Pages

Thursday, October 21, 2010

TV3 Didenda RM50,000 Kerana Menghina Islam

TV3 akhirnya telah dikenakan denda maksimum RM50,000 setelah didakwa menyiarkan Iklan Raya Sinari Hari Lebaran yang penuh kontroversi kerana mengandungi unsur-unsur menghina dan mempersenda Islam. TV3 menyiarkan iklan tersebut sebelum Hari Raya yang lepas. Penyiaran iklan tersebut telah mengundang rasa marah seluruh umat Islam di Malaysia kerana iklan tersebut mengandungi unsur-unsur Krismas di dalamnya dan merendahkan martabat Islam. Akan tetapi, berbaloikah denda RM50,000 tu bagi diorang? Huh.. Takat RM50,000 tu apala sangat kan bagi diorang..

*********************

TV3 fined RM50,000 for humiliating and insulting Islam

KUALA LUMPUR, Oct 21 — TV3 has been slapped with the maximum RM50,000 compound for its controversial Hari Raya advertisement Sinari Lebaran as it had “humiliated and insulted” Islam.
Information, Communication and Culture Deputy Minister Datuk Joseph Salang Gandum, in his reply to a question from Zulkifli Noordin (Ind-Kulim-Bandar Baru) during Question Time in Parliament this morning, confirmed that the Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) had completed its investigation of complaints made against the advertisement under section 206(3) of the MCMC Act and had decided to slap the television station with the maximum compound.
“In reference to the case, which was said to have insulted and humiliated Islam, TV3’s Sinari Lebaran, I would like to state here that MCMC has completed its investigation and has decided to fine TV3 with the maximum compound of RM50,000 under the Act,” he told the House.
TV3 took the advertisement off the air just before Hari Raya following objections from several Muslim groups who complained that it contained elements of Christmas in it and was degrading to Islam.

KLIK SINI untuk melihat video iklan tersebut serta bukti-bukti ia menghina dan mempersenda Islam.

SZ : Festival Fesyen Islamik yang kononnya Islamik tu plak apa citer? Takkan takde tindakan kot? Takot ke sebab bini PM yang kepala? huh!

22 360 juta komen:

My Little Diary said...

ish3x.... awat sikit sgt rm50k... he3x


entry terbaru "header dah bertukar"

suzzsuzie said...

celah kuku je 50k tu...dorg byr airtime satu advertisement brp?

MOFASAD said...

hahahahaha

rossoneri said...

hmmmmmm...siapalah yang buat iklan tu,xkena pecat ke

diana said...

50k je ke?
alahai tu la nilai
mempersendakan agama..
dah la orang2 atasan mereka tu tak tampil kedepan untuk bagi penjelasan dan minta maaf..
kalau tak salah permohonan maaf diaorang tu melalui pembace berita tu je..

Amy Syaquena said...

salam..

semoga tv3 lebih berhati2 lagi selepas nie..

Tomato Gurl's Life said...

ala bg pihak tv3..rm50k tu sebelah mata je..huhu

Cik Bulat said...

ha. mangkuk betol tv3 kan. tah taik mana punya cadangan. geram geram.

WAHIDA ALIAS said...

iklan yg mne satu ye?mm..jrg tgk tb..murah sgt tu 50k..celah gg dorg je

ctpayong said...

denda itu suatu yg lumrah tetapi kreadibiliti management TV3 yg meluluskan iklab trsebut utk ditygkan mesti peka & berhati-hati pada masa akan datang.

kesilapan menghampiri kebaikan jika mengambil iktibar darinya.

Rowena Chasez said...

rm50,000 je??
ckit nye..
they should charge more...

nuriz said...

cepat dpt berita ni heheh..baru tau ni..pengajaran buat tv3 ni....

deno said...

ye... kena lebih hati2..

pena said...

hmm.. nmpk mcm x setimpal langsung denda 2..

Cik Su said...

memang la rugi tV3 pas ni..dah la iklan tu dah 2juta..pastu kena saman lagi...tak leh generate income cm ni..rugi2

beLalanG said...

elokla tu.... kalo xde tindakan di ambil.. akan ada yg seterusnya....

manjeamusyuk said...

Xpelah...at least kne denda. Sbgai pengajaran bg yg lain. Mokcik singa tu plak..ape kes pakat diam jeq. Sah2 menghina Islam!

ken said...

macam ini pun boleh =/

f_aRa_aINa989 said...

dah agak dah nnt mesti kena punya..sbb iklan tu mmg tah pape kottt...

LiFe KaMi said...

apasal tak 5 juta jer.,
baru depa tau..

Solihin Zubir said...

biasela.. tv3suku kan saluran kesayangan kerajaan biru... mana boleh denda byk2..

Wan Gerrard said...

Wah padan muka la, memang patut pun..lepas ni boleh ingat2 la skit..huhu