Pages

Friday, September 24, 2010

Kenapa Lelaki Menangis Bila Putus Cinta?


Wahh.. Jiwang plak entry aku kali ni.. Apa pendapat anda bila lelaki menangis kerana putus cinta? Normal ke? Ataupun ia perkara pelik? Selalunya orang akan kutuk, "Eh.. Tak malu ke laki nangis? Cam pompuan lah kau nie!". Biasanya perempuan je yang nangis bagai nak rak bila kecewa bercinta. Lelaki biasanya rileks je. Berlagak slumber je walaupun sebenarnya dalam hati nie sakit, jiwa merana.. Kalau situasi sebaliknya plak camne?

Aku ada seorang sahabat. Beliau nie gangster tak hingat punya.. Fighter.. Tapi bab hati n perasaan ni, beliau tumpas jugak. Nangis beb.. Frust menonggeng bila kena tinggal ngan awek.. Kena pulak time besday dia.. Lagi la sedih.. Abis pecah dinding rumah kena hentam ngan dia.. 3bulan tak keluar rumah.. Makan tak lalu.. Tidur tak lena.. Mandi tak basah.. Ahh.. Tipu lah kalau mandi tak basah! Mandi kerbau pun basah.. Hhmm.. Bila dengar lagu-lagu berkaitan ngan perasaan nie, lagi la hancur remuk jiwa beliau.. Nangis air mata darah.. hhmmm.. Sekeras-keras lelaki, akhirnya nangis juga bila hati dan perasaannya terasa dipermainkan..

Apa pendapat anda mengenai lelaki macam ni? Bagi aku la kan.. Lelaki nie memang susah nak menangis.. Tapi kalau seseorang lelaki menangis disebabkan cinta, ini menggambarkan beliau seorang yang sangat serius bila bercinta. Sangat setia kepada kekasihnya.. Dia sanggup buang egonya n sanggup gadaikan maruahnya sebagai seorang lelaki untuk tunduk memujuk rayu kepada perempuan tersebut.. Perempuan yang telah menolak cintanya supaya kembali ke pangkuannya..

Bayangkan bila orang yang kita sayang, orang yang kita harapkan menjadi sebahagian daripada hidup kita meluahkan yang dia sudah tidak ada perasaan lagi kat kita secara tiba-tiba.. Ya Allah.. Sakitnya hati.. Segala impian dan angan-angan kita menuju hari bahagia tu musnah secara tiba-tiba.. Dia cakap senang la.. Maybe takde jodoh.. Bunga bukan sekuntum lah bagai.. Yang menanggung tu bukan kau! Err.. kenapa aku plak yg over nie? haha.. Rileks bro! Jangan emo sangat! huhu.. Ini pendapat aku la..

Lelaki macam nie jugak bagi aku seorang yang sukar jatuh cinta.. Walaupun muka dia market, ramai kawan perempuan or ramai peminat, beliau seorang yang tidak mudah melafaz or menerima cinta.. Tetapi sekali dia jatuh cinta, selamanya dia akan setia.. Kalau dia putus cinta, dia akan berasa serik untuk bercinta lagi.. Kepada perempuan, kalau jumpa lelaki macam ni, hargailah cinta dan kasih sayang beliau. Lelaki macam nie satu dalam seribu. Yela.. Biasanya bila putus cinta, perempuan akan cakap, "Lelaki semuanya sama! Aku benci lelaki!".. Salah tu cik adik.. Aku sangat tidak setuju dengan statement tersebut.. Tak semua lelaki macam tu..

Putus cinta nie memang menyakitkan. Bila hati dah hancur luluh.. Jiwa remuk berkecai.. Nak wat apa pun lemah-gemalai je.. Jiwa kosong.. Tapi jangan jadi bodoh sampai sanggup terjun bangunan, gantung diri, baring kat landasan keretapi.. Nyawa tu bukan hak kita. Nyawa tu hak Allah.. Hanya Allah yang berhak mengambilnya kembali.. Jangan pandai-pandai nak amek nyawa sendiri. Neraka lah tempat anda!


Aku bukanlah superman.. Aku juga bisa nangis.. hehe.. Maafkan daku andai terover.. Sekadar meluahkan pendapat, bukan meluahkan perasaan ok.. huhu.. Anda bagaimana? Masing-masing mesti ada pendapat tersendiri kan?

SZ : Bercinta lepas kahwin lebih indah.. Cintailah Yang Maha Mencintai... =)

47 360 juta komen:

ken said...

laki pun ada emotion ma =)

Solihin Zubir said...

haha.. taw xpe.. :D

red apple candleliz said...

camne pulak kes aku ni..laki ni sikit2 nagis..aku pulak rase nk hempok2 kasi penyek ala2 lempeng yg digoreng oleh mak haku tuh..ee..emo btol..act like girl babe..nk attract haku ke hape tah..xsuke xsuke xsuke..

p/s:actly laki akn ngis bile dia bjmpe dgn org yg dia btol2 syg..but be cool..ngis je xjadik hape.cube ko belik kan gf ko intan belian mstik dia xlarik..hahah..kidding..actly pmpuan bkn suke2 n sng2 je nk mntak clash..msti de something wrong tuh..*thingking*...weee~~

My TeRrIToRy... said...

aku rasa tak salah lelaki nangis..tapi kena atas sebab yang konkrit la hehehe,,,lelaki pun manusia biasa...

Peminat Katie Holmes said...

tak salah menangis. semua orang ada perasaan .

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

dulu penah ada pak we yg suka menangis...

kalo gaduh sket dia yg menangis..

hahaha macam lawak pon ada... tapi dia la yg paling baik antara semua...

dan pernah gak jumpa lelaki yg menangis sebab tak terima cinta dia..

menangis pujuk2 suruh terima dia..

kih3...lawak2..


***N3 tu bukan utk awk..just dapat idea dari situ.. hehe jgn pk bkn2 yer?

Miranisa =) said...

laki pun manusia gak.
ade prasaan.
hm btul. laki mnjatuhkan egonye walau stggi mane demi sbb org yg die syg.
tp bcinte lpas kawin mmg indah :)
hahaha slalu brangan camtuh :P

Solihin Zubir said...

aaaaaku bukanlahhhh supermannn..
aaakuuu jugaaa bisa nangis... T_T

❀aRaBeLLa❀ said...

tapi jangan sampai wat menda bodo..lately ni asik terbaca je kesah lelaki bunuh diri sbb chenta..nauzubillah..

Muhammad Hasif said...

.....

G.R.E.E.N.Y.G.O.R.G.E.O.U.S said...

dear,
comel entry u.suka.
ni mesti penah alami..malu nak ngaku eh..
xpe,geng ijau sedia membantu.
:)

Dark Half said...

zaman skrg ni lelaki yg baik salu pulak dipertemukan dgn pompuan yg x baik...haish..

mesti ada pompuan nak counter balik statement aku ni...

Solihin Zubir said...

huhu... tankiew suma di atas komen-komen anda.. komen anda suma amatlah dihargai..

err.. geng hijau.. memandai jaa.. hahaha...

Solihin Zubir said...

dark half : ye.. betul2... hehehe.. tapi setiap yg berlaku, pasti ada hikmah..
tapi kesian jugak kt org yg dipermainkan tu.. huhu..

KEHIDUPAN KITA said...

laki skrg mmg kuat nangis..hehe..
encik zubir ni mesti sensitif orgnye kan..hahaha

diana said...

betul la ..
tak semua lelaki
suke mempermainkan hati
pompuan..
ramai lagi yang baik..
yang pompuan tu kena la pandai pilih..
dah silap pilih nak tuduh lelaki yang tak betul..
tak aci la..kan??

Everlasting Eternity said...

laki 2 kwan hg ka mmg hg?
hua3...=P

Solihin Zubir said...

kehidupan : encik zubir ialah ayah saya.. bliau x sensitif.. beliau sgt tegas orgnya.. huhu.. sy ialah solihin.. :D

diana : btoi2.. apa la pompuan nie.. err.. pompuan tu.. ;-p

everlasting : ishh.. awat yg ang pi pecah rahsia... ahaha.. ;-p

yott said...

lelaki pun ada perasaan jgk kan..
kalau ada yg smpi nangis sbb kena tinggal awek..mgkn tu sbb dia syg sgt kot

Solihin Zubir said...

bila terlampau syg pon kena tinggal gak kan.. sadis tol..

waveX said...

laki menangis normal la kan..
laki pun ada perasaan..

Wan Gerrard said...

Hmm menangis bila Liverpool kalah camne? =P

btw setuju apa Cik Solihin katakan, putus cinta memang menyakitkan hati dan diri kita sndiri. Gerrard nangis kot dan ambil masa setahun tuk pulihkan hati yang terluka.huhuhu

Rizuan Ismail said...

laki kalo menangis tu kira sedih teramat tuh..blh wat awek berdekatan pun menangis same..hebat kan..hehe

Mai.Qadeeja said...

ish,xmo kwnla cmnih ! asyik2 nangis,sy pown xnangis taw ahahaha.. tp laki ble nangis comel an? lalalalaa i like ! ;D

hamzah ian said...

GUA PENCINTA WANITA TAPI GUA BUKAN BUAYA..

Solihin Zubir said...

jerat : err.. jerat nangis masa putus cinta ngan syaripah amani ka? ahaha..

wan : yeahh.. the power of laki-laki.. T_T

mai : hahaha.. kojaq.. comey la pulak..

hamzah : ya.. kita manusia.. bukan juga superman.. :D

dianafisa81 said...

putus cinta pon nak nangis ker?geli jer...cari lain ahh!

Solihin Zubir said...

yaaa.. terima kaseh di atas pndgn saudari..

SmuDge said...

mcm mna kalo laki 2 juz wat2 mnangis dpn ppuan 2...?haaaa~

SmuDge said...

sat2 nk tnya,kisah benar ka nih...???haha

Everlasting Eternity said...

hahaha~ opsss~~
terkantoikan plak...=P

aku x heran klu laki nangis...
menunjukkan dia lmbut hati..
xdak la dok keras hati...huu~
tp klu dia pnah wat pompuan nangis...
mmg pdan r...hahaha~ =P

Solihin Zubir said...

smudge : kira okla gak kalo juz wat2 nangis drp dok ego memanjang blagak macho.. haha...

everlasting : hahaha.. mmg padan.. padan muka..

SmuDge said...

hahaah...tp aku ska lelaki nangis..rsa tharu kowt..hahahah~

Solihin Zubir said...

kalaulah pompuan tu pon terharu cam ang... kan baguih..

Cik Su said...

susah nak cari laki yang boleh nangis sebab kita..huhu..kalu dah dapat tu kena la jaga btoi kan

NURUL NAZIRA said...

ouh, pena ade 2 laki nanges pasal saye.. tapi pasal saye yg buat hal. hihi..

btw, tu gambar awak ke? sama laa . haha!

"My name is Akma, and I am not a terrorist" said...

kawen dulu baru bercinta yee...

fatt said...

aku ketinggalan ketapi skit, tp gigih nak komen sbb entry ni best..

erm, aku sendiri ada pglmn camni, tp bukan niat aku nak bg lelaki2 tu menangis..kdg2 bila aku pikir balik, kaji balik, aku rasa bersalah pd mereka sume..dan kalau diberi peluang utk betulkan balik keadaan, aku takkan pilih mereka jadi kekasih sbb aku rs bila mereka itu jadi kawan, insya allah persahabatan tu akan kekal wlpun msg2 penah bertikam lidah..betul kan?

bak kata org, wlpun kita ditinggal kekasih, sahabat jugalah yg setia disisi..

yana said...

betul2..sokong ni..org slalu akn pelik ble tgok llki ngis sbb bg pndpt diorg,xgentle la..lelaki kn t'kenal ngn ego..so,sush nk tgok diorg nangis..tp,laki pn ad prsaan,no wonder klu die nangis,2 tnjukkn die syg btul2 n xmalu zahirkan prsaan dia..yana kgum llaki cmni!!

ni dr sdut pndgn yana je..heee~
byk plak kmen=)

yana said...

sbb prmpuan lbih dknali ngn prsaan yg mudah terusik n sensitif..

Yaya Zamimi said...

sedihnya.. bila ingt blk penah putus cinta ni.. dah setaun lbih pn xle lupa gak si dia.. D;

sissyira said...

salam

comel+kiut apa lelaki bila menangis...suka layan...heheh

eman said...

salam ziarah...aku ade gak shabt cmnie... bila dah terluka siyes mek mase tuk sembuh... certain lelaki akn pilih tuk rebound iaitu cr pompuan len tuk sembuhkn luka lama manakala cetain lelaki memilih tuk menanti agar si Dia kembali... walo pe pon carenyer lelaki tu akan sedih gak... tp aku selalu ckp kt member aku... org yg ko syg tuu skrg benci ngn ko.. ato die yg xnk kapel.... mungkin sknk die dah kapel ngn len tp ko mungkin akn setia menunggu... tp andai kata satu hari die kembali... bolehkah ko terima dia seadanya walopon die dah wat ko terluka giler2? mungkin akn jawab akan terima...tp percayalah bila perhubungn yg putus ats kekecewaan bila disatukan kembali nilai percintaan itu xkan seindah dahulu...sekdar pandangn...hehe..

wani said...

ouh! serius??? teringin nak tengok kawan kau menangis... heeeeee :D

Anonymous said...

betul...kadang2 aku memang suka lelaki sanggup menagis..nampak macam dia sayang sangat kat aku..haha...that is my hubby

FaceMask said...

semua orang pernah menangis, x salah pun menangi. boleh kurangkan tekanan kat kepala dan terkeluar juga toksik yang ada kat mata kita tuh.

Anonymous said...

Tpy kciann tgOk laky nanges niyy...tpy kdng2 nx wt cmne da atiey xsyg n xska...xboleyy dpkse..hehe