Pages

Sunday, October 10, 2010

Khasiat Bercium

Comolot pon ada khasiat ke? Ahli perubatan mendapati bahawa berciuman baik untuk kesihatan.. Bercium itu bukan hanya membuat seseorang merasa senang, tapi juga efektif melawan banyak penyakit. Apa kelebihan berciuman dari sudut kesihatan?

1. Berciuman dalam waktu yang lama boleh membantu sistem sirkulasi kita. Ketika berciuman, degupan jantung makin cepat hingga 110 degupan jantung per minit.

2. Setelah berciuman, paru-paru bekerja lebih keras. Kira-kira 60 tarikan nafas per minit, dibandingkan dalam nafas normal, hanya 20 kali tarikan nafas per minit. Ini baik untuk mencegah sakit paru-paru.

3. Beberapa doktor gigi percaya, bahawa berciuman merupakan tindakan pencegahan gigi berlubang. Berciuman menstimulasi air liur yang boleh menghancurkan asam yang menutupi gigi.

4. Berciuman yang berlangsung lebih dari 3 minit membantu kita melawan stress. Bercium dalam waktu lama boleh menghancurkan hormon stress.

5. Berciuman membakar kalori, 2-3 kalori per minit dan menggandakan tingkat metabolis. Ada yang mengatakan, bahawa dengan ciuman mengghairahkan tiga kali per hari (setidaknya 20 detik per ciuman) boleh membantu menghilangkan berat badan.

6. Berciuman dikenali sebagai penghilang stress. Berciuman penuh ghairah boleh menghilangkan ketegangan, mengurangi energi negatif, dan memproduksi rasa sihat, menurunkan hormon stress.

7. Berciuman menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi kendur. Otot pipi yang menegang kerana ciuman yang berghairah mampu membantu kulit lebih halus dan meningkatkan peredaran darah.

8. Berciuman baik untuk jantung, menurunkan tekanan darah dan kolesterol.

9. Mereka yang sering berciuman jarang mendapat masalah perut.

10. Selama berciuman, antibiotik diproduksi tubuh dikeluarkan melalui air liur. Air liur juga dipercayai sebagai anestetik yang membantu mengurangi sakit.


11. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan hidupnya rata-rata memiliki waktu 5 tahun lebih lama dari yang tidak melakukan rutin ini.

12. Berciuman baik untuk mendorong kepercayaan diri. Membuat seseorang merasa dihargai dan memberi ketenangan diri.


AMARAN KERAS : Jangan jadikan info ini sebagai alasan untuk anda berciuman dengan pasangan anda jika anda masih belum ada ikatan dengannya. Berciuman dengan pasangan secara haram pula sebenarnya boleh memudaratkan kesihatan. Juga boleh membawa anda kepada azab neraka yang amat dahsyat! Nauzubillah..
SZ : Selamat bercium... hehehehe..

39 360 juta komen:

chentamiera said...

hihi...nice stuff to share...
really like the last sentences..

chentamiera said...

hihi...nice stuff to share...
really like the last sentences..

diana said...

oooo..
boleh bakar kalori ye..
patut la akak dah kurus sekarang...

Solihin Zubir said...

amboi akak diana.. hari2 mau ka? ahaha...

ken said...

haha.. fun also =P

Mai.Qadeeja said...

hah,ilangkan berat badan?? patutla berat badan sy cepat turun muahahaa :D

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

ceom adik pon boleh hehe

yott said...

ni entri utk org dah kawen jer..so, sy x baca habis..haha

Nur Hawa Mohd Zin said...

hehehe...jangan amalkan cium ibu bapa juga..nanti pelik org tua tu..apasal lah nak aku ni over cium...heheh..

simpan utk kegunaan masa hadapan...i like this entri.nice sharing solihin

Mr Noble said...

nasib baik aku dah kawin. haha! :p

Cik Su said...

alamak belum berkahwin lagi.huhu

yusz78 said...

isk2...haha

beLLa said...

nice info!

nak kawenla cmnih. haha. gatal plak ;p

misz jue said...

mahu kawen lah macam ni..byk khasiat rupe ye..hihi

^_*

dianafisa81 said...

wahh...tak jadilah nak beli jusmate 5 kalau camni..

Eryati said...

hihihi..nak bercium selalu

Hajar said...

ayat last yg best..haha~

Hajar said...

ayat last yg best..haha~

cOnfuSeME said...

haha..xsabar nk kwin la cmni...
hahahaahahhaha

Afizz said...

wah....great info... memang ada sebab Allah jadikan cam ni... Kalau pasangan muhrim bercium , dapatlah khasiatnye...Dan kalau bukan muhrim bercium , dapatlah azabnya...

MemoriSeorangMuda

Afizz said...

wah....great info... memang ada sebab Allah jadikan cam ni... Kalau pasangan muhrim bercium , dapatlah khasiatnye...Dan kalau bukan muhrim bercium , dapatlah azabnya...

MemoriSeorangMuda

WAHIDA ALIAS said...

hahahaha...bole kuruskan bdn..ok.petua baru..haha

NURUL NAZIRA said...

haha! nak kawen cepat2 la gini :P

Solihin Zubir said...

tudiaaaaaaa... suma pakat kalot nak kawen awai.. gatai sunggoh ampa nowh.. ahaha.. :D

Wan Gerrard said...

huhu terbaik la bro, nanti dah kahwin boleh diamalkan =P

wanshah said...

cess.. ade ke plak selamat bercium. heheh.. nasib baik aku dh kawin. lepasni balik nak cium bini la. heheh..

Jom melawat sini...
http://wanshah87.blogspot.com

umuhoney said...

hehe,,tah.da ka plak slamat bcium..
sbr22..

umuhoney said...

hehe, ish22..xsgka byk khasiat..

nur choki choki said...

hurmm slamat bercium??
btw nice 2 share dis info..

sissyira said...

salam

tak besj comolot kalau pasangan muka berminyak..

erkkkk...

orly said...

hehehe... suka bila faedah nya banyak kpd@utk kecantikan~...tq^^

❤Myra Si Gula-Gula Hati ❤ said...

salam kenal ;)

betol tu . jangan jadikan tips2 di atas sebagai alasan untuk melakukannya dengan pasangan yang belom halal . :)

NURUL NADIAH MAMAT said...

info yang bagus.....

shahjiehan said...

mcam best je..~ heee

chemay said...

wahahhaha
terbaekkk
:P

Hanim Mahali said...

pas nikah nanti nak comolot dengan suami hari hari la gini... hee

lizz said...

bahahahaha!!! terbaik ni. boleh dipraktikkan lepas kawen. sape nak kawen ngan kite???hahahahaha!! ok, taka de.nak melamar dinding lah.kikikiki

Anonymous said...

arghh potong tul ayat las tu..
haha

Nazrin Arien II said...

Hahaha .. Nice info .. Bole la dah kawin nnti amalkn selalu xD