara aina : yupp.. tepat skali.. tu mmg fakta.. hehehe..

@yana : haha.. betul la kan.. byk org botak yg maju.. hehe..

@kalam hati : Alhamdulillah la akak dah pulih drp mslh tu.. =)

Solihin Zubir said...

@one2pai : ahahha.. menarik! skrg jugak aku cuba! hehe..

Fiqah Alias said...

waahh...nice entry..!! byk btol komen2 yg diterima share teknik2 nk elakkan keguguran rambut...tapi..fiqah sgt2 setuju ngn suggestion one2pai laaa...sgt bernas n jimat duit..skali wat jer..pastu kompem xde lagi rambut yg gugur...(^_^)

p/s:kanak2 jgn cuba tanpa pengawasan ibubapa....

yott said...

rmbt kalau gugur bnyk sgt kena check mayb ada masalah kesihatan mcm tyroid..stress sgt2 pun x ley gak..

Ms sunsWeetz said...

kebanyakn grlz kalo rambut pnjg mesti gugur..so gunalah pantene hehe hik3x

Qaseh dalia adelia said...

one2paii ngek punye petua haha...
jangan kerap sgt bersyampoo tu nnt akan jd kering n mudah putus aka gugur.....ekeke..nasib rmbut saye ok

An Najwa said...

guna sabun 999 ala yg satu singgit tu...
rambut gugur sebab kulit kepala tak sihat...
so sebelum rawat rambut kena rawat kulit dulu...
ni saloon yg syorkan, tapi mmg berkesan la..

Solihin Zubir said...

hehehe.. tima kaseh pada semua yg sudi berkongsi ptua..
tp jgn ikut petua si one2pai tu plak ok.. hahaha..

diana said...

sampai sekarang rambut akak dok gugur lagi..
gugur banyak pulak tu..
segenggam ada la dalam sehari..
macam2 petua dah buat..
tak jalan pun..
biar je la,..

Ain Zulaikha said...

owh, lagi satu kekadang sebab usia remaja akan selalu kena keguguran rambut. dari umur 19-25 cmtu la.. kiranya mcm rambut pramatang.

ada fakta plak dia kte, rambut gugur 100 helai satu hari? ek? heheheheh

Solihin Zubir said...

@diana : botak jela akak.... abis citer.. hehe..

@ain zulaikha ; tp kalo pk balik, biar betik sehari 100helai.. x botak plak kan.. huhu..

nadey said...

aku tensen salah beli syampu smpai rambut aku kering sgt2.,,,lg kering dr rambut singe

Nyssa Nuar said...

ye meh???
padan lah rmbut gua selau gugur..
rase cm nk botakkan jek...

Tomato Gurl's Life said...

abg cik tom byk rambut gugur..