Pages

Saturday, November 6, 2010

Kalau Betul Allah Baik, Kenapa Cipta Neraka?

Ini kisah benar.. Kisah seorang gadis Melayu, beragama Islam, tapi cetek pengetahuan tentang agama.

Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Saya tidak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan.

Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan.

Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di sebuah pasaraya telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat.

Maka dia pun kena denda.

Setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "lepas ini diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan".

Peraturan ni bukan semata-mata peraturan Majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga.

Kalau derhaka tidak mematuhi perintahNya, takut nanti tidak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah.

Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tidak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka."

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri, tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka?

Kenapa tidak sediakan syurga sahaja? Macam itu ke Tuhan Maha Penyayang?" Mungkin dari tadi dia sudah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz. Sudah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung.

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia.

Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab: "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz.

Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam.

Hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga.

Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur.

Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga. Kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan:

"Perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik, orang jahat, semua masuk syurga.

Maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma.

Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga. Perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol di syurga.

Selepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak. Tak ada siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'.

Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?" Tanya ustaz.

"Mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas macam tu je." Rungut si gadis.

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: "Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"

Gadis tu terdiam.

Ustaz mengakhiri kata-katanya:

"Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil.

Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain.

Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji di atas dunia ni.

Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan hak kita untuk berpakaian sesuka hati kita.

Ingatlah, semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian.

Semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita juga."

****************

*source :iluvislam.com . Rasanya ramai yang dah baca kisah ni.. Tapi aku tetap nak kongsi jugak.. Untuk renungan untuk kita bersama.. InsyaAllah..

SZ : Bila agaknya pemimpin negara kita nak buat macam ni eh? Errr.. Upss.. Aku rasa bini beliau tak kasi la.. :D

18 360 juta komen:

Kalamhati said...

semoga takde lagi yg pertikai keadilan dan kekuasaan Allah..istighfarlah..huhu

f_aRa_aINa989 said...

sharing is caring..
:D

sarah-najwan said...

betul tu..setiap yang Allah buat adalah hikmahnya..kita hanya wajib mentaati perintahNya...

semoga kita semua terhindar dr segala dosa..baik yg kecil sementelah yg besar...

Tomato Gurl's Life said...

ye tue menunjukkan Allah Maha Adil dan Saksama...

yg ayat kaler kuning tue power..hehe

pena said...

setiap kjadian dn ketentuan Allah pasti ada sebab dn hikmah..

Mama Kembar said...

very good answer & advice

Cik Su said...

tak patut btoi tanya soklan cam tu

diana said...

alahai..
adik2..
terlalu banyak berfikir kadang2 buat kita jadi sesat..
sebab dia berfikir sambil dipengaruhi syaitan...berfikir la benda2 yang patut saja..

mizzura said...

rasanya awek tu nak tunjuk hebat..tu pasal selmaba cakap camtu..alih2 terkena batang hidung sendiri..nasib ustaz tu pun pandai jawab...baru je terbaca kisah ni..

nur said...

semoga dibukakan pintu hati mereka2
ALL IN ONE

Nafisa81 said...

Sebab tu koi x jadi ustazah. Kena jumpa bdk sengal camtu mmg kena belasah

ct kamila said...

renung-renungkan dan selamat beramal

:p

cik ciput said...

nasib share cni, sy x penah bca..

nadey said...

aku penah dgr kes ni tp aku xtau la die melawan smpai mcm tu

terbaik ustaz tu!!!!!!!!! seyes ni cabaran zaman skung nk jd ustaz....

aku tersentap bile kwn2 aku yg bukan islam suh aku diam bile azan... tu contoh nye.....

aku sendiri maseh cetek juga...arap aku pon xlupe segala yg aku miliki hak milik hakiki Allah S.W.T.....

tq2....for sharing!

Goldman said...

COD Pamp Suisse Lady Fortuna 10 gram.

Untuk harga emas jongkong dan lain-lain yang hebat sila hubungi kami di goldman999.9@hotmail.com.

Harga lagi murah daripada Habib, Poh Kong dan dealer2 lain. Bekalan antarabangsa.

Rebat tunai segera RM 1,000 hingga RM 1, 500.

Harga belian semula yang hebat.

Terima kasih.

masmurni said...

suka la entry nih....tq share kt cni...

Bintun Sazali said...

wahhhhh!!!..suke sangat!!!!...hehe...

bagus Ustaz tu..jwpn dy relevan dgn situasi..:)

Mudah2an (harap sgt2) mampu handle situasi camtu ngan tng atas pertolongan Allah...bukan apa, org zmn skrg ni, pelik2...pantang rasa tak betul sikit (pdhal perkara itu mmg benar) mula nak pertikai itu ini. Tapi benda salah, ditegakkan pulak?...haisyh...T_T


hmm?bini dy?mmg tak bg.

"Kalau U buat camni, hilangla kepentingan I!!"

camtu kot dialog dy?haha..:p

abdills said...

share ek.