Pages

Thursday, December 9, 2010

Hikmah Sujud Dari Sudut Perubatan

Sujud bukan sahaja mendekatkan kita dengan Allah SWT tetapi dari sudut perubatan pun ada hikmahnya. Antara hikmah sujud menurut keterangan perubatan ialah:-

1. Membetulkan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.

2. Membetulkan pundi peranakan yang jatuh.

3. Melegakan sakit hernia.

4. Mengurangkan sakit senggugut ketika haid.

5. Melegakan bahagian paru-paru dari ketegangan.

6. Mengurangkan kesakitan pada apendiks atau limpa.

7. Meringankan bahagian pelvis.

8. Menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut, punggung ketika akan sujud.

9. Gerakan otot-otot ini menjadikannya lebih kuat dan elastik, secara automatik memastikan kelancaran darah.

10. Bagi wanita, gerakan otot ini menjadikan buah dadanya lebih baik dan mudah berfungsi untuk menyusukan bayi.

11. Gerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal.

12. Mengurangkan kegemukan.

13. Otak manusia (organ terpenting) menerima banyak bekalan darah dan oksigen.

14. Kedudukan sujud paling baik untuk berehat dan mengimbang lingkungan bahagian belakang tubuh.


15. Memberi dorongan untuk mudah tidur.

Selain itu kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentaliti kita (terutama ketika sujud waktu solat Subuh).


SZ : Sujudlah anda sebelum anda disujudkan.. :D

23 360 juta komen:

Wan Gerrard said...

Hmm terbaik la, nice info..^_^

Cik Su said...

banyak gila kelebihan dia.. lepas nie kena la rajin2 wat semayang sunat kan..heheh

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

banyak kelebihannya bila bersujud..

thanks 4 sharing...

TERKINI DALAM BANYAK-BANYAK BINATANG, BINATANG APA AMPA PALING GELI?

diana said...

banyak kelebihan bersujud ni tambah2 untuk pompuan..
mengurangkan kegemukan pun ada..
nice entry!
terima kasih..

farhana_acimek3 said...

thumbs up~~toink2~~

biskut said...

aku bersujud kerna MU ya ALLAH..

Rowena Chasez said...

so, byk2kan laa bersujud..:)

QaRr JaliL said...

bukan sujud pun ade, semua pergerakan dalam solat ade hikmahnya dari segi perubatan..:)

sarah-najwan said...

setiap suruhan Allah
mmg byk hikmahnya
kita sbg orang islam
yang beriman kepada Allah
patut mengkaji segala macam
hikmah yg Allah telah berikan..

alhamdulillah dgn info ini solihin..tima kasih deh..

tika said...

tapi,untuk dapat semua tu,kena la belajar cara sujud yang betul...kalau sujud xbetul,xdapat gak semua tu...

Sephi Sephia said...

Bayangkan orang yang tidak solat telah meninggalkan segala khasiat sujud sepanjang itu?

Ruginya!

Mohamadazhan hjDesa said...

tak solat banyak penyakit

Princess Nur said...

SZ:: nice info..thanx kongsi!

Izamir Ridzwan said...

sebenarnya sembahyang tu kalau dalam kesihatan memang byk manfaatnya.. setiap anggota digerakkan

a.samad jaafar said...

kita juga digalakkan supaya bersujud selama 1 minit selepas berdoa ketika solat subuh supaya kapilari darah yg kosong kira2 1cm di otak kita dapat dipenuhi oleh darah..

Cik Tom said...

setiap apa yg Allah suruh lakukan tue pasti ade hikmahnya juga..sama la jgk dgn laranganNYA pada sesuatu perkara...

Ain Zulaikha said...

yes betul tu..
senang cerita..
jangan tinggal solat..
banyak fadhilat dia..

nice and thanks..

mizzura said...

thats y kena sujud lama sikit..ada hikmah disebaliknya..

n.hasleena said...

thanks for sharing solihin :)

Nafisa81 said...

thanks for sharing..

azwa_amani said...

nice lahhh suka entry ni..nak simpan leh x???

eiela said...

banyak hikmah sujud nih, malangnya tak dapat sujud dah. insyaallah lepas ok, bleh la sujud balik kot.

Latest Entri :
1)Contest Erti Cinta
2)Subhanallah,,Allah Maha Besar

Solihin Zubir said...

@azwa : boleh je nak simpan... :D