Pages

Wednesday, October 6, 2010

Awas! Elakkan 6 Perkara ini Ketika Tidur!

1. Jangan tidur bersama jam tangan.
Jam tangan boleh mengeluarkan radioaktif. Walaupun jumlahnya tidak banyak, sedikit sebanyak ia boleh mengganggu kesihatan anda.

2. Jangan tidur dengan telefon bimbit.

Meletakkan telefon bimbit bersebelahan anda ketika tidur adalah tidak digalakkan. Walaupun ada diantara kita menggunakannya sebagai alat penggera. Para saintis telah membuktikan bahawa alatan elektrik dan elektronik termasuk telefon bimbit akan mengeluarkan sejenis gelombang yang tidak elok untuk kesihatan.

3. Jangan tidur dengan mekap yang masih melekat.

Jika anda biasa tidur tanpa mencuci solekan muka atau dimana-mana tempat di bahagian kulit, ia boleh mengakibatkan masalah kulit untuk jangka masa panjang. Solekan yang tidak dicuci boleh menghalang kulit daripada bernafas dan mendapat pengaliran udara yang sepatutnya. Anda juga akan mengambil masa yang lama untuk mendapatkan tidur yang lena.

4. Jangan tidur dengan coli

Bagi perempuan pula, anda tidak digalakkan tidur dengan memakai bra kerana ia dikhuatiri menyebabkan barah payudara melalui kajian yang dijalankan oleh saintis Amerika. Memakai bra melebihi 12 jam adalah berisiko.

5. Jangan tidur dengan seluar dalam

Bagi lelaki pula, tidak elok memakai seluar dalam ketika tidur. Seeloknya pakai la 'boxer' yang longgar dan selesa. Sayangilah Mr Z anda.

6. Jangan tidur tanpa seurat benang

Hal ini juga penting kerana jika pada ketika anda tidur berlaku sebarang kemalangan/kecemasan, bukankah ia memudaratkan anda?



SZ : Bye2 henset!

33 360 juta komen:

Coyotito Aimd said...

no 6 paling penting? hehe.

socrates muzani said...

perghh...
aku selalu tidoq buh nset kat kpala...
pasni kena ubah dehh...
tidoq pakai ken plekat syok..
angih.. ;p

sarah-najwan said...

tq solihin..akak guna henpon buat alarm tu..xle applikasi doh ni..

diana said...

janagn tidur pakai coli??
yang longgar2 boleh kot..
buatnye rumah terbakar..'
tak kan nak lari keluar dengan tak bercoli..'kerja giler...!!

yusz78 said...

wooot!
nasib x amal sume tuh..toooooooot!
haha..

RuSh D said...

yg paling bahya no 6...huhu..

SitiMashitahSaidin said...

tp, hp tuh slalu letak tepi... alarm...
:P

misz myza said...

yang no 2 tu selalu buat.. kalo x letak hp kat tepi.. alamak x bngn le esk pg..

paradoks hati said...

adeii..hp tu penting sbb alarm, kalo tak alamat mmg tak bangun la..

chentamiera said...

haha..stuju dgn diana ;)

chentamiera said...

haha..stuju dgn diana ;)

Solihin Zubir said...

ahahahaha... akak diana mmg slumber n sengal.. huhu...

hhmmm.. kebanyakan mmg mslh handfon kan... ramai yg ltak enpon kt tepi coz alarm.. huhu..

nuriz said...

no 6 tu sapa yg duk buat lagu tu hehehe bahaya tu..kalau rumah kena masuk pencuri, kebakaran ke, lari lari keluaq camtu je hehehe haru2

Mr Noble said...

yg last tu cam mr bean :p

NURUL NAZIRA said...

OMG.. no 2 ngan no 4 slalu buat
no 6 x try lagi..

wannurfazrini said...

no 6 tu nnt kene rogol .kahkahkah . alaaa rumah terbakar, lari jelah tak bercoli .hahhaa

anys-ann. said...

no 4! takottttt :(

anys-ann. said...

no 4! takottttt :(

anys-ann. said...

no 4! takottttt :(

carr said...

info yg menarik2
tanx 4 sharing..:)

Dark Half said...

hset kl off aci kot? janji alarm bunyik...pas alarm bunyik, press stop. smbung tdo..zzzzz

Muhsin said...

aku slalu wat no 6 tuh..camne ni..tk best ar nak kena ubah habit lak..haha

shiemz said...

hehhe.... banyak benda yg aku bat mase tdo... tapi nasib baik xdak "Jangan pelok suami mase tdo". Hahaha... nayaaa... (tepuk dahi)

dianafisa81 said...

jangan tido kalau belum baca doa tido

Hajar said...

haha~yg bestnya no.6 tu..boleh ke tidur sehelai sepinggang..

Hajar said...

haha~yg bestnya no.6 tu..boleh ke tidur sehelai sepinggang..

Solihin Zubir said...

biasanya suami isteri kot yg salu wat yg no6 tu.. hehehe.. ;-p

LaDy BarbeLLa said...

Hahaha yg last tuu xblh blah..

dianafisa81 said...

hajar:tdo sehelai sepinggang?camne tu?
solihin:ye ker suami isteri jer yg buat..cam dah kawen jer dia..

Solihin Zubir said...

koi : sy salah ke? hahaha.. yela.. akak dh kawen.. sy belom.. :D

Cik Su said...

haha..nasihat yang sangat bagus

Selikat Coklat Berbicara said...

haha ! hp kene campak jauh ni .. baru tawu seyh ..

no 4 and 5 ?? HAHA . tetttt!

MIN03RITY™ said...

alahai. kalo tak letak handphone sebelah tepi. takut tak bangun :(