Pages

Wednesday, November 24, 2010

Mat Bangla Mithali Yang Lupa Diri

Ini adalah sebuah kisah  mengenai seorang Mat Bangla yang diambil oleh ayah aku sebagai pekerjanya. Nama beliau ialah Bul-Bul bin Siddik. Tugas dia ni adalah menjaga pokok-pokok dan landskap kawasan rumah aku. Beliau adalah seorang pekerja yang versatile. Semua kerja dia boleh buat. Berkebun, kerja-kerja letrik, basuh kereta, cuci tingkap, mop lantai, sapu sampah n macam-macam lagi lah.. Pendek kata, suruh je semua dia boleh buat tanpa sebarang bantahan. Dia tinggal kat sebuah pondok kat belakang rumah aku seorang diri. Sebelum tu ada kawan. Tapi kawan dia tu ayah aku terpaksa hantar balik 2 tahun yang lepas sebab mak dia sakit. Bul-Bul ni dah 3 tahun lebih kerja ngan bapak aku.


Kalaulah ada Anugerah Mat Bangla Mithali peringkat kebangsaan, aku yakin Bul-Bul ni boleh tersenarai antara calon feveret. Kenapa? Sebab dia ni seorang yang sopan, rajin solat, puasa dan taat perintah agama. Ramadhan yang lepas, tiap-tiap malam dia pergi solat tarawih. 20 rakaat tiap-tiap malam tak tinggal langsung. Sembahyang Jumaat pakai baju melayu. Molek ja tengok. Sembahyang sunat lepas solat Jumaat pun tak pernah tinggal. Kalah anak Melayu kita. Dia juga pandai hormat orang. Kalau hangpa tengok, memang hangpa tak rasa dia ni Bangla. Memang jauh beza dengan bangla-bangla yang lain yang selalu mengundang kebencian. Mungkin juga ketegasan ayah aku memainkan peranan juga dalam membentuk sikap dia tu.


Tapi, langit tak selalunya cerah. 2 hari lepas Bul-Bul mengambil tindakan nekad lari dari rumah kami. Padahal permit n passport dia ayah aku pegang. Sebab apa dia lari? Sehari sebelum tu, pagi-pagi lagi terdengar riuh suara ayah aku mengamuk. Ayah aku mengamuk sebab Bul-Bul melempar kunci pagar dan memprotes ayah aku. Dia cakap dia tak mau kerja kalau ayah aku tak naikkan gaji dia. Bul-Bul yang sebelum ni pendiam tiba-tiba bertindak sedemikian rupa? Kenapa jadi camtu?


Dekat dengan rumah aku, ada masjid baru sedang di bina. Buruh Bangladesh yang terlibat membina masjid tersebut tak ada tempat tinggal. So, diorang mintak nak sewa tempat tidur kat belakang umah aku ni, dekat dengan pondok si Bul-Bul tu. Bila Bangla bertemu geng dia, mula la dia nak naik kepala kan. Buruh-buruh tu mula menghasut dia dan cakap kerja si Bul-Bul ni tak bagus. Kerja buruh lagi masyuk. Mungkin sebab itu dia cemburu n mintak naik gaji. Ayah aku rasa geram la sebab ayah aku jaga Bul-Bul ni macam anak sendiri. Kalau demam, bawak pergi klinik ambik ubat. Makan pun sedap-sedap. Huh! Tak sedar dek untung punya bangla!


Ayah aku pun pergi report polis. Bul-Bul sekarang dalam buruan coz status dia sekarang ialah pendatang tanpa izin sebab premit n passport dia ada kat polis. Malam lepas polis ada datang soal siasat buruh bangla yang menumpang belakang umah aku tu. Tocer punya tocer, baru dia mengaku bahawa dia yang rancang dan mengatur proses pelarian Bul-Bul dari umah aku. Semua orang call Bul-Bul, dia tak jawab.


Tapi tadi, pekerja ayah aku call, dia angkat. Dia berani plak jawab sebab dia dah ada kat KL. Pergh! Dah sampai KL. Dah tu, dia cakap punya la berlagak nak mampos. Dia cakap dia dah dapat kerja bagus. Besok dah boleh start. Kalau kitorang nak dia balik, up gaji dia dulu. Hek Eleh.. Kemain lagi.. Ptuih! Pi mampoih la ang! Kena tangkap nanti baru ang tau langit tinggi ka rendah. Dahla menumpang negara orang. Tak reti nak bersyukur. Ish.. Dapat kat aku bangla ni, aku pijak jugak. Depan kita pijak semut tak mampoih. Harr.. kluaq teruih loghat Kedah bila aku marah.. hehehe..


Moral of da story, kalau dah nama bangla tu, bangla la jugak. Hangpa tak payah la nak terpedaya dengan muka dan perilaku baik dia depan kita. Bangla ni memang tak boleh jumpa geng. Bila dah ada geng, mula la nak jadi haru-biru. Lagi satu, kalau ada bela bangla atau bibik, jangan bagi depa pegang permit atau passport diorang sendiri. Kalau tak, lagi senang diorang nak lari. Mujur bangla bapak aku ni lari sehelai sepinggang ja.


SZ : Kalau ada yang bercita-cita nak kahwin dengan Mat Bangla, lupakan jela.. Haha..

32 360 juta komen:

saff'sWords said...

alamak, aku baru bercita cita nak kahwin dengan bangla kot :DD

diana said...

warga asing memang tak boleh dipercayai..
jenis tak kenang budi dan tak tau bersyukur.
sebab tu la kat negara sendiri pun mereka merempat je..

Sern said...

bangla oh bangla....!~bagaikan kacang lupakan kulitla...aahhaha..!~~

Anonymous said...

saudara,
krna nila setitik rosak susu sebelanga..
entry saudara bebau racist sket ni..be careful dgn apa yg kita tulis..
sekadar nasihat..
peace~

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

tak sedar dek untung =)

Cahaya said...

bangla ni muka jahat..perangai pon jahat jugak ye...hoho..

sarah-najwan said...

tu la..byk kes dorang ni..mcm2 hal pulak..

beringat2 aje..tu yg akak takut nk pkai bibik..dapat yg baik..alhamdulillah..jika sebaliknya..huhu

Fariq said...

fuh,, abes pon bce,,
kalo aku lakan,,
terok bangla ni,

azwa_amani said...

sabaq naa...sat gi bila dia tau susah...konpem dia balik kat pamily ang balik...cayelah...

Mohamadazhan hjDesa said...

mat bangla ni baguih pada aku ni.hehe

anDi said...

kebanyakkan kes bibik lari dari rumah sbb terpedaya dengan hasutan rakan sejawatan. pdhl memule datang, baik je. =_=

nadey said...

hahahahha aku tensen kene ngorat ngan mat bangla....org melayu xde lak tergile2 kn aku!!!!!!!!! hahahahah

Solihin Zubir said...

apa yg racistnya? adeyhhh...

❀aRaBeLLa❀ said...

haramjadah punye bangla..heh

yott said...

hrmm depa mmg pantang jmp geng SZ..teruih lupa diri
lg satu bila depa dah geng2 mcm tu mula lah brani buat x senonoh..jegil mata tgk prempuan, kacau budak2 perempuan...

a.samad jaafar said...

racist ??? aku tak rasa gitu.. kerna terlalu berlembut lah kita akhirnya yg rugi.. tabik utk ayah hang solihin.. tegas !

Tomato Gurl's Life said...

kisah benar ni??huhu...jgn terlalu percaya mamat bangla..pe tah lg cita2 nak kahwin..masih ramai lg pemuda melayu yg menarik+hensem seperti solihin..hehehe :)

Cik Su said...

aduih..awat jadi lagu tu...dr bek terus jadi tak tentu hala

Solihin Zubir said...

@samad : tu la pasal.. tp, ada anonymous yg ckp entry ni racist la plak.. mintak maaf la kalau ada yg tersinggung.. Aku hanya meluah ja.. hanya kesian kat ayah aku..

@cik tom : uiii.. cik tom.. ada unsur godaan di situ.. haha..

Lulu caldina said...

ni cerita betul atau rekaan semata eh?

fatt said...

takpe, negara kita ada undang2. harini mgkin la dia bleh ckp besar, sok lusa mesti dia jumpa balik ayah hg sbb nak amik pasport dia

fatt said...

takpe, negara kita ada undang2. harini mgkin la dia bleh ckp besar, sok lusa mesti dia jumpa balik ayah hg sbb nak amik pasport dia

Sharifah nor said...

suami akak ketua mekanik..bila ajar mat bangla ni..pandai sikit jer dah tunjuk lagak....macam semua dia tahu...

Ain Atika Zailani said...

laa yeke...i tgk selalu bangla macam baikk humble...gila lah i boleh judge macam tu.baik nya hatiku ini...tapi xsangka begitu..huh...

Mama Kembar said...

hmm ni lah susahnya bila ambik warga asing kerja, silap silap kita yg rugi... tu la mama nak ambik maid pun tak brapa brani, dok pk tak abih abih lagi nih

efa said...

dasar bangla tak kenang jasa choi..haish...meh kita banteras bangla2 ni semua miaahaha :)

Solihin Zubir said...

@lulu caldina : nie cita btul la.. ado ko plak rekaan.. huhu..

WAHIDA ALIAS said...

da pupus ape laki kt mlysia ni smpi nk kwen ngn mat bangla...bhahaha

RuSh D said...

terpengaruh ngan hasutan bangla laen tue..huhuhu

chentamiera said...

bangla smat la dress up dier..cuba perhatikan..mereka pakai minyak rambut, kaler baju pun cntikkkkkk je...

siyes..mat2 indie tu banyak ikut style dorg kan..stylo woo~~

Ain Zulaikha said...

uih... awat nama dia bul? ish tak leh terima lah.. kucing saya tak macam bul awak okey. T__T mat bangloshhhhhh betul.

Anonymous said...

jangan menghina orang lain. kita tidak tahu apa yg ada dalam benak mamat bangladeshi itu.suami saya sekarang orang bangladesh tapi dia baik.dibandingkan dengan mantan suami saya dulu.intinya kalau orangnya memang baik perilakunya itu tak memandang dari bangsa mana dan warna kulit.ingatlah yang dinilai Tuhan cuma ketaqwaan manusia bukan derajatnya menurut ukuran manusia di dunia.